Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleva leikkaus ja nukutus. Nukutus pelottaa järkyttävästi!

Vierailija
22.04.2020 |

Mut on lapsena kerran nukutettu, mutten muista siitä juuri mitään. (Tästä noin 20v aikaa)

Mulla on 2kk kuluttua leikkaus, jossa mut nukutetaan. Oon nukutuksesta ihan kauhuissani, vaikka lääkäri kertoi sen olevan lähes riskitön.
Pelkään silti etten herääkään nukutuksen jälkeen, tai tapahtuu jokin muu komplikaatio. Oon aina luullut, että nukutus sisältää _paljon_ riskejä. Oliko riskejä 20v sitten enemmän ja nykyään se on ihan piece of cake?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään riskejä.

Putoat heti. Ja heräät sitten

Näin kävi minullekin. Tuijotin kattoa ja ajattelin, että milloinka tajunta häipyy.

No..se oli SNAP, sekunnissa.

Heräsin siihen, että hoitaja toi kahvia.

Suomessa osataan nämä asiat.

Vierailija
2/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin olet osaavissa käsissä. Mua ei nukutus pelota yhtään. Leikkaus sinänsä kyllä jännittää aina, että miten onnistuu. Mut on nukutettu vaikka kuinka monta kertaa, eikä koskaan käynyt mitään. Esilääkitys tekee mulle sellaisen olon, että voisi syleillä koko maailmaa, eikä mitkään huolet paina.

Tulet heräämään siellä heräämössä niinkuin miljoonat, miljoonat muut ja kaikki on mennyt hyvin. Kannattaisi pelätä mitä tahansa enemmän, vaikka autolla ajamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä nukutusta edes huomaa, itse olin vuosi sitten leikkauksessa, muistan ja katsoin kun hoitaja otti ruiskun, laittoi sen siihen tippa letkuun ja sanoi, kohta tulee sitten uni.

En muista yhtään mitään siitä eteenpäin ennen kuin heräämössä joku tuli juttelemaan jotain.

Vierailija
4/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää. Valtaosa herää nukutuksesta.

Vierailija
5/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ehkä monen huoli on saako riittävästi kipulääkkeitä tai riittävän vahvaa, tuntuu että tietyssä osassa ulkomaita vastaavaa ongelmaa ei ole. Ellei se ole muuttunut suomessa sitten 80-90-luvun. 

Vierailija
6/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla menee kaikki hyvin kun luotat ammattilaisten taitoon. Varmista ettet saa komplikaatioita. Hae itsellesi polysakkaroidi- keuhkokuumerokote. Se pitää maksaa itse. Saat reseptin hoitavalta lääkäriltäsi terveyskeskuksesta. Hoitunee puhelinsoitolla ajanvaraukseen.

Vierailija
7/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulosi nukutuksen vaarallisuudsesta on yksinkertaisesti väärä. Anestesia ei esim. voi "jäädä päälle".

Vierailija
8/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännitys on luonnollista, mutta ei kannata liikaa murehtia. Tulet elektiiviseen leikkaukseen, perehdymme taustoihisi ja erilaisiin labratuloksiin jo ennen kun tulet saliin, tiedämme siis sinusta jo paljon ennen kuin edes tapaamme. Hätäleikkaukset ovat eri asia, niissä on hätä. Nukutus tehdään hallitusti, seuraamme vointiasi tauotta, reagoimme kaikkiin muutoksiin ja pyrimme pitämään elimistön toiminnat normaaleissa huomioiden kuitenkin anestesian tavalliset vaikutukset elimistöön. Uni tulee nopeasti, unesta et herää ennen kuin haluamme sinun heräävän. Et ole hetkeäkään ilman seurantaa, anestesiasairaanhoitaja on luonasi koko ajan ja lääkäri mukana salissa paljon, tarvittaessa vaikka lähes koko ajan. Nukutuksesta kyllä heräät, ei ole vielä tullut vastaan Ruususia jotka vain jatkavat nukkumistaan :). Olet hyvissä käsissä, me pidämme sinusta huolta. Seuraavat muistikuvat sinulla on varmasti heräämöstä, jossa vointia seurataan yhä.

T. anest.sh

Vierailija
9/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis sen leikkauksen jälkeen ne kipulääkkeet, niin kauan kun on oireita.

Vierailija
10/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä pelkäät ettet enää heräisi? Ethän sinä sitten enää kuoltuasi tiedä. Tosin locked in - olisi kyllä ikävä tilanne. Tai se, että nukutusaineen ja kipulääkkeen vaikutus lakkaa liian aikaisin, mutta lihasrelaksantin ei. Olet siis hereillä ja tunnet kaiken, muttet voi reagoida. Harvinaista, mutta voi tapahtua

Vierailija
11/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille <3

Itse leikkaus jännittää myös, mutta juuri nukutus pelottaa ekstrapaljon! Mulla on kai vanhoja ja vääriä ennakkoluuloja nukutuksesta.

Vierailija
12/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä pelkäät ettet enää heräisi? Ethän sinä sitten enää kuoltuasi tiedä. Tosin locked in - olisi kyllä ikävä tilanne. Tai se, että nukutusaineen ja kipulääkkeen vaikutus lakkaa liian aikaisin, mutta lihasrelaksantin ei. Olet siis hereillä ja tunnet kaiken, muttet voi reagoida. Harvinaista, mutta voi tapahtua

En oo varma mitä pelkään. Ehkä koomaan jäämistä, tai aivovaurion saamista.

Vierailija
13/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäät aivan turhaan, koska et tule tietämään sitä itse ettet herääkään. Mikäli pelottaa niin hoidat vaan kotiasiat jne. sillä tavalla, että kaikki on kunnossa vaikka et heräisikään. Se ei poista sitä tosiasiaa, etteikö se olisi surullista jos et heräisi. Tapahtumaa et voi kuitenkaan muuttaa etukäteen pelkäämällä eli pelko ei huononna tai paranna mahdollisuuksiasi herätä, siksi pelko on turhaa. (ja vaikka se on turhaa niin silti saat pelätä).

Vierailija
14/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisin valita miten kuolen, niin valitsisin leikkauspöydän ja yleisanestesian jonka aikana jonkin huippuharvinaisen komplikaation vuoksi kuolen. Aivan täysin tuskaton tapa lähteä eikä itse tiedosta mitään.

Oikeasti yleisanestesia on äärimmäisen turvallinen suunnitellusti toteutettuna perusteelle aikuiselle jolla ei ole vakavia allergioita. Todennäköisesti panikoit täysin turhaan. Jos pelko tuntuu ylitsepääsemättömälle hanki ajoissa ammattiapua, kaikilla on mukavampaa jos et panikoi sitten siellä salissa.

Vierailija
15/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä heräsin leikkauksen jälkeen teholta ja mitään kahvia en saanut. ☹️

Vierailija
16/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin jännitti kun vuosi sitten nukutettiin ekan kerran. Kaikki meni lopulta näin: sain esilääkkeen, ei mitään vaikutusta :D. Halusin itse kävellä saliin mutta se ei ollut sallittua joten sängyllä mentiin. Anestesialääkäri oli tosi komea mies, tykkäsin. Hän kysyi, oletko valmis - vastasin, että juu antaa mennä vaan. Käteen laitettiin tippa, se toki nipisti. Sitten sinne pistettiin sitä jotain ainetta, tunsin kädessä hieman kirvelevän / omituisen tunteen ja ehdin ajatella, tuollaistako se on. Sitten heräsin 3,5 tuntia myöhemmin. 

Eli menisin uudestaan koska vaan - se oli suorastaan miellyttävä kokemus. Suoraan vaan untenmaille :).

Vierailija
17/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti osa potilaista ei herää koskaan, mutta se on harvinaista.

Vierailija
18/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin huolissani jos jäisin hoitajien hoidettavaksi. Eivät tee muuta kun istuvat läskiper seillään vinkumassa lisää palkkaa vaikka eivät ansaitse edes nykyistä palkkaansa. Turha ammattiryhmä enkä hoitajaan luottaisi. Et halua hoitoasi pillerinkiikuttajan käsiin joka ei osaa muuta kuin vinkua.

Vierailija
19/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran on nukutettu, tuijotin kattoa ja FUM! sinne meni :D tästä on aikaa n.5vuotta ja muistan vieläkin sen tunteen.

Heräsin tosi sekavana itkien kuinka rakastan mun miestä :D onneksi hän oli siinä vieressä niin pääsi rauhoittamaan sekavan "akkansa" heh.

Vierailija
20/69 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä heräsin leikkauksen jälkeen teholta ja mitään kahvia en saanut. ☹️

Sama. Ei ollut kahvista tietookaan ja kaikki nesteet ja ravinto meni 2 viikkoa suoraan suoneen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi