Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En olisi koskaan uskonut miten epätervetullut 29-vuotias nainen voi pohjoiselle pikkupaikkakunnalle olla

Vierailija
23.04.2020 |

Muutin pienelle paikkakunnalle suhteellisen pohjoiseen idyllisen elämän ja matkailualan töiden perässä. Tervetulleeksi en itseäni koe. En ole kokenut missään vaiheessa. Ihan järkyttävää kyräilyä ja juonittelua, pahempaa kuin missään olen kokenut. Täällä on vaan ihmisiin paljon vaikeampi tutustua. Varsinkin tässä iässä. Järkyttävin kokemus oli kun ennen korona-aikaa kävin paikallisessa baarissa ja siellä paikalliset naiset huutelivat minulle törkeyksiä.. Aikuiset naiset! Ruokakaupassakin saa olla katseiden alla. Ne vähät miehet ketä täällä olen tavannut vaikuttavat alkoholisoituneilta, gigoloilta tai ovat jo vaimonsa löytäneet tai mukuloita pyöräyttäneet. Niitä päin jos erehtyy vilkaisemaan niin saa heti vihaisia katseita... En ymmärrä ihmisten käytöstä.

Kommentit (425)

Vierailija
141/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. Muutin joskus itsekin Lappiin opiskelemaan ja sitten vaihdoin koulua takaisin kotikonnuille. Oli aivan niin järkyttävää kohtelua, että pitävät tosiaan alempana arvossa kuin poron lantaa... Oli siellä yksi hyvä kokemuskin, mutta muutoin jäi traumat.

Vierailija
142/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta voi olla onnesi että tajusit noin "varhaisessa iässä" paikan tosiluonteen. Etpä sitten +40v katkerana akkana avaudu täällä palstalla miten tulit petetyksi :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo sama meno on myös Helsingissä, esim. tietyt asuntovuokrafirmat sai nyt sen 100000e tukipaketin business finlandilta, niin sen seurauksena eivät vaivaudu edes kyselyihin vastaamaan eli syrjivät kun eivät tarvitse enää asukkaita kun saivat jo niin paljon rahaa kerralla. Kokemusta siis useista eri vuokrafirmoista jotka tuon potin saivat nyt. Tekisi mieli muuttaa kauas pois. Edes korona ei ole syynä, sillä tiedän että noita tukipaketteja saaneet firmat kyllä vuokraavat esim. rakennusmiehille asuntojaan yms. Ja sitten ihmisiin liittyen, osa on mukavia osa ei. Kyllä minäkin olen saanut katseita (ja hihittelyä) osakseni ruokakaupoissa kun en näytä siltä kuin jokainen tallaaja täällä pk-seudulla. 

Pk-seutua ja Lapin perähikiää ei voi edes verrata keskenään.

Vierailija
144/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin tätä jopa kaksi kertaa. Unelmana idylli maalla, kaunista luontoa ympärillä ja mukavia leppoisia ihmisiä. Kiireetön tunnelma ja välittömiä, rehellisiä ihmisiä. Löytäisin unelmieni miehen jostain yksinäisestä kalastajasta, tai metsien miehestä ja perustaisimme pienen, onnellisen perheen puutaloidylliin ja eläisimme elämämme onnellisina loppuun asti. Hah!

Ehkä kokemuksestani ja tästä ketjusta voi tehdä yhteenvedon, että ihmiset on kaikkialla Suomessa kateellisia. Niin pohjanmaalla, savossa, hämeessä kuin lapissa. Vain tavat ilmaista sitä vaihtelevat. Osassa paikoista lauotaan päin naamaa ikäviä (Häme), osassa ollaan päin naamaa mukavia mutta puukotetaan selkään ja kyräillään (Pohjanmaa), osassa juorutaan kaikki kaikkien asiat kaikille jatkuvalla syötöllä (Itä-Suomi). Miehet on joko sanattomia jurottajia tai lipeviä naistenmiehiä. Puutaloidyllit on homeessa ja perintömaista käydään riitaa käräjäoikeudessa.

Miten teillä lantalaisilla voi olla noin vaaleanpunainen kuvitelma elosta karussa Lapissa?

Vierailija
145/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan ole koskaan ongelmia pohjoisessa. Sieltä se puolisokin löytyi tai oikeastaan täältä etelästä. Mutta Lapin mies. Myöhemmin olen asunutkin ja paljon lomaillut eri puolilla Lappia, ihan saamelaisalueita myöden ihan ongelmitta. Tosin en ole pätkääkään hieno, en ole ollut eikä minusta koskaan tule. Olen vaan ihan tavallinen nainen.

Vierailija
146/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin tätä jopa kaksi kertaa. Unelmana idylli maalla, kaunista luontoa ympärillä ja mukavia leppoisia ihmisiä. Kiireetön tunnelma ja välittömiä, rehellisiä ihmisiä. Löytäisin unelmieni miehen jostain yksinäisestä kalastajasta, tai metsien miehestä ja perustaisimme pienen, onnellisen perheen puutaloidylliin ja eläisimme elämämme onnellisina loppuun asti. Hah!

Ehkä kokemuksestani ja tästä ketjusta voi tehdä yhteenvedon, että ihmiset on kaikkialla Suomessa kateellisia. Niin pohjanmaalla, savossa, hämeessä kuin lapissa. Vain tavat ilmaista sitä vaihtelevat. Osassa paikoista lauotaan päin naamaa ikäviä (Häme), osassa ollaan päin naamaa mukavia mutta puukotetaan selkään ja kyräillään (Pohjanmaa), osassa juorutaan kaikki kaikkien asiat kaikille jatkuvalla syötöllä (Itä-Suomi). Miehet on joko sanattomia jurottajia tai lipeviä naistenmiehiä. Puutaloidyllit on homeessa ja perintömaista käydään riitaa käräjäoikeudessa.

Miten teillä lantalaisilla voi olla noin vaaleanpunainen kuvitelma elosta karussa Lapissa?

Onhan se monin osin hienoakin hienompaa, miltä tuntuu seistä revontulien alla erämaassa, miltä tuntuu olla kuutamoyönä järvellä nostamassa katiskoita, millaista on hiihtää kuutamon alla ja nähdä esim. pöllö, millaista on kaamoksen keskellä takkatulen ääressä, puhdas ruoka (meillä kasvattaa kaikki itse perunat sun muut).

On se oikeasti sellaista mitä on vaikeaa kokea muuten, mutta negatiiviset jutut voi olla liian negatiivisia, varsinkin sosiaalisille ihmisille.

Vierailija
147/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se monin osin hienoakin hienompaa, miltä tuntuu seistä revontulien alla erämaassa, miltä tuntuu olla kuutamoyönä järvellä nostamassa katiskoita, millaista on hiihtää kuutamon alla ja nähdä esim. pöllö, millaista on kaamoksen keskellä takkatulen ääressä, puhdas ruoka (meillä kasvattaa kaikki itse perunat sun muut).

On se oikeasti sellaista mitä on vaikeaa kokea muuten, mutta negatiiviset jutut voi olla liian negatiivisia, varsinkin sosiaalisille ihmisille.

Sitä voi tuntea itsensä hyvin yksinäiseksi jos on vainottu vaikka olisi kaunis luonto ympärillä

Vierailija
148/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etelästä tulleita väheksytään, pidetään yksinkertaisina muotipelleinä. Kuvottavaa suorastaan millaista vihaa etelän ihmiset kokee Lapissa. En suosittele muuttamaan sinne.

Tarviiko sinne laittaa muotikuteita päälle ? Ei ne lappilaiset vaatteilla koreile . Etelän ihmisen tunnistaa vaatteilla koreilusta.

Minä en ala nöyristelemään muiden mukaan ja vaatekaappiani uusimaan sen takia että kelpaisin ahdasmielisille ihmisille

Minä kyllä vaihdoin muotikuteet esim. kelkkahaalariin, koska se sopi ympäristöön paljon paremmin. 

En nöyristellyt ketään, mutta se oli jotenkin luonnollista pukeutua ympäristöön sopiviin vaatteisiin. Talvella kelkkahaalari ja kesällä jotain rentoa ja pitkähihaista ettei sääsket syö. Ei niitä kaupunkivaatteita siellä pikkukylässä tarvinnut laisinkaan. Muut vaatteet sopi paremmin metsä- ja kalareissuille. 

Mites baariasu???

Baariasu ihan sama kuin arkiasukin. Olen siis istunut kelkkahaalarissa baarissa, tietysti yläosan otin pois. ettei tule liian kuuma. Jos oli tanssit, niin sitten koko haalari pois ja alla oli vähän fiinimpää vaatetta.

Vierailija
149/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInulla ainakin on tosi hyvät kokemukset Lapista, mutta ehkä olen erähenkinen ihminen ja karussa luonnossa oleminen sopi minulle. 

Vierailija
150/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etelästä tulleita väheksytään, pidetään yksinkertaisina muotipelleinä. Kuvottavaa suorastaan millaista vihaa etelän ihmiset kokee Lapissa. En suosittele muuttamaan sinne.

Tarviiko sinne laittaa muotikuteita päälle ? Ei ne lappilaiset vaatteilla koreile . Etelän ihmisen tunnistaa vaatteilla koreilusta.

Minä en ala nöyristelemään muiden mukaan ja vaatekaappiani uusimaan sen takia että kelpaisin ahdasmielisille ihmisille

Minä kyllä vaihdoin muotikuteet esim. kelkkahaalariin, koska se sopi ympäristöön paljon paremmin. 

En nöyristellyt ketään, mutta se oli jotenkin luonnollista pukeutua ympäristöön sopiviin vaatteisiin. Talvella kelkkahaalari ja kesällä jotain rentoa ja pitkähihaista ettei sääsket syö. Ei niitä kaupunkivaatteita siellä pikkukylässä tarvinnut laisinkaan. Muut vaatteet sopi paremmin metsä- ja kalareissuille. 

Mites baariasu???

Kelkkahaalarissa baariin ja sieltä alta löytyy joku vähän parempi vaate.

Vierailija
151/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti maalaisilla on ihan yhtä kummallisia käsityksiä Helsingistä ja stadilaisista? Näin jälkikäteen on hyvä nauraa itselle ja omille rahtusen liian ruusuisille kuvitelmille Suomen maaseudusta ja ihmisistä siellä.

Vierailija
152/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi.

Vierailija
153/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites baariasu???

Baariasu ihan sama kuin arkiasukin. Olen siis istunut kelkkahaalarissa baarissa, tietysti yläosan otin pois. ettei tule liian kuuma. Jos oli tanssit, niin sitten koko haalari pois ja alla oli vähän fiinimpää vaatetta.

Ei koskaan korkokenkiä, ei mekkoa???!

Vierailija
154/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuli ihan oma lapsuus mieleen :D Äitini on Lapista ja muutti nuorena opiskelemaan Helsinkiin, jossa tapasi isäni ja sai myöhemmin minut ja kaksi nuorempaa sisarustani. Vietimme lapsuuteni kesät sukuloimassa pohjoisessa ja nyt jälkeenpäin ajateltuna on aivan järkyttävää, miten syrjivät ja vihamieliset asenteet tartutetaan jo aivan pikkulapsiin. Muistan joskus 7-vuotiaana katselleeni Suomen karttaa muutaman hieman vanhemman serkkuni kanssa, joista jokainen löysi oman kotikaupunkinsa kartalta ja hihkaisi tyyliin "Rovaniemi on jee!", "Kemijärvi on jee!", yms. Omalla vuorollani huudahdin tietysti, että "Helsinki on jee!", jonka seurauksena koko serkkukatraani alkoi yökötellä ja huutaa, että ei todellakaan, Helsinki on ihan huono paikka ja hyi hyi :D Nyt naurattaa tämä muisto - varsinkin, kun lähes kaikki näistä serkuista asuvat nykyään Helsingissä ja maksavat riistovuokria jostain pimeästä kopperosta Töölössä - mutta lapsena olin kyllä todella hämmentynyt ja surullinenkin, enkä ymmärtänyt yhtään, miksi kaikki muut kaupungit on kivoja paitsi Helsinki.

Vierailija
155/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites baariasu???

Ei koskaan korkokenkiä, ei mekkoa???!

Korkokenkiä ja mekkoa käytettiin lähinnä sillon kun täytettiin 18. Nykyään valtaosa naisista menee tanssibaareihinkin ihan vaan siisteillä housuilla, nätillä yläosalla ja tennareilla. Joskus jos haluaa ja jaksaa laittaa itseään niin laittaa jotain spessumpaa mekkoa ja korkokenkää, mutta ainakaan Hämeessä se ei ole enää niin yleistä. Mekkoa ja korkkareita ei katsota kieroon, mutta ovat vähemmistössä.

Vierailija
156/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites baariasu???

Pieruverkkarit ja collegepaita jossa sinappiketsupit rinnuksilla.

Vierailija
157/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis muutitko paikkakunnalle, jonne et kuulu? Miksi?

Ei tarvi enää ihmetellä miksi tulee epätervetullut olo, jos tällä asenteella on otettu vastaan.

Vierailija
158/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen on naiselle susi. Feministipiireissä on asiat eri tavoin. Mutta ei niitä taida olla kuin pk-seudulla.

Vierailija
159/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Turkuun 😂

Vierailija
160/425 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätetään siskot ne lapin miehet lapin naisille.. Etelässä on paljon yksinäisiä sinkkumiehiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi