Olen nyt säästänyt kahdessa vuodessa 3000e. Miten muka voi päästä käsiksi asunnon käsirahaan tämän elämän aikana?!
Ikää 28v, ja bruttopalkka 2050e
Tuntuu että ihan mahdotonta säästää esim. 20 000 euroa!
Kommentit (96)
Nykyään ei edes saa lainaa noin vaan. Meillä asp-säästöt 14000 ja säästetty 3 vuotta, lainaa herui 0 €. Tämä vielä Oulussa, jossa asuntojen hinnat ovat olleet laskusuunnassa jo pari vuotta.
Kun meidän ystävät ovat saaneet lainaa, heillä on ollut vanhempi ja varakkaampi puoliso, ja vakuudeksi on laitettu toisen vanhempien talo.
N29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöä, Säästöä! Tiukkaa säästöä.
Sinkkumies
Ohis Sinäkin halusit sitten ilm säästää mielikuviustai ja osallistu tähän keskusteluun nimikerkillä, joka oli jo tässäkin keskustelussä käytössä; etkö muka ennetttäny huomaamaan? Sattuhan sitä.. Ei ollut ensimmäinen kerta kun huomaan käyneen niin, että itse kirjoitin "oman nimimrkin" turvin ja myöhemmin huomaan samassa keskustelussa kappas joku toinenkin on halunnut kirjoittaa saman nimerkillä - Joo. oma vika pitäisi rekiseröidä nimimerkkinsä ja ulista vähemmän, jos joku toinen haluaa syysä tai toisesta käyttää samaa nimimerkkiä, joko samssa keskustelussa tai ties kuinka monessa muussa keskustelussa.
T. Se 1. nimimerkki: Sinkkumies, tässä keskustelussa
Olen käyttänyt tuota nimimerkkiä jo yli 5 vuotta, joten se on yli 5 vuotta ollut minulla käytössä.
Sinkkumies
Oho. Ja anteeksi. En todella tiennyt,, että olet noin pitkään kirjoittanut "Sinkkumiehenä" tänne. Itse en vielä puoltakaan tuosta ajasta ja saunnaisesti en aina edes joka kuukausi, saai viikko. Vaan saako kysyä miksi sinä et ole nimimerkkiäsi rekisteröinyt?
En tiedä lohdutaako jos sanon että monesti ei tietenkään aina kirjoiukseni ova saaneet minusta ihan mukavasti "yläpeukkua", jonka olen huomannu toimivan huumaavasti. On ilahduttavaa kun synyy mielikuva, että joku on ilm tajunnut pointtini.
On myös ollut tilaneita jolloin olen tuijottanut jälkeen päin omaa tekstiäni ja ihmetellyt, että mitä ihmettä oikein yritin sönköttää, enkö yhtään, ainakin selkeämpää ja ymmärrettävämpää teksitä oikeasti pystynyt tekemään.
Täytyy yrittää keksiä itselle uusi nimimerkki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerää tämä suomalaisten pakko ostaa asunto pakkomielle.
Jaa, olen asunut velattomassa jo 30 vuotta, olen nyt eläkkeellä. Yhtiövastike 80 neliön uudehkosta kolmiosta on 230 €, sis. lämmön, veden, kiint.vakuutuksen ja pihatyöt. Eläkettä saan nettona n. 1500 €. Säästöjä on, koska olin töissä 43 v. Kurjaa olisi nyt vuokraa maksella. Tämmöisestä asunnosta vuokra olisi varmati 800-900 euroa.
Tarviiko aina joka ketjuun tulla jonkun suuren ikäluokan edustajan pätemään?! Nykyään iso osa ei saa lainaa edes vakityöllä ja hyvällä palkalla. Nykynuoret ovat vuokraloukussa koko ikänsä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nettopalkka 1700 ja säästössä 35k. Useimpina kuukausina menee säästöön yli 500-600 ja tänä vuonna olisi tarkoitus ostaa asunto.
Säästämisen salaisuutena on pieni vuokra (470 eur) ja kaupoilla käymättömyys. Kuukausibudgettini on seuraava:
- 470 vuokra
- 50 netti+tv
- 15 netflix+spotify
- 90 vakuutukset
- 160 ruoka
- 15 vesi
- 50 sahkö+lämmitys
- 30 kissa
- 50 matkatilille
Harvemmin tulee käytyä ravintoloissa, maksetuissa tapahtumissa tai osteltua mitään. Soitan kotona kirpparipianoa, neulon, virkkaan, veistän (2 eur ilmakuivuvasta savesta). Hieman on kitkuttelua, mutta toivottavasti tulot nousevat työvuosien myötä. Olen nyt 2v työelämässä yliopiston jälkeen.
Saanko uteliaisuudesta kysyä, että mitä ihmettä vakuutat? 90 € kuukaudessa, päikseen laskien 1080€ vuodessa vakuutusmenoihin Suomessa kuullostaa kissan kanssa samantalouden jakavan autottoman yksin asuvan vakuutusmaksumenoiksi paljola.
Samoin kuukausikohtainen netti ja tv. kulusi vaikuttaa isolta- Televisiolupa maksua ei enää ole viime vuosina ollut vaan maksamme nykyisin tuloista riippuen "yleisradioveroa" , joka on muisini mukaan 0–163 € vuonna 2020 tuloista riippuen.
Etkö osta lainkaan vaatteita? Kuljet joka paikkaan kävellen (/pummilla), vai ymmärsinkö matkatilisi käytön väärin? Etkä omista omaa kännykkäliittymää (vaan liitymäsi on mahd. työnantajasi antama luontoisetu?)
Sinkkumies
Olen eri, mutta esim Elisa viihde ja tuommoiset nettiyhteydet ovat ihan normaalisti 50e kuussa. Eli ei tuo 50e mikään iso summa ole kuussa nettiin ja telkkariin.
Mun mielestä toi on ihan järkky summa. Itse maksan 15€/kk 50mb rajattomasta yhteydestä. Mutta mulla onkin velattomaksi lyhennetyt okt:n puolikas ja kakkosasunto kaupungissa alle 50- vuotiaana.
Sulle ehkä riittää 50mb nettiyhteys, kaikille ei riitä. Ja toisekseen nuo nettien hinnat vaihtelevat todella paljon riippuen missä päin asuu. Kaikki eivät saa 15e:n liittymiä sinne, missä asuvat.
No niitä valintoja, jos hitaammalla nettiyhteydellä pääsee käsiksi aikanaan velattomaan omistusasuntoon, niin ihan se on niitä valintoja.
No se sun hidas nettiyhteys ei kyllä ollut se keino, millä sait omistusasuntosi.
Sen 14 vuoden aikana mitä asuntolainaa maksettiin, tuo erotus 50€-15€ on vuoden lyhennykset. Ts. Elisaviihteen kanssa olisimme maksaneet asuntoa vuoden kauemmin.
Tuosta voi sitten laskea senkin, että laina oli alle satatonnia, hetki kesti löytää budjettiin sopiva talo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nettopalkka 1700 ja säästössä 35k. Useimpina kuukausina menee säästöön yli 500-600 ja tänä vuonna olisi tarkoitus ostaa asunto.
Säästämisen salaisuutena on pieni vuokra (470 eur) ja kaupoilla käymättömyys. Kuukausibudgettini on seuraava:
- 470 vuokra
- 50 netti+tv
- 15 netflix+spotify
- 90 vakuutukset
- 160 ruoka
- 15 vesi
- 50 sahkö+lämmitys
- 30 kissa
- 50 matkatilille
Harvemmin tulee käytyä ravintoloissa, maksetuissa tapahtumissa tai osteltua mitään. Soitan kotona kirpparipianoa, neulon, virkkaan, veistän (2 eur ilmakuivuvasta savesta). Hieman on kitkuttelua, mutta toivottavasti tulot nousevat työvuosien myötä. Olen nyt 2v työelämässä yliopiston jälkeen.
Saanko uteliaisuudesta kysyä, että mitä ihmettä vakuutat? 90 € kuukaudessa, päikseen laskien 1080€ vuodessa vakuutusmenoihin Suomessa kuullostaa kissan kanssa samantalouden jakavan autottoman yksin asuvan vakuutusmaksumenoiksi paljola.
Samoin kuukausikohtainen netti ja tv. kulusi vaikuttaa isolta- Televisiolupa maksua ei enää ole viime vuosina ollut vaan maksamme nykyisin tuloista riippuen "yleisradioveroa" , joka on muisini mukaan 0–163 € vuonna 2020 tuloista riippuen.
Etkö osta lainkaan vaatteita? Kuljet joka paikkaan kävellen (/pummilla), vai ymmärsinkö matkatilisi käytön väärin? Etkä omista omaa kännykkäliittymää (vaan liitymäsi on mahd. työnantajasi antama luontoisetu?)
Sinkkumies
Olen eri, mutta esim Elisa viihde ja tuommoiset nettiyhteydet ovat ihan normaalisti 50e kuussa. Eli ei tuo 50e mikään iso summa ole kuussa nettiin ja telkkariin.
Mun mielestä toi on ihan järkky summa. Itse maksan 15€/kk 50mb rajattomasta yhteydestä. Mutta mulla onkin velattomaksi lyhennetyt okt:n puolikas ja kakkosasunto kaupungissa alle 50- vuotiaana.
Sulle ehkä riittää 50mb nettiyhteys, kaikille ei riitä. Ja toisekseen nuo nettien hinnat vaihtelevat todella paljon riippuen missä päin asuu. Kaikki eivät saa 15e:n liittymiä sinne, missä asuvat.
No niitä valintoja, jos hitaammalla nettiyhteydellä pääsee käsiksi aikanaan velattomaan omistusasuntoon, niin ihan se on niitä valintoja.
No se sun hidas nettiyhteys ei kyllä ollut se keino, millä sait omistusasuntosi.
Sen 14 vuoden aikana mitä asuntolainaa maksettiin, tuo erotus 50€-15€ on vuoden lyhennykset. Ts. Elisaviihteen kanssa olisimme maksaneet asuntoa vuoden kauemmin.
Tuosta voi sitten laskea senkin, että laina oli alle satatonnia, hetki kesti löytää budjettiin sopiva talo.
Se sun hidas nettiyhteys ei vieläkään ole ollut 14v aikana se avainsana ja tästä huomaa, miten paskaa puhut, koska mitkään nettiyhteydet eivät ole olleet 50mb / 15e 14vuoden ajan.
Todennäköisesti et edes omista mitään asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
(... ...)
No voi jumaliste.
Mikä siinä on ettei aikuinen ihminen opi kirjoittamaan tuhansia oikeilla numeroilla, esim. tuossa omassa tapauksessasi 35 000, vaan pitää vuodesta toiseen käyttää tuota väsynyttä k:ta, ikäänkuin se olisi jotenkin kovinkin uusi, nokkela ja omaperäinen oivallus?
Etkö Sinäkään yllä mainittu kirjoittaja ymmärrä kuinka tyhmältä kirjoituksesi näyttää tuolla väsyneellä ujopiimäilmaisullasi?
Minä olen 25v. amis. Töitä olen tehnyt vuodesta 2016 lähtien (siihen asti olin opiskelija). Nyt säästössä on 50 000 €, nettopalkka n. 1800 €/kk. Asun miehen kanssa vuokralla. Kaikki muut kulut maksamme puoliksi, paitsi meillä on usein omat ruoat (mies syö 3 krt enemmän kuin minä). Auton kulut maksan minä, koska käytän sitä työmatkoihin. Minulla on todella pienet kulut, säästöön jää usein yli 1000 €/kk.
Kun on kyseessä ainakin 100ke asunto, jollain nettiliittymän nopeudessa säästämisellä ja teepussien kahteen kertaan käyttämisellä ei paljon prosessia nopeuteta.
Minä olen säästänyt viidessä vuodessa 27 000 euroa.
Mä olen huomannut että multa säästämine onnistuu helpoiten kun tekee suoraveloitus sopimuksen palkkapäiväksi johonkin toiseen pankkiin, esim nordnet. Rahat katoaa ennenkuin niitä edes ehtii nähdä. Siellä toisessa pankissa ne säilyy varmemmin kuin samassa pankissa toisella tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 25v. amis. Töitä olen tehnyt vuodesta 2016 lähtien (siihen asti olin opiskelija). Nyt säästössä on 50 000 €, nettopalkka n. 1800 €/kk. Asun miehen kanssa vuokralla. Kaikki muut kulut maksamme puoliksi, paitsi meillä on usein omat ruoat (mies syö 3 krt enemmän kuin minä). Auton kulut maksan minä, koska käytän sitä työmatkoihin. Minulla on todella pienet kulut, säästöön jää usein yli 1000 €/kk.
Auton omistaja ei säästä tuollaista summaa tuollaisella palkalla ellei vanhemmat maksa viikkorahaa vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
- 470 vuokra
- 50 netti+tv
- 15 netflix+spotify
- 90 vakuutukset
- 160 ruoka
- 15 vesi
- 50 sahkö+lämmitys
- 30 kissa
- 50 matkatilille
Hyviä aina nää ihmisten budjetoinnit.. musta tuntuu että todellisuudessa monien salaisuus isoille säästöille on se, että vanhemmat ei ikinä lopettaneet viikkorahan maksamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- 470 vuokra
- 50 netti+tv
- 15 netflix+spotify
- 90 vakuutukset
- 160 ruoka
- 15 vesi
- 50 sahkö+lämmitys
- 30 kissa
- 50 matkatilille
Samoin kuukausikohtainen netti ja tv. kulusi vaikuttaa isolta- Televisiolupa maksua
Sinkkumies
Tuosta voi sitten laskea senkin, että laina oli alle satatonnia, hetki kesti löytää budjettiin sopiva talo.Se sun hidas nettiyhteys ei vieläkään ole ollut 14v aikana se avainsana ja tästä huomaa, miten paskaa puhut, koska mitkään nettiyhteydet eivät ole olleet 50mb / 15e 14vuoden ajan.
Todennäköisesti et edes omista mitään asuntoa.
Pakko tuohon kommentoida, että monelle se nopea netti TUO tuloja.
Jos asuu yksin ja netissä käy kerran/vko, ei nopeudella varmasti ole merkitystä.
Mutta jos netin kautta tekee töitä (lataa/lähettää tiedostoja, pitää videoneuvotteluja jne.) voi (kirjaimellisesti!) meneftää isot rahat, potentiaalista asiakasta tuskin vakuuttaa "pikselimössö-kuva" neuvottelussa, tai se että tiedoston avaaminen kestää "päivän". Huonolla 50Mbit/s netillä moni HÄVIÄÄ rahaa , ja talolaina lyhenee hitaammin.
Osa ihmisistä valitsee nykyään asunnon sillä perusteella, että sinne on valokuitu saatavilla. Monet pienet (mökki)kunnat myös ovat vetäneet noita kuituja, koska kunnissa on tiedostettu, että etätyö on tulevaisuutta (huom: jo ennen tätä koronaa) ja paikkakunnan houkuttelevuus (niihin muihin vaihtoehtoihin verrattuna) kasvaa, kun valokuitu on saatavilla vs. 50Mbit/s 4G netti joka usein ruuhkautuu/vanha kuparinetti (onko noita enää edes?!)
Hyvällä tuurilla kerrostalossa asuva saa alle tuon 15e/kk nopean valokuidun, mutta omassa talossa asuvalle maksaa 40-50, ja se on sen "hitaan" kuidun hinta, mikä tosin sekin nopea, mutta jos työ vaatii/useita käyttäjiä, niin _kannattaa_ maksaa vielä enemmänkin,
Itse kävin koko opiskeluajan töissö. Mäkissä joka pe ja vähän muita vuoroja.
Asuin superhalvassa asunnossa, rintamamiestalossa. Mulla oli aula ja 1 huone ja se huone oli niin kylmä.
Aulassa oli vaatimaton keittiötila.
Vessa oli kerros alempana ja sauna siitä 1 alemmaksi, en käynyt kertaakaan.
Kävin aina koulussa suihkussa.
En usko ostin mitään sen 2,5 vuoden aikana.
Ei ollut varaa pimentäviin verhoihin, tein isosta pahvista ikkunan eteen laitettavan pimentimen. Mustekalat siinä mukana virityksessä.
Kallion kesäkirppiksellä kävin parilla eurolla myymässä tarpeetonta.
Tokana vuotena aloitin aspin, kun sain niin hyvin säästöön. Koulun lopussa menin suorittamaan hyvään paikkaan työharjoittelun ja sain jäädä sinne.
Muutin sen aikaisen poikamiehen edesmenneen isoäidin asuntoon asumaan, kunnes tasan 3 v aspin aloittamisesta ostin ekan yksiön. Asuin 2 v, ostin kaksion. Ekaan tuli työkaveri asumaan, saksalainen mies. Ei saanut millään vuokra-asuntoa.
Kaksioon muutti työpaikan siivooja miehensä kanssa, kun siinä vaiheessa ostin kolmion.
Sitten menikin pidempään, kun ostettiin mieheni kanssa nykyinen koti, 5 h ja keittiö.
Muut ovat edelleen vuokralla. Kaksiossa asuva pariskunta, virolaisia, ilmoitti pari v sitten muuttavat pois, kun vaimo jää eläkkeelle.
1 asunto kerralla. Leimaveroja maksetaan, mutta aina niin käy
Vierailija kirjoitti:
6000 eurolla omaa rahaa, saa kaksi töissäkäyvää henkilöä yhteensä 110000 e asuntolainaa. Kannattaa etsiä parempituloinen kumppani.
Niijust
HUONOSTI tienaavalla miehellä ei TEE MITÄÄN!
muistakaa naiset se
Aika samat tulot, tosin vähäsen vähemmän, koska teen osa-aikaisena sairauden takia. Ikää 38v eikä vieläkään omaa asuntoa. Säästössä on kyllä nyt n. 20 000e. Mut joo, näillä tuloilla, niin viehän tuo aikaa ja joutuu odottamaan...
Haaveena on kyllä sellainen ekominikoti. Sellainen siirrettävä. :-D En haluaisi mitään sisäilmaongelmaluukkuakaan ostaa. Tilaa ei tarvitsisi olla hirveästi. Ongelma noissa vaan, mihin sellaisen pystytät, kun työpaikka Espoossa ja kuljen julkisten varassa. Voisko joku perustaa jonkun minikotiasuinalueen, minne näitä vois pykätä? :-D Vähän niin kuin ennen vanhaan perustettiin rintamamiesomakotitaloalueita tehtaiden työntekijöille ym.
Saahan sitä rahaa säästöön, jos ei halua elää muuten. Minä mieluummin elän nyt kuin säästän ja elän pihistellen.
Peruspäivärahalla säästyy kymppi kuukaudessa. Minulle tarjottiin työpaikkaa, johon tarvitaan omaa autoa, jota ei nyt tällä hetkellä ole ja pyysin, että varatkaa paikka minulle kahdeksaksi vuodeksi ja tulen sitten kun auto on säästetty ja hankittu.
homma MIES joka tienaa
ei siis KÖYHÄÄ LUUSERI miestä
Saamari, pitäiskö luopua rakkaasta kotieläimestään?
Toi summa menee Meillä in kahteen marsuun ja pupuun.