Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En olisi koskaan uskonut miten epätervetullut 29-vuotias nainen voi pohjoiselle pikkupaikkakunnalle olla

Vierailija
23.04.2020 |

Muutin pienelle paikkakunnalle suhteellisen pohjoiseen idyllisen elämän ja matkailualan töiden perässä. Tervetulleeksi en itseäni koe. En ole kokenut missään vaiheessa. Ihan järkyttävää kyräilyä ja juonittelua, pahempaa kuin missään olen kokenut. Täällä on vaan ihmisiin paljon vaikeampi tutustua. Varsinkin tässä iässä. Järkyttävin kokemus oli kun ennen korona-aikaa kävin paikallisessa baarissa ja siellä paikalliset naiset huutelivat minulle törkeyksiä.. Aikuiset naiset! Ruokakaupassakin saa olla katseiden alla. Ne vähät miehet ketä täällä olen tavannut vaikuttavat alkoholisoituneilta, gigoloilta tai ovat jo vaimonsa löytäneet tai mukuloita pyöräyttäneet. Niitä päin jos erehtyy vilkaisemaan niin saa heti vihaisia katseita... En ymmärrä ihmisten käytöstä.

Kommentit (425)

Vierailija
161/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on.  Baareissa ei käy kuin roskasakki. Kunnialliset ihmiset käy seurakunnan tilaisuuksissa ja kunnan järjestämissä riennoissa tai pysyy kotona.

Tämä. Kunnon naiset liittyy marttoihin tai maa- ja kotitalousnaisiin. Lisäksi voi osallistua naisvoimistelijoiden jumppaan ja kansalaisopiston kudontapiiriin.

Tämä, tuli niin kotikylä mieleen :-)

Vierailija
162/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se oikea elämä mene luin elokuvissa. Minäkin olsiin halunnut Brad Pittin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etelästä tulleita väheksytään, pidetään yksinkertaisina muotipelleinä. Kuvottavaa suorastaan millaista vihaa etelän ihmiset kokee Lapissa. En suosittele muuttamaan sinne.

Tarviiko sinne laittaa muotikuteita päälle ? Ei ne lappilaiset vaatteilla koreile . Etelän ihmisen tunnistaa vaatteilla koreilusta.

Minä en ala nöyristelemään muiden mukaan ja vaatekaappiani uusimaan sen takia että kelpaisin ahdasmielisille ihmisille

Minä kyllä vaihdoin muotikuteet esim. kelkkahaalariin, koska se sopi ympäristöön paljon paremmin. 

En nöyristellyt ketään, mutta se oli jotenkin luonnollista pukeutua ympäristöön sopiviin vaatteisiin. Talvella kelkkahaalari ja kesällä jotain rentoa ja pitkähihaista ettei sääsket syö. Ei niitä kaupunkivaatteita siellä pikkukylässä tarvinnut laisinkaan. Muut vaatteet sopi paremmin metsä- ja kalareissuille. 

Mites baariasu???

Baariasu ihan sama kuin arkiasukin. Olen siis istunut kelkkahaalarissa baarissa, tietysti yläosan otin pois. ettei tule liian kuuma. Jos oli tanssit, niin sitten koko haalari pois ja alla oli vähän fiinimpää vaatetta.

Ei koskaan korkokenkiä, ei mekkoa???!

No ei todellakaan korkkareita tai mekkoa. Voi hyvänen aika sentään. Nyt kyllä käytän mekkoja ja korkkareita, mutta olenkin ihan eri ympäristössä. 

Vierailija
164/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, kyllä tämä varmaan ihan paikkansa pitää. Itse vihamielisin ihminen mitä olen tavannut on tullut Itä-Savosta (nainen yllättäen) ja on muistakin savolaisista samankaltaisia kokemuksia.

Vierailija
165/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etelästä tulleita väheksytään, pidetään yksinkertaisina muotipelleinä. Kuvottavaa suorastaan millaista vihaa etelän ihmiset kokee Lapissa. En suosittele muuttamaan sinne.

Tarviiko sinne laittaa muotikuteita päälle ? Ei ne lappilaiset vaatteilla koreile . Etelän ihmisen tunnistaa vaatteilla koreilusta.

Minä en ala nöyristelemään muiden mukaan ja vaatekaappiani uusimaan sen takia että kelpaisin ahdasmielisille ihmisille

Minä kyllä vaihdoin muotikuteet esim. kelkkahaalariin, koska se sopi ympäristöön paljon paremmin. 

En nöyristellyt ketään, mutta se oli jotenkin luonnollista pukeutua ympäristöön sopiviin vaatteisiin. Talvella kelkkahaalari ja kesällä jotain rentoa ja pitkähihaista ettei sääsket syö. Ei niitä kaupunkivaatteita siellä pikkukylässä tarvinnut laisinkaan. Muut vaatteet sopi paremmin metsä- ja kalareissuille. 

Mites baariasu???

Baariasu ihan sama kuin arkiasukin. Olen siis istunut kelkkahaalarissa baarissa, tietysti yläosan otin pois. ettei tule liian kuuma. Jos oli tanssit, niin sitten koko haalari pois ja alla oli vähän fiinimpää vaatetta.

No ei todellakaan korkkareita tai mekkoa. Voi hyvänen aika sentään. Nyt kyllä käytän mekkoja ja korkkareita, mutta olenkin ihan eri ympäristössä. 

Pitäisi kyllä kirjoittaa muistelmat noista ajoista, niin erityiset ne oli. Todella hyvät muistot on noista ajoista jäänyt ja olen onnekas kun vieläkin olen yhteydessä heihin siellä vaikka elän nyt ihan toisenlaista elämää. 

Vierailija
166/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikalliset naiset ei tykkää että niiden reviirille tullaan. Ymmärrettävää.

Eipä ne ukotkaan tykkää tunkeutujista. Nää tuntuu elävän jossain alkukantaisessa kyläyhteisössä :D

Kummalle ollaan armollisempia : junantuomalle 29-vuotiaalle naiselle vai samanikäiselle miehelle? Luulen että samanikäiselle miehelle.

Juu tottakai nuoret miehet toivotetaan tervetulleiksi pikkukyliin. Naiset sen sijaan ajetaan pois. Ja sitten heräsin.

Sulla ei ilmeisesti ole kokemusta pikkupaikkakunnilla kytevästä naisten vihasta? 29-vuotiaalle naiselle osataan olla todella kettumaisia. Naiset ottavat ilomielin vastaan 29-vuotiaan miehen.

Pikkupaikkakunnilla on vielä voimissaan se asenne, että nainen on joko a) madonna tai b) h.u.o.r.a. Naimaton ja lapseton nainen, varsinkin ulkopaikkakuntalainen, menee heti lokeroon b). Tosiasiassa nainen saattaa olla työkeskeinen ja omissa oloissaan viihtyvä, mutta eiväthän nämä sitä usko. Jos ei ole miestä, niin sellainen on kuitenkin koko ajan kiikarissa ja koska on varmaan niin puutteessakin, niin ukkomiehetkin kelpaavat. Tällainen ajatusmaailma sikäläisillä usein on.

Lähtevätkö paikalliset ukkomiehet sitten useinkin etelän naisten matkaan kun tuollainen uskomus siellä on voimissaan.?

En ole tuo, joka kirjoitti tuosta asenteesta naisia kohtaan, mutta tämä jälkimmäinen kommentoija ei ole ymmärtänyt mistä on kyse. Ei ne miehet mihinkään _matkaan_ lähde sen paikkakunnalle muuttaneen naisen kanssa. Ne yrittää vaan panna sitä. Ihan samalla tavalla halveksivat ja heijastavat omia käsittelemättömiä riittämättömyyden tunteitaan ("otetaan likalta luulot pois", "kuka se kuvittelee olevansa") ja kateuttaan tulijaan kuin naisetkin, mutta sen lisäksi yrittävät myös päästä pukille. Ja verisesti loukkaantuvat jos tulee pakit. Jos taas onnistivat, niin rehentelevät kylillä. Ei pidä sinnikästä yrittämistä sekoittaa siihen, että nämä takahikiän äijät jotenkin ihannoisivat tulijaa. Se on paha virhe.

Vierailija
167/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin huomattavasti nuorempana Lappiin kuin ap. 22v. Odotin että miehiä olisi ympärillä. No eipä ollut. Ei niitä kiinnostanut edes. Muutin pois. Tosin en sen takia vaan en viihtyny yhtään enkä tykkää yhtään moskiitoista.

Vierailija
168/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, kyllä tämä varmaan ihan paikkansa pitää. Itse vihamielisin ihminen mitä olen tavannut on tullut Itä-Savosta (nainen yllättäen) ja on muistakin savolaisista samankaltaisia kokemuksia.

Savolaiset ovat katkeraa kansaa.

Vierailija
169/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätetään siskot ne lapin miehet lapin naisille.. Etelässä on paljon yksinäisiä sinkkumiehiä

Ilomielin. Etelän miehet ovat myös kouluja käyneempiä ja puhtaampia.

Nimenomaan. Haluan keskustella mieheni kanssa tieteestä ja kulttuurista, en moottorikelkan tehoista.

Vierailija
170/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ainakaan ole koskaan ongelmia pohjoisessa. Tosin en ole pätkääkään hieno, en ole ollut eikä minusta koskaan tule. Olen vaan ihan tavallinen nainen.

Niin minäkin olen, eipä auttanut vaan ongelmia aiheutettiin ihan aiheuttamalla.

Vierailija
171/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin on jos et noteeraa lappilaisten metkuja. Sitten olet leuhka ylimielinen junantuoma.,

Vierailija
172/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikalliset naiset ei tykkää että niiden reviirille tullaan. Ymmärrettävää.

Eipä ne ukotkaan tykkää tunkeutujista. Nää tuntuu elävän jossain alkukantaisessa kyläyhteisössä :D

Kummalle ollaan armollisempia : junantuomalle 29-vuotiaalle naiselle vai samanikäiselle miehelle? Luulen että samanikäiselle miehelle.

Juu tottakai nuoret miehet toivotetaan tervetulleiksi pikkukyliin. Naiset sen sijaan ajetaan pois. Ja sitten heräsin.

Sulla ei ilmeisesti ole kokemusta pikkupaikkakunnilla kytevästä naisten vihasta? 29-vuotiaalle naiselle osataan olla todella kettumaisia. Naiset ottavat ilomielin vastaan 29-vuotiaan miehen.

Pikkupaikkakunnilla on vielä voimissaan se asenne, että nainen on joko a) madonna tai b) h.u.o.r.a. Naimaton ja lapseton nainen, varsinkin ulkopaikkakuntalainen, menee heti lokeroon b). Tosiasiassa nainen saattaa olla työkeskeinen ja omissa oloissaan viihtyvä, mutta eiväthän nämä sitä usko. Jos ei ole miestä, niin sellainen on kuitenkin koko ajan kiikarissa ja koska on varmaan niin puutteessakin, niin ukkomiehetkin kelpaavat. Tällainen ajatusmaailma sikäläisillä usein on.

Lähtevätkö paikalliset ukkomiehet sitten useinkin etelän naisten matkaan kun tuollainen uskomus siellä on voimissaan.?

En ole tuo, joka kirjoitti tuosta asenteesta naisia kohtaan, mutta tämä jälkimmäinen kommentoija ei ole ymmärtänyt mistä on kyse. Ei ne miehet mihinkään _matkaan_ lähde sen paikkakunnalle muuttaneen naisen kanssa. Ne yrittää vaan panna sitä. Ihan samalla tavalla halveksivat ja heijastavat omia käsittelemättömiä riittämättömyyden tunteitaan ("otetaan likalta luulot pois", "kuka se kuvittelee olevansa") ja kateuttaan tulijaan kuin naisetkin, mutta sen lisäksi yrittävät myös päästä pukille. Ja verisesti loukkaantuvat jos tulee pakit. Jos taas onnistivat, niin rehentelevät kylillä. Ei pidä sinnikästä yrittämistä sekoittaa siihen, että nämä takahikiän äijät jotenkin ihannoisivat tulijaa. Se on paha virhe.

Hyi kuka tuollaisten miesten kanssa haluaa olla. Yöksistä. Että naista pidetään jonain 'kaatona'.

Vierailija
173/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja kokemuksia Pohjois-Pohjanmaalta. Oli uskomatonta huomata, miten huonosti aikuiset ihmiset käyttäytyvät. Huomasin, että pohjoisen väelle oma murteeni oli punainen vaate. Puhun mielestäni aika lailla yleiskieltä, mutta tottahan toki puheessani on eteläsuomalainen korostus, kun täällä olen ikäni asunut. Lauseitani/yksittäisiä sanoja ihan matkittiin sihauttelemalla s-kirjaimia sillä tavalla ikävästi. Minulla ei ole puhevikaa, mutta varmasti Helsingin vuosilta oli tarttunut ns. helsinkiläinen s. Ihan oikeasti aikuiset ihmiset. Karmeaa käytöstä matkia toisen murretta ja tirskua päälle.

Paljon muitakin ikäviä kokemuksia oli. Muutin takaisin etelään enkä ole katunut sekuntiakaan.

Vierailija
174/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäviä kokemuksia myös täällä. Pari talvea olin sesonkihommissa. Paikalliset eivät voineet sietää merkkivaatteita. Esim haglöfs, helly hansen tuntui olevan punainen vaate ja merkki henkisestä uusavuttomuudesta. Mitkä vaatteet sitten olisivat olleet okei? perintövaatteet, käsityönä tehdyt vaatteet, metsästysvaatteet... Mutta partioaitan sun muiden etelän ulkoiluihmisten kauppojen vaatteita käyttävät tulkitaan snobeiksi.. Häpesin omia merkkivaatteitani tuolla..

Vierailija
175/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vähän samoja ajatuksia. Tosin omassa tapauksessa muutin jo nuorena perheeni mukana eräälle vähän pienemmälle paikkakunnalle ja voin sanoa, että  ihmiset siellä olivat todella ilkeitä. Se kaikki alkoi heti menemään väärän suuntaan ja oikeasti en voi itseäni paljon syyttää, koska kohtelen muita hyvin. Mietin aina, että sieltä on pakko päästä pois ja samalla ajattelin, että se kaikki on ihan hullua muutenkin ja en tavallaan olisi koskaan uskonut, että minulle käy niin. Itse kun yritän aina olla sellainen joka ei tavallaan hae mitään vaikeuksia tai halua riidellä. Sitten, kun viimein olin täysi-ikäinen  niin olin niin hajalla, että mietin, että nyt on pakko lähteä vaikka minne ja en enää kestä sitä kaikkea enää. Minun täytyi eräiden syiden takia asua siellä niin pitkään ja vaikka kuinka olisin tahtunut voinut aiemmin lähteä. Olin yksinäinen ja ollut ilman kavereita lähes koko sen ajan , kun siellä asuin ja siihen se kaikki ihan mielipuolinen ihmisten käytös päälle. Niinpä minä sitten lähdin ja voin sanoa, että ihan väärään suuntaan kun silloin ei ollut oikein  muuta vaihtoehtoa ja olen tällä tiellä edelleen. Täälläkin on silti parempi asua kuin siellä ja vaikka elämäni on yksinäistä edelleen niin tämäkin oli parempi vaihtoehto. En olisi voinut enää jäädä. Ehkä elämäni olisi mennyt viime vuodet erilailla jos olisin saanut paremmin miettiä minne suuntaan. 

Vierailija
176/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin tätä jopa kaksi kertaa. Unelmana idylli maalla, kaunista luontoa ympärillä ja mukavia leppoisia ihmisiä. Kiireetön tunnelma ja välittömiä, rehellisiä ihmisiä. Löytäisin unelmieni miehen jostain yksinäisestä kalastajasta, tai metsien miehestä ja perustaisimme pienen, onnellisen perheen puutaloidylliin ja eläisimme elämämme onnellisina loppuun asti. Hah!

Ehkä kokemuksestani ja tästä ketjusta voi tehdä yhteenvedon, että ihmiset on kaikkialla Suomessa kateellisia. Niin pohjanmaalla, savossa, hämeessä kuin lapissa. Vain tavat ilmaista sitä vaihtelevat. Osassa paikoista lauotaan päin naamaa ikäviä (Häme), osassa ollaan päin naamaa mukavia mutta puukotetaan selkään ja kyräillään (Pohjanmaa), osassa juorutaan kaikki kaikkien asiat kaikille jatkuvalla syötöllä (Itä-Suomi). Miehet on joko sanattomia jurottajia tai lipeviä naistenmiehiä. Puutaloidyllit on homeessa ja perintömaista käydään riitaa käräjäoikeudessa.

Tää on niin totta. Ja eikä ne ota ulkopaikkakuntalaisia edes kaupankassalle töihin. Että ei tässä auta, kun kerätä kimpsut ja kampsut ja suunnata takas etelään. Tekis mieli sanoa muutakin, mutta ehkä jätän nyt vaan tähän. Älkää muuttako maalle. Ihan oikeesti. Ne jaksaa esittää just sen kesäsesongin ajan.

Vierailija
177/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäviä kokemuksia myös täällä. Pari talvea olin sesonkihommissa. Paikalliset eivät voineet sietää merkkivaatteita. Esim haglöfs, helly hansen tuntui olevan punainen vaate ja merkki henkisestä uusavuttomuudesta. Mitkä vaatteet sitten olisivat olleet okei? perintövaatteet, käsityönä tehdyt vaatteet, metsästysvaatteet... Mutta partioaitan sun muiden etelän ulkoiluihmisten kauppojen vaatteita käyttävät tulkitaan snobeiksi.. Häpesin omia merkkivaatteitani tuolla..

Onko sellainen ihminen parempi joka nostaa itseään jalustalle lyttäämällä muita? Ei. Sitäpaitsi todella huonoa käytöstä kommentoida toisen vaatteita tai muutenkaan ulkoisia ominaisuuksia. Lapselta sellaisen käytöksen ymmärtää vielä, ei aikuiselta.

Vierailija
178/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin tätä jopa kaksi kertaa. Unelmana idylli maalla, kaunista luontoa ympärillä ja mukavia leppoisia ihmisiä. Kiireetön tunnelma ja välittömiä, rehellisiä ihmisiä. Löytäisin unelmieni miehen jostain yksinäisestä kalastajasta, tai metsien miehestä ja perustaisimme pienen, onnellisen perheen puutaloidylliin ja eläisimme elämämme onnellisina loppuun asti. Hah!

Ehkä kokemuksestani ja tästä ketjusta voi tehdä yhteenvedon, että ihmiset on kaikkialla Suomessa kateellisia. Niin pohjanmaalla, savossa, hämeessä kuin lapissa. Vain tavat ilmaista sitä vaihtelevat. Osassa paikoista lauotaan päin naamaa ikäviä (Häme), osassa ollaan päin naamaa mukavia mutta puukotetaan selkään ja kyräillään (Pohjanmaa), osassa juorutaan kaikki kaikkien asiat kaikille jatkuvalla syötöllä (Itä-Suomi). Miehet on joko sanattomia jurottajia tai lipeviä naistenmiehiä. Puutaloidyllit on homeessa ja perintömaista käydään riitaa käräjäoikeudessa.

Tää on niin totta. Ja eikä ne ota ulkopaikkakuntalaisia edes kaupankassalle töihin. Että ei tässä auta, kun kerätä kimpsut ja kampsut ja suunnata takas etelään. Tekis mieli sanoa muutakin, mutta ehkä jätän nyt vaan tähän. Älkää muuttako maalle. Ihan oikeesti. Ne jaksaa esittää just sen kesäsesongin ajan.

Onpa surullista.. Sitähän ne käytöksellä hakee että etelän ihmiset lähtisi sieltä...

Vierailija
179/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka valittavat karjalaisten tai edes savolaisten kateudesta, ovat vaan onnekkaita, kun eivät vielä ole törmänneet lappilaiseen kateuteen. Se on sitä väkevintä tunnetta se.

Taidat olla itse ikävä ihminen. En tunnista kuvailustasi oman synnyinmaakuntani ihmisiä.

Vierailija
180/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites baariasu???

Tiedän mitä laitan seuraavalla Lapin reissulla paikalliseen. Mekon ja korkkarit. Siinäpä paikallisille ihmeteltävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi