Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos koulut avataan vielä tänä keväänä menevätkö lapsesi kouluun?

Vierailija
24.04.2020 |

Jos ei oletko jo selvittänyt opettajalta/rehtorilta miten lastesi koulussa suhtaudutaan siihen jos lapsi ei kouluun tänä keväänä mene? Ja jos jokainen malttaisi vastata vain omalta osaltaan kysymykseen eikä sen enempää arvostella/kommentoida muiden tapaa toimia.

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomaa saa anottua, ja se myönnetään tässä tilanteessa. Ei todellakaan tule lasua. Omia lapsiani en kouluun laita.

T. Yläkoulun rehtori Keski-Suomesta

Onko tullut montakin loma-anomusta  kouluun?

117 kun aamulla sähköpostini katsoin, sen jälkeen on toki voinut tulla uusia. Nämä tulleet tällä viikolla.

T. Yläkoulun rehtori Keski-Suomesta

Kiitos tiedosta.  :)

Koulu ja sähköposti, kiitos.

Todista ettå puhut totta.

Vierailija
62/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät mene. Oppimisen kannalta se on vain huononnus, ja muuten siinä ei ole järjen häivääkään.

Kesällä päätän anonko kokonaan kotikoulua esim syksyksikin.

Työttömyyden etuja tuollaiset pohdinnat.

Olen akateeminen yrittäjä, jolla on myös aineenopen koulutus. Lapset on kympin oppilaita ja jo yläkoulussa. Toimisto kodin vieressä. Ei mitään ongelmia.

Varsin epäuskottavaa, oikea opettaja kyllä tietäisi, että Suomessa ei koulupakkoa ole, ja lapsen kotiopetus on ilmoitusasia, siihen ei mitään lupia tarvitse.

Ihan paskaa puhut.

Kotikouluun tarvitsee saada lupa ja vanhemmat vastuussa.

Etäkoulussa opettajat kantavat vastuun sekä oppilas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menevät kaikki kolme, kyseessä 2lk,5lk ja 8lk. Toivon myös, että koulut jatkuvat normaalisti ja toivottavasti nopeammalla aikataululla kuin tuo 13.5.

Itse myös yläasteen opettaja, todellakin huoli opiskeljoista on iso. Osan tehtävät ovat todella ala-arvoisesti tehty ja vanhemmat vähättelevät ongelmaa. Tällä hetkellä keskustellaan johdon kanssa voiko jättää luokalle osaa, koska näillä eväillä ei voi päästää etenemään seuraavalle luokalle

Vierailija
64/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä menevät. Etäopetus loppuu, ja mistä mä keksin ne opetussisällöt mitä koulussa on tarkoitus käydä seuraavan 2,5 viikon aikana?

Hankalaa on ollut nyt etäopetuksen aikankin, joten luotan että opettajat hoitavat hommansa, töissä olen käynyt itsekin koko koronaepidemian ajan ihan normaalisti. 

Vierailija
65/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope kirjoitti:

Menevät kaikki kolme, kyseessä 2lk,5lk ja 8lk. Toivon myös, että koulut jatkuvat normaalisti ja toivottavasti nopeammalla aikataululla kuin tuo 13.5.

Itse myös yläasteen opettaja, todellakin huoli opiskeljoista on iso. Osan tehtävät ovat todella ala-arvoisesti tehty ja vanhemmat vähättelevät ongelmaa. Tällä hetkellä keskustellaan johdon kanssa voiko jättää luokalle osaa, koska näillä eväillä ei voi päästää etenemään seuraavalle luokalle

Opettajalta edesvastuutonta, jos koronan takia joku jää luokalleen. Entisaikaan oli tähän asiaan olemassa "ehdot". Mun mielestä tänä kesänä pitäisi toimia samoin, eli jos joku ei ole saanut oppisisältöjä kasaan, niin kesäkuun aikana olisi mahdollista opiskella ne puuttuvat. 

Vierailija
66/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette halua laittaa lasta kouluun, voitte anoa lomaa tai vain ilmoittaa lapsen olevan sairaana. Kukaan ei kysele perään. Jokainen lapsi, joka on poissa koulusta tässä poikkeustilanteessa on plussaa. Tavallisesti olisin aivan päinvastaista mieltä.

En syyllistä myöskään niitä, jotka lapsensa lähiopetukseen tuovat.

T: Yläkoulun apulaisrehtori

Vierailija
67/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Opettajalta edesvastuutonta, jos koronan takia joku jää luokalleen. Entisaikaan oli tähän asiaan olemassa "ehdot". Mun mielestä tänä kesänä pitäisi toimia samoin, eli jos joku ei ole saanut oppisisältöjä kasaan, niin kesäkuun aikana olisi mahdollista opiskella ne puuttuvat. 

Kesäopiskelua jo ehdotettu kolmelle oppilaalle ja vanhemmille, ei käy koska haluavat kesäloman pitää yhdessä. Tässä kohtaa vaihtoehdot ovat erittäin vähissä, jos kesäopiskelut eivät käy.

Vierailija
68/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Edesvastuutonta opettajalta olisi päästää sellainen oppilas luokaltaan, joka ei hallitse tarvittavia asioita.

Vierailija
69/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tuli ilmoitus, että paikallinen amis ja lukio on etäopetuksessa toukokuun loppuun.

Peruskoulusta ei ole kuulunut mitään.

Meille myös tuli tuo ilmoitus. Tyttö ei olisi kyllä lukioon mennytkään. Hän lopettikin koulussa käymisen ennen kuin tuli päätös etäopetuksesta.

Vierailija
70/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ette halua laittaa lasta kouluun, voitte anoa lomaa tai vain ilmoittaa lapsen olevan sairaana. Kukaan ei kysele perään. Jokainen lapsi, joka on poissa koulusta tässä poikkeustilanteessa on plussaa. Tavallisesti olisin aivan päinvastaista mieltä.

Valepukki!!!

Vierailija
71/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valepukki!!!

Meinaatko oikeasti, että rehtori hylkäisi kaikki ne loma-anomukset jotka ovat tulossa? Meinaatko, että menemme kotiin tarkastamaan, onko Nea-Petterillä flunssa vai ei? Pitäisikö minun puhelimitse kertoa esimerkiksi yhden valvontaluokkani oppilaan perheelle (äiti pyörätuolissa, CPAP laitteen käyttäjä, isällä takana syöpä) että kyllä sinä nyt tulet noutamaan meiltä koronan tuliaiseksi?

Vierailija
72/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi käyny koulua koko ajan ihan normaalisti. Saanu todella hyvää opetusta, kun on vain kaksi oppilasta paikalla 🙂

Vierailija
73/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja syksyllä saadaan uusi koulukiusattujen ryhmä näitä joita "mutsi ei päästäny kouluun".

Yhtä hyvin se voisi olla saastainen koronanlevittäjäryhmä.

Vierailija
74/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me haettiin lomaa koronan takia jo ennen kuin hallitus sulki koulut ja ei ollut mitään ongelmaa eli se myönnettiin heti. Haetaan lomaa myös toukokuulle, jos hallitus avaa lähiopetuksen. Emme aio sairastaa, vaikka HUS:n Järvinen sitä toivoisikin laumasuojan nimissä. Kukaan ei voi pakottaa kerään sairastamaan jotakin uutta viristautia. Ihmisellä on oikeus suojata terveyttään. Terveyttä ei muuten takaisin saa, jos sen menettää, ei sitten millään rahalla.

Vierailija
75/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin menee. Eipähän tartte stressata, jatkuuko kiusaaminen. Itsekin toivoo voivansa jäädä kotiin.

Vierailija
76/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät mene. Anomme lomaa Wilman kautta ja opetan itse lapsille loput asiat, joita ei enää paljon ole. Oppilaille on minun koulussani myönnetty kuukausienkin lomia, en oikein jaksa uskoa, että lasten koulussakaan lomasta kieltäydyttäisiin. Itse menen töihin, jos isotkin palaavat, olen aineenope. Yritän vain olla mahdollisimman varovainen, kokemuksen mukaan opehuone on usein se paikka, jossa taudit leviävät, yhteiset kahvipannut jne. Monet naisopet eivät ainakaan pese käsiään kunnolla, olen vessajonossa huomannut:(

Vierailija
77/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatteko sitten mielummin sairastaa syksyllä, jos lapset silloin kerran pääsevät kouluun? Koska virushan kiertää vielä silloin.

Jos tässä kerran on pakko sairastaa niin mielummin ennemmin kuin myöhemmin, koska nyt kaikki kevään tapahtumat rippileiristä lähtien on siirretty syksyyn ja silloin vasta olisikin hankala sairastaa.

Tosin en kyllä usko, että virus ehtii kovinkaan paljoa leviämään, vaikka koulut olisi sen pari viikkoa auki.

Vierailija
78/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatteko sitten mielummin sairastaa syksyllä, jos lapset silloin kerran pääsevät kouluun? Koska virushan kiertää vielä silloin.

Jos tässä kerran on pakko sairastaa niin mielummin ennemmin kuin myöhemmin, koska nyt kaikki kevään tapahtumat rippileiristä lähtien on siirretty syksyyn ja silloin vasta olisikin hankala sairastaa.

Tosin en kyllä usko, että virus ehtii kovinkaan paljoa leviämään, vaikka koulut olisi sen pari viikkoa auki.

Myös syksyllä on muitakin vaihtoehtoja.

Ja minä en halua itse sairastua. Yrittäjällä kun se tietää sitten konkurssia.

Vierailija
79/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät mene. Oppimisen kannalta se on vain huononnus, ja muuten siinä ei ole järjen häivääkään.

Kesällä päätän anonko kokonaan kotikoulua esim syksyksikin.

Työttömyyden etuja tuollaiset pohdinnat.

Olen akateeminen yrittäjä, jolla on myös aineenopen koulutus. Lapset on kympin oppilaita ja jo yläkoulussa. Toimisto kodin vieressä. Ei mitään ongelmia.

Varsin epäuskottavaa, oikea opettaja kyllä tietäisi, että Suomessa ei koulupakkoa ole, ja lapsen kotiopetus on ilmoitusasia, siihen ei mitään lupia tarvitse.

Se anotaan. Siihen on erityinen lomake.

Se ei hoidu niin, että vain länttää ilmoituksen opelle ja se on siinä.

Älä viitsi. Miksi ei vain voi myöntää olleensa väärässä kun todisteet löytää kahden sekunnin googletuksella?

"Oppivelvollisuuden suorittaminen muulla tavoin kuin koulussa ei edellytä lupaa viranomaisilta eli käytännössä kunnan opetustoimelta. Asiasta päättää huoltaja. Huoltajan ilmoitus koululle lapsen siirtymisestä kotiopetukseen riittää."

https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kotiopetus

Ja se huoltaja joutuu sen anomaan kouluvirastosta. Siihen on siellä ihan oma lomake. Ja esimerkiksi meillä siinä yhteydessä kysyttiin miten aiomme järjestää harvinaisen a-kielen opetuksen. Moni laatii myös opetussuunnitelman jo siihen anomuksen yhteyteen. Ja neuvottelee rehtorin kanssa - useinhan esim lapsi ei alun perin ole oman lähikoulunsa oppilas ja siinä kotikoulun yhteydessä voi vaihtaa siihen lähikouluun.

Olen tämän kaiken seikkaperäisesti selvittänyt vuosi sitten.

Joutuu anomaan mitä? Ei ainakaan lupaa, koska sellaista ei tarvita. Lomakekin voi olla pelkkä ilmoituslomake. Joko kunnallasi tai sinulla on nyt täysin väärä käsitys asiasta, tai sitten et vain ymmärrä verbin "anoa" merkitystä.

Ja sinä se et vaan tajua. Se pitää JÄRJESTÄÄ, ORGANISOIDA, SOPIA, PYYTÄÄ, ANOA. Keksi siihen verbi vaikka kiinaksi, jos helpottaa oloasi.

Et voi vain laittaa opelle viestiä ja se on siinä.

Siinä pitää olla ihan jo se koulu johon tenttii jne. SE PITÄÄ JÄRJESTÄÄ.

Koska sen jälkeen kukaan ei enää organisoi tai hoida mitänä puolestasi ja seuraava instanssi jonka kanssa asioit onkin lastensuojelu. Iso osa, ellei jopa enemmistö, kotiopettavista vanhemmista on lastensuojelun hampaissa tämän järjestelyn takia. Koska viranomaiset eivät siitä pidä.

Se pitää ANOA, ORGANISOIDA, NEUVOTELLA, JÄRJESTÄÄ, PYYTÄÄ JA SOPIA siinä alussa, eikä vain kiukutella, mikä näyttää olevan sinun linjasi. Mitä paremmin anomisen hoidat, sitä paremmin asia hoituu.

Ihan turha sinun kiukutella, valitsit itse sanasi huonosti. Totta kai kotiopetukseen liittyy paljon viranomaisten kanssa järjestettäviä asioita, mutta sillä nyt ei ole mitään tekemistä minkään luvan tai anomuksen kanssa, koska viranomaiset eivät voi kieltää kotiopetusta.

Vierailija
80/99 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa tänään: Lähes puolet, eli 47 tehohoitopotilaista on ollut alle 60-vuotiaita. (HUS)

Eli lähes puolet teholle päätyvistä on nuorehkoa porukkaa. Koululaisten vanhempia. Ei kiitos.

Lapseni pysyvät kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan