Olen nyt säästänyt kahdessa vuodessa 3000e. Miten muka voi päästä käsiksi asunnon käsirahaan tämän elämän aikana?!
Ikää 28v, ja bruttopalkka 2050e
Tuntuu että ihan mahdotonta säästää esim. 20 000 euroa!
Kommentit (96)
Muutin Aasiaan ja palkka pieneni noin 980 USD :Iin mutta säästöön jäänyt 50 % kymmenessä vuodessa 120 000.
Kommunistinen suomi otti kaikki tuloni aikoinaan suorina ja välillisinä veroina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöä, Säästöä! Tiukkaa säästöä.
Sinkkumies
Ohis Sinäkin halusit sitten ilm säästää mielikuviustai ja osallistu tähän keskusteluun nimikerkillä, joka oli jo tässäkin keskustelussä käytössä; etkö muka ennetttäny huomaamaan? Sattuhan sitä.. Ei ollut ensimmäinen kerta kun huomaan käyneen niin, että itse kirjoitin "oman nimimrkin" turvin ja myöhemmin huomaan samassa keskustelussa kappas joku toinenkin on halunnut kirjoittaa saman nimerkillä - Joo. oma vika pitäisi rekiseröidä nimimerkkinsä ja ulista vähemmän, jos joku toinen haluaa syysä tai toisesta käyttää samaa nimimerkkiä, joko samssa keskustelussa tai ties kuinka monessa muussa keskustelussa.
T. Se 1. nimimerkki: Sinkkumies, tässä keskustelussa
Olen käyttänyt tuota nimimerkkiä jo yli 5 vuotta, joten se on yli 5 vuotta ollut minulla käytössä.
Sinkkumies
Oho. Ja anteeksi. En todella tiennyt,, että olet noin pitkään kirjoittanut "Sinkkumiehenä" tänne. Itse en vielä puoltakaan tuosta ajasta ja saunnaisesti en aina edes joka kuukausi, saai viikko. Vaan saako kysyä miksi sinä et ole nimimerkkiäsi rekisteröinyt?
En tiedä lohdutaako jos sanon että monesti ei tietenkään aina kirjoiukseni ova saaneet minusta ihan mukavasti "yläpeukkua", jonka olen huomannu toimivan huumaavasti. On ilahduttavaa kun synyy mielikuva, että joku on ilm tajunnut pointtini.
On myös ollut tilaneita jolloin olen tuijottanut jälkeen päin omaa tekstiäni ja ihmetellyt, että mitä ihmettä oikein yritin sönköttää, enkö yhtään, ainakin selkeämpää ja ymmärrettävämpää teksitä oikeasti pystynyt tekemään.
Täytyy yrittää keksiä itselle uusi nimimerkki
Siksi kun kirjoitan sen viestin loppuun.
Kas, Näin;
Zinc
Olen itse säästänyt 1600e neljän kuukauden aikana tonnin kuukausipalkastani. Mihinkään ylimääräiseen en käytä rahaa, vaikka tarpeen olisi, kuten esim. kampaajalla ja hierojalla käyminen. Ja palkkapäivänä tililtä lähtee suoraan rahaa säästötilille ja loppu kuukausi pärjätään niillä mitä on.
Kyllä omaan asuntoon voi "päästä kiinni" ilman säästöjäkin. Minä sain opiskelijana perusduunarin kanssa melkei 300 000 asuntolainaa nollan euron säästöillä, kun toinen vanhemmistani antoi vakuudeksi kiinteistön. Tietysti ei kaikilla ole mahdollista, mutta pointtini oli, että ei omat säästöt ole mikään ehdottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei edes saa lainaa noin vaan. Meillä asp-säästöt 14000 ja säästetty 3 vuotta, lainaa herui 0 €. Tämä vielä Oulussa, jossa asuntojen hinnat ovat olleet laskusuunnassa jo pari vuotta.
Kun meidän ystävät ovat saaneet lainaa, heillä on ollut vanhempi ja varakkaampi puoliso, ja vakuudeksi on laitettu toisen vanhempien talo.
N29
Aika jännä.
Tuttu sai Oulussa ihan lähivuosina lainan, vaikka säästöjä oli 0 euroa, vain toinen oli töissä ja palkkakin alkoi kakkosella. Vakuuden toki tarvitsivat (toisen vanhempien talo) mutta saivat lainan ja ymmärtääkseni olisivat saaneet enemmän kuin ottivat.
Kilon Poliisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nettopalkka 1700 ja säästössä 35k. Useimpina kuukausina menee säästöön yli 500-600 ja tänä vuonna olisi tarkoitus ostaa asunto.
(... ...)
No voi jumaliste.
Mikä siinä on ettei aikuinen ihminen opi kirjoittamaan tuhansia oikeilla numeroilla, esim. tuossa omassa tapauksessasi 35 000, vaan pitää vuodesta toiseen käyttää tuota väsynyttä k:ta, ikäänkuin se olisi jotenkin kovinkin uusi, nokkela ja omaperäinen oivallus?
Etkö Sinäkään yllä mainittu kirjoittaja ymmärrä kuinka tyhmältä kirjoituksesi näyttää tuolla väsyneellä ujopiimäilmaisullasi?
Niin.. onhan se perssseeestä että tuollaisia uutuuksia aletaan käyttämään. Vastahan tuo 1700-luku päättyi. Ei nyt noin hätäisesti kannata asioita omaksua.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin koko opiskeluajan töissö. Mäkissä joka pe ja vähän muita vuoroja.
Asuin superhalvassa asunnossa, rintamamiestalossa. Mulla oli aula ja 1 huone ja se huone oli niin kylmä.
Aulassa oli vaatimaton keittiötila.Vessa oli kerros alempana ja sauna siitä 1 alemmaksi, en käynyt kertaakaan.
Kävin aina koulussa suihkussa.En usko ostin mitään sen 2,5 vuoden aikana.
Ei ollut varaa pimentäviin verhoihin, tein isosta pahvista ikkunan eteen laitettavan pimentimen. Mustekalat siinä mukana virityksessä.Kallion kesäkirppiksellä kävin parilla eurolla myymässä tarpeetonta.
Tokana vuotena aloitin aspin, kun sain niin hyvin säästöön. Koulun lopussa menin suorittamaan hyvään paikkaan työharjoittelun ja sain jäädä sinne.
Muutin sen aikaisen poikamiehen edesmenneen isoäidin asuntoon asumaan, kunnes tasan 3 v aspin aloittamisesta ostin ekan yksiön. Asuin 2 v, ostin kaksion. Ekaan tuli työkaveri asumaan, saksalainen mies. Ei saanut millään vuokra-asuntoa.
Kaksioon muutti työpaikan siivooja miehensä kanssa, kun siinä vaiheessa ostin kolmion.
Sitten menikin pidempään, kun ostettiin mieheni kanssa nykyinen koti, 5 h ja keittiö.
Muut ovat edelleen vuokralla. Kaksiossa asuva pariskunta, virolaisia, ilmoitti pari v sitten muuttavat pois, kun vaimo jää eläkkeelle.1 asunto kerralla. Leimaveroja maksetaan, mutta aina niin käy
Olipa sinulla reilu varasto säilykkeitä muuttaessasi.. Ja säkötki maksoit etukäteen 2,5 vuodeksi? Taisit kuitenkin ostaa aika paljonkin 2,5 vuoden aikana....
ei kannata säästää vaan sijoittaa. näin saa lisätulojakin.
Mun mielestä jos ihminen vaan säästää kaiken mitä saa tuloina, siis pakollisten menojen jälkeen, niin mitä elämää se on?
Palkasta jää menojen jälkeen n.800e. Itse säästän 200e ja loput kyllä käytän. Käyn kampaajalla, ostan kotiin sisustusta ja vaatteita. Eipä tuolla 600 eurolla niin ihmeitä tehdä.
Paljon teillä muilla jää keskimäärin kulutukseen/säästöön siis peruskulujen jälkeen(ruoka, laskut jne.)
Mun mielestä jos ihminen vaan säästää kaiken mitä saa tuloina, siis pakollisten menojen jälkeen, niin mitä elämää se on?
Palkasta jää menojen jälkeen n.800e. Itse säästän 200e ja loput kyllä käytän. Käyn kampaajalla, ostan kotiin sisustusta ja vaatteita. Eipä tuolla 600 eurolla niin ihmeitä tehdä.
Paljon teillä muilla jää keskimäärin kulutukseen/säästöön siis peruskulujen jälkeen(ruoka, laskut jne.)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nettopalkka 1700 ja säästössä 35k. Useimpina kuukausina menee säästöön yli 500-600 ja tänä vuonna olisi tarkoitus ostaa asunto.
Säästämisen salaisuutena on pieni vuokra (470 eur) ja kaupoilla käymättömyys. Kuukausibudgettini on seuraava:
- 470 vuokra
- 50 netti+tv
- 15 netflix+spotify
- 90 vakuutukset
- 160 ruoka
- 15 vesi
- 50 sahkö+lämmitys
- 30 kissa
- 50 matkatilille
Harvemmin tulee käytyä ravintoloissa, maksetuissa tapahtumissa tai osteltua mitään. Soitan kotona kirpparipianoa, neulon, virkkaan, veistän (2 eur ilmakuivuvasta savesta). Hieman on kitkuttelua, mutta toivottavasti tulot nousevat työvuosien myötä. Olen nyt 2v työelämässä yliopiston jälkeen.
Ostatko ollenkaan pesuaineita, siivousvälineitä, hammasharjoja, vaatteita? Lääkkeitä? Käytkö hammaslääkärissä, korjautatko tietokonetta? Liikutko vain kävelymatkan päähän jos et tarvitse joukkoliikennettä tai polkupyörää, vai maksaako joku muu näitä asioita sinulle?
Kannattaa ensin hankkia Asumisoikeusasunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää osta pieni ja halpa asunto ensin, asua siinä ja säästää samalla vähän lisää, ja sitten myydä se asunto voitolla ja ostaa vähän isompi jne. Niin sitä ennen tehtiin.
Voi asua loppu iän pienessä kun ehtii hedelmällisyys kadota että tarvitsisi edes asuntoa muille kuin yhdelle hengelle.
No siinä vaiheessa kun tarvitsee isompaa on varmaan sitten se toinenkin maksaja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää osta pieni ja halpa asunto ensin, asua siinä ja säästää samalla vähän lisää, ja sitten myydä se asunto voitolla ja ostaa vähän isompi jne. Niin sitä ennen tehtiin.
Voi asua loppu iän pienessä kun ehtii hedelmällisyys kadota että tarvitsisi edes asuntoa muille kuin yhdelle hengelle.
Laita mieluummin kaikki ylimääräinen osakkeisiin ja asu vuokralla. Omaisuus karttuu kun vähän opit sijoittamisesta.
Voit vaatia pesänjakajaa käräjäoikeudesta tekemään osituksen. Kulut maksetaan puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin pohdin pitkään oman asunnon hankkimista, mutta tajusin ettei se kerta kaikkiaan ole mahdollista. Olen kahden lapsen yh, jonka ex ei suostu ositukseen (uskokaa pois, toinen osapuoli voi torpata koko homman ihan ilkeyttään). Asun melko edullisesti asumisoikeusasunnossa hyvällä alueella. Periaatteessa samalla summalla maksaisi lainaa, mutta ongelma onkin perheasuntojen vastikkeet. Ei sillä tonnilla pötkitäkään pitkälle. Mikään 30 vuoden asuntolaina ei kiinnosta, koska talous on vain minun tuloistani kiinni. Toisaalta en halua menettää lasteni lapsuus- ja nuoruusaikoja kamalaan pihistelyyn, jotta voisin maksaa asuntolainaa. Valintoja, todellakin. Ei elämä voi olla vuosikymmeniä pelkkää kituuttamista jonkun kuppasen asunnon takia.
- 50 netti+tv
- 15 netflix+spotify
- 90 vakuutukset
-- Per kk? Ei oo todellista