Koulutustaso & suhtautuminen koronaan
Kaikki korkeastikoulutetut ystäväni noudattavat ilman mitään ongelmaa koronarajoituksia. Sen sijaan matalasti koulutetuissa ystävissäni on niitä isolla porukalla puskakaljottelijoita, "kyllähän sitä nyt voi kyläillä edelleen" jne porukkaa. Ja sitten toisaalta myös niitä hopeaveteen/salaliittoteorioihin uskovia, tai pahimmillaan maria norinin horinoita kuuntelevia.
Tuntuu vähän pahalle kirjoittaa tätä, mutta näin on havaintoni. Olen itsekin duunaritaustaisesta perheestä, mutta kaikki lapsuudenperheeseeni kuuluvat noudattavat kyllä rajoituksia. Kiinnostaa tietää onko muilla mennyt ystäväpiirissä ja tuttavissa samalla tavalla.
Kommentit (80)
En ole huomannut ero koulutuksen suhteen. Sen sijaan olen huomannut selkeästi tuttavapiirissäni, että naishallitusta haukkuvat vanhemmat oikeistolaismiehet, jotka ihailevat Trumpia ja autoriyäärisiä johtamistapoja, vähättelevät koronaa. Joukossa on niin monia ammattisotilaitakin, ettei se voi olla sattumaa.
Usassa on ilmeisesti meneillään samantyyppinen ilmiö, että Trumpin kannattajat ja äärioikeistolaismieliset konservatiivit hilluvat mielenosoituksissa, joissa vastustetaan rajoituksia.
Tänään lasten infektiolääkärit vaativat Hesarissa koulujen avaamista.
Ihan tuon saman olen huomannut. Vähän koulutetut elävät kuten ennenkin, pikkunuha, mitä se heitä kiinnostaa.
Korkeammin koulutetut osaavat ajatella laajemmin ja noudattavat rajoituksia. Selkeää kyllästymistä ja sitä kautta pientä lipsumista on tosin tapahtunut.
Pandemia on ollut "liian tylsä". Meidät on katastrofielokuvissa opetettu siihen, että ihmiset kuolevat sairaalan lukitun oven taakse joka aukko visvaa valuen zombieksi muuttuen, ulkona on mellakoita ja maanjäristyksiä ja hitsin hyvännäköinen supersankari tulee ja pelastaa kaikki.
Todellisuudessa meidät pelastaa kynäniska laboratoriossa ja sitä odottelessa me mässytetään kotona karkkia ja palstaillaan tylsyyksissämme.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tuon saman olen huomannut. Vähän koulutetut elävät kuten ennenkin, pikkunuha, mitä se heitä kiinnostaa.
Korkeammin koulutetut osaavat ajatella laajemmin ja noudattavat rajoituksia. Selkeää kyllästymistä ja sitä kautta pientä lipsumista on tosin tapahtunut.
Pandemia on ollut "liian tylsä". Meidät on katastrofielokuvissa opetettu siihen, että ihmiset kuolevat sairaalan lukitun oven taakse joka aukko visvaa valuen zombieksi muuttuen, ulkona on mellakoita ja maanjäristyksiä ja hitsin hyvännäköinen supersankari tulee ja pelastaa kaikki.
Todellisuudessa meidät pelastaa kynäniska laboratoriossa ja sitä odottelessa me mässytetään kotona karkkia ja palstaillaan tylsyyksissämme.
Osa meistä joutuu tekemään oikeita töitä ja vielä kodin ulkopuolella. Ei pääse tylsistymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa meistä joutuu tekemään oikeita töitä ja vielä kodin ulkopuolella. Ei pääse tylsistymään.
Ja osa meistä tekee töitä kotona. Lounastunnilla ei mene niin paljon aikaa kuin konttorilla, joutaa palstaillakin.
Aika jakautunutta on. Humanistituttavat pitävät koronahömppää liioiteltuna ja jatkavat elämää kuten ennenkin. Salsataan ja viinitellään porukalla. Restonomi ystäväni käy nyt 2 x tavalliseen verrattuna ja salilla, koska häntähän ei estetä. Käsittämätöntä.
Luonnontieteitä opiskelleet tuttavani pääsääntöisesti noudattavat hyvin tiukkaan ohjeita ja välttävät sosiaalisia kontakteja. Esimerkiksi biologeilla lienee kouluttamatonta parempi osaaminen ymmärtää erilaisia tutkimuksia ja tilastoja.
Duunarituttujen osalta on todella vaihtelevaa ja osan pää pyörii kuin hyrrä asian suhteen, minkä ymmärrän täysin. Moni kokee häpeälliseksi olla varovainen, taitaa olla trendikkäämpää nyt viitata kintaalla koronalle ja elää kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Voi meitä vähäosaisia duunareita, emme ymmärrä parastamme ja sulkeudu neljän seinän sisään kuukausien ajaksi .
Meidän suvussa ei ole vanhaa rahaa, eikä minulla ole isoja säästöjä, joten en pysty linnnottautumaan kotiini, on käytävä julkisilla töissä. On käytävä kaupassa.
Just näin! Minä sairaanhoitajana joudun käymään töissä ja ikävä kyllä minun palkalla ei ole varaa ulkoistaa kaupassa käyntiä. Onneksi johtaja mieheni tekee etätöitä ja voin käyttää autoa työmatkoihin. 😏
Ihan naurettavaa toi vertaaminen korkeasti- ja matalasti koulutettujen välillä, koulutus ei tee ihmisestä sen älykkäämpää eikä tyhmempää. Se miten ihminen reagoi tilanteisiin on paljon kiinni persoonallisuudesta ja luonteesta.
Minä olen huomannut vaan sen, että ns parempaa porukkaa, koulutettua väkeä ei omasta mielestään rajoitukset koske. Tai varmaan kuvittelevat kuten muutenkin, että rahallahan siitä selviää jos tauti iskee. Ei tämä itsensä ylivertaisena pitäminen ole monelta hävinnyt edes koronan aikana.
Oikeistolaisimmat tuntuvat eniten vastustavan rajoitteita. On se sitten kokoomuslaista tai persulaista se oikeistoisuus.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tutut lääkärit, hoitajat, lähärit vaativat tukahduttamista.
Sama. Moni on kirjoittanut someen tekstin missä pyytänyt ihmisiä noudattamaan rajoituksia ja pysymään kodeissaan. Esimerkiksi yksi tuttu hoitaja näkee vain ja ainoastaan työkavereitaan, ei muita. Sanoi että kokee sen rankaksi kun ei ole parisuhdetta tai mitään, mutta silti välttämätöntä potilasturvallisuuden vuoksi. Hän työskentelee erittäin heikkokuntoisten potilaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi meitä vähäosaisia duunareita, emme ymmärrä parastamme ja sulkeudu neljän seinän sisään kuukausien ajaksi .
Meidän suvussa ei ole vanhaa rahaa, eikä minulla ole isoja säästöjä, joten en pysty linnnottautumaan kotiini, on käytävä julkisilla töissä. On käytävä kaupassa.
Just näin! Minä sairaanhoitajana joudun käymään töissä ja ikävä kyllä minun palkalla ei ole varaa ulkoistaa kaupassa käyntiä. Onneksi johtaja mieheni tekee etätöitä ja voin käyttää autoa työmatkoihin. 😏
Ihan naurettavaa toi vertaaminen korkeasti- ja matalasti koulutettujen välillä, koulutus ei tee ihmisestä sen älykkäämpää eikä tyhmempää. Se miten ihminen reagoi tilanteisiin on paljon kiinni persoonallisuudesta ja luonteesta.
Höpönpöpön. Minäkin laitoshuoltajana joutuisin käymään töissä, jos en olisi irtisanoutunut. Mies ei todellakaan ole johtaja, ja hyvin pärjätään silti. Ei velkaa, se sen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen akateeminen ja kannatan suht nopeaa laumasuojan tavoittelua. Kaikki vähänkin paremmat kaverini on akateemisia ja useimmat niistä on samoilla linjoilla. Jotkut niistäkin noudattaa silti suosituksia, koska pelkää mitä muut ajattelisi jos saisi tietää.
Eihän influenssaankaan ole saatu laumasuojaa, vaikka se virus kiertää joka vuosi, riskiryhmäläisiä ja hoitohenkilökuntaa rokotetaan jne. Fiksumpaa olisi yrittää nyt tukahduttaa kunnes kehitetään rokote tai löydetään paremmat hoitokeinot. Se ei nimittäin maksa ihan vähän että työikäistä porukkaa makaa viikkotolkulla hengityskoneessa.
Miksi vertaat koronaa influenssaan tuolla tavalla? Kyse on kahdesta hyvin erilaisesta virustyypistä, etkä selvästi tiedä mistä puhut kun vedät noin paljon mutkia suoraksi ja puhut läpiä päähäsi. Yhtä hyvin voisit sanoa, että on typerää odottaa että koronaan kehitetään rokote, koska eihän hiviinkään ole pystytty kehittämään rokotetta.
Maallikoiden mutuilu on tällaisissa asioissa turhaa. Ammattilaiset tuntee virukset paremmin ja tietää, minkä verran niistä oikeasti tiedetään, mitä voi hyvällä syyllä olettaa ja mikä jää pelkkien arvailujen varaan.
Koronasta tiedetään edelleen hyvin vähän, mutta kyllä korona on lähempänä influenssa kuin vaikkapa tuota hiviä. Koronaviruksia on ollut aiemminkin, osa tämänhetkistä lievempiä osa pahempia (esim sars). Tällä hetkellä arvioidaan että korona mutatoituu hitaammin kuin influenssa, mutta tarttuu huomattavasti herkemmin. Muille koronaviruksille ei ole yritetty tehdä rokotetta, joten vaikea sanoa miten tässä lopulta käy, saadaanko laumaimmuniteettia vai ei.
Tämänhetkisten arvioiden mukaan korona on noin kymmenen kertaa tappavampi kuin sikainfluenssa.
En sanoisi, että koulutustausta määrää käyttäytymisen vaan enemmänkin älykkyysosamäärä. Älykkäät ihmiset noudattavat rajoituksia. Älykkäät ihmiset ovat useammin myös korkeasti koulutettuja.
Ruotsissa on kuollut hoitohenkilökuntaakin koronaan. Siksi tukahduttaminen on välttämätöntä, ei kukaan voi henkensä kustannuksella työskennellä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän influenssaankaan ole saatu laumasuojaa, vaikka se virus kiertää joka vuosi, riskiryhmäläisiä ja hoitohenkilökuntaa rokotetaan jne. Fiksumpaa olisi yrittää nyt tukahduttaa kunnes kehitetään rokote tai löydetään paremmat hoitokeinot. Se ei nimittäin maksa ihan vähän että työikäistä porukkaa makaa viikkotolkulla hengityskoneessa.
Missä on maannut viikkotolkulla hengityskoneessa työikäistä porukkaa?
Esim suomessa. Puolet tehohoidetuista on ollut alle 60-vuotiaita.
Suomessa on kuollut jo 2 lääkäriä koronaan.
Kaikki tutut lääkärit, hoitajat, lähärit vaativat tukahduttamista.