Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten vakavat mielisairaudet puhkeavat?

Vierailija
19.04.2020 |

Veljeni sairastui vuosia sitten vakavasti erääseen mielisairauteen. Hän siis muuttui pysyvästi ja elelee maanisia kausia, masennuskausia ja osin sairaalassa ja osin kotona. Voimakas välttämätön lääkitys.
Mua vaivaa tosi paljon se, että moni tuttu on sanonut taudin puhjenneen huumekokeilujen seurauksena. Vanhempani taas ovat aina sanoneet, että näin vain voi käydä ilman mitään syytä.
Ja siis tuo huumekokeilu on oikeastaan ainoa vaihtoehto, ellei tuollainen muka oikeasti voi puhjeta ilman mitään syytä.
Mulle olisi jokseenkin tärkeä tieto saada asia selvitetyksi vaikkei se mitään muutakaan.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole mitään diagnosoitua sairautta, mutta kiusaaminen aiheuttanut paljon pahaa elämään ja olen voinut huonosti. Ahdistusta oli paljon ja yhdessä vaiheessa todellakin meinasin saada psykoosin. Sitä eivät vaan vanhemmat tajunneet, vaikka itkin kokoajan ja tiesin itse kuinka lähellä ollaan sitä, että oikeasti en enää tiedä mistään mitään. Tuntui tavallaan, että menetän järkeni täysin. Olin muutenkin koko nuoruuteni yksinäinen. Samalla kun koin ahdistusta niin jo yläkoulussa alkoivat dissosiaatio ja depersonalisaatio kokemukset. Itse yritin sitä aina selittää kuinka  tuntui kuin minua ei olisi ollut olemassa lainkaan ja samalla sellainen  sumuinen olo. Oman peilikuvan "tunnistaminen" ja samalla itseni kuvaileminen on vaikeaa.  Nämä oireet jääneet elämääni mukaan ja eivät ole hävinneet mihinkään. Mieluummin mennyt pahemmaksi. Sen takia uskon täysin, että traumat vaikuttavat ihmisiin todella paljon ja itse olen vielä päässyt aika vähällä. Toisaalta se on varmaan persoonastakin paljon kiinni ja toiset kestävät paljon.

Vierailija
42/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on epäilty että veljeni olisi ollut ahdistunut ja stressaantunut ja että siksi olisi halunnut huumeita helpottaakseen oloaan. Minä ammuin tuon teorian alas koska ei satavarmasti pidä paikkansa.

Mainitsin sanan bilehuume, koska hän on saattanut kokeilla huumeita joissain bileissä. Ottaen huomioon veljeni luonteen ja ihmiset keiden seurassa tuolloin biletti, niin hyvinkin mahdollinen skenaario. Ja siksi perustin keskustelun. Bilehuume on ihan olennainen termi tässä kaikessa.

Ja on edelleenkin minun oma asiani se, että miksi tämä on minulle tärkeää tietää. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni rankka elämänkokemus mitä halutaan määritellä joksikin mielen sairaudeksi, voi olla todellisuudessa ihan normaaleja reaktioita rankkoihinkin elämänkokemuksiin. Siis jopa sellaiset voimakkaatkin reaktiot ovat ymmärrettäviä reaktioita raskaisiin elämänkokemuksiin.  Pelkkä traumaan liittyvä oireilu voi olla suuressa roolissa monessa mielen sairaudeksi kuvailluissa oirekokonaisuuksissa. Sitten kun siihen päälle alkaa vaikka käyttämään päihteitä, niin johan se voi pahentua joka suhteessa. 

Monella voi esimerkiksi tämä korona-aika hajottaa aika paljon, mutta reagointi tällaiseen tilanteeseen ahdistuksella ja huolestuneisuudella on ihan normaali reaktio. Jos on traumoja taustalla, perusturvallisuuden tunteen horjuminen voi laukaista siinä vielä voimakkaampaa oireilua.

Tässä esim. lyhyt mielipidekirjoitus asiasta:

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/25/why-its-healthy-to-be-afr…

Vierailija
44/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas moderoitu totuus pois.

Mielisairauden istuttaminen aloitetaan tarhasta, jatketaan koulussa, siihen päälle muut laitokset +armeija yms. sitten röihin ja koulutettu ei enää kyseenalaistakaan mitään.

Mutta nyt kauppaan ostelemaan roukaa ! Näläkä !

Heibba

Zinc

Vierailija
45/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alttius, geenit, ympäristö.. voi laueta esim koulunkäynnin takia, jos ei kestä sitä opiskelupainetta. Tai kaverisuhde stressaa, tai poikakaveri jättää, tai on juonut liikaa, tai mitä ikinä. Ne syyt on lopulta yksilöllisiä ja jos sulle on osunut tosi huono mäihä geenilotossa niin se tauti puhkeaa melkein itsestään.

Ei todellakaan vaadi mitään huumekokeiluja.

Mun sedällä puhkesi skitsofrenia hyvin nuorena, jo alle kaksikymppisenä ja todellakin täysin ilman huumekokeiluja. Oli aina pikkasen erikoinen ja sit yhtäkkiä vain ”napsahti”. Isäni oli paikalla, käytännössä kesken keskustelun sedän käytös muuttui. Sitten vietti loppuelämänsä laitoksissa.

Vierailija
46/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On taas moderoitu totuus pois.

Mielisairauden istuttaminen aloitetaan tarhasta, jatketaan koulussa, siihen päälle muut laitokset +armeija yms. sitten röihin ja koulutettu ei enää kyseenalaistakaan mitään.

Mutta nyt kauppaan ostelemaan roukaa ! Näläkä !

Heibba

Zinc

Tätä kolmiyhteyttä tarvitaan väkivaltakoneisto vartioimaan. Tästä et pysty poikkeamaan, tai sinut palautetaan väkivaltaisesti ruotuun.

Zinc

Vierailija
47/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kysy veljeltä, onko käyttänyt?

Vierailija
48/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne puhkee ihan itsekseen suurimmalle osalle niistä joille on puhjetakseen. Tunnen kaksi skitsofreenikkoa, molemmilla puhjennut ihan ilman mitään päihdesekoiluja, toinen ei edes alkoholia käyttänyt koskaan. 

Ihmisillä on kova tarve aina löytää joku syyllinen ettei tarvitsisi kestää sitä että maailma on kaoottinen paikka jossa asioita vain tapahtuu ilman kenenkään syytä. Ainakin bipolaarinen ja skitsofrenia ovat molemmat sairauksia joissa geneettinen alttius on olemassa, ja sitten se nalli napsahtaa tai ei napsahda. Mielestäni on kohtalaisen turhaa tuhlata energiaa sen miettimiseen miksi napsahti, syytä tuskin tulet koskaan löytämään. 

Aivot ovat elin ja sairastuvat siinä missä mikä tahansa muukin elin. Syöpäkin voi tulla vaikka kuinka eläisit puhtaasti ja varoisit kaikkea minkä sanotaan altistavan syöville. Ihmisellä nyt vaan on alttius saada syöpä, se tulee nopean paranemiskyvyn sivuseurauksena.

Vierailija
49/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lääkäri tuossa jo vastasi. Ei ole mitään yhtä syytä siihen, miksi joku sairastuu. Monet asiat vaikuttavat siihen. Perinnöllinen alttius on yksi tekijä. Erilaiset kriisit ovat toinen. Huumeet voivat vaikuttaa, mutta kaksisuuntaiseen sairastuu myös ihmisiä, jotka ei ole koskaan käyttäneet huumeita.

Vierailija
50/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin että edes joku nyt lukisi tämän viestin: veljelläni ei satavarmasti ollut traumoja ja häntä ei koskaan kiusattu. Ja todella pyydän että ette kyseenalaistaisi tätä.

Huumekokeilut eivät ole johtuneet stressistä tai ahdistuksesta, vaan jos niitä on kokeiltu niin ovat olleet bilehuumeita.

Älkää siis enää pyöritelkö masennus ja ahdistus ja traumateorioita. Ap

Anteeksi mutta sinähän se tässä haluat pyöritellä teorioita.

Mielisairaudet ovat kuten kaikki muutkin sairaudet. Joku saa reuman tai syövän, toinen skitsofrenian. Semmoista se on. Tutkijat toki pyrkivät selvittämään altistavia geenejä ja muita tekijöitä. Sairaalle ja hänen omaisilleen tällainen pohdiskelu tuskin mitään lohtua tai selvyyttä tuottaa.

Nykyään kukaan asiantuntija ei ajattele, että skitsofrenia tai kaksisuuntainen mielialahäiriö johtuisivat traumoista tai kasvatuksesta, vaikka keittiöpsykologit niin mielellään usein näkevätkin.

Kuten tuolla joku sanoikin, joskus ne huumeet voivat olla yritys itselääkintään ennen sairauden varsinaista puhkeamista. Samoin mainittu herkkyys voi olla jo ensimmäisiä oireita.

Perustin tämän keskustelun siksi että haluaisin tietää onko tämä voinut johtua huumeista. Asia vaivaa minua ja on minun asiani vaivaako se minua vai ei. Valitettavasti kaikki keskustelijat eivät edes ymmärrä kuinka loukkaavaa on pohtia, kyseenalaistaa tms minun henkilökohtaisia tuntemuksia itse aihetta kohtaan. Minä en ainakaan kehtaisi trollata kenenkään henk koht tragediaa käsittelevää ketjua. Ap

En ole edes huomannut kenenkään kyseenalaistavan mitään. Paitsi toki sen, pystyykö mitään yhtä syytä ylipäänsä selvittämään. Ja vastaus tähän on tietysti että ei voi. Esimerkiksi voimme tietysti sanoa, että jonkun keuhkosyöpä joutuu tupakoinnista. Toisaalta joku toinen on polttanut yhtä paljon mutta ei ole sairastunut. Kuka sen tietää, mistä se johtuu. Sairastuminen on monen asian summa. Syiden pohtiminen ei johda mihinkään.

Ilmeisesti monille omaisille ja sairastuneille olisi helpompaa, jos löytyisi yksi syy ja mielellään tietenkin perheen ja geenien ulkopuolinen. Tästä ei voi saada mitään takeita. Valitettavasti. Tietenkin huumeilla on voinut olla osansa ainakin prosessin nopeuttamisessa. Tai sitten ei.

Paras on vain hyväksyä tapahtunut ja elää eteenpäin. Ja ennen kuin syytät empatiakyvyn puutteesta, niin voin kertoa, että minulla on useita mielisairaita läheisiä. Elämä vain on tällaista.

Vierailija
51/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huumeet voivat sotkea aivojen välittäjäaineiden toimintaa. Kannabisuskovaisilta unohtuu se, että thc on rasvaliukoinen aine ja aivot ovat suurimmaksi osaksi rasvaa. On olemassa ihan dg kannabispsykoosi.

Ei tuommoista diagnoosia ole.

Vierailija
52/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oleeen 2/3 osaaa eli yli 20 vuotta elämästäääni ollut masentunut erinäisten vanhempien riiitojen ja koulukiusaamisten ja kelpaaanko ajatusteni kansssa.

Vierailija
53/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin että edes joku nyt lukisi tämän viestin: veljelläni ei satavarmasti ollut traumoja ja häntä ei koskaan kiusattu. Ja todella pyydän että ette kyseenalaistaisi tätä.

Huumekokeilut eivät ole johtuneet stressistä tai ahdistuksesta, vaan jos niitä on kokeiltu niin ovat olleet bilehuumeita.

Älkää siis enää pyöritelkö masennus ja ahdistus ja traumateorioita. Ap

Anteeksi mutta sinähän se tässä haluat pyöritellä teorioita.

Mielisairaudet ovat kuten kaikki muutkin sairaudet. Joku saa reuman tai syövän, toinen skitsofrenian. Semmoista se on. Tutkijat toki pyrkivät selvittämään altistavia geenejä ja muita tekijöitä. Sairaalle ja hänen omaisilleen tällainen pohdiskelu tuskin mitään lohtua tai selvyyttä tuottaa.

Nykyään kukaan asiantuntija ei ajattele, että skitsofrenia tai kaksisuuntainen mielialahäiriö johtuisivat traumoista tai kasvatuksesta, vaikka keittiöpsykologit niin mielellään usein näkevätkin.

Kuten tuolla joku sanoikin, joskus ne huumeet voivat olla yritys itselääkintään ennen sairauden varsinaista puhkeamista. Samoin mainittu herkkyys voi olla jo ensimmäisiä oireita.

Skitsofreniatutkimusten mukaan 80% tutkimukseen osallistuneista oli ollut traumaattinen lapsuus.