Mikä on Lean?
Työpaikalla puhutaan jostain leanista, mikä se on?
Kommentit (46)
Tässä av-mammalle Katleena Kortesuon Laiskan naisen lean:
https://www.supla.fi/audio/3212857
Hauska. Ja havainnollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoton maksimointia. Tuotot mulle, varautuminen kriiseihin minimiin. Ei tehdä mitään ylimääräistä. Maksimaalisen voiton tavoittelun imagon kiillottamista.
Ihmeellisiä trolleja täällä. Onko tämä joku duunareiden avautumispalsta?
Argumentum ad hominem.
Kun puhutaan maksimaalisesta voitosta, niin kyllä se on sellainen asia mikä on varsinkin duunareiden silmissä oikein kirosana. Eli keksi parempia argumentteja. Mutta hyvä, että pääsit pätemään.
Pistähän nyt korkki kiinni jo siellä toimiston sohvalla.
Argumentit vain senkun paranevat.
Ei se ollut argumentti, vaan kehoitus. Sitä puoltamaan voidaan sitten esittää sellaisia argumentteja, kuten että liiallinen alkoholinkäyttö on epäterveellistä, ja että nolaat itsesi kännissä.
Jotta konsulteilla olisi jotakin millä päteä ja rahastaa.
Kun osaat kertoa yhdellä lauseella, mitä on Lean, se riittää elämässä.
Ajatuksen voi sisäistää, ei tarvitse mitään "gangbang" termejä.
Vierailija kirjoitti:
Toyota aloitti tämän tehtaillaan. Työntekijöitä kyykytetään ja kellotetaan. Edes vessaan ei saa mennä rauhassa. Työmatkoille annetaan tehtäväksi miettiä työpaikan asioita.
Ei ei ei, et taaskaan ole kuunnellut mitä koulutuksissa painotetaan.
Asia on niin, että tiiminsä panokseen ja yrityksen parhaaseen sitoutunut työntekijä miettii niitä vapaaehtoisesti ollakseen työntekijä vielä seuraavien yt:n jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toyota aloitti tämän tehtaillaan. Työntekijöitä kyykytetään ja kellotetaan. Edes vessaan ei saa mennä rauhassa. Työmatkoille annetaan tehtäväksi miettiä työpaikan asioita.
Toyota toimi tuolla tavalla ja jenkit kävivät ihmettelemässä toimintaa ja kirjoittivat siitä kirjan.
Ja tuosta syystä robotit korvaavat ihmiset tuotanossa. Ne eivät maleksi miten sattuu vessassa. On hieman hankaalaa, jos tarkalleen kellotetulta linjalta porukka lähtee kesken kaiken täysistunnolle.
Ei yleensä lähde, vaan odottaa, että vuorottaja tulee ja päästää tauolle. Näin se oli jo yli 40v sitten kun itse tehdastyötä opiskeluaikana kesällä kokeilin.
Minulla ei ole mitään "fiksaatiota" hengityssuojaimiin, vaan niitä käytetään terveydenhuollossa ja monessa muussa toiminnassa sen takia, koska niillä voidaan suojella ihmisten terveyttä. Uusien autojen ostaminen taas tämäntyyppisessä kriisissä ei ole ihan se ensimmäinen prioritetti.
LEAN-uskomusjärjestelmää tungetaan nykyään jokaiselle elämänalueelle. Ei se ole ollut mikään pelkkä autoteollisuuden asia pitkiin aikoihin.
Edelleen, minun on hyvin vaikea uskoa, että tulisi halvemmaksi pitää tolkuttomasti ylimääräisiä hengityssuojainten tuotantolinjoja keräämässä pölyä ja vanhentumassa sen sijaan, että suojaimia varmuusvarastoitaisiin kohtuudella. On totta, että joskus epäintuitiivinen ratkaisu on oikea, mutta haluaisin nähdä ne laskelmat joiden perusteella sinä olet väitteesi esittänyt.