Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan viran vastaanottaminen ja suoraan virkavapaalle jääminen

Kansankynttilän murheet
24.04.2020 |

Olen hyvin kinkkisen tilanteen edessä. Minut valittiin luokanopettajan virkaan naapuripaikkakunnalle. Tällä hetkellä olen päätoiminen tuntiopettaja toistaiseksi voimassa olevassa suhteessa. Virka, johon minut valittiin on unelmieni täyttymys ja ehdottomasti haluaisin viran ottaa vastaan. Ongelma onkin se, että tiedän koulun nykyisten tilojen olevan sisäilmaongelmaiset ja ihmisten oireilevan siellä. Uusi koulu on kyllä rakenteilla, mutta siellä koulutyö alkaa vasta reilun vuoden päästä. En millään haluaisi mennä vaarantamaan terveyttäni vuodeksi ongelmatiloihin, sillä olen jo aiemmin altistunut sädesienelle ja oirehdin helposti. Kysymys kuuluukin, onko palstalaisilla kokemusta siitä, että voisiko viran ottaa vastaan, jäädä siitä heti virkavapaalle ja aloittaa työ vasta seuraavana lukuvuonna? Jatkaisin siis nykyisessä tehtävässäni sen aikaa.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään rajaa näissä opettajien virkojen kanssa puljaamisilla.

Ei olekaan. T. Ope

Vierailija
22/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Keravalla ei myönnetä periaatteessa virkavapaata sitä varten, että työskentelee opena jossain muualla.

Kylläpä vituttaisi sijaisena, jos minun asemestani otettaisiin ulkopuolelta joku tyyppi, joka ei sitten vaivaudu edes tulemaan. Samoin rehtorina.

Miksi oikein haet paikkaa, johon et voi mennä?

Olen hakenut paikkaa, koska uusi koulu on rakenteilla. Miksi ihmeessä jättäisin viran hakematta? Jokaisen pitää omalta kohdaltaan miettiä, miksi virkaa ei ole saanut. Ei auta katkeroituminen niitä kohtaan, jotka viran saavat. Kuuluuko mielestäsi virka automaattisesti sille, joka sijaisuutta on hoitanut?

Eikö sinua rehtorina vituttaisi enemmän se, että aloittaisin virassa ja olisin toistuvasti poissa sairastelun takia. Itse näkisin, että kaikin puolin tilanne olisi helpompi, että vasta puhtaissa tiloissa voisi virassa aloittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yllättynyt, että täällä vauvalla on useampiakin niin jaloja ihmisiä, että luopuisivat periaatteellisista syistä kesäajan palkasta, koska systeemi on mätä tai jopa kieltätyisivät kokonaan ottamasta unelmiensa duunia vastaan, ettei sitä virkaa tekevä joutuisi työttömäksi. Seuraavana jonossa tuleva voi toki tehdä tuon ikävän tempun sille sijaiselle tai teille itsellenne, mutta tärkeintähän kaunis ajatus, eikös juu...

Vierailija
24/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yllättynyt, että täällä vauvalla on useampiakin niin jaloja ihmisiä, että luopuisivat periaatteellisista syistä kesäajan palkasta, koska systeemi on mätä tai jopa kieltätyisivät kokonaan ottamasta unelmiensa duunia vastaan, ettei sitä virkaa tekevä joutuisi työttömäksi. Seuraavana jonossa tuleva voi toki tehdä tuon ikävän tempun sille sijaiselle tai teille itsellenne, mutta tärkeintähän kaunis ajatus, eikös juu...

Joo, ei voi muuta kuin ihmetellä, miten jaloa porukkaa täällä pyörii. En ihan oikeasti ymmärrä, että muiden pitäisi jättää virkaa hakematta, koska se jotenkin automaattisesti kuuluisi sijaisena toimineelle.

Vierailija
25/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mahdat sietää uusia tiloja? Uudet pinnat käryää... Tämäkin kannattaa huomioida, kun harkitset tulevaa.

Vierailija
26/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viraton kirjoitti:

Ei tietenkään ole velvollisuutta, mutta eikö se kuitenkin voisi olla mahdollista?

Virkavapaalle voi jäädä vain työnantajan suostumuksella.

Ja se on äärettömän kallis ja moraaliton rarkaisu eli sinut on valittu virkaan ja lähet heti virkavapaalle, jolloin sinulle pitää palkata sijainen ja perehdyttää työhön.

Eikö tuo homeongelma ollut etukäteen tiedossa?

Vierailija
27/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virassakin on koeaika. Jos ei kykene työhön, voidaan työsuhde purkaa.

Vierailija
28/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillähän se selviää, kun haet virkavapaata. Työnantaja voi olla suorastaan ilahtunut, kun saa sinun sijaiseksi palkata jonkun tämän kevään ylioppilaan, jolle ei tarvitse maksaa kuin ehkä puolet siitä palkasta mitä sinulle.

Vierailija
29/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansankynttilän murheet kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Keravalla ei myönnetä periaatteessa virkavapaata sitä varten, että työskentelee opena jossain muualla.

Kylläpä vituttaisi sijaisena, jos minun asemestani otettaisiin ulkopuolelta joku tyyppi, joka ei sitten vaivaudu edes tulemaan. Samoin rehtorina.

Olen hakenut paikkaa, koska uusi koulu on rakenteilla. Miksi ihmeessä jättäisin viran hakematta? Jokaisen pitää omalta kohdaltaan miettiä, miksi virkaa ei ole saanut. Ei auta katkeroituminen niitä kohtaan, jotka viran saavat. Kuuluuko mielestäsi virka automaattisesti sille, joka sijaisuutta on hoitanut?

Eikö sinua rehtorina vituttaisi enemmän se, että aloittaisin virassa ja olisin toistuvasti poissa sairastelun takia. Itse näkisin, että kaikin puolin tilanne olisi helpompi, että vasta puhtaissa tiloissa voisi virassa aloittaa.

Itse olen parikin virkaa urallani saanut. Minusta virka pitää antaa ihmiselle, joka pystyy niitä töitä tekemään eikä jollekulle, joka ehkä ehtii paikalle joskus ensi vuonna.

Millä muulla alalla voisi edes kuvitella tuollaista käytöstä? Haetaan työtä, joka alkaa paikassa x päivänä y. Saadaan se ja ilmoitetaan, että ei voida tulla paikkaan x ja halutaan aloittaa vasta päivänä n.

Sinun olisi pitänyt olla hakematta paikkaa tai ilmoittaa hakiessasi, että voit tulla vasta vuoden päästä.

Vierailija
30/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansankynttilän murheet kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta sinun kannattaa tehdä niin, kuin sinulle on parasta! Hae virkavapaata ja kerro, että sinulla tulisi luultavasti olemaan ongelmia sisäilman kanssa. Ehkä tykkäävät huonoa, mutta kunta tulisi kuitenkin säästämään siinä vaivaa ja rahaa, jos antaisivat sinulle sen virkavapaan ja luultavasti tajuavat sen. Jotain tulevaa kollegaakin saattaa ärsyttää, jos hän kärsii itsekin sisäilmaongelmista, mutta hän tekisi varmaan ihan samoin sinun sijassasi.

Jos sinun sijastasi valittaisiin joku toinen tuohon virkaan, hän ei ollenkaan välttämättä olisi se, joka sitä virkaa nyt tekee. On naiivia olettaa niin. Todennäköisesti sieltä pyyhältää musta hevonen paikalle. Se on ihan normaalia, että avoimeen virkaan tai toimeen ei valita sitä, joka on tehnyt sitä työtä vuosiakin. Tuntuu varmaan muikealta, jos on monta vuotta ollut riittävän hyvä tekemään työn, mutta ei ole tarpeeksi hyvä vakituiseksi. Meilläkin on töissä ollut noita tilanteita ja olen kyllä ollut samaa mieltä valinnoista, vaikka työt ovatkin hoituneet sijaisilta.

Vierailija
31/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikissa kouluissa on sisäilmaongelmia. Valitettavasti ja yllättäen myös melko uusissa niitä saattaa ilmetä. Sisäilmaongelmia on oikeastaan niin paljon, että voi opettajan työssä sitä voi pitää ammatinvalintakriteerinä.

Vähän sama kuin nyt koronakeväänä on tullut ilmi, että osa hoitajista pelkää koronaa niin paljon, että on jäänyt ahdistuksen takia saikulle. Kyllä sairaiden hoito on ammatinvalintakysymys, mutta ehkä se ei sitten ole vakavasti tullut siinä vaiheessa mieleen, kun alalle on hakeuduttu.

Vierailija
32/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mahdat sietää uusia tiloja? Uudet pinnat käryää... Tämäkin kannattaa huomioida, kun harkitset tulevaa.

Nykyinen työpaikkani on myös uusi rakennus, enkä ole uusien materiaalien käryistä oirehtinut.

Vierailija
33/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viraton kirjoitti:

Ei tietenkään ole velvollisuutta, mutta eikö se kuitenkin voisi olla mahdollista?

Ja se on äärettömän kallis ja moraaliton rarkaisu eli sinut on valittu virkaan ja lähet heti virkavapaalle, jolloin sinulle pitää palkata sijainen ja perehdyttää työhön.

Homeongelma oli tiedossa ja kuten jo aiemmin todettua uusi koulu rakenteilla. Tilanne on sellainen, että ketään uutta ei tarvitsisi perehdyttää, koska nykyinen sijainen on halukas hommassa jatkamaan. Hölmöyttä olisi mielestäni ollut olla hakematta virkaa, kun sellainen kerrankin seudulle avautui.

Vierailija
34/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viraton kirjoitti:

Miten tämä on kallis ratkaisu?

Vierailija
35/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillähän se selviää, kun haet virkavapaata. Työnantaja voi olla suorastaan ilahtunut, kun saa sinun sijaiseksi palkata jonkun tämän kevään ylioppilaan, jolle ei tarvitse maksaa kuin ehkä puolet siitä palkasta mitä sinulle.

Kyllä sijaisena jatkaisi ihan samanlaista palkkaa nauttiva kuin minäkin

Vierailija
36/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan täältä neuvoja kyselet. Iste olet soppasi keittänyt, luulisi riittävän älyä ja itsevarmuutta selvittää se ihan itse. Tai ehkä olet niitä ihmisiä, jotka vain kompastuvat tilanteisiin, mikään ei ole itse aiheutettu ja kaikki muut on vaan niin epäreiluja, kun eivät ymmärrä sun erityistilanteita.

Vierailija
37/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi opettaja haki virkavapaata vain koulun päättymiseen asti (olisikohan ollut 4.6. asti), mutta sivistystoimenjohtaja ilmoitti, että linjaus on vuosi kerrallaan. Jos jää pois elokuussa, paluu on elokuussa.

Vierailija
38/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap meinasit kiertää lähiopetuksen toukokuun kahdelta viimeiseltä viikolta jos hallitus päättää avata koulut.

Joku viritys sulla varmaan on jo mietitty.

Vierailija
39/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän sinun auta kuin kysyä ja rehellisesti kertoa tilanteesi. Voi olla, että se sopii oikein hyvin, sijainen on iloinen kun saa vielä vuodeksi töitä jne.

Tai sitten sanovat ettei virkavapaata myönnetä ja sitten voit miettiä mitä teet. Täällä palstalla ei sitä ratkaista.

Ja jollekin vastaukseksi, voi olla ettei sijaista valittu virkaan sen takia ettei hän esimerkiksi ole pätevä.

Vierailija
40/68 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap meinasit kiertää lähiopetuksen toukokuun kahdelta viimeiseltä viikolta jos hallitus päättää avata koulut.

Joku viritys sulla varmaan on jo mietitty.

Nyt tippui ap kärryiltä. Miten korona liittyy siihen, että en haluaisi mennä elokuussa homeiseen kouluun. Ihan nykyiselle työpaikalleni menisi ja lähiopetusta antaisin. Ei ole ollut tarvis virityksiä miettiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä