Koulutustaso & suhtautuminen koronaan
Kaikki korkeastikoulutetut ystäväni noudattavat ilman mitään ongelmaa koronarajoituksia. Sen sijaan matalasti koulutetuissa ystävissäni on niitä isolla porukalla puskakaljottelijoita, "kyllähän sitä nyt voi kyläillä edelleen" jne porukkaa. Ja sitten toisaalta myös niitä hopeaveteen/salaliittoteorioihin uskovia, tai pahimmillaan maria norinin horinoita kuuntelevia.
Tuntuu vähän pahalle kirjoittaa tätä, mutta näin on havaintoni. Olen itsekin duunaritaustaisesta perheestä, mutta kaikki lapsuudenperheeseeni kuuluvat noudattavat kyllä rajoituksia. Kiinnostaa tietää onko muilla mennyt ystäväpiirissä ja tuttavissa samalla tavalla.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen korkeakoulutettuja jotka viittaavat kintaalla ja eivät ota asiaa niin vakavasti. Yksi esm. on insinööri koulutukseltaab ja juurikin Maria Nordin tier jutut uppoaa kuin veitsi sulaan voihin.
Vastapainona tunnen myös työttömiä ja
ei korkeasti koulutettuja ja ovat paljon asiallisempia suhtautumisessaan kuin esm tämä korkeakoulutettu. Eivät vähättele asiaa ja usko kaikenlaiseen huuhaahan.Insinööri ei ole kovin korkeasti koulutettu. En sillä paljoa kehuisi ;)
Onko joku kehunut? Diplomi-insinööri on kuitenkin ylempi korkeakoulututkinto. *\0/*
Tuskin koulutustaso ratkaisee tässä asiassa. Olen matalasti koulutettu ja suhtaudun vakavasti. Otin lapseni pois koululta jo ennenkuin ne suljettiin. Moni korkeammin koulutettu on ihmetellyt tiukkaa linjaani, mutta en anna sen häiritä. En ole hysteerinen, mutta terve pelko ei ole huono asia.
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Uskon, että suurempi ero on sukupuolten kuin koulutustasojen välillä.
Kiinnostavaa. Millä tavalla näkyy lähipiirissäsi?
Minua, miespuolisia kavereitani tai työkavereitani ei tunnu korona pelottavan. Kukaan ei juuru puhu koronasta eikä ole muuttanut käyttäytymistään. Sen sijaan vaimoni, naispuoliset sukulaiseni ja kaverini tuntuvat olevan asiasta kovin huolissaan ja ovat muuttaneet käytöstään.
Vierailija kirjoitti:
Olen akateeminen ja kannatan suht nopeaa laumasuojan tavoittelua. Kaikki vähänkin paremmat kaverini on akateemisia ja useimmat niistä on samoilla linjoilla. Jotkut niistäkin noudattaa silti suosituksia, koska pelkää mitä muut ajattelisi jos saisi tietää.
Eihän kukaan edes tiedä miten pitkäksi ajaksi koronalle tulee vastustuskykyiseksi. Eli onko mikään laumasuoja edes realistinen ennen rokotetta (jos sellainen onnistutaan kehittämään). Esimerkiksi tuhkarokkoon pitää olla noin 95% rokotekattavuus jotta se ei leviä. Tuntuu jo taloudellisestikin älyttömälle että noin iso osa väestöstä sairastaisi koronan, siinä viimeistään menee moni firma konkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen korkeakoulutettuja jotka viittaavat kintaalla ja eivät ota asiaa niin vakavasti. Yksi esm. on insinööri koulutukseltaab ja juurikin Maria Nordin tier jutut uppoaa kuin veitsi sulaan voihin.
Vastapainona tunnen myös työttömiä ja
ei korkeasti koulutettuja ja ovat paljon asiallisempia suhtautumisessaan kuin esm tämä korkeakoulutettu. Eivät vähättele asiaa ja usko kaikenlaiseen huuhaahan.Insinööri ei ole kovin korkeasti koulutettu. En sillä paljoa kehuisi ;)
Onko joku kehunut? Diplomi-insinööri on kuitenkin ylempi korkeakoulututkinto. *\0/*
Insinööri ja diplomi-insinööri on eri koulutus. Niissä on paljon eroa.
Varmaan ne oikeistolaisimmin ajattelevat korkeakoulutetut eivät piittaa. Esim jotkut kauppislaiset. Kiinnostaa vaan omat osakkeet. Vaikka lama tässä tulee nyt joka tapauksessa, vienti ei vedä, pandemia on käynnissä ja kukaan ei tiedä kuinka kauan. Terveydenhuollon kustannukset tulee olemaan ihan hirveät. Toisaalta siksi että koronapotilaiden hoito kestää niin kauan, toisaalta siksi että monia kiireettömiä leikkauksia yms on jouduttu siirtämään.
Vierailija kirjoitti:
Olen akateeminen ja kannatan suht nopeaa laumasuojan tavoittelua. Kaikki vähänkin paremmat kaverini on akateemisia ja useimmat niistä on samoilla linjoilla. Jotkut niistäkin noudattaa silti suosituksia, koska pelkää mitä muut ajattelisi jos saisi tietää.
Eihän influenssaankaan ole saatu laumasuojaa, vaikka se virus kiertää joka vuosi, riskiryhmäläisiä ja hoitohenkilökuntaa rokotetaan jne. Fiksumpaa olisi yrittää nyt tukahduttaa kunnes kehitetään rokote tai löydetään paremmat hoitokeinot. Se ei nimittäin maksa ihan vähän että työikäistä porukkaa makaa viikkotolkulla hengityskoneessa.
Voi meitä vähäosaisia duunareita, emme ymmärrä parastamme ja sulkeudu neljän seinän sisään kuukausien ajaksi .
Meidän suvussa ei ole vanhaa rahaa, eikä minulla ole isoja säästöjä, joten en pysty linnnottautumaan kotiini, on käytävä julkisilla töissä. On käytävä kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan edes tiedä miten pitkäksi ajaksi koronalle tulee vastustuskykyiseksi. Eli onko mikään laumasuoja edes realistinen ennen rokotetta (jos sellainen onnistutaan kehittämään). Esimerkiksi tuhkarokkoon pitää olla noin 95% rokotekattavuus jotta se ei leviä. Tuntuu jo taloudellisestikin älyttömälle että noin iso osa väestöstä sairastaisi koronan, siinä viimeistään menee moni firma konkkaan.
Tuhkarokko leviää moninkertaisesti tehokkaammin kuin korona, joten laumasuojaan vaaditaan paljon enemmän sairastuneita kuin koronan kohdalla.
Eihän influenssaankaan ole saatu laumasuojaa, vaikka se virus kiertää joka vuosi, riskiryhmäläisiä ja hoitohenkilökuntaa rokotetaan jne. Fiksumpaa olisi yrittää nyt tukahduttaa kunnes kehitetään rokote tai löydetään paremmat hoitokeinot. Se ei nimittäin maksa ihan vähän että työikäistä porukkaa makaa viikkotolkulla hengityskoneessa. [/quote]
Missä on maannut viikkotolkulla hengityskoneessa työikäistä porukkaa?
Olen lukio+amis. En ole hamstrannut vessapaperia, mutta poistun kotoani vain ruokakauppaan ja lenkille. Alkoholin käyttö nyt nollissa, siivottua on tullut enemmän. Lapseni ovat etäkoulussa ja kotihoidossa. Kaikilla iisi fiilis, ei kapinahenkeä.
Akateeminen exä kyllä ravaisi kaupungilla asioilla lastenkin kanssa, tapaa kavereitaan jne. Ystävissä minulla on monenlaista koulutustasoa, joka ei hirveästi kerro älykkyydestä tai suhtautumisesta koronaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän influenssaankaan ole saatu laumasuojaa, vaikka se virus kiertää joka vuosi, riskiryhmäläisiä ja hoitohenkilökuntaa rokotetaan jne. Fiksumpaa olisi yrittää nyt tukahduttaa kunnes kehitetään rokote tai löydetään paremmat hoitokeinot. Se ei nimittäin maksa ihan vähän että työikäistä porukkaa makaa viikkotolkulla hengityskoneessa.
Kaikkialla, ympäri maailmaa. Niitä ihan ikäloppuja ei tehohoitoon edes laiteta, kun ei ole toivoa parantumisesta. Vaan kuolevat hoitokodeissa.
Olen maisteri ja käyn edelleen salilla ja kaupassa. Toki ymmärrän pitää turvavälit ja pestä käsiä
Niin, eiköhän nuo ole samalaisia tinanappeja olleet myös armeijassa.
Eli ne jotka marssivat mukinoitta pommitukseen, kun joku käskee.
Pitää totella ja olla robottimainen, että johtajat tykkää ja taputtaa päälaelle.
Vanhemmatkin on tyytyväisiä kun on tottelevia lapsia kasvatettu.
Kiitos tästä tiedosta. Asetamme välittömästi kaikki alempipalkkaiset ulkonaliikkumiskieltoon. Hienoa, että meillä on kansalaisissa teitä tarkkoja havannoitsijoita ja totuuden paljastajia. Pettämätön logiikkanne auttaa meitä kaikkia selviämään tästä kriisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vertaat koronaa influenssaan tuolla tavalla? Kyse on kahdesta hyvin erilaisesta virustyypistä, etkä selvästi tiedä mistä puhut kun vedät noin paljon mutkia suoraksi ja puhut läpiä päähäsi. Yhtä hyvin voisit sanoa, että on typerää odottaa että koronaan kehitetään rokote, koska eihän hiviinkään ole pystytty kehittämään rokotetta.
Maallikoiden mutuilu on tällaisissa asioissa turhaa. Ammattilaiset tuntee virukset paremmin ja tietää, minkä verran niistä oikeasti tiedetään, mitä voi hyvällä syyllä olettaa ja mikä jää pelkkien arvailujen varaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi meitä vähäosaisia duunareita, emme ymmärrä parastamme ja sulkeudu neljän seinän sisään kuukausien ajaksi .
Meidän suvussa ei ole vanhaa rahaa, eikä minulla ole isoja säästöjä, joten en pysty linnnottautumaan kotiini, on käytävä julkisilla töissä. On käytävä kaupassa.
Töissä ja kaupassa käyminen on välttämättömiä menoja. Sen sijaan esim joku salilla pullistelu, kyläily, puistodokaaminen ei ole. Mutta kaikkien jotka pystyvät pitäisi esim sitä julkista liikennettä välttää, jotta te joiden työ ei etätyöhön jousta olisitte paremmin turvassa.
Olen Ruotsin linjan kannalla eli antaa palaa. Rajoitukset ovat turhia, riskiryhmiin kuuluvat eristäytykööt itse niin halutessaan.
En millään tavalla ole noudattanut suosituksia mutta esitän noudattavani niille ihmisille, jotka luottavat Suomen hallituksen valitsemaan linjaan. En jaksa kuunnella moralisointia ja minusta talouden ajaminen alas on pahinta tässä tilanteessa. Kuolema korjaa meidät kaikki joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin eikä kukaan ole korvaamaton ihmiskunnan kannalta asiaa tarkasteltaessa.
En kuulu Mensaan mutta voisin kuulua. Työnhaun yhteydessä älykkyysosamääräkseni määriteltiin n. 135. Tunnen monta akateemisen koulutuksen saanutta, joita en pidä kovinkaan älykkäinä. Keskimäärin tietysti korkeasti kouluttautuneet ovat kekseliäämpiä ja laajemmin ajattelevia verrattaessa vähemmän koulutettuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla, ympäri maailmaa. Niitä ihan ikäloppuja ei tehohoitoon edes laiteta, kun ei ole toivoa parantumisesta. Vaan kuolevat hoitokodeissa.
Ovat olleet enimmäkseen reilusti ylipainoisia. Näin välihuomiona. Perusterveen ja hoikan ihmisen sairastuminen koronaan vakavasti on tilastollisesti todella harvinaista.
Oman tuttavapiirini rokotevastainen uskoo että virus on karannut kiinalaisesta laboratoriosta. Levittää kaikkea muuta omituista myös somessa. Ei voi kuin ihmetellä.