Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleva leikkaus ja nukutus. Nukutus pelottaa järkyttävästi!

Vierailija
22.04.2020 |

Mut on lapsena kerran nukutettu, mutten muista siitä juuri mitään. (Tästä noin 20v aikaa)

Mulla on 2kk kuluttua leikkaus, jossa mut nukutetaan. Oon nukutuksesta ihan kauhuissani, vaikka lääkäri kertoi sen olevan lähes riskitön.
Pelkään silti etten herääkään nukutuksen jälkeen, tai tapahtuu jokin muu komplikaatio. Oon aina luullut, että nukutus sisältää _paljon_ riskejä. Oliko riskejä 20v sitten enemmän ja nykyään se on ihan piece of cake?

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä leikkaus kyseessä? Kysy tuleeko paikallispuudutus kyseeseen?

Mä olin alku vuonna leikkauksessa ja sitä ennen esikäynnillä kirurgi ääneen pohti pitkän tovin, pitäiskö nukuttaa vai riittäisikö paikallispuudutus. Melkein päätyi nukutukseen, mut ite sanoin, että jos vain mahdollista, niin mieluummin pelkässä puudutuksessa. Mulla on kaksi noita MTHFR-mutaatioita enkä halua itseeni mitään "turhia aineita", ellei ole ihan ihan pakko.

Hyvin meni puudutuksessa.

Vierailija
62/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännitys on luonnollista, mutta ei kannata liikaa murehtia. Tulet elektiiviseen leikkaukseen, perehdymme taustoihisi ja erilaisiin labratuloksiin jo ennen kun tulet saliin, tiedämme siis sinusta jo paljon ennen kuin edes tapaamme. Hätäleikkaukset ovat eri asia, niissä on hätä. Nukutus tehdään hallitusti, seuraamme vointiasi tauotta, reagoimme kaikkiin muutoksiin ja pyrimme pitämään elimistön toiminnat normaaleissa huomioiden kuitenkin anestesian tavalliset vaikutukset elimistöön. Uni tulee nopeasti, unesta et herää ennen kuin haluamme sinun heräävän. Et ole hetkeäkään ilman seurantaa, anestesiasairaanhoitaja on luonasi koko ajan ja lääkäri mukana salissa paljon, tarvittaessa vaikka lähes koko ajan. Nukutuksesta kyllä heräät, ei ole vielä tullut vastaan Ruususia jotka vain jatkavat nukkumistaan :). Olet hyvissä käsissä, me pidämme sinusta huolta. Seuraavat muistikuvat sinulla on varmasti heräämöstä, jossa vointia seurataan yhä.

T. anest.sh

Olipas luottamusta herättävä kommentti! Muistan kun minut leikattiin ja nukutettiin noin 30v sitten, heräämössä oli todella paha olla, olo oli hikinen ja tunkkainen ja tuntui kuin ei happea saisi. Olisin halunnut happea, mutta olin niin puolitajuton että en osannut sitä pyytää, valittelin ja liikehdin, ilmeisesti lääkäri kysyi onko kipuja, saman tien meni taju, eli varmaankin  suoneen iskettiin kipulääkettä. En ollut kipeä, kaipasin viileää happea. Toivottavasti nykyään sitä saa pyytämättäkin. Lisäksi minulla on ollut rytmihäiriöitä ainakin 25v ja viimeksi kun jouduin operaatioon halusin sen puudutuksessa enkä nukutuksessa koska ne rytmihäiriöt ei näy missään sydänkäyrissä koskaan. Eli ei teillä ole kaikkea tietoa potilaista siellä leikkaussalissakaan. Vielä yksi asia jonka haluan sanoa teille ammattilaisille (joka toivottavasti olet, etkä trolli) että kertokaa potilaalle missä tilanteessa ja missä kunnossa hän oletettavasti herää heräämössä, onko letkuissa, piuhoissa, maskeissa tms, kipuja, muita tuntemuksia. Sekin rauhoittaa jos potilas pelkää.

En tiedä miten on toimittu 30v sitten. Nykyään kipua hoidetaan niin anestesin aikana kuin heräämössä. Kipuun voidaan varautua riippuen toimenpiteestä esim epiduraalipuudutuksella (tämä ei ole vain synnytyksiä varten). Suonensisäisiä kipulääkkeitä saa heräämössä ja niitä jopa ajoittain tyrkytetään jottei kipu pääse lyömään läpi. Kipulääkkeitä on paljon erilaisia. Tarvittaessa potilaalle voidaan jo leikkauksessa laittaa erilaisia haavapuudutuksia, lihaspuudutuksia tai haavapuudutuskatetreja. Tarvittaessa myös tehdään kipulääkepumppu josta potilas voi itse annostella asetettujen rajojen mukaan. Itse leikkaussalikipulääkkeitä ei anneta koska hengityslaman riski on suuri, siksi nukutuksen aikana annettavat lääkkeet ovat erilaisia kuin heräämisen jälkeiset. Potilaalle myös kerrotaan kivunhoidosta ja myös se, että jos tavallisilla kipulääkkeillä (iv, im, po) kipua ei saada hallintaan, on myös keinoja koittaa muita vaihtoehtoja. Täyttä kivuttomuutta/tunnottomuutta ei haeta vaan käytetään juuri termiä "kipu hallinnassa". Toki useat potilaat ovat täysinkin kivuttomia. Kipu on yksilökohtaista ja niin on myös sen hoito. Kipua siis kyllä hoidetaan.

Potilas on lisähapella käytännössä koko ajan lukuunottamatta siirtoa salista heräämöön ja silloinkin jos tarvetta. Heräämössä potilaalle laitetaan ensimmäisenä happimaski, joko 35 % tai suurempiprosenttinen. Jotkut pärjäävät happiviiksillä jo alusta alkaen. Piuhoja on lähtökohtaisesti suonensisäiset nestelinjat, niitä voi olla useampia. Sen lisäksi löytyy verenpainemittaus (joko arteriakanyyli tai tavallinen NIBP), ekg-seuranta, saturaatioseuranta ja riippuen potilaasta& toimenpiteestä virtsakatetri. Nämä ovat näitä "peruspiuhoja".

Mitä tulee rytmihäiriöihin, niiden hoito ja seuranta toki on haastavaa jos niitä ei missään ole näkynyt eikä ole tiedossa minkälaisista rytmihäiriöistä on kyse. Rytmihäiriöt ovat kuitenkin yleisiä nukutuksen aikana, harvoin ne eskaloituvat vaarallisiksi ja jos niin käy, reagoidaan asiaan. Potilas on jatkuvassa seurannassa. Joissain tapauksissa puudutus on parempi vaihtoehto jos itse leikkaus sen sallii ja potilas on sen kaltainen, että se onnistuu. Hyviä puolia on kummassakin, sekä yassa että puudutuksissa.

Nyt taukoni loppui niin lähden istumaan leveällä per seelläni ja vinkumaan palkasta!

T. myös anestesiahoitaja

Työajalla kirjoittelee tänne?!

Eivätkös ihmiset saa tauoille vaikka heittää kärrynpyöriä jos siltä tuntuu? Minäkin usein tauoilla saatan pikaisesti palstailla jos huvittaa, miksei hoitajakin saisi?

T. opettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on nukutettu kerran. Olin myös ihan paniikissa, olin lukenut noita juttuja, jossa ihminen nukutettuna tunteekin kivun muttei voi ilmaista sitä. Esilääkitys ei mielestäni vaikuttanut mitenkään rauhoittavasti, olin paniikissa vielä leikkaussalissa, kun lääkäri aloitti nukutuksen. Kun lääkäri kysyi, miltä tuntuu, nukuttaako jo, itkin paniikissa ettei tunnu miltään, nukutus ei vaikuta muhun. Seuraava muistikuva onkin sitten heräämöstä.

Vierailija
64/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos on allerginen asperiinille ja sitä kautta lukuisille muille kipulääkkeille?

Vierailija
65/69 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on allerginen asperiinille ja sitä kautta lukuisille muille kipulääkkeille?

Eihän aspiriinia ole yleensä kuin aspiriinissa tai lääkkeissä joiden vaikuttava aine on aspiriini??v

Vierailija
66/69 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään riskejä.

Putoat heti. Ja heräät sitten

Näin kävi minullekin. Tuijotin kattoa ja ajattelin, että milloinka tajunta häipyy.

No..se oli SNAP, sekunnissa.

Heräsin siihen, että hoitaja toi kahvia.

Suomessa osataan nämä asiat.

Juurikin näin kävi itselleni.

Paitsi että hoitaja toi jäätelöä.

Paikkana TYKS ja erittäin ystävälliset hoitajat ympärillä koko prosessin ajan.

Pelolle ei aihetta!

Vierailija
67/69 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutus ei tunnu miltään, heräämössä oli tosi kylmä, monta peitettä piti pyytää päälle.

Vierailija
68/69 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on kerran nukutettu ja heräämössä tärisin hallitsemattomasti. Anestesialääkäri tuli ja kysyi palelenko, ja määräsi laittamaan jonkin lämpöpeittosysteemin. Tuntui hyvältä, kun pidettiin huolta.

Vierailija
69/69 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa toki kysyä leikkaavalta lääkäriltä, olisiko mahdollista tehdä leikkaus sinun ollessa hereillä. Itse kysyin ja se onnistuikin. Toki olin hyyyyvin lääkittynä, mutta hereillä koko operaation ajan ja toipuminen sujui todella nopeasti.

Olisikohan minun avosydänleikkaus ollut mahdollista tehdä hereillä ollessani?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan