Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ANTEEKSI MITÄ!?! Koulutehtävä

Vierailija
24.04.2020 |

"kotitehtävänä sama kuin viime viikon lopulla, paljon ulkoilua ja yhdessäoloa perheen kanssa, pelejä ja leikkejä, metsäretki tai retki mökille, pihan siivousta, tms. sekä 48 tunnin tauko kaikista pädeistä ja ruutuhärpäkkeistä"

Mistä lähtien opettaja on ruvennut määräämään perheiden/yksilön vapaa-aikaa VIIKONLOPPUNA? Ihan ok suositella, mutta "kotitehtävänä"?? Voiko lapsi kokea olevansa huono, ellei saa tuota kaikkea toteutumaan. "Ruutuhärpäkkeistä" päättävät vanhemmat, ei opettaja voi sitä kieltää viikonlopuksi. Menee vähän uskottavuus, jos on noin kova kontrolliyritys ja onko se peräti aseman väärinkäyttöä. Vai onko kaikilla sama?

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no eihän opettaja anna tehtäviä itsensä takia, vaan lasten on tarkoitus itse oppia asioita. Sehän on koulun peruslähtökohta. Tottakai hyvä opettaja saa lapset inspiroitumaan ja innostumaan opiskelusta, mutta se ei tosiaan hänen elämäänsä vaikuta, haluaako lapsi itse oppia paljon vai vähän. Toisille kelpaa vitosen suoritukset ja toiset haluaa sammuttaa tiedonjanonsa. Minä olin itse jälkimmäistä, tosin vasta yläasteella innostuin tutustumaan toisiin aineisiin laajemmin, kuin mitä koulussa tarjottiin. Olin ihan perus kasin oppilas.

Ei siinä mitään, mutta opettajan olisi hyvä tehdä selväksi, mikä on vain suositusta.

Lainaamastani tekstistä puuttui muuten lopussa oleva hymiö, joka oli ylösalaisin. Ei pitäisi kuitenkaan olettaa, että sellainen kumoaa tekstin jossa lukee "KOTITEHTÄVÄKSI". Hymiö ei kumoa sitä tosiasiaa, että opettaja astuu vanhempien varpaille - niin hyvää kuin hän tarkoittaisikin.

Ei, ei ole opettajan tehtävä ilmoittaa, mitkä kotitehtävät ovat pakollisia ja mitkä ei. Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei kukaan pakota ketään opiskelemaan, jos ei todella tahdo.

P.S. En käytä hymiöitä tällä alustalla.

Vierailija
42/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vanhempi ei näköjään siedä yhtäkään auktoriteettiä. Lapsen tasolla koko ihminen, kun näin kokee. Ja ihan turha meidän palstalaisten on kommentoida, koska ei tämä ihminen tule kuuntelemaan kun teinin tasolle jäänyt...

Minä arvostan enemmän lapsen itsenäisyyttä, kuin sitä agendaa, että yritetään ulottaa määräysvaltaa yksityisyydestä piittaamatta... kuin jotain kiinalaista kommunismia! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kiinnosta viettää aikaa lapsen kanssa, kun noin isot raivarit sait? Käy sääliksi lastasi, kun et halua auttaa tuossa kotitehtävässä. Tuo on oikeasti hyvä idea ja opetus: vietetään aikaa oikeasti perheen kanssa. Sellainen on monelta vanhemmalta jäänyt selvästi niin harmi että opettajan pitää siitä ns. muistuttaa.

Ei kyse ole siitä, mikä on hyvä ajanviettotapa. Kyse on siitä, kuinka suuret valtuudet opettajalla on puuttua yksilön vapaa-aikaan, jopa viikonloppuun.

Miten älykääpiö ihmisen pitää olla, ettei ymmärrä opettajan pointtia?

Olisko asperger?

Vierailija
44/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no eihän opettaja anna tehtäviä itsensä takia, vaan lasten on tarkoitus itse oppia asioita. Sehän on koulun peruslähtökohta. Tottakai hyvä opettaja saa lapset inspiroitumaan ja innostumaan opiskelusta, mutta se ei tosiaan hänen elämäänsä vaikuta, haluaako lapsi itse oppia paljon vai vähän. Toisille kelpaa vitosen suoritukset ja toiset haluaa sammuttaa tiedonjanonsa. Minä olin itse jälkimmäistä, tosin vasta yläasteella innostuin tutustumaan toisiin aineisiin laajemmin, kuin mitä koulussa tarjottiin. Olin ihan perus kasin oppilas.

Ei siinä mitään, mutta opettajan olisi hyvä tehdä selväksi, mikä on vain suositusta.

Lainaamastani tekstistä puuttui muuten lopussa oleva hymiö, joka oli ylösalaisin. Ei pitäisi kuitenkaan olettaa, että sellainen kumoaa tekstin jossa lukee "KOTITEHTÄVÄKSI". Hymiö ei kumoa sitä tosiasiaa, että opettaja astuu vanhempien varpaille - niin hyvää kuin hän tarkoittaisikin.

Ei, ei ole opettajan tehtävä ilmoittaa, mitkä kotitehtävät ovat pakollisia ja mitkä ei. Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei kukaan pakota ketään opiskelemaan, jos ei todella tahdo.

P.S. En käytä hymiöitä tällä alustalla.

Jaa että osa tehtävistä on pakollisia, osa ei, mutta se pysyy mysteerinä? Mielenkiintoista.

P.S. minua ei kiinnosta, käytätkö Wilmassa hymiöitä.

Vierailija
45/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kiinnosta viettää aikaa lapsen kanssa, kun noin isot raivarit sait? Käy sääliksi lastasi, kun et halua auttaa tuossa kotitehtävässä. Tuo on oikeasti hyvä idea ja opetus: vietetään aikaa oikeasti perheen kanssa. Sellainen on monelta vanhemmalta jäänyt selvästi niin harmi että opettajan pitää siitä ns. muistuttaa.

Ei kyse ole siitä, mikä on hyvä ajanviettotapa. Kyse on siitä, kuinka suuret valtuudet opettajalla on puuttua yksilön vapaa-aikaan, jopa viikonloppuun.

Minähän ymmärsin pointin. Opettajalla on mennyt asiat sekaisin, ja luulee voivansa käyttää asemaansa väärin, kun tarkoitus on hyvä ja loppuun lisää hymiön. Vähän kuin viettelisin miehesi, mutta pointti olisi hyvä joten...

Vierailija
46/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö tämä avautuminen laittaa sinne Wilmaan eikä tänne, jos haluat että siitä on jotain hyötyä?

Vierailija
47/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on hyvä tehtävä.

Opettaa lapselle sellaisia asioita, joita koulussa oppisi lähiopetuksessa. Yhdessä tekemistä ja ympäristön siivoamista.

Ainakin omassa kaupungissa lapset siivoavat keväisin yhtenä päivänä lähiympäristöä. Sitä tehtiin silloin kun itse olin koulussa ja tehdään vieläkin.

AP:n lapsen opettaja on soveltanut tehtävän hyvin tähän aikaan sopivaksi. Itse kokisin sen kivaksi, rentouttavaksi tehtäväksi. Ei se tarkoita sitä, että täyttyisi pitää hirveät pihatalkoot. Se voi tarkoittaa vaikka sitä että siirretään pihasta pois joku katkennut oksa tai vaan tutkitaan näkyykö pihapiirissä lintuja tai muita eläimiä. Ei sitä tehtävänantoa ihan kirjaimellisesti tarvitse ottaa. Aina voi soveltaa 😀

Eikä se opettaja ketään rankaise jos katsotte vaikka elokuvan tai käytätte puhelinta. Lapselle, ja koko perheelle olisi kuitenkin hyvä ja parhaillaan lähentävä kokemus irtautua vähäksi aikaa puhelimesta.

Mukavaa viikonloppua

Vierailija
48/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen cooper: 12 minuuttia ilman älylaitetta.

Vierailija
49/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on henkilö, opettaja, joka on paljolti vastuussa lasten äidinkielen oppimisesta, viestinnästä jne. Joten miten se henkilö voi hyväksikäyttää ajatusta, että vastuu määräysvallasta katoaa, jos vaatii muilta tulkitsemisen kykyä?

Vierailija
50/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on hyvä tehtävä.

Opettaa lapselle sellaisia asioita, joita koulussa oppisi lähiopetuksessa. Yhdessä tekemistä ja ympäristön siivoamista.

Ainakin omassa kaupungissa lapset siivoavat keväisin yhtenä päivänä lähiympäristöä. Sitä tehtiin silloin kun itse olin koulussa ja tehdään vieläkin.

AP:n lapsen opettaja on soveltanut tehtävän hyvin tähän aikaan sopivaksi. Itse kokisin sen kivaksi, rentouttavaksi tehtäväksi. Ei se tarkoita sitä, että täyttyisi pitää hirveät pihatalkoot. Se voi tarkoittaa vaikka sitä että siirretään pihasta pois joku katkennut oksa tai vaan tutkitaan näkyykö pihapiirissä lintuja tai muita eläimiä. Ei sitä tehtävänantoa ihan kirjaimellisesti tarvitse ottaa. Aina voi soveltaa 😀

Eikä se opettaja ketään rankaise jos katsotte vaikka elokuvan tai käytätte puhelinta. Lapselle, ja koko perheelle olisi kuitenkin hyvä ja parhaillaan lähentävä kokemus irtautua vähäksi aikaa puhelimesta.

Mukavaa viikonloppua

Ja TAAS meni asiat sekaisin... Kirjoitin ihan eri aiheesta. Tämän keskustelun aiheena ei ole, mitä viikonloppuna kannattaa tehdä. Vaan aihe on se, onko opettajalla valtuuksia velvoittaa henkilöitä viikonloppuinakin.

Vierailija
51/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän niin kuin pomo antaisi sulle tehtävälistan myös vapaapäiville, ja "48 tunnin kielto". Överiä.

Vierailija
52/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain ihmettelen, että eikö aiemmin (siis normaalin lähiopetuksen aikaan) tullut koskaan viikonlopuksi läksyjä? Tai kotitehtäviä illaksi (sehän on sitä koulun ulkopuolista aikaa)?

Tämähän oli kiva kotitehtävä. Ja jos jonkun mielestä ajan viettäminen perheen kanssa ilman laitteita ja ulkoillen on typerää, niin voihan sen tehtävän kuitata opettajalle tehdyksi. Vähän kyllä epäilen, että tuosta edes mitään kuittausta opettaja pyysi.

Mun lapsen matikanopettaja (ja lv) on useinkin antanut kotitehtäväksi vaikka syys- joulu- tai talvilomalle "rentoudu" tai "lepää". Tästäkinhän voisi vetää herneen nenään jos joku onkin suunnitellut oikein kunnon aktiivilomaa :-D

Vierailija
53/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäkö lähtien? No sehän oli mainittu jo avauksessa lainatussa opettajan viestissä. Viime viikonlopusta lähtien.

Vierailija
54/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on hyvä tehtävä.

Mukavaa viikonloppua

Ja TAAS meni asiat sekaisin... Kirjoitin ihan eri aiheesta. Tämän keskustelun aiheena ei ole, mitä viikonloppuna kannattaa tehdä. Vaan aihe on se, onko opettajalla valtuuksia velvoittaa henkilöitä viikonloppuinakin.

Läksyjä voi määrätä viikonlopunkin yli, ja ne saavat kestää joitakin tunteja. Siinä mielessä opettajalla "on jo nyt oikeus" määrätä viikonlopun käytöstä, jos nyt hiuksia halutaan halkoa.

Sen sijaan en tajua tätä ihme urputusta siitä että opettaja antaa normiläksyjen sijaan tehtäväksi tehdä jotain muuta kuin istua nenä kirjassa tai ruudussa. Kuinka siitä voi saada raivarit?

Vierailija
55/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä lähtisin enemmän miettimään, miksi kyseinen tehtävä herättää noin voimakkaita tunteita sinussa? Onkohan pientä syyllisyydentuntoa havaittavissa? Voisittehan koko perhe kokeilla olla 48h ilman mitään viihdelaitteita ja katsoa, mitä tapahtuu. Puhelimista mobiiliverkko pois päältä ja sillä vain soitettaisiin/vastattaisiin soittoihin/tekstareihin. Jos oikein viitsii, niin sunnuntaina aiheesta voisi käydä keskustelua, että mitä tuntemuksia tauko herätti.

Itse tiedän, että mulle tuo tehtävä olisi toooooodella vaikea, mutta ehkä juuri siksi innostuin tuosta niin paljon.

Onko sinulla mies? Sovitaanko, että minä omin hänet viikonlopuksi. Tiedän, että se voisi olla sinulle toooodella vaikeaa luopua hänestä... mutta ettet vain olisi liian mustasukkainen?

Vierailija
56/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vanhempi ei näköjään siedä yhtäkään auktoriteettiä. Lapsen tasolla koko ihminen, kun näin kokee. Ja ihan turha meidän palstalaisten on kommentoida, koska ei tämä ihminen tule kuuntelemaan kun teinin tasolle jäänyt...

Minä arvostan enemmän lapsen itsenäisyyttä, kuin sitä agendaa, että yritetään ulottaa määräysvaltaa yksityisyydestä piittaamatta... kuin jotain kiinalaista kommunismia! 

Lapsen itsenäisyyttä? Eli ulkoistat kasvatusvastuun satunnaisuudelle (sille mitä lapsi sattuu itsekseen maailmaa seuraaman oppimaan satunnaisesti kohtaamistaan asioista) ja luulet että se on hyvä asia.

Jotkut on tosiaan liian tyhmiä vanhemmiksi. Jos jo toimistosiivoukseen pitää olla pari erilaista "korttia" niin eikös olisi korkea aika pakottaa lapsia hankkivat suorittamaan muutama sopiva koulutus ennen kuin lupa lapsenhankkimiseen ja itsenäiseen kasvattamiseen annetaan. 

Vierailija
57/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on hyvä tehtävä.

Mukavaa viikonloppua

Läksyjä voi määrätä viikonlopunkin yli, ja ne saavat kestää joitakin tunteja. Siinä mielessä opettajalla "on jo nyt oikeus" määrätä viikonlopun käytöstä, jos nyt hiuksia halutaan halkoa.

Sen sijaan en tajua tätä ihme urputusta siitä että opettaja antaa normiläksyjen sijaan tehtäväksi tehdä jotain muuta kuin istua nenä kirjassa tai ruudussa. Kuinka siitä voi saada raivarit?

Niin, viikonlopun YLI. 

48 h ei sitä ole.

JA TAAS SEKOITTAA ASIAT... Tehtävän hyväntahtoisuus ei automaattisesti oikeuta sitä. Minä en voi ottaa sinulta rahaa kysymättä lupaa, vaikka tahtoisinkin antaa sen köyhälle lapselle. Ymmärrätkö asian ytimen?

Vierailija
58/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistanko äitihullun?

Vierailija
59/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa piti tehdä roskajuoksu. Ihan älytöntä laittaa lapset keräämään räkäpapereita kadulta tällaisena aikana, vaikka olisikin hanskat kädessä.

Vierailija
60/108 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko asperger?

Älä pilkkaa.

Olen asperger ja ymmärrän miksi opettaja on tuommoisen tehtävän antanut. Ymmärrän myös ettei sitä tarvitse noudattaa pilkulleen, vaan kannattaa soveltaa, tehdä siitä omalle perheelle sopiva.

Meillä on sovellettu tehtäviä ihan reilusti silloin kun se on koettu järkeväksi.

Lapseni on vielä enemmän asperger kuin minä. Silti hänkin ymmärtää, että aina ei tarvitse tehdä pilkulleen niinkuin on neuvottu, ja että toisinaan soveltaminen on järkevää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi