Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen nyt säästänyt kahdessa vuodessa 3000e. Miten muka voi päästä käsiksi asunnon käsirahaan tämän elämän aikana?!

Vierailija
23.04.2020 |

Ikää 28v, ja bruttopalkka 2050e

Tuntuu että ihan mahdotonta säästää esim. 20 000 euroa!

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nettopalkka 1700 ja säästössä 35k. Useimpina kuukausina menee säästöön yli 500-600 ja tänä vuonna olisi tarkoitus ostaa asunto.

Säästämisen salaisuutena on pieni vuokra (470 eur) ja kaupoilla käymättömyys. Kuukausibudgettini on seuraava:

- 470 vuokra

- 50 netti+tv

- 15 netflix+spotify

- 90 vakuutukset

- 160 ruoka

- 15 vesi

- 50 sahkö+lämmitys

- 30 kissa

- 50 matkatilille

Harvemmin tulee käytyä ravintoloissa, maksetuissa tapahtumissa tai osteltua mitään. Soitan kotona kirpparipianoa, neulon, virkkaan, veistän (2 eur ilmakuivuvasta savesta). Hieman on kitkuttelua, mutta toivottavasti tulot nousevat työvuosien myötä. Olen nyt 2v työelämässä yliopiston jälkeen.

Saanko uteliaisuudesta kysyä, että mitä ihmettä vakuutat? 90 € kuukaudessa, päikseen laskien 1080€ vuodessa vakuutusmenoihin Suomessa kuullostaa kissan kanssa samantalouden jakavan autottoman yksin asuvan  vakuutusmaksumenoiksi paljola.

Samoin kuukausikohtainen netti ja tv. kulusi vaikuttaa isolta- Televisiolupa maksua ei enää ole viime vuosina ollut vaan maksamme nykyisin tuloista riippuen  "yleisradioveroa" , joka on muisini mukaan 0–163 € vuonna 2020 tuloista riippuen. 

Etkö osta lainkaan vaatteita?  Kuljet joka paikkaan kävellen (/pummilla), vai ymmärsinkö matkatilisi käytön väärin?  Etkä omista omaa kännykkäliittymää (vaan liitymäsi on mahd. työnantajasi antama luontoisetu?)

Sinkkumies

Olen eri, mutta esim Elisa viihde ja tuommoiset nettiyhteydet ovat ihan normaalisti 50e kuussa. Eli ei tuo 50e mikään iso summa ole kuussa nettiin ja telkkariin.

Mun mielestä toi on ihan järkky summa. Itse maksan 15€/kk 50mb rajattomasta yhteydestä. Mutta mulla onkin velattomaksi lyhennetyt okt:n puolikas ja kakkosasunto kaupungissa alle 50- vuotiaana.

Sulle ehkä riittää 50mb nettiyhteys, kaikille ei riitä. Ja toisekseen nuo nettien hinnat vaihtelevat todella paljon riippuen missä päin asuu. Kaikki eivät saa 15e:n liittymiä sinne, missä asuvat.

No niitä valintoja, jos hitaammalla nettiyhteydellä pääsee käsiksi aikanaan velattomaan omistusasuntoon, niin ihan se on niitä valintoja.

Vierailija
42/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin nyt viimeinkin säästää enemmän kun ole 30-vuotias mutta laskin että maksaisim lainaa niin kauan ettei se kannata. Mitään en lopulta itse saisi kuin kustannukset asunnosta jonka arvo laskee. Omistaminen ei kannata, mielummin käytän rahan siihen että elän mukavaa elämää.

Miten jollain voi olla tällainen logiikka? 

Onko siis niin, että et aio jossain kohtaa enää asua missään? Vai miten ihmeessä joku VOI ajatella, että asunnon maksaminen itselle ei kannata?

Itse maksan tällä hetkellä asuntolainan lyhennystä( iso omakotitalo, jäin tähän eron jälkeen lasten kanssa) n 1100e/kk. Tästä n. 150e on korkokuluja, ja loput lyhennystä.

Jos nyt myisin talon, mulle jäisi jotain 150 000 e rahaa. Tämä tuleekin ajankohtaiseksi muutaman vuoden sisään, kun lapset alkaa olla aikuisia. Vaikka mulla olisi vielä lainaa maksettavana, niin eihän mun tarvitse tässä ikuisesti asustella, vaan voin seuraavaksi muuttaa velattomaan kerrostaloasuntoon noilla tästä talosta maksetuilla rahoilla. 

Kuten sinäkin voit: ostaa kämpän, maksella sitä vaikka 5 vuotta, ja sitten ottaa ulos ne rahat ja mennä taas vuokralle, jos se tuntuu jotenkin paremmalta. Silti olet siinä ajassa "tienannut" mitä todennäköisemmin 20-30 000 euroa.

En ole hän, jota kommentoit mutta et sitten ole kuullut muuttotappio kunnista/ alueista? - Toki 30 vuotias ehtii muuttaa mieltänsä vielä monta kertaa.

Ymmärrän kuitenkin erinomaisen hyvin, että jos vuokra on hyvin edullinen tai ainakin  kohtuullinen ja ellei ole aivan vakuuttunut siitä, että haluaa asia samalla seudulla / samassa paikkaa pidempään saati loppuelämänsä, niin miksi ostaisi itselleen taakaksi omistusasunnon, josta ei ole mitään takeita saako sen myytyä. - Tai ainakaan myytyä niin, että saisi edes omansa pois. Lyhyellä aikavälillä vuokra-asuminen on hyvä vaihtoehto. Muuttaminen helppoa omien tarpeiden mukaan Ei velkaa. 

Etua on siitäkin, ettei yleensä korjauskuluja (esim. rikkoutuneet kodinkoneet eivät ole vuokralaisen vastuulla).   

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nettopalkka 1700 ja säästössä 35k. Useimpina kuukausina menee säästöön yli 500-600 ja tänä vuonna olisi tarkoitus ostaa asunto.

Säästämisen salaisuutena on pieni vuokra (470 eur) ja kaupoilla käymättömyys. Kuukausibudgettini on seuraava:

- 470 vuokra

- 50 netti+tv

- 15 netflix+spotify

- 90 vakuutukset

- 160 ruoka

- 15 vesi

- 50 sahkö+lämmitys

- 30 kissa

- 50 matkatilille

Harvemmin tulee käytyä ravintoloissa, maksetuissa tapahtumissa tai osteltua mitään. Soitan kotona kirpparipianoa, neulon, virkkaan, veistän (2 eur ilmakuivuvasta savesta). Hieman on kitkuttelua, mutta toivottavasti tulot nousevat työvuosien myötä. Olen nyt 2v työelämässä yliopiston jälkeen.

Saanko uteliaisuudesta kysyä, että mitä ihmettä vakuutat? 90 € kuukaudessa, päikseen laskien 1080€ vuodessa vakuutusmenoihin Suomessa kuullostaa kissan kanssa samantalouden jakavan autottoman yksin asuvan  vakuutusmaksumenoiksi paljola.

Samoin kuukausikohtainen netti ja tv. kulusi vaikuttaa isolta- Televisiolupa maksua ei enää ole viime vuosina ollut vaan maksamme nykyisin tuloista riippuen  "yleisradioveroa" , joka on muisini mukaan 0–163 € vuonna 2020 tuloista riippuen. 

Etkö osta lainkaan vaatteita?  Kuljet joka paikkaan kävellen (/pummilla), vai ymmärsinkö matkatilisi käytön väärin?  Etkä omista omaa kännykkäliittymää (vaan liitymäsi on mahd. työnantajasi antama luontoisetu?)

Sinkkumies

Olen eri, mutta esim Elisa viihde ja tuommoiset nettiyhteydet ovat ihan normaalisti 50e kuussa. Eli ei tuo 50e mikään iso summa ole kuussa nettiin ja telkkariin.

Mun mielestä toi on ihan järkky summa. Itse maksan 15€/kk 50mb rajattomasta yhteydestä. Mutta mulla onkin velattomaksi lyhennetyt okt:n puolikas ja kakkosasunto kaupungissa alle 50- vuotiaana.

Sulle ehkä riittää 50mb nettiyhteys, kaikille ei riitä. Ja toisekseen nuo nettien hinnat vaihtelevat todella paljon riippuen missä päin asuu. Kaikki eivät saa 15e:n liittymiä sinne, missä asuvat.

No niitä valintoja, jos hitaammalla nettiyhteydellä pääsee käsiksi aikanaan velattomaan omistusasuntoon, niin ihan se on niitä valintoja.

No se sun hidas nettiyhteys ei kyllä ollut se keino, millä sait omistusasuntosi.

Vierailija
44/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla ole varaa omaan asuntoon. Miksi et tekisi jotain oikeasti asian eteen jos se on sinulle tärkeää? 

Esimerkiksi voisit opiskella jollekin alalle jossa maksetaan parempaa palkkaa? Tai sitten katso kämppää jostain edullisemmasta maasta.

Vierailija
45/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöä, Säästöä! Tiukkaa säästöä.

Sinkkumies

Vierailija
46/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää tämä suomalaisten pakko ostaa asunto pakkomielle.

Jaa, olen asunut velattomassa jo 30 vuotta, olen nyt eläkkeellä. Yhtiövastike 80 neliön uudehkosta kolmiosta on 230 €, sis. lämmön, veden, kiint.vakuutuksen ja pihatyöt. Eläkettä saan nettona n. 1500 €. Säästöjä on, koska olin töissä 43 v. Kurjaa olisi nyt vuokraa maksella. Tämmöisestä asunnosta vuokra olisi varmati 800-900 euroa.

Vierailija
47/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö perunoita! Net on halpoj.

Zinc

Mene sinä pelle välillä johonkin muualle höpisemään

Vierailija
48/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämättömällä alalla, niin kohta voi koittaa ostajan markkinat. Meinaan asunnot ennusteiden mukaan halpenee kautta maan, OP:n mukaan suhteellisesti eniten pk-seudulla.

Vierailija
49/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Ohis Sinäkin halusit sitten ilm säästää mielikuviustai ja osallistu  tähän keskusteluun nimikerkillä, joka oli jo tässäkin keskustelussä käytössä; etkö muka ennetttäny huomaamaan? Sattuhan sitä.. Ei ollut ensimmäinen kerta kun huomaan käyneen niin, että itse kirjoitin  "oman nimimrkin" turvin ja myöhemmin huomaan samassa keskustelussa kappas joku toinenkin on halunnut kirjoittaa saman nimerkillä  - Joo. oma vika pitäisi rekiseröidä nimimerkkinsä ja ulista vähemmän, jos joku toinen haluaa syysä tai toisesta käyttää samaa nimimerkkiä, joko samssa keskustelussa tai ties kuinka monessa muussa keskustelussa.

T. Se 1. nimimerkki: Sinkkumies, tässä keskustelussa   

Vierailija
50/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö perunoita! Net on halpoj.

Zinc

Mene sinä pelle välillä johonkin muualle höpisemään

Liian monimutkaista sinulle. Osta banaania .. ja harja.

Zinc

Vierailija
51/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Ohis Sinäkin halusit sitten ilm säästää mielikuviustai ja osallistu  tähän keskusteluun nimikerkillä, joka oli jo tässäkin keskustelussä käytössä; etkö muka ennetttäny huomaamaan? Sattuhan sitä.. Ei ollut ensimmäinen kerta kun huomaan käyneen niin, että itse kirjoitin  "oman nimimrkin" turvin ja myöhemmin huomaan samassa keskustelussa kappas joku toinenkin on halunnut kirjoittaa saman nimerkillä  - Joo. oma vika pitäisi rekiseröidä nimimerkkinsä ja ulista vähemmän, jos joku toinen haluaa syysä tai toisesta käyttää samaa nimimerkkiä, joko samssa keskustelussa tai ties kuinka monessa muussa keskustelussa.

T. Se 1. nimimerkki: Sinkkumies, tässä keskustelussa   

Olen käyttänyt tuota nimimerkkiä jo yli 5 vuotta, joten se on yli 5 vuotta ollut minulla käytössä.

Sinkkumies

Vierailija
52/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi matkit minua siinäkin, että kirjoitat nimimerkin viestin loppuun, jota olen tehnyt täällä jo yli 5 vuotta myöskin.

Etkä nimimerkkikenttään, kuten muut !!

Olet matkija kaikessa

Originial Sinkkumies

Vierailija
53/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää osta pieni ja halpa asunto ensin, asua siinä ja säästää samalla vähän lisää, ja sitten myydä se asunto voitolla ja ostaa vähän isompi jne. Niin sitä ennen tehtiin. 

Pk-seudulla ei ole olemassa pieniä ja halpoja asuntoja.

Sitten ostat kehäkolmosen ulkopuolelta.

Vierailija
54/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöllit ensin nimimerkkini

Sitten tapani kirjoittaa sen

ja sitten vielä vikiset minulle

Häivy tunkioltani

Original Sinkkumies

Vierailija
55/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot

Zinc

Markassa on miljuunan alku 

Roope-Zinc

Jessus että osaat olla k.e.h.a.r.i. Millainen ihminen keksii itselleen typerän lempinimen ja spämmää sitä ympäri nettiä?

Vierailija
56/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin nyt viimeinkin säästää enemmän kun ole 30-vuotias mutta laskin että maksaisim lainaa niin kauan ettei se kannata. Mitään en lopulta itse saisi kuin kustannukset asunnosta jonka arvo laskee. Omistaminen ei kannata, mielummin käytän rahan siihen että elän mukavaa elämää.

Miten jollain voi olla tällainen logiikka? 

Onko siis niin, että et aio jossain kohtaa enää asua missään? Vai miten ihmeessä joku VOI ajatella, että asunnon maksaminen itselle ei kannata?

Itse maksan tällä hetkellä asuntolainan lyhennystä( iso omakotitalo, jäin tähän eron jälkeen lasten kanssa) n 1100e/kk. Tästä n. 150e on korkokuluja, ja loput lyhennystä.

Jos nyt myisin talon, mulle jäisi jotain 150 000 e rahaa. Tämä tuleekin ajankohtaiseksi muutaman vuoden sisään, kun lapset alkaa olla aikuisia. Vaikka mulla olisi vielä lainaa maksettavana, niin eihän mun tarvitse tässä ikuisesti asustella, vaan voin seuraavaksi muuttaa velattomaan kerrostaloasuntoon noilla tästä talosta maksetuilla rahoilla. 

Kuten sinäkin voit: ostaa kämpän, maksella sitä vaikka 5 vuotta, ja sitten ottaa ulos ne rahat ja mennä taas vuokralle, jos se tuntuu jotenkin paremmalta. Silti olet siinä ajassa "tienannut" mitä todennäköisemmin 20-30 000 euroa.

Minäkin voisin ostaa asunnos, mutta saan sellaisen kuitenkin joskus perintönä niin en jaksa.

Vierailija
57/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pohdin pitkään oman asunnon hankkimista, mutta tajusin ettei se kerta kaikkiaan ole mahdollista. Olen kahden lapsen yh, jonka ex ei suostu ositukseen (uskokaa pois, toinen osapuoli voi torpata koko homman ihan ilkeyttään). Asun melko edullisesti asumisoikeusasunnossa hyvällä alueella. Periaatteessa samalla summalla maksaisi lainaa, mutta ongelma onkin perheasuntojen vastikkeet. Ei sillä tonnilla pötkitäkään pitkälle. Mikään 30 vuoden asuntolaina ei kiinnosta, koska talous on vain minun tuloistani kiinni. Toisaalta en halua menettää lasteni lapsuus- ja nuoruusaikoja kamalaan pihistelyyn, jotta voisin maksaa asuntolainaa. Valintoja, todellakin. Ei elämä voi olla vuosikymmeniä pelkkää kituuttamista jonkun kuppasen asunnon takia.

Vierailija
58/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap laittaa niin vähän säästöön kuussa että mahdotonta se tuolla tahdilla onkin. Pitäisi laittaa 500€ kuussa. Karsia kaikki muut menot minimiin. Sillä tahdilla saa 20.000 € kasaan parissa vuodessa.

Vierailija
59/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerää tämä suomalaisten pakko ostaa asunto pakkomielle.

Jaa, olen asunut velattomassa jo 30 vuotta, olen nyt eläkkeellä. Yhtiövastike 80 neliön uudehkosta kolmiosta on 230 €, sis. lämmön, veden, kiint.vakuutuksen ja pihatyöt. Eläkettä saan nettona n. 1500 €. Säästöjä on, koska olin töissä 43 v. Kurjaa olisi nyt vuokraa maksella. Tämmöisestä asunnosta vuokra olisi varmati 800-900 euroa.

Huoh. Et selvästi ole asumassa "velattomassa asunnossa" tai koskaan sellaista edes omistanut.

Vierailija
60/96 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta säästelet ja rahat onpi hallussa

Sinkkumies