En olisi koskaan uskonut miten epätervetullut 29-vuotias nainen voi pohjoiselle pikkupaikkakunnalle olla
Muutin pienelle paikkakunnalle suhteellisen pohjoiseen idyllisen elämän ja matkailualan töiden perässä. Tervetulleeksi en itseäni koe. En ole kokenut missään vaiheessa. Ihan järkyttävää kyräilyä ja juonittelua, pahempaa kuin missään olen kokenut. Täällä on vaan ihmisiin paljon vaikeampi tutustua. Varsinkin tässä iässä. Järkyttävin kokemus oli kun ennen korona-aikaa kävin paikallisessa baarissa ja siellä paikalliset naiset huutelivat minulle törkeyksiä.. Aikuiset naiset! Ruokakaupassakin saa olla katseiden alla. Ne vähät miehet ketä täällä olen tavannut vaikuttavat alkoholisoituneilta, gigoloilta tai ovat jo vaimonsa löytäneet tai mukuloita pyöräyttäneet. Niitä päin jos erehtyy vilkaisemaan niin saa heti vihaisia katseita... En ymmärrä ihmisten käytöstä.
Kommentit (425)
Pelkurit vihaa. Lantalainen ei vain ymmärrä leikkiä, takakireää porukkaa.
Naisista on pula. Pahassa pulassa maistuu vanhempikin torttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelästä tulleita väheksytään, pidetään yksinkertaisina muotipelleinä. Kuvottavaa suorastaan millaista vihaa etelän ihmiset kokee Lapissa. En suosittele muuttamaan sinne.
Tarviiko sinne laittaa muotikuteita päälle ? Ei ne lappilaiset vaatteilla koreile . Etelän ihmisen tunnistaa vaatteilla koreilusta.
Minä en ala nöyristelemään muiden mukaan ja vaatekaappiani uusimaan sen takia että kelpaisin ahdasmielisille ihmisille
Minä kyllä vaihdoin muotikuteet esim. kelkkahaalariin, koska se sopi ympäristöön paljon paremmin.
En nöyristellyt ketään, mutta se oli jotenkin luonnollista pukeutua ympäristöön sopiviin vaatteisiin. Talvella kelkkahaalari ja kesällä jotain rentoa ja pitkähihaista ettei sääsket syö. Ei niitä kaupunkivaatteita siellä pikkukylässä tarvinnut laisinkaan. Muut vaatteet sopi paremmin metsä- ja kalareissuille.
Mites baariasu???
Baariasu ihan sama kuin arkiasukin. Olen siis istunut kelkkahaalarissa baarissa, tietysti yläosan otin pois. ettei tule liian kuuma. Jos oli tanssit, niin sitten koko haalari pois ja alla oli vähän fiinimpää vaatetta.
Ei koskaan korkokenkiä, ei mekkoa???!
No ei todellakaan korkkareita tai mekkoa. Voi hyvänen aika sentään. Nyt kyllä käytän mekkoja ja korkkareita, mutta olenkin ihan eri ympäristössä.
Pitäisi kyllä kirjoittaa muistelmat noista ajoista, niin erityiset ne oli. Todella hyvät muistot on noista ajoista jäänyt ja olen onnekas kun vieläkin olen yhteydessä heihin siellä vaikka elän nyt ihan toisenlaista elämää.
Tai kyllä kirjoitankin miten elämä voi viedä ääripäästä toiseen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhottavaa sanoa näin mutta voisi olla jopa hyvä jos lappilainen mies lähtisi etelän naisen matkaan jos kerta noin hirveitä ovat naiset toisia naisia kohtaan siellä. Mies saisi kokea onnen etelän naisen tuomana.
Ei ne ole onnellisia etelästä olevien kanssa, vaikka ne pitäisikin esim. etelästä olevan ulkonäöstä.
Ne haluaa tehdä mitä ne tekee ja touhuta omiaan, vaatimukset niitä kohtaan menee kuuroille korville ja vaatimukset esim. jostakin tasa-arvoisesta perhe-elämästä. Elämä lapissa on itsenäistä, miehet on todella, todella paljon ties missä kalastamassa ja metsästämässä, vaikka olisikin naimisissa, ei ne kuuntele mitään juttuja, että pitäisi olla esim. kotona yms.
Olisi ihanaa jos olisi tuollainen mies joka kalastelisi ja metsästelisi ja saisi itse olla paljon kotona omassa rauhassa. Kai se nalkuttaminen on sitten lappilaisten naisten ominaisuus? Etelän naisilla tuollainen ominaisuus ei ole niin tavallista. 1+1= lappilainen mies ja etelän nainen voisi olla hyvä kombinaatio.
Elämäni paras päätös oli muuttaa Lapista etelään.
Ex-lappilainen
Ei tarvitse olla 29-vuotias eikä mennä kovin pohjoiseen.
Itse muutin nelikymppisenä Helsingistä Suomen "puoliväliin" pikkupaikkakunnalle ja voi jösses.
Baareissa en käy, mutta muuten olen outo lintu harrastuksineni ja elämäntapoineni.
Jos korona joskus laantuu, voisin muuttaa takaisin johonkin isompaan kaupunkiin.
Mutta katellaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa bongata joku kiltin näköinen mies vaikka kaupan kassajonossa. Tunnistat sinkkuna elävän kiltin miehen ruokaostoksista. Hän ei tule tekemään aloitetta joten ole sinä se aloitteellinen.
Kaunis kommentti, saa kilttis miehen herkistymään, tai ainakin melkein.
Vierailija kirjoitti:
Siis muutitko paikkakunnalle, jonne et kuulu? Miksi?
Tässä selitys, miksi maaseutu autioituu. Jäljelle jää ne nurkkakuntaiset jäärät, jotka vihhavat itseään ja kaikkea.
Ehkä härätit " uskovaisten" pinnan alla uinuvan tekopyhyyden? Mutta joo siis ...muukalainen on joka paikassa aluksi joko uhka tai mahdollisuus ja kestää aikansa ennen kuin toiset alkavat luottaa sinuun, josko tekevät sitä milloinkaan? Mene ja tiedä? Tämä on minusta juuri se syy , miksi niin monet pyrkivät jäämään sinne missä heillä on kiinteät ja pysyvät sosiaaliset verkostot.
Oikeasti järkyttävää huomata näin saamelaisena, miten rasistisia te suomalaiset olette meitä kohtaan ja minkälainen asenne teillä on..pidätte meitä ilmeisesti väkivaltaisina ja riitaisina hulluina? Veikkaan että teillä ei ole mitään tosielämän tietoa saamelaisista tai tuskin tunnette yhtäkään saamelaista, mutta pyydän että älkää yleistäkö. Idiootteja on kaikissa väestöryhmissä, mutta minuun saamelaisena sattui todella paljon lukea näitä todella rasistisia kommentteja saamelaisista joiltain kirjoittajilta :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhottavaa sanoa näin mutta voisi olla jopa hyvä jos lappilainen mies lähtisi etelän naisen matkaan jos kerta noin hirveitä ovat naiset toisia naisia kohtaan siellä. Mies saisi kokea onnen etelän naisen tuomana.
Ei ne ole onnellisia etelästä olevien kanssa, vaikka ne pitäisikin esim. etelästä olevan ulkonäöstä.
Ne haluaa tehdä mitä ne tekee ja touhuta omiaan, vaatimukset niitä kohtaan menee kuuroille korville ja vaatimukset esim. jostakin tasa-arvoisesta perhe-elämästä. Elämä lapissa on itsenäistä, miehet on todella, todella paljon ties missä kalastamassa ja metsästämässä, vaikka olisikin naimisissa, ei ne kuuntele mitään juttuja, että pitäisi olla esim. kotona yms.
Olisi ihanaa jos olisi tuollainen mies joka kalastelisi ja metsästelisi ja saisi itse olla paljon kotona omassa rauhassa. Kai se nalkuttaminen on sitten lappilaisten naisten ominaisuus? Etelän naisilla tuollainen ominaisuus ei ole niin tavallista. 1+1= lappilainen mies ja etelän nainen voisi olla hyvä kombinaatio.
Nainenkin voi kalastaa ja metsästää.
Jos on perhe, ei toimi se, että vain nainen kantaa vastuun kodista ja lapsista. Ainakin lapset saavat huonon mallin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on mennä erämämiehen kanssa yhteen ja sitten alkaa vaatia häntä olemaan kotona?
Se kalastus ja metsästy tuo kuiten ruuan pöytään. Minä lähtisin mieluummin mukaan kuin kökkisin kotona yksin.
Todella mielenkiintoinen keskustelu ja aihe! En tiennyt mitä minusta ajatellaan. Olen vain ihmetellyt miksei minulla ole ystäviä vieläkään kun olen asunut pienellä paikkakunnalla nyt 5 vuotta. Mitenköhän paljon kakkaa on musta täytyny puhua kun ei kukaan halua mua kaveriks. Toisaalta en välitä oon oppinu pärjäämään säästöliekillä mutta toivon että joskus siunaantuisi oikea ystävä. T. 29-vuotias nainen
En ollenkaan ymmärrä romanttisia mielikuvia lämpimistä ja aidoista maalaisista, koska omatkin kokemukseni ovat valtaosin sitä, että maalla ja pikkupaikkakunnilla asuvat ne kaikkein lapsellisimmat, sisäänpäinlämpiävimmät, teennäisimmät ja ilkeimmät ihmiset. Pätee siis muuallekin Suomeen kuin vain Lappiin. Joitain positiivisia poikkeuksiakin on tullut vastaan mutta he ovat olleet yleensä enemmän omissa oloissaan viihtyviä luontoihmisiä kuin kirkonkylän sisäpiirin jäseniä.
Luulisin, että liian pienet ja homogeeniset ympyrät sekä kykenemättömyys kyseenalaistaa omia toimintatapoja ovat keskeisiä tekijöitä siinä, miksi ulkopaikkakuntalaisia tai muuten erilaisia ei kyetä ottamaan asiallisesti vastaan. Erilaisuus koetaan uhkana omalle olemassaololle. Lisäksi tuo kuvailtu todella lapsellinen käytös (mm. puhetyylin ivaaminen, merkkivaatteista huomauttelu jne.) viittaa siihen, että tällä tavoin käyttäytyvä ei ole älyllisesti kovin kehittynyt. Maakuntien pienissä kylissä on melko paljon heikkolahjaista väestöä, joka voi johtua useita sukupolvia jatkuneesta "ristiinnaimisesta" tai ihan vain siitä, että monesti tällaiset ihmiset eivät ns. pääse kotikyläänsä pidemmälle.
Riippuu paljon itsestäsi. Jos käyttäydyt kuin miesten nielijä, torjut normaalin ystävällisyyden ja valikoit liian tarkkaan kenelle puhut, et kohtele toisia tasa-arvoisesti, niin varmasti sinua kartetaan. Näinhän se on jokapaikassa.
Voi kyllä ap. Olen kotoisin tuollaisesta paikasta ja silti en päässyt 'sisään'. Muutin vasta kolmekymppisenä pois, kunpa olisin lähtenyt aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon itsestäsi. Jos käyttäydyt kuin miesten nielijä, torjut normaalin ystävällisyyden ja valikoit liian tarkkaan kenelle puhut, et kohtele toisia tasa-arvoisesti, niin varmasti sinua kartetaan. Näinhän se on jokapaikassa.
Kas, tulit vahvistamaan sekä aloittajan että muiden vastaavassa tilanteessa olleiden kokemukset.
Viha? Ap tässä höpisee että naiset mulkoilevat. Sikäli kuin itse tiedän, Lapin pojat on hyvin hanakoita miellyttämään naista, jos sellaisen onnistuvat jostain löytämään.