Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyjä Heidi Kohonen, 23, aikoo jäädä eläkkeelle jo 45-vuotiaana ja elää säästöillään - linkki

Vierailija
25.04.2020 |

Mulla samanlaiset suunnitelmat, tosin ikä eri.

Onko muita joilla samat suunnitelmat? Jaetaanko vinkkejä?

https://www.hs.fi/elama/art-2000006485659.html

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo sama juttu kuin oli Pirkassa tai Yhteishyvässä tms.? Meille ei tule hesaria mutta vastikään olen tuollaisen lukenut.

Tuo myyjä pihtaa aivan kaikessa. Hän ei osta mitään, ei kuluta mitään, ei harrasta mitään, ei matkustele, syö huonosti. Hänellä on mies jakamassa asumiskuluja. Hänellä ei ole lapsia, ja jos hän aikoo jäädä 20 vuoden päästä eläkkeelle ja elää säästöillään 25 vuotta ennen kuin oikea eläkeikä alkaa, hänelle ei myöskään tule lapsia. Se 25 vuotta ennen oikeaa eläkeikää - joka ei sekään leveää elintasoa tuo noilla tuloilla - on sitä samaa kitkuttamista mutta vain ilman töihin menemistä.

Elämä on valintoja. Minä valitsen elämääni sisällön, en sitkua.

Näyttäähän tuolla elämää olevan. Tein itse saman tosin vähän paremmilla palkoilla ja kotoa muuttaessani saamani pienen osakesalkun voimin. Lapsiakin on tullut tehtyä kolme, maailma matkustettua sekä vapaa-ajan että työmatkailun merkeissä, puoliso on ollut ja pari eroakin takana, omistusasunto ja maksullisia harrastuksia koko perheellä ja on ollut koko ajan. Olen lasten synnyttyä säästänyt pääasiassa sitä osakesalkun vuosittaista sisältöä sekä asuntolainaa maksamalla. Ennen lapsia laitoin kuukausittain palkastakin muistaakseni satasen sijoituksiin ja satasen tai pari pitkäaikaistalletustilille isompia tarpeita ja lapsia varten.  Tein silloin myös erilaisia hanttihommia vakituisen päivätyöni ohella ja niistä saadut tulot sijoitin kaikki. Nyt yli neljäkymppisenä vaimona ja kolmen lapsen äitinä en ole enää kokopäivätyössä vaan työskentelen osa-aikayrittäjänä ja lasten kasvettua koko päiväisenä yrittäjänä. 

62/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 36-vuotias maalla asuva pienituloinen miesserkku, jolla on kolme lasta elätettävänä, tosin esikoinen on kohta jo aikuinen, ja hän on jäänyt ”eläkkeelle” eli on taloudellisesti riippumaton. Jos asuu maaseudulla pikkupaikkakunnalla eikä ole kalliita harrastuksia, niin kai se taloudellinen riippumattomuus onnistuu pienilläkin tuloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain pari vuotta sitten 30 000 euron ennakkoperinnön. Ostin rahalla hienon auton vaikka kaikki vaatii pörssiinsijoittamista.

Uudella autolla tein kuitenkin vaikutuksen vastakkaiseen sukupuoleen, ja olemme olleet nyt yhdessä 2 vuotta. En elänyt mitään pa elämää, mutta ilman perintöä en olisi koskaan tuollaista autoa ostanut.

Jos olisin sijoittanut nuo rahat pörssiin niin kuin kaikki huippu sijoittajat vaativat, minulla olisi nyt rahaa 15 000 ja olisin edelleen yksin.

Eläkää hetkessä.

Sijoittamalla nuo rahat pörssiin ja ostamalla sen uuden auton osamaksulla saisit vuosittain osinkotuloja sen verran että pystyisit maksamaan tuollaisen 30000 euron hintaisen auton osamaksut niillä ja pääoma tuottaisi vielä senkin jälkeen kun olet auton maksanut eli voisit ostaa vaikka uuden auton. Se että osakekurssit ovat nyt matalalla ei tarkoita sitä että ovat sitä vielä esim. parin vuoden päästä ja kurssilaskuhan ei realisoidu jos ei niitä osakkeita myy. Jos myykin niin kannatta sitten sijoittaa joihinkin nousupapereihin mutta parempi vakaa osta ja pidä-strategia niin sijoittajan kuin yrityksenkin kannalta kuin osakekursseilla pelaaminen. 

Vierailija
64/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras säästövinkki Kohoselle: älä hanki lapsia. Säästäminen pienistä tuloista on silloin käytännössä mahdotonta.

Vielä parempi säästövinkki ja jonka Kohonen on ilmeisesti itse jo tajunnutkin: Säästä ja sijoita ennen kuin teet lapsia, tee kahta tai kolmea työtä ennen kuin teet lapsia. Säästä ennen lapsia myös pankkitilille vähintään 10000-20000 euroa yhdessä puolisosi kanssa, sitä puskuria tulette tarvitsemaan. Sitten kun on lapsia pärjäät yhdellä työllä ja säästöt hoituvat sijoittamalla sitä sijoitusten tuottoa ja jos tarvis niin voi nostaa myös käyttöön silloin lapsiperhevaiheessa. 

Vierailija
65/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain pari vuotta sitten 30 000 euron ennakkoperinnön. Ostin rahalla hienon auton vaikka kaikki vaatii pörssiinsijoittamista.

Uudella autolla tein kuitenkin vaikutuksen vastakkaiseen sukupuoleen, ja olemme olleet nyt yhdessä 2 vuotta. En elänyt mitään pa elämää, mutta ilman perintöä en olisi koskaan tuollaista autoa ostanut.

Jos olisin sijoittanut nuo rahat pörssiin niin kuin kaikki huippu sijoittajat vaativat, minulla olisi nyt rahaa 15 000 ja olisin edelleen yksin.

Eläkää hetkessä.

Sijoittamalla nuo rahat pörssiin ja ostamalla sen uuden auton osamaksulla saisit vuosittain osinkotuloja sen verran että pystyisit maksamaan tuollaisen 30000 euron hintaisen auton osamaksut niillä ja pääoma tuottaisi vielä senkin jälkeen kun olet auton maksanut eli voisit ostaa vaikka uuden auton. Se että osakekurssit ovat nyt matalalla ei tarkoita sitä että ovat sitä vielä esim. parin vuoden päästä ja kurssilaskuhan ei realisoidu jos ei niitä osakkeita myy. Jos myykin niin kannatta sitten sijoittaa joihinkin nousupapereihin mutta parempi vakaa osta ja pidä-strategia niin sijoittajan kuin yrityksenkin kannalta kuin osakekursseilla pelaaminen. 

Niin itse asiassa esimerkiksi OMXHXCAPGI indeksi on samoissa lukemissa kuin kolme vuotta sitten. Eli pääoma olisi nimenomaan säilynyt. Näkisin myös, että näillä vieraan pääoman hinnoilla ajoneuvon lainarahoitus olisi ollut järkevämpää.

Vierailija
66/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoren sinisilmäistä haihattelua 😁

Ei ole. Aloitin säästämisen 21-vuotiaana sijoittamalla. Nyt ikää 44 ja pystyn jäämään eläkkeelle kun täytän 50.

Ja säästät noin 200-300e kuussa?

Aloitin säästämällä 400-700 kuussa. Summa on vaihdellut tämän reilun 20 vuoden aikana mutta ei ole mitään ongelmaa lopettaa hommia kuuden vuoden päästä.

Vierailija
67/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aina sanotaan, ettei sitä rahaa pidä kerralla sijoittaa. Mutta ei saa makuuttaa tililläkään! Niin? No mihin se raha sit pistetään? Jos on sanotaan 200 000?

Makuuttaa rahaa tilillä, mutta laittaa siitä sijoituksiin joka kuukausi vaikka tonnin kerrallaan. Se tasaa kurssivaihtelut.

Vierailija
68/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkää hetkessä.

Pöh ja pah, muuhun s*ntaan kuin sijoittamiseen en ota nyt kantaa. Riippuu ihan mihin olisit sijoittanut, itse olen harrastanut osakepoimintaa ja jos olisit samoihin iskenyt rahat kuin minä niin olisit arvonnousun kannalta 5% plussalla + saanut parin vuoden ajan keskimäärin 5,5% netto-osinkotuottoa (verojen jälkeen) mikä tekee tuolla 30 000€ summalla 1650€/v eli parin vuoden aikana 3300€.

Vierailija
69/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla nyt ikää 55, nelikymppisestä asti olen downshiftannut reilusti, aluksi 3kk kesälomin, sitten n. 7kk/vuosi töissä. Välillä olin reilu kolme vuotta kokonaan kotona ja nyt käyn keikkatöissä ehkä 40-50pv/vuosi. En missään nimessä tee töitä yli kuuskymppisenä enää. Pari saatua perintöä mahdollistaa tämän, enkä ole tuhlailija (turhaa sisustuskrääsää ja vaatteita ei esim. tule hankittua). Matkailuun ja autoon esim. riittäny rahat hyvin. Asuntolainaa ja lapsia ei ole, taloudessa 2 aikuista.

Mä olen 40, nyt edessä vapaa kesä, ehkä syksyllä keikkalaiseksi. Olen tehnyt viime vuosina 8 kk/vuosi töitä, reilun parin tonnin tusinaduunarinhommaa, onnistuu silläkin. Puoliso tk-eläkkeellä. Hyvin on tämäkin riittänyt, tarvitaan enemmän aikaa kuin rahaa, roinaa on nurkat väärällään.

Sanoit tuossa lopussa taikasanat, ei enää lapsia eikä asuntolainaa....muuten jäisi haaveeksi. Mulla on perintö saamatta, toivottavasti vielä pitkään. Menee aikanaan sijoitukseen ja työnteko vähenee taas.

Samaa mieltä. Tässä on älyttömiä kärjistyksiä "milli tilillä ja ei ole varaa jäädä 10 vuotta ennen eläkkeelle." Aika paljon on meitä, joille riittää vähempikin elintason ylläpitämiseen. Velaton asunto, ei lapsia, lainoja, ei tarvetta törsäillä. Myös lähihoitajan palkalla on onnistunut kerryttämään säästöt, jolla on voinut olla pitkiä aikoja pois työelämästä. Eläkkeelle en ole silti jäämässä, koska tykkään työstä.

Vierailija
70/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jää 45-vuotiaana pois työelämästä, niin eläkettä ei kerry sen jälkeen. Miksi siis Heidi ajattelee pärjäävänsä säästöillään eläkeikään asti, kun eläke tulee olemaan käytännössä olematon?

Eiköhän saa silti kansaneläkettä ja asumistukea?

Vierailija
71/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi tämä myyjä ei lue vaikka ihan vaan tradenomin papereita ja mene johonkin parempipalkkaiseen toimistoduuniin? Olisi etenemismahdollisuuksia. Varsinkin jos lukee maisterin tai YAMK:n siihen päälle.

Uskoisi, että haluaisi maksimoida palkkatulot ja ihan työssäkäyville suunnattuja ilta- ja etäopiskelumahdollisuuksia on ammattikorkeissa.

Vierailija
72/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pääsee lukemaan tuota. Mutta lukiko siellä oikeasti, että tatuointeihin säästää kuitenkin rahaa?

:D   :D   :D    

Vierailija
73/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässäkin ketjussa toistuu samat jutut, kuitenkin ytimessä on neuvo "käske puolison maksaa niin voit itse säästää"

Vierailija
74/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkää hetkessä.

Jaa että 6000e vuodessa osinkoja? 

Vierailija
75/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi tämä myyjä ei lue vaikka ihan vaan tradenomin papereita ja mene johonkin parempipalkkaiseen toimistoduuniin? Olisi etenemismahdollisuuksia. Varsinkin jos lukee maisterin tai YAMK:n siihen päälle.

Uskoisi, että haluaisi maksimoida palkkatulot ja ihan työssäkäyville suunnattuja ilta- ja etäopiskelumahdollisuuksia on ammattikorkeissa.

On esim. blogissaan kertonu, et on jo tradenomi on on lähössä opiskelee lisää. Ja että aikoo vaihtaa joskus duunia ja sitä kautta saada lisää tuloja ja kasvattaa säästösummia.

Vierailija
76/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jää 45-vuotiaana pois työelämästä, niin eläkettä ei kerry sen jälkeen. Miksi siis Heidi ajattelee pärjäävänsä säästöillään eläkeikään asti, kun eläke tulee olemaan käytännössä olematon?

Varmaan sijoittamalla. Korkoa korolle on aika ihmeellinen asia, jos et tiedä mitä se on kannattaa tutustua

Vierailija
77/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että säästää, mutta kovin on epärealistiset kuvitelmat. Ne on aina epärealistiset, jos ne perustuu tuleviin tuloihin. Ei ole mitään takeita, että tradenomina saisi yhtään parempaa palkkaa kuin nytkään eikä tuo 100 e kk riitä mitenkään 45-vuotiaana eläköitymiseen. Summan pitäisi olla kymmenkertainen jo nyt.

Vierailija
78/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että säästää, mutta kovin on epärealistiset kuvitelmat. Ne on aina epärealistiset, jos ne perustuu tuleviin tuloihin. Ei ole mitään takeita, että tradenomina saisi yhtään parempaa palkkaa kuin nytkään eikä tuo 100 e kk riitä mitenkään 45-vuotiaana eläköitymiseen. Summan pitäisi olla kymmenkertainen jo nyt.

Hänhän on tradenomi jo nyt ja ainakin juttujen perusteella sijoitettu summa nousee koko ajan. Miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää lukemaansa?

Vierailija
79/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyään töihin noin vain mennä . Mun mies on KTM ja oli valmistumisen (2015) jälkeen työttömänä 2 vuotta, sitten työkkärin kautta pääsi varastohommiin jossa oli pätksoppareilla 2 vuotta kunnes sai fudut vuosi sitten. Ei ole sen jälkeen työllistynyt. Suunnittelee jo opiskelevansa lähihoitajaksi, jotta saisi varman työn ja selviäisimme firmani konkurssista. 

Vierailija
80/85 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myyjä-parkaa... ei kauhean hohtoiset tule tämän ns. ennakkoeläkkeen aikaiset elinolot olemaan kuukausisaldon perusteella. Siitä oikeasta vanhuuseläkkeestä puhumattakaan.

Myyjän kälyisestä palkasta ei runsaita säästöjä säästellä muuta kuin lottoamalla. Lisäksi ne viimeiset työvuodet ovat merkittävät eläkesaldon kerryttämisen kannalta: häneltähän jää nekin vuodet väliin.

Eli työelämässä kituuttamisesta kituuttamisen kautta kituuttamiseen. Ja sittenhän sitä voikin jo kuolla vanhuuteen elämätöntä elämää mietiskellen.