En oikeasti kestä, jos me ei päästä heinäkuussa lomalle. En pysty lomailemaan Suomessa.
En kestä ajatusta siitä, että oltaisiin koko kesäloma Suomessa ja kotona. Meillä on mökki, mutta sinne en halua mennä. Sähkötön, ulkohuussiton mökkipahanen. Kylmä järvi vieressä ja hyttysiä enemmän kuin tarpeeksi. Mieluummin olen kotona.
Asutaan melko lähellä työpaikkaani ja tuntuu todella kurjalta ajatella, että joutuisin viettämään koko "lomani" samoissa ympyröissä kuin työpäivinä. Pakko päästä jonnekin muualle.
Oli tarkoitus lentää Sveitsiin, vuokrata auto ja kierrellä Alppeja 2,5 viikkoa perheen kanssa. Kaikki on tietenkin jo etukäteen varattu, mutta mitään en haluaisi vielä perua. Elättelen toiveita, että päästäisiin matkaan.
Kommentit (667)
Uusi palstatyyppi: Matkailuhullu.
Vierailija kirjoitti:
Että voi joillain nykyihmisillä on olematon kriisinsietokyky. Miettikää vähän, mitä kaikkea monet edeltävät sukupolvet ovat joutuneet kestämään. Tai monet muut nykyihmiset eri puolella maapalloa sotien ja katastrofien keskellä. Ehkä nyt yhden kesäloman kestää vaikka ihan kotona, jos sillä tavalla turvaa oman ja muiden elämän.
Sitä paitsi juuri turismi levitti viruksen maailmaan, Suomeenkin. Matkailulle on pakko asettaa joitain kontrolleja jatkossa, jotta tällainen ei pääse toistumaan.
Niin ja ööh mites se ilmasto ja lentäminen...... Eihän tuollainen elämäntapa ole kestävä!!!
Vierailija kirjoitti:
No et kestä kermaperse, siihen sitten hajoat. Ei kiinnosta tuolla asenteella ketään.
Nyt se pää pois perseestä, jos olet matkustellut viimesten vuosien aikana hyväosaisena länsimaalaisena kulutusjuhlaa tarjoavassa valtiossa.
❕ Ihmisiä kuolee ❕
🆘 Maailman väestöstä vain harvalla on jatkuvaan reissaamiseen mahdollisuus, kuten minäminä länsimaissa. 🆘
Ja muuten, mä jouduin keskeyttää vaihdon ja joku Westend mamma valittaa alppeilun peruuntumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Muistin taas just miksi haluan aina viettää lomani ulkomailla. Näitä kotimaan matkailuvaihtoehtoja kun täältä lukee, niin tekee mieli vetää ranteet auki 😳
Mahtaa elämä todella vaikeaa ja ahdistavaa jos noin vihaa kotimaataan.
Meidän maata, sen rauhaa ja puhtautta tulee turistit pällistelemään sieltä Wuhanista asti. Sä varmaan menet sinne kuolaamaan lepakkotoreja kun ovat niin Ihanan Eksoottisia ja niiden rinnalla tekee täällä Suomessa mieli lähinnä "vetää ranteet auki"
Miksi niin paljon miinuksia? Onhan suomi mukava maa asua ja elää, mutta on se myös niin nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä siellä teidän mökillä paskannetaan jos ei siellä edes huussia ole? Sisävessa?
Piti kirjoittaa ulkohuussillinen.
On ihan ymmärrettävää, ettei kukaan ymmärrä tuskaani, koska tämä on tällainen First World Problem. Silti, se vaikuttaa mielialaani todella paljon. Ihmiset masentuvat monenlaisista eri asioista, ei siihen aina tarvita jotain suurta maailmantuskaa. Masentua voi täysin pinnallisistakin asioista, kuten omasta ulkonäöstä.
Minulle tämä on todella kova paikka, eikä siinä hirveästi mitkään asennemuutokset auta. Kun en ulkomaille pääse, niin en pääse. On todella vaikeaa päästä lomamoodiin, kun joutuu lomailemaan samassa paikassa, jossa se arki on ollut koko vuoden.
ap
Mutta eihän ainoat vaihtoehdot ole oma koti ja mökki.
Oletko ajellut koskaan Suomessa? Tämä voisi olla hyvä tilanne oppia lisää omasta kotimaasta, ja nähdä erilaisia maisemia.
Entäs joku hemmotteluviikonloppu kylpylässä tms.?
Suomessa on vaikka mitä nähtävää. Sulta puuttuu nyt ehkä mielikuvitusta, kun olet tottunut matkustelemaan vain ulkomailla.
Mitä nämä Suomen erilaiset maisemat ovat? Miten nämä suomalaiset kylpylät eroavat toisistaan? Niiden ero on sama kuin Martinlaakson tai Jakomäen. Betonikuutiota, kävelytietä ja puita siellä täällä. Ero on mitätön. Vaikka asujat ovatkin eri mieltä.
Suurin osa Suomen matkailusta on samanlaista metsien halki menevää kaksikaistaista tietä, välillä pilkottaa jostain joku järvi ja peltoa ja jossain löytyy ABC ja perillä odottaa joku pikkupaikkakunta, joka on kierretty vartissa.
Missä ovat Martinlaakso ja Jakomäki? Helsingissä? Kuulostat pääkaupunkiseutulaiselta, joka ei ole kotimaataan paljon nähnyt.
Suomessa on vaikka mitä kaunista, jos pysähtyy katsomaan. Kaipa se kaikki näyttää samalta, jos ajaa vain autolla ohi ja pysähtyy ABC:llä syömässä samaa ruokaa, mitä saa omassakin kaupungissa.
Oletko koskaan käynyt esim. sisämaan risteilyllä? Suomen järvissä ja metsissä on paljon kauneutta. Ja se hiljaisuus, kun käyt jossain pienellä paikkakunnalla. Kuuluu vain luonnon äänet, kun kävelet niityllä ja käyt järvessä uimassa. Minulle ainakin se on elämys, ihan erilaista kuin kaupungissa.
Miksi jonkun ulkomaan kaupungin betonirakennukset ja kävelykadut ovat sitten hienompia? Entä miten joku tietyn ketjun hotelli eroaa Suomen vastaavasta hotellista?
Eihän mikään maa ole pelkkää metsää/vuorta/merta, vaan siellä ihmiset elävät ja käyvät töissä kuten täälläkin. Se on vaan sinulle elämys, koska et itse asu siellä.
Se näyttää samalta, koska se on pitkälti samaa.
En asu pääkaupunkiseudulla, mutta otin nuo esimerkiksi, koska ne ovat kuuluisia. En ole kuin nähnyt kuvia.
Mutta jos googlaat nuo niin näet itsekin ettei niissä nyt kummoinen ero ole. Googlaat sitten vaikka perään San Fransiscon, Volterran tai vaikka Istanbulin ja näet eron. Suomi on todella samannäköinen maa kaikkialla lukuunottamatta Lappia ja saaristoa. Et pysty erottamaan onko joku mökkikuva otettu lähellä Oulua tai lähellä Lappeenrantaa. Sillä ei oikeastaan ole mitään ero mistä se mökkinsä vuokraa. Se on suunnilleen samanlainen. Ellei tietenkin ala nipottamaan tyyliin, että toisessa oli kuusi ikkunaa ja toisessa neljä ja toisessa sauna samassa rakennuksessa ja toisessa 20 metriä mökistä.
Ja tämä hiljaisuuden lähes pakkomielteinen ihannointi. Onko teillä sitten kotona niin meluisaa, vai mistä tämä hiljaisuuden tarve syntyy?
Totta, monet ovat elämyksiä minulle, koska en asu niissä paikoissa ja sehän se juuri hienoa onkin. En yleensä nuku ketjujen hotelleissa. En tiedä miksi. Ehkä matkustelen sellaisissa paikoissa, joissa niitä ei ole tai hinta-laatu ei ole ollut minusta kohdallaan. Mutta kai sinäkin näet eron Venetsian hotellissa ja Jyväskylän hotellissa, jos laitat saman hintaluokan hotellin vierekkäin? Eivät ne nyt näytä samalta, mutta jos laitat vaikka saman hintaluokan hotellihuoneen Turusta, niin aika samalta näyttää. Ja puhun sekä siitä mitä sieltä ikkunasta näkyy, sekä huoneesta.
Selvä, Saimaan risteily on varmasti kiva, mutta miksi väheksyt Niilin ristelyä, Norjan vuonon risteilyä tai vaikka Comojärven risteilyä?
n järvet alkavat olla todella leväisiä ja vesi on kylmää ja pohja mutainen. Googlaa Sardinian tai Korsikan vedet ja vertaile niihin.
Chamonixissa jengi miettii et onhan noi Alpit ihan kivat mutta ne on niin nähty. Et jos vielä ens talvi pitää niitä tuijottaa niin vedän fonduepadan päähäni.
Meillä on sähköttömän ja sisävessattoman mökkipahasen sijaan kaikilla mukavuuksilla varusteltu vapaa-ajan asunto, mitä kutsumme mökiksi. Ei harmistuta matkustuskiellot, vaikka pidettäisiin rajat säpissä koko kesän.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkassa pitäisi kieriä ja ruoskia selkä verille ja mielellään nääntyä nälkään ennen kuin saa mistään valittaa. Mun elämä on ulkoa päin katsottuna aivan täydellistä, yltäkylläistä, muttei se tarkoita sitä, etteikö minulla voisi olla jotain ongelmia.
Ei, en nauti arjesta. En todellakaan nauti aikaisista aamuista, koska olen iltavirkku. En todellakaan nauti siitä, että kuuloni on alentunut ja tinnittää, koska koulussa on niin kova melu. En todellakaan pidä siitä, että vaikka olen aivan loppu ja burnoutin partaalla, en voi opettajana valittaa tästä - koska aina joku tulee vinkumaan jostain ylipitkistä lomista.
Pitäisi olla koko ajan vain kiitollinen ja niellä joka ikinen harmitus, pieni tai iso. Muuten tulee paskaa niskaan. Ja sekin pitää vain hymy leveänä niellä, koska jollain jossain menee varmasti huonommin.
Minulle kesän lomamatka on kesän kohokohta, jota suunnitellaan koko vuosi perheen kanssa. Kesäloman peruuntuminen on yhtä iso juttu minulle kuin yleinen päätös joulunvieton kiellosta tai joku muu yhtä odottamaton asia. En osaa olla kotona kesälomalla. Minulla on oikeus harmitella vaikka pesussa värjääntynyttä puseroa, jos haluan. Aivan sama.
ap
Oho. Kuulostaa kyllä siltä, että sun kannattais tehdä jotain tuolle sun arjelle, kun sitä kuitenkin on suurin osa elämästä. Jos työ on tuollaista pakkopullaa, niin mieti mitä voisit tehdä toisin? Iltakoulun opettajaksi? Jotain ihan muuta? En tiedä oletko luokanopettaja vai vaikka amk-ope. Jos teillä on varaa reissata, niin lienee varaa vaikka opiskella vähän lisää, jotta pääsisi mieleiseen työhön. Sellaiseen, jossa ei olisi melua jne.
Osaatko ollenkaan nähdä kauneutta maailmassa? Vaikka valkovuokkoja metsässä? Kauniit pilvet auringon laskiessa?
Toki sulla on oikeus valittaa, olla pettynyt ja katkerakin. Mutta oikeasti pilaat tuolla asenteella oman elämäsi. Ehkä myös perheesi elämän. Muuta niitä asioita joita voit äläkä jää tuohon katkeruuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et kestä...teetkö sä itsarin
.or what?
Kerro.Äläää kiuzaaa, kun määä en keztääää. Ap.
Kas tässä todella kypsiä kommentteja aikuisten(?) ihmisten suusta. Ja tsot tsot AP, sinähän se tässä olet kamalan lapsellinen.
Vierailija kirjoitti:
Missä siellä teidän mökillä paskannetaan jos ei siellä edes huussia ole? Sisävessa?
Ap pidättelee. Varastoi kaiken päähänsä.
Otan osaa. Meilläkin on mökkipahanen ilman ulkovessaa. 4 h + keittiö ja sisävessa omassa niemessä. Hyttyset valitettavasti puuttuvat.
Harmittaa ja vituttaa saa tämä tilanne, mutta aloittajan asenne ei herätä sympatioitani.
Annoit jo otsikossa itsestäsi hemmotellun, kypsymättömän teinin kuvan. Et kestä ja oikein tuskissasi olet?
Et ole tainnut koskaan joutua pelkäämään, ettet oikeasti selviä hengissä.
No itkis ja nyyhkis! Ole kotonas sitten. Minä ainakin osaan nauttia lomastani myös suomessa.
Minusta taas i h a n a a kun ei tartte lähteä ulkomaille tänä kesänä. Saan vihdoinkin laittaa koko kesän puutarhaani, mikä sen mahtavampaa.
No voisitko ap itseäsi lohduttaa sillä että ollaan kaikki samassa veneessä tän asian suhteen, ei meistä kukaan pääse minnekkään ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari kysymystä ap:lle ja muille jatkuvasti matkustelijoille.
Onko teillä niin paska koti/piha, ettei siellä oikeasti jaksa olla? Meneekö teillä KAIKKI raha matkustamiseen, niin että kämppä on sitten joku eloton yksiö lähiössä?
Eikö teillä ole mitään muuta elämässä kuin se matkustelu?
Aika moni halpalentoyhtiö ja hotelli menee varmaan koronan takia konkkaan, eikä olekaan enää itsestään selvää että keskituloinen voi matkustella monta kertaa vuodessa. Kannattaisi harkita omaa elämää, voisiko tehdä sillä enemmän jos matkustelu ei enää onnistukaan.En ole enää vuosiin matkustanut halpiksilla. Kyllä, minulla on muutakin kuin matkustelu. Hankkisin mielelläni oman elämän. Onko vinkkejä millainen se olisi? En haluaisi, että se keskittyy pelkästään puolisoon ja lapsiin. Niin, eikä saisi olla mitenkään kovin sitova tai kauhean kallis. Muita ehtoja ei oikeastaan ole.
Sehän riippuu täysin sinusta. On monenlaisia kursseja, joilla voi kehittää itseään ja tavata uusia ihmisiä. Osa niistä kursseista on ilmaisia. Hanki joku harrastus, vaikka jotain mistä tykkäsit nuorena mutta on jäänyt kauan sitten pois. Ehkä löydät itsestäsi jotain uutta.
Toinen on, että matkustavat ihmiset harvoin käyvät sukulaisilla kylässä. Omien juurien tunteminen ja esim. suvun vanhempiin jäseniin tutustuminen voisi olla myös elämys.
Mikä vastaus tämä oli? Kysyin suoria ehdotuksia ja vastaat, että en minä tiedä ja mieti itse? En kai kysyisi jos tietäisin? Mutta etpä näytä sinäkään tietävän. Missä minä asun ei ole fyysisiä kursseja oikeastaan yhtään, mutta mikä sellainen nettikurssi nyt olisi joka on sellainen, että vois sanoa sillä hankkineensa elämän? Sukulaiseni asuvat lähes kaikki eri maissa kuin missä minä asun. Joten se sukuloiminen on juuri matkustamista. Harrastin klassista balettia ja tässä iässä se on kaikin tavoin vaikeaa uudelleen aloittaa. Mutta MATKUSTAN kyllä mielelläni sitä katsomaan.
Olet aivan oikeassa, että joku suuri intohimo lopettaisi ehkä matkustushaluni kokonaan. Nyt puuttuu enää vaan se suuri intohimo.
Ja mitä,asuin paikkaani tulee, joudumme puolisoni työn takia asumaan täällä, enkä halu ottaa hänestä eroa, koska hän on minulle rakas.
Olen samaa mieltä siitä, että Suomi on aikalailla samannäköistä joka puolella. Mutta näin varmaan miettii jokainen joka asuu jossain pienessä maassa.
Haluaisin lähteä Saimaan risteilylle perheen kanssa. Valitettavasti suomalaiset yrittäjät ovat hinnoitelleet itsensä niin korkealle, että halvemmaksi tulee lähteä viideksi päiväksi Eurooppaan kuin pariksi päiväksi laivalla Viipuriin.
Tänä kesänä emme lähde ulkomaille. Varmaan yhden yön reissu Turkuun tehdään. On siellä se linna sentään. Jee.
Jotenkin on ikävä niitä aikoja, kun keväällä jo alkoi odottaa että pääsee mummolaan.
Toivon että ap on aikuinen nainen vaimon- ja äidinroolissaan. Ja toivon että vaan täällä vauvalla päästä sisäisen vauvansa vapaaksi ja kiukuttelee lomastaan. Jos olisin mies ja apn kanssa yhdessä niin kyllä pikku prinsessa menis äkkiä ulkoruokintaan, jos ääneen kotona möläyttelis aivopierujaan. Kasvahan aikuseksi.
Tiedän missä apn mökki on, Porvoossa kuulemma.
Jos Suomessa on niin kamalaa, pari viikkoa vuodessa muualla ei sitä kurjuutta paljon lievennä. Suosittelen pysyvää muuttoa paratiisimaihin.