Miksi naiset leikkaavat pitkät hiuksensa lopulta lyhyiksi?
Kommentit (105)
Minulla ei koskaan tukka ole oikein kasvanut. Nyt ilmaantui hilsettä, ja ohimoilta miestyyppista kaljuuntumista. Hilsesampoolla tukka kärsii. Joten kai on vedettävä suht kaljuksi.
Pitkät hiukset nuorentaa ja pukee kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Pitkät hiukset nuorentaa ja pukee kivasti.
Siis onko nää alapeukuttajat kateellisia pitkähiuksisille vai onko tää näille joku valtajuttu. Luultavasti jälkimmäinen. Mehän teemme hiuksilleme mitä haluamme miesten mausta välittämättä...
Ja miehen vieraspanolla liehuu pitkä, upea tukka.
Ap
Olen 47v ja minulla on pitkät hiukset. Kasvuvauhti on itseasiassa jostain syystä kiihtynyt MUTTA laatu on muuttunut ohueksi ja vaikeasti hallittavaksi. Joskus näyttävät ihan näteiltä suihkun jälkeen mutta pääsääntöisesti eivät. En jaksa enää värjätä vaan kasvatan juuri omaa väriä esiin. Kiva kun sellainen yli 10 cm juurikasvu. Epäilen vaan että jossain kohden hiukset muuttuvat niin ohueksi että ne on leikattava edes polkaksi. Hiuksia on todella vaikea hallita. Ne eivät tahdo kastua ja kun kastuvat niin eivät tahdo kuivua.
Ja korostan että jo nuorena minulla oli lasihiukset joissa yksittäinen hius on hyvin ohut mutta niitä on paljon. Eli hiukseni eivät olleet kovin runsaat ja vahvat nuorenakaan.
Miehelläni oli pitkät hiukset kun tavattiin ja hänellä hiuslaatu oli runsas ja paksu. Todella upeat hiukset oli hänellä joista moni nainen kateellinen. Mutta halusi itse eroon niistä kun ne olivat niin kuumat ja töissä tiellä. Nykyisin ajaa jopa lähes kaljuksi välillä. Oi niitä aikoja ;) !
Vierailija kirjoitti:
Leikkaamalla lyhyet hiukset nainen viestii ympäristölleen ettei halua tulla enää nähdyksi seksuaalisena olentona, vaan on siirtynyt pysyvästi äityli osastolle.
Ei ei. Tuo viestii siirtymisestä mummeli-osastolle.
Pelimiehen miellyttäminen loppuu noin kolmekymppisenä ja pitkä hiukset tekevät kasvot raskaan näköisiksi, roikkuvat suomalaisen ohuena kuin "noidalla". Liian lyhyeksi ei leikata, mutta on paljon helpompaa kun ei ole valtavaa hiusmassaa huollettavana ja kasvot nuorentuvat heti 10 vuotta.
Vaihtelu virkistää? Samasta syystä olen vuorotellen tumma ja vuorotellen vaalea.
Minulla oli pitkähköt hiukset 45-vuotiaaksi asti. Sitten leikkasin tosi makeen mallin. Tykkäsin kovasti. Kyllästyin ja vaihdoin vaaleaksi. Tykkäsin kovasti. Sitten kyllästyin. Nyt seitsemän vuoden jälkeen kasvatan taas.
Mulla on ollut sekä lyhyet että pitkät. Pitkät on aamuisin helpommat, koska ne saa aina ponnarille. Lyhyemmät pitää aina aamulla laittaa, muuten on kananperse takaraivolla. Pitkien hiusten pesu, kuivatus ja harjaus on tietysti vaivalloisempaa, ja kampauksen teko myös.
Mulla ei ole kuitenkaan rahaa ravata jatkuvasti kampaajalla, joten pidän pitkän tukkani vaikka olen jo 47 vuotta. Auki roikkumassa en näitä voi tietenkään pitää, mutta nopea löysä nutturakampaus on sentään helppo aamuisin tehdä. Klassinen mielestäni. En ole koskaan vaatteissakaan tykännyt seurata mitään jatkuvasti vaihtuvaa muotia, miksi sitten hiuksissa.
Se on vaan plussaa, jos jotain miestä hiukseni miellyttävät. Mutta en itke iltaisin itseäni uneen, jos eivät miellytä.
Suomalaisilla on yleensä huonot hiusgeenit. Sekä miehillä että naisilla hiukset ohenee vanhetessa ns. Juice-tyyliin. Silloin on parempi lyhyempi malli. Olen leikkauttanut nuorena oikein lyhyttä mallia (pixie), kaikenpituista polkkaa ym. ja nyt on pitkät hiukset omalla värillä vaikka olen täti-iässä (43). Motivaationa kasvattamiseen oli rahansäästö ja mukavuus. Surukseni on todettava että omakin kuontalo on ehkä ohenemassa, ainakin olen näin huomaavinani. Jännä kyllä nuorilla naisilla on melkein kaikilla pitkät hiukset, mistähän johtuu...Joka tapauksessa oma naiseuteni ei ole ollut koskaan kiinni hiusten pituudesta eli ihan nainen olen ollut aina ja käyttänyt vaatteita tuulipuvusta juhlamekkoon riippuen tilaisuudesta/olosuhteista. Outo ajatus että olisin jossain vaiheessa ollut vähemmän nainen kun hiukseni olivat lyhyet. Mukava kyllä katsella joskus vanhoja valokuvia ja muistella että ai niin, mullahan oli joskus tuollainenkin kampaus (ja tirskua jollekin Mars hyökkää-kaudelle) :)
Takkuja ei saa muuten pois. Pakko leikata lyhyeksi.
Vierailija kirjoitti:
Sataan vuoteen vielä koskaan naisilla ei ole ollut pitkiä hiuksia näin yleisesti kuin nyt. Nuorilla naisilla on lähes 100%:sti pitkät, mutta todella monilla keski-ikäisillä myös, jopa yleisesti yli 60-vuotisilla. Kymmenien vuosien ajan, Marilyn Monroesta, Elisabeth Taylorista jne. alkaen naisilla on ollut yleisesti lyhyet hiukset tyttövuosien jälkeen. Tämä tytöstä mummoon pitkähiusmuoti on pikemminkin uusi ilmiö.
Ihmettelen myös tätä keskustelua, kun tuntuu, että lyhythiuksinen nainen on harvinaisuus! Alle 30-vuotiaita lyhythiuksisia naisia ei käytännössä edes ole, alle 40-vuotiaita yksittäisiä lyhythiuksisia joskus saattaa nähdä, alle 50-vuotiaita alkaa olla hieman enemmän, mutta edelleen enemmän pitkähiuksisia. Valittaako ap siis eläkeikäisten naisten lyhyistä hiuksista? Ehkä ei kädet taivu enää niin hyvin niitä väkertämään? Tämäkö sua nyt niin kiinnostaa?
Joka kolmas nainen sairastuu elämänsä aikana syöpään. Yleensä ei kovin nuorena. Hoidot usein vievät tukan. Iloitkaa, jos näette keski-ikäisellä naisella lyhyen, harmaan pystytukan! Hän on mitä ilmeisemmin selvinnyt syövästä.
En minäkään. Itse en aio ikinä leikata, en tykkää yhtään lyhyistä hiuksista.
Pidän lyhyistä hiuksista itsellä. On ollut myös pikät monia vuosia. Mulla on paljon hiuksia, pitkänä hiukset myös tuntuvat ja näyttävät raskailta. En tarvi kampaukseeni ap:n tai muiden lupaa.
Kun mies on saatu naimisiin, niin sitten nainen voi leikata rumat hiukset ja keskittyä kotisohvalla perseenkasvatukseen. Hyvä, jos mies haluaa erota. Ainakin nainen saa puolet sen omaisuudesta.
Kasvatan nyt korona-ajan hiuksiani... Katsotaan sitten mitä näille sen jälkeen teen. Ikää yli 40v. Hiukset paksua ja omat tummanruskeat. Joukossa muutama harmaa suortuva. Itse tykkään vaihdella hiusteni pituutta... Välillä lyhyet, välillä pitkät. Ainoa pysyvä on ollut oma hiusten väri.
Pitkää tukkaa joudun pitämään jatkuvasti kiinni, töissä ja kotona kun lapset tarttuu, hiostaa, kumartelee tms.
Treenin jälkeen ja kuuma kesäpäivä niin käy suihkussa joka päivä kun hikoilee ja tukka kastuu ja on märkänä.
Vapaa-ajalla en käy niin ulkona, että tukkaa jotenkin laittaisi hienoksi, joten ihan turhaa pitää sen vuoksi pitkää tukkaa.
Puoli pitkä tukka niin sitä voi joskus pitääkin auki kun ei ole niskassa, tai silmillä tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Kun mies on saatu naimisiin, niin sitten nainen voi leikata rumat hiukset ja keskittyä kotisohvalla perseenkasvatukseen. Hyvä, jos mies haluaa erota. Ainakin nainen saa puolet sen omaisuudesta.
Voi sinua reppanaa, kun et osannut hoitaa asioita paremmin. Esimerkiksi valita naista, jolla on vähintään yhtä hyvät tulot kuin itselläsi ja halua sijoittaa ne omaisuuteen, ja/tai tehdä avioehtoa.
En ihan oikeasti tunne tippaakaan myötätuntoa miehiä kohtaan, jotka ensin itse valitsevat puolison ulkonäön perusteella, kartuttavat yhteistä omaisuutta ja ilman avioehtoa, ja sitten kun se kosmetologikynsiteknikko päättää erota niin todella menettävät puolet omaisuudestaan. Suomessa kenenkään ei tarvitse joutua kokemaan sellaista muuta kuin puhtaasti tyhmyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska hiukseni eivät ole niin paksut enää, kuin nuorena.
Ja muutenkin pitkien hiuksien hoitoon menee enemmän rahaa, kuin lyhyiden hiuksien, enkä edes jaksa hoitaa hiuksiani enää samalla tavalla.
Itselläni on siis suunnitteilla ylipitkien hiuksien leikkauttaminen. Halusin ottaa näihin raidat, mutta ihan järkyttävät hintaerot pitkien ja lyhyiden hiuksien hinnoissa.
Miten voi mennä enemmän rahaa kun lyhyitä pitää leikata jatkuvasti?
Riippuu miten lyhyistä puhutaan. Ja esim polkkatukan leikkaus maksaa ei lähes mitään. Pitkiä hiuksiakin pitää jatkuvasti leikkauttaa ja huoltaa, tai niistä tulee laihat hiukset. Jos haluat pelkästään raidat ja leikkauksen niin pitää olla lähes parisataa euroa taskussa jos on pitkät hiukset. Alle satasella pääset, jos on vaikka olkapäälle ylettyvät.
Kerta vuoteen tai puoleentoista riittää kyllä aivan hyvin huolloksi pitkille hiuksille. Ei niitä tarvi koko aikaa leikkauttaa. Itse leikkaan kerran vuodessa itse latvat tasaisiksi ja ihan nämä on paksut ja hyväkuntoiset. Värjään kerran kolmessa kuukaudessa hennalla. Yltävät lantiolle tällä hetkellä.
-N25
Miten niin lopulta? Omien hiusteni pituus on vaihdellut läpi elämän ja vaihtelee edelleen. On kuitenkin fakta, että ikääntymisen myötä hiusten kasvu hidastuu entisestään ja niistä häviää pigmentti ja ne ohenevat, eikä tavallisesta suomalaisesta hiuslaadusta tule silloin hienoa, harmaata tukkapilveä vaan ohut liru.
Pitkät hiukset näyttävät hyvältä silloin, kun hiuksia on paljon, ne ovat paksuja ja niiden kasvukausi on niin pitkä, että kaikki hiukset ehtivät kasvaa samaan pituuteen ennen vaihtumistaan. Suomalaisilla ei sellaisia geenejä ole, joten jos perinteisen suomalaisen liruhiustyypin omistava nainen haluaa tyttärelleen paremmat geenit. kannattaa valita isäksi mies, jolla on paremmat hiusgeenit.