En olisi koskaan uskonut miten epätervetullut 29-vuotias nainen voi pohjoiselle pikkupaikkakunnalle olla
Muutin pienelle paikkakunnalle suhteellisen pohjoiseen idyllisen elämän ja matkailualan töiden perässä. Tervetulleeksi en itseäni koe. En ole kokenut missään vaiheessa. Ihan järkyttävää kyräilyä ja juonittelua, pahempaa kuin missään olen kokenut. Täällä on vaan ihmisiin paljon vaikeampi tutustua. Varsinkin tässä iässä. Järkyttävin kokemus oli kun ennen korona-aikaa kävin paikallisessa baarissa ja siellä paikalliset naiset huutelivat minulle törkeyksiä.. Aikuiset naiset! Ruokakaupassakin saa olla katseiden alla. Ne vähät miehet ketä täällä olen tavannut vaikuttavat alkoholisoituneilta, gigoloilta tai ovat jo vaimonsa löytäneet tai mukuloita pyöräyttäneet. Niitä päin jos erehtyy vilkaisemaan niin saa heti vihaisia katseita... En ymmärrä ihmisten käytöstä.
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
Meidän tilanne erilainen siinä mielessä että perheenä muutettiin pohjoiseen työn perässä. Pienehkö paikkakunta tämäkin, mutta meidät on otettu tosi hyvin vastaan. Työyhteisö on mukava, teinimme saaneet kavereita ja harrastuksia on löytynyt kivasti.
Tänne pohjoiseen sopeutumiseen pätee sama kuin mihin tahansa uuteen paikkaan ja yhteisöön sopeutumisessa, eli maassa maan tavalla.
Perhe on näiden mielestä "kunniallinen" kaikki muut epäilyttäviä joita saa surutta haukkua. Ihan sama miten olet ja elät. Noilla syrjäkylillä on 1800-luvun meininki. Sen huomaa kyllä vaikka vaan lomailisi sukulaisten luona ja vähän seurailee ihmisten touhua. Jos olet helsinkiläinen niin se se vasta kamalaa on. Onneksi vapaassa maassa saa valita asuinpaikkansa.
Tämä on syy, miksi en ihannoi Lappia lainkaan. Rakastan pohjoisia maisemia, joten matkustan mieluummin Skotlantiin. Siellä ihmiset ovat välittömiä ja ystävällisiä ja olen löytänyt sieltä paljon ystäviä. Haluaisin muuttaa sinne, mutta tällä hetkellä korona ja brexit jarruttavat suunnitelmiani.
Ja kyllä, ihmiset suhtautuvat myös sinne muuttaneihin ystävällisesti, avainsana on integroituminen skotlantilaiseen elämäntapaan. Mutta niinhän se pitäisi aina olla kun muutetaan toiseen kulttuuriin, automaattisesti.
Mutta koen, että lappalaiset eivät anna tätä mahdollisuutta, eikä minuakaan kiinnosta tutustua kyräilijöihin sen paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kasvavähän. kirjoitti:
Luulet liikoja itsestäsi? Että kaikki katsoo ja mulkoilee 😂😂
Ehkä kuljet perspaljaana.Törkeä kommentti.
Se kommentoija olikin yksi niistä pikkukylän harvahampaisista ruusuista.
Mä taas koen että kun olen asunut missä tahansa Suomessa, niin minulle on tehty selväksi kuinka epätervetullut olen. Oulussa, Helsingissä ja parilla pikkupaikkakunnalla.
Aion muuttaa ulkomaille heti koronakriisin päätyttyä. Suomessa ei ole hyvä elää.
Sesonkityöläiseksi Lappiin tuleva on paikallisväestön silmissä käytännössä turisti. Miksi kukaan paikallinen haluaisi ystävystyä kanssasi, kun lähtökohtainen olettama on, että kauden päättyessä häivyt joka tapauksessa maisemista? Pysyttele siellä muiden kausityöläisten kuplassa ja anna vakituisten asukkaiden pitää omat piirinsä, kuppilansa ja harrastuksensa.
Ei tule minulle muuta mieleen kuin että rumat ja kateelliset naiset kokevat aloittajan uhkana. Humalassa sitten jopa huutelevat törkeästi.
Ihan tarpeeksi on myös nähty näitä etelästä tulleita irtolaisia, jotka elävät pohjoisessa kuin pellossa kun ovat muutaman kuukauden erossa omista vakituisen arjen ympyröistään. Sellaiset ovat onnistuneet rikkomaan tarpeeksi monta hyvää lappilaista perhettä, että en yhtään ihmettele miksi teitä karsastetaan.
Kokemus ja sen aiheuttamat tunteet, ovat aina aitoja. Vaikka niihin ei usein ole mitään syytä.
Olen pistäytynyt eri paikkakunnilla ympäri Suomea, enkä ole törmännyt moisiin ongelmiin. Olen ollut myös Lapissa, sesonkitöissä. Ei valittamista.
Harmi ap, kun sattui tulemaan tämä koronakausi nyt ,kun menit sinne. Koska menit sesonkitöihin, niin tunnelma vapaa-ajalla ja muutenkin olisi ollut ihan toinen, koska sillin meitä matkailijoita eteläsuomesta ja ulkomailta olisi ollut pilvin pimein ja paikkakunnan kateelliset olisivat jääneet sivustakatsojan rooliin.
Ettei vain tuo paikkakunta ole Kuusamo, arvelisin. Ne pelkää siellä ,että nappaat jonkun jo valmiiksi koulitun miehen.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas koen että kun olen asunut missä tahansa Suomessa, niin minulle on tehty selväksi kuinka epätervetullut olen. Oulussa, Helsingissä ja parilla pikkupaikkakunnalla.
Aion muuttaa ulkomaille heti koronakriisin päätyttyä. Suomessa ei ole hyvä elää.
Suuremmissa kaupungeissa luulisi kyllä olevan syntyperällä hälläväliä, kun vaihtuvuus on suurta, opiskelijoita kulkee eestaasm ulkomaalaisia tuntuu välillä olevan suurin osa vastaantulijoista. Itsekin kysyn uusilta tuttavuuksilta, mistä ovat kotoisin, ja suorastaan hämmästyn, jos ovat alunpitäen tästä kaupungista.
Itse olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta, jossa kaikki tunsivat toisensa ja tiesivät toisten esi-isien häpeät ja tekemiset. "Sekin suku on huijareita täynnä", "varo vaan, ne sen suvun naiset on aina ollu ukkomiesten perään"... Ei tulisi mieleenkään muuttaa takaisin, saati sitten tekisi ihan uutena mieli mennä pedoille syötiksi.
Vierailija kirjoitti:
Oon 43 v akka, joka meinaa muuttaa pikkukuntaan etelä-pohjanmaan hujakoille pk-seudulta. Tuttuja siellä jo on. Lapset tehtynä ja isoja jo, tuskin olen kellekään uhka tai miehille kovin kiinnostava 🤣
Kunnostasi riippuen, olet nainen parhaassa iässä. Kiinnostuneita löytyy.
Katso Noidat Witches of Eastwick. Uskoisin että ois sulle voimaannuttavaa. Se kertoo pikkukylästä jonne tulee Jack Nicholsonin esittämä rikas, outo mies asumaan vanhaan kartanoon. Kylällä asuvista naisista 3 alkaa käydä hänen luonaan. Syntyy juoruilua, kyräilyä ja paheksuntaa. Klassikko-kohtaus löytynee YouTubesta jossa Susan Sarandonin hahmo käy kaupassa ja muut h-u-o-r-i-ttelee.
Ap tiedän tunteen. Muutin pieneltä paikkakunnalta toiselle. Naapurikuntaan. Kolme vuotta täällä asunut, opiskellut ja työskennellyt. Ja olen tutustunut yhteen ihmiseen niin että pidämme yhteyttä. Mutta! Koska lähdin pakoon niitä kotikylän pieniä piirejä, tämä on unelma. Vaikka ihmiset katsovat kieroon ja syrjivät, saanpahan olla rauhassa. Ja ai niin, löysin minä täältä puolison. Hän on muuttanut tänne vähän ennen minua ja on ihan yhtä erakko. Ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Ihan tarpeeksi on myös nähty näitä etelästä tulleita irtolaisia, jotka elävät pohjoisessa kuin pellossa kun ovat muutaman kuukauden erossa omista vakituisen arjen ympyröistään. Sellaiset ovat onnistuneet rikkomaan tarpeeksi monta hyvää lappilaista perhettä, että en yhtään ihmettele miksi teitä karsastetaan.
Tuon tilanteen voisi kyllä nähdä vähän toisestakin näkökulmasta... Sikäläiset miehet ovat täysin tahdottomia elukoita, jotka perheistään ja vaimoistaan välittämättä käyvät uuteen naisilmestykseen kiinni kuin sika limppuun?
Tässä tää mainio kohtaus mainitsemastani Witches Of Eastwick - leffasta:
Vierailija kirjoitti:
Sehän onkin todella hyvä perhe jos noin huonosta ihmisestä rikki menee.. :D
Vierailija kirjoitti:
Sesonkityöläiseksi Lappiin tuleva on paikallisväestön silmissä käytännössä turisti. Miksi kukaan paikallinen haluaisi ystävystyä kanssasi, kun lähtökohtainen olettama on, että kauden päättyessä häivyt joka tapauksessa maisemista? Pysyttele siellä muiden kausityöläisten kuplassa ja anna vakituisten asukkaiden pitää omat piirinsä, kuppilansa ja harrastuksensa.
Olin aikoinani kesätöissä Lapissa ja väki oli todella ystävällistä joskin uteliasta. Kävin kylässäkin erään perheen luona. Hiihtokeskuksissa asia on ehkä toisin.
Vierailija kirjoitti:
Ikäviä kokemuksia myös täällä. Pari talvea olin sesonkihommissa. Paikalliset eivät voineet sietää merkkivaatteita. Esim haglöfs, helly hansen tuntui olevan punainen vaate ja merkki henkisestä uusavuttomuudesta. Mitkä vaatteet sitten olisivat olleet okei? perintövaatteet, käsityönä tehdyt vaatteet, metsästysvaatteet... Mutta partioaitan sun muiden etelän ulkoiluihmisten kauppojen vaatteita käyttävät tulkitaan snobeiksi.. Häpesin omia merkkivaatteitani tuolla..
Retkitukku, lestaomistuksen ajoilta olevat Erätukun vaatteet, kelkkavaatteet, metsästysvaatteet, jos eivät ole liian hienot. Huomioväriset suojavaatteet eli ns. työvaatteet. Ilmaiseksi saadut mainosvaatteet.
Mä kopsasin alla oleva tekstiä! Tätä se just on!! Missään muualla ei joudu pelätä ihmisiä niin paljon kuin Suomessa. Vielä jos sattuu olemaan pikkasen ulkomaalaistaustainen niin huh huh.
Tämä on syy, miksi en ihannoi Lappia lainkaan. Rakastan pohjoisia maisemia, joten matkustan mieluummin Skotlantiin. Siellä ihmiset ovat välittömiä ja ystävällisiä ja olen löytänyt sieltä paljon ystäviä. Haluaisin muuttaa sinne, mutta tällä hetkellä korona ja brexit jarruttavat suunnitelmiani.
Ja kyllä, ihmiset suhtautuvat myös sinne muuttaneihin ystävällisesti, avainsana on integroituminen skotlantilaiseen elämäntapaan. Mutta niinhän se pitäisi aina olla kun muutetaan toiseen kulttuuriin, automaattisesti.
Mutta koen, että lappalaiset eivät anna tätä mahdollisuutta, eikä minuakaan kiinnosta tutustua kyräilijöihin sen paremmin.
Oon 43 v akka, joka meinaa muuttaa pikkukuntaan etelä-pohjanmaan hujakoille pk-seudulta. Tuttuja siellä jo on. Lapset tehtynä ja isoja jo, tuskin olen kellekään uhka tai miehille kovin kiinnostava 🤣