Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapeutti toteaa Hesarissa, että monelle rauhoittuminen työn ja ihmisten äärelle kotona on tehnyt hyvää

Vierailija
24.04.2020 |

Siellä jutussa on esimerkkejä ihmisten kokemuksista. Monet vanhemmat hehkuttavat, miten ihanaa perhearkea he nyt elävät rauhassa kaikki kotona yhdessä. On yhteistä aikaa ja mindfulnesia ja itsensä tuntemista. Näitten täytyy olla isompien lasten vanhempia tai sitten sellaisia, joiden työt eivät ole kovin haastavia. Ärsyttää tällaiset jutut. Tuntuu, että kukaan ei ymmärrä, eikä nosta esille sitä, millaisessa kaaoksessa pienten lasten haastavia työtehtäviä kotona hoitavat vanhemmat nyt elävät. Tuollaiset jutut vääristävät todellisuutta. Ei ne kaikkein kovimmassa paineessa olevat edes ehdi vastailla mihinkään Hesarin kyselyihin tällä hetkellä. Kysyivät sellaisten kokemuksia, joilla on esimerkiksi vaativa esimiestyö, vähintään 100 alaista ja tulosvastuu ja kotona esim. alle kouluikäinen ja sitten pieniä koululaisia. Missään ei tuoda esille nyt näiden perheiden tilannetta. Yleensä se on aina nämä ääripäät. Nämä, joiden arki on nyt kiireetöntä mindfulnesia tai ne joilla on vakavia ongelmia elämässään muutenkin.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika paljon riippuu siitä, kuinka lapset on kasvatettu, kuinka stressiherkkä on ja kuinka organisointitaitoinen on.. varmaan joillakin vaikeaa, mutta monella juuri ihanan rentoa (omasta näkökulmasta.)

Vierailija
2/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittuminen tosiaankin. Olen ehkä etänä, mutta kiire on ollut kova ja ylitöitä on paiskittu aika lailla. Ja Vapuksi niitä nyt paukahti lisää. Työkaverin kanssa juuri todettiin että meillä korona-arki on kyllä erilaista kuin monella muulla jotka valittelevat että on tylsää. Ei todellakaan ole tekemisestä puutetta.

MUTTA: ymmärrän kyllä niitäkin joilla ei ole hommia ja kipuilevat sen kanssa kotonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä onkin sellainen sukupolvikokemus, jota muistellaan sadan vuoden päästäkin. Vähän kuin talvisota.

Vierailija
4/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta täällä ei saa sanoa tuota. Jos tuntee noin, on se osoitus siitä, että on huono kasvattaja ja muutenkin huono ihminen. Näin kertoo av-raati.

5/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodit on auki normaalisti joten kuulostaa vähän taas siltä, että uhriudutaan asioista.

Pienet voi viedä ihan normaalisti päiväkotiin ja jos aikuisten työ on sen luonteista, että kotikoulu ei ole mahdollinen, lapset voivat mennä kouluun. Lapsillehan voi myös palkata yksityisen pph:n. Järjestelykysymyksiä.

Moni varmaan huokaisee helpotuksesta, kun lasten harrastukset ovat tauolla, eikä lapsia tarvitse kuskailla mihinkään. Moni varmaan tämän jälkeenkin miettii sitä arjen rauhoittamista. Ei pienet lapset tarvitse mitään harrastuksia. Aikuiset itse tekevät siitä arjesta hankalaa, ei lapset.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
6/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miksi tästä ei saa nauttia. En ole koskaan saanut tehdä töitä etänä, nyt 100% ja työt onnistuu täydellisesti. Yläkoulu- ja alakouluikäinen lapsi kotona, vaatii hiukan enemmän työtä, mutta ihanaa nähdä niitäkin enemmän. Ei aikatauluja, tai aikataulutettuja treenejä kellään, ehtii lenkkeillä ystävien kanssa...

Mitä pahaa jos nautin tästä? 

Vierailija
7/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuleeko ns. sanomista, jos vie lapset päiväkotiin tällaisena aikana? Vaikka eipä niistä pitäisi välittää, vaikka tulisikin... Aina joku arvostelee ja valittaa.

Vierailija
8/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miksi tästä ei saa nauttia. En ole koskaan saanut tehdä töitä etänä, nyt 100% ja työt onnistuu täydellisesti. Yläkoulu- ja alakouluikäinen lapsi kotona, vaatii hiukan enemmän työtä, mutta ihanaa nähdä niitäkin enemmän. Ei aikatauluja, tai aikataulutettuja treenejä kellään, ehtii lenkkeillä ystävien kanssa...

Mitä pahaa jos nautin tästä? 

Ei mitään pahaa. Nauti vain. Minulla on ystävä jonka arki on normaalisti tosi hektistä ja hänelle tämä on myös tavallaan helpotus. Varmaan tässä on se, että ihmisten arki eroaa nyt tosi radikaalisti, toisilla on kotoilua ja toisilla korona-kiirettä. Osalla ehkä huoli rahan riittämisestä. Mutta on oikeasti kiva, että tästä ajasta on osalle jotain iloakin, ei ole minulta pois. :)

Vierailija
9/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se sanonut että on tehnyt kaikille hyvää? Vaan että on tehnyt monelle hyvää. 

Kyllä nyt maailma tarvitsee positiivisuutta. Hyvä että kerrotaan elämän hyviäkin puolia. 

Vierailija
10/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nautittu kun ei tarvitse kestää toimiston hälyä ja kälättäviä työkavereita. Stressitasot laskeneet, työt sujuu tehokkaammin ja yleinen hyvinvointi ja onnellisuus parantunut. Omasta puolesta toivoisin, että tämä jatkuisi ainakin vuoden loppuun.

Vierailija
11/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, juuri sinunkaltaistesi olisi ehkä hyvä ottaa vähän etäisyyttä ja miettiä elämän prioriteetteja.

Vierailija
12/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdit kuitenkin kiukutella av:lla ;D

Vierailija
13/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tainnut mennä trollaus perille, kun kaikki pitävät etätyöstä. Hahahahahahahahah!

Vierailija
14/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne pikkulasten vanhemmatko sitten ovat valtavirtaa, etenkin ne, joilla on sata alaista?

Vierailija
15/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivista tässä on ainakin ollut etätyön yleistyminen, en ainakaan itse kaipaa meluista avokonttoria. Tietysti kotona olisi hyvä olla ergonomia kohdillaan, mutta kyllähän tässä jää omaa aikaakin enemmän. Meillä ei elämä ole muuttunut kovin paljon koronan myötä, ja olen naapurustossa törmännyt siihen ilmiöön että nyt on paljon enemmän lapsia ja nuoria kuntoilemassa vanhempiensa kanssa. En tiedä olisiko kyse liikuntatunnin tehtävistä vai mistä, mutta kivalta se näyttää.

Naapuritalon perhekin oli jalkautunut pelaamaan koripalloa koko sakilla eilen, nauroivat ja kivaa näytti olevan. Yleensä heillä pelaavat vain lapset kavereineen, eli ehkä jotain ihan myönteistä tuossakin.

Vierailija
16/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen etätöissä muutenkin, joten nyt on erilaista se, että ekaluokkalainen on kotikoulussa. Nyt en saa omia töitä tehtyä, koska aika menee ekaluokkalaisen opettamiseen. Ei tee itsenäisesti mitään. Olen vähentänyt töitä 50 %, jotta tämä onnistuu, mutta kohta rahat alkavat olla niin loppu, että joudun laittamaan lapsen lähiopetukseen ja alkaa tehdä isompia projekteja (olen yrittäjä). Kivitetäänköhän minut tämän takia? Toivon, että koulut aukeaisivat ja kouluun meno olisi vapaaehtoista, näin eivät saisi stigmaa ne, jotka joutuvat laittamaan lapsensa kouluun.

Vierailija
17/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää lomautus on aivan ihanaa aikaa ollut! Lapsi kohta 15v hoitaa kouluhommat hyvin, ei stressaa. Mies etänä, kiva syödä lounasta koko perheen kesken. Ollaan käyty päivittäin lenkillä ja on kerrankin aikaa treenata. Ansiosidonnainen on ihan ok, meidän talous ei kaadu mun 2kk lomautuksesta.

En tajua miten jaksan taas sitä härdelliä töissä..

Vierailija
18/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä jutuissa ei myöskään huomioida mitenkään niitä jotka käyvät työpaikalla yhä. Minulla on vain enemmän kiire kun mahdollista sitä muiden etätyöskentelyä. Ei todellakaan tätä uudeksi normiksi tai joku saa aika paljon nostaa palkkaani.

Vierailija
19/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis, mulla lapset isoja joten ihan eri tilanne heillä joilla pieniä koululaisia.

T.17

Vierailija
20/43 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä onkin sellainen sukupolvikokemus, jota muistellaan sadan vuoden päästäkin. Vähän kuin talvisota.

Ei tässä sukupolvi jaa mitään yhteistä kokemusta. Tämä nimenomaan toimii päin vastoin ja jakaa ihmisiä hyvin selkeillä eroilla eri leireihin.