En oikeasti kestä, jos me ei päästä heinäkuussa lomalle. En pysty lomailemaan Suomessa.
En kestä ajatusta siitä, että oltaisiin koko kesäloma Suomessa ja kotona. Meillä on mökki, mutta sinne en halua mennä. Sähkötön, ulkohuussiton mökkipahanen. Kylmä järvi vieressä ja hyttysiä enemmän kuin tarpeeksi. Mieluummin olen kotona.
Asutaan melko lähellä työpaikkaani ja tuntuu todella kurjalta ajatella, että joutuisin viettämään koko "lomani" samoissa ympyröissä kuin työpäivinä. Pakko päästä jonnekin muualle.
Oli tarkoitus lentää Sveitsiin, vuokrata auto ja kierrellä Alppeja 2,5 viikkoa perheen kanssa. Kaikki on tietenkin jo etukäteen varattu, mutta mitään en haluaisi vielä perua. Elättelen toiveita, että päästäisiin matkaan.
Kommentit (667)
Siitäs saat, nyt on lentelyt tauolla ja sun moodit on nyt tärkeysjärjestyksessä taka-alalla.
Jaa minä kävin viime vuonna kesälomalla yhden yön tampereella et töissä pysty sanomaan et reissussa tuli käytyä :) Muutoin olin kotona ja kivaa oli kun ei tarvinnut töissä olla.
Matkustaminen on ajan ja rahan hukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jaksamista. Mäntti.
Kiitos myötätunnosta. Kultaa ovat sinunlaisesi ihmiset.
ap
Ei helv..joku kerjää huomiota heti aamusta, koronarajoitteiden varjolla. Voiko itsekkyydellä olla rajoja?
Vierailija kirjoitti:
Jaa minä kävin viime vuonna kesälomalla yhden yön tampereella et töissä pysty sanomaan et reissussa tuli käytyä :) Muutoin olin kotona ja kivaa oli kun ei tarvinnut töissä olla.
Matkustaminen on ajan ja rahan hukkaa.
Minulle ei. Monelle esim. lenkkeily pitää järjen päässä tai vaikka kuorolaulu, metsässä kävely, perheen kanssa oleminen tai joku tärkeä harrastus. Minulle se on matkailu. Se on minun henkireikäni vuodessa. Jaksan pimeää ja kylmää Suomea sillä, että pääsen kerran vuodessa pois toisiin ympyröihin.
ap
Mietin vaan että mikähän firma tuollaisen ulisijan on mennyt palkkaamaan, eikä näinäkään aikoina onnistunut potkuja saamaan.. Kappas vaan, että opettaja! Sanonko mitä mä sanon kohta vahingossa.
Jos Suomi avaa rajat, se tarkoittaa vain sitä, että Suomeen voi tulla lomailemaan muista maista. Ei se tarkoita sitä, että Suomesta voisi mennä mihin haluaa. Jos Sveitsi ei avaa rajojaan, sinä et mene Sveitsiin lomailemaan.
Ruotsihan ei kai ole ainakaan vielä edes sulkenut rajojaan, joten sinne lienee mahdollista mennä lomailemaan?
Voi olla, ettei vuosikausiin enää matkailua. Itse olin suunnitellut ennen korona virusta, muuttamista etelän lämpöön lopullisesti. Nyt ei auta kun masentua Suomen paskasäissä ja itikoiden keskellä. Montakohan aurinkoista ja lämmintä päivää saadaan kesällä. Veikkaan noin 15. Ja nekin joudun varmaan olemaan töissä. Kuhan rajat aukeaa lähden ja nyt vaan säästän kaikki rahat.
Minä ajattelin lähteä syyskuussa sinne. Silloin sataakin yleensä vähemmän kuin heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton aloitus. Moni on lomautettu, irtisanottu, hoitajilta/lääkäreiltä saattaa olla lomat jopa peruttu. Riskiryhmäläiset tekevät töitä peläten henkensä edestä. Raskaana olevat pelkäävät syntymättömän vauvansa puolesta. Vanhukset kodeissaan ilman sosiaalisia kontakteja.
Mieti näitä, ja pohdi, onko oma tilanteesi kuitenkaan niin paha.
Onko todellakin niin, että koska minulla on töitä, en saa valittaa mistään? Aina jollain on asiat huonommin kuin minulla - minun pitää siis niellä kaikki harmitukseni tästä syystä?
Toivottavasti sinäkään et valita yhtään mistään, koska et ole nälkäkuoleman partaalla tai kidutettavana jossain afganistanilaisessa vankilassa.
ap
Mites olisi tässä tilanteessa suhteellisuudentaju, solidaarisuus, empatia vai ovatko ne tuntemattomia käsitteitä, kun et silmilläsi ja mielelläsi näe kuin oman napasi.
Oletko miettinyt mistä tämä pakko päästä ulkomaille pinttymäsi kumpuaa?
Onko sinut lapsena pakotettu mökkeilemään tai kulkemaan asuntovaunulla pitkin Suomea ja leirintäalueita?
Vuokraa joku luksusmökki saaristosta.
Kierrä Suomen isoimmat kaupungit -road trip ja yövy hotelleissa.
Ja myy ihmeessä mökkisi pois ennen kuin se lahoaa hoitamattomana arvottomaksi. Vielä saisit siitä jotain matkarahaa.
Kivasti empatiakykyisiä ihmisiä tässäkin ketjussa. Ihmiset ovat erilaisia ja tarvitsevat rentoutuakseen eri asioita. En minäkään pysty "lomailemaan" kotona, koska kotona oleminen on arkea, ei lomaa. Myös minulle matkusteleminen on henkireikä arjessa selvitytymiseen. Matkustella voi monella tavalla, eikä se minulle tarkoita mitään lentoa Kanarialle tai Thaimaahan. Junalla ja autolla pääsee myös irti arjesta ja maan ääriin asti.
Välillä pitää päästä kauas, että osaa arvostaa sitä, mikä on lähellä.
Eikö muka ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä ulkomaille tai olla kotona tai mökillä? Voithan sinä matkustaa Suomessa johonkin pois kotiympyröistä, esim. Porvooseen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt mistä tämä pakko päästä ulkomaille pinttymäsi kumpuaa?
Onko sinut lapsena pakotettu mökkeilemään tai kulkemaan asuntovaunulla pitkin Suomea ja leirintäalueita?Vuokraa joku luksusmökki saaristosta.
Kierrä Suomen isoimmat kaupungit -road trip ja yövy hotelleissa.Ja myy ihmeessä mökkisi pois ennen kuin se lahoaa hoitamattomana arvottomaksi. Vielä saisit siitä jotain matkarahaa.
Olen jo lapsesta saakka matkustellut paljon ja siitä se tottumus juontaa juurensa. Lähdettiin joka ikinen kesä jonnekin ja se lomafiilis tulee nimenomaan jonnekin lähtemisestä.
Mies ja lapset tykkäävät mökkeilystä ja käyvät siellä usein ilman minua. Minua ei sinne hyttysten syötäväksi saa kukaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton aloitus. Moni on lomautettu, irtisanottu, hoitajilta/lääkäreiltä saattaa olla lomat jopa peruttu. Riskiryhmäläiset tekevät töitä peläten henkensä edestä. Raskaana olevat pelkäävät syntymättömän vauvansa puolesta. Vanhukset kodeissaan ilman sosiaalisia kontakteja.
Mieti näitä, ja pohdi, onko oma tilanteesi kuitenkaan niin paha.
Onko todellakin niin, että koska minulla on töitä, en saa valittaa mistään? Aina jollain on asiat huonommin kuin minulla - minun pitää siis niellä kaikki harmitukseni tästä syystä?
Toivottavasti sinäkään et valita yhtään mistään, koska et ole nälkäkuoleman partaalla tai kidutettavana jossain afganistanilaisessa vankilassa.
ap
Etkö mielestäsi kärjistä? Katsopa otsikkosi "en pysty lomailemaan Suomessa". First word problems.
Joo, ketuttaa itseänikin, ettei ulkomaille pääse varmaan pitkään aikaan (reissataan monta kertaa vuodessa). Ei mahda mitään, mökki on kiva korvaava jutu, vaikkei toki sama asia. Tsemppiä ap! Moni samassa tilanteessa vieläpä ympäri maailman, jos yhtään lohduttaa.
Mulla oli kanssa ennen tällainen ajatus, että lomailu Suomessa on ihan mölliä. Annoin kuitenkin Suomelle mahdollisuuden ja muutin mieltäni. Hienoja ja hämmästyttäviä paikkoja löytyy. Käyn ulkomaillakin, mutta nykyään matkailen paljon Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä ulkomaille tai olla kotona tai mökillä? Voithan sinä matkustaa Suomessa johonkin pois kotiympyröistä, esim. Porvooseen.
Lähimatkailu ja Suomessa oleminen on sitä arkea minulle. Pitää oikeasti päästä kokonaan toisiin ympyröihin, toisenlaiseen ilmastoon, kulttuuriin, kielialueelle. Ei Porvoo eroa Helsingistä mitenkään muuten kuin talojen ja miljöön puolesta. Porvoossa käydään joka vuosi, mutta eipä siellä puolta päivää pidempään kukaan jaksa pyöriä.
ap
AP, tässä nyt ollaan saatu perua tältä kesältä kaikki matkat. Minä ainakin olen kiitollinen jos säästytään kaikki läheiset hengissä tästä korona myllerryksestä.
Mitäs jos kasvattaisit itseäsi ihmisenä, kirjoituksestasi sain sen käsityksen että joko olet teini, tai provo. Aikuisena sinua on tosi vaikea nähdä. Ilmeisesti ei ole elämässä vastoinkäymisiä ollut pahemmin?
Olen iloinen, että tämä älytön, saastuttava lentomatkailu ja ulkomailla ramppaaminen ovat toistaiseksi jäissä. Toivottavasti olisi pysyvä olotila, ettei enää niin vain tehdä hupilentoja minne ikinä mielii. On vain opetelta elämään siellä minne on syntynyt tai muutettava muualle jos Suomi niin turha maa kerran on.
En voi säästää lomiani. Olen opettaja.
ap