Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten vakavat mielisairaudet puhkeavat?

Vierailija
19.04.2020 |

Veljeni sairastui vuosia sitten vakavasti erääseen mielisairauteen. Hän siis muuttui pysyvästi ja elelee maanisia kausia, masennuskausia ja osin sairaalassa ja osin kotona. Voimakas välttämätön lääkitys.
Mua vaivaa tosi paljon se, että moni tuttu on sanonut taudin puhjenneen huumekokeilujen seurauksena. Vanhempani taas ovat aina sanoneet, että näin vain voi käydä ilman mitään syytä.
Ja siis tuo huumekokeilu on oikeastaan ainoa vaihtoehto, ellei tuollainen muka oikeasti voi puhjeta ilman mitään syytä.
Mulle olisi jokseenkin tärkeä tieto saada asia selvitetyksi vaikkei se mitään muutakaan.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ikinä edes kokeillut huumeita ja sairastuin 4-kymppisenä.

Melko myöhään, todennäköisyys mielisairauden puhkeamiseen vähenee iän myötä, ja keski-iän ylittäneillä on sitten jo poikkeuksellista, poislukien tietenkin vanhuudenhöperyys jonkin aivorappauman aiheuttamana. 

Vierailija
22/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle puhkesi "vakava mielisairaus = psykoottinen masennus" masennuslääkevieroitusoireiden aikana. Ne vieroitusoireet kiellettiin ja niiden oireiden yhteys lääkkeisiin, määrättiin lisää lääkkeitä, jotka vaan pahensi oireilua.  mitä tuosta opin on, että kun sotkee aivokemioitansa joillain aineilla, se voi laukaista vakavaa oireilua. On kyse huumausaine tai laillinen psykoaktiivinen aine, mitä kutsutaan lääkkeiksi. Nykyään lääkevapaa. Elämä voittaa taas.

Masennuslääkevieroitus laukaisi mm. unettomuutta, sähköiskutuntemuksia päässä, ärtyisyyttä, ahdistusta. Kaikenlaista mikä voi altistaa pahemmallekin mielenterveyden oireilulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin että edes joku nyt lukisi tämän viestin: veljelläni ei satavarmasti ollut traumoja ja häntä ei koskaan kiusattu. Ja todella pyydän että ette kyseenalaistaisi tätä.

Huumekokeilut eivät ole johtuneet stressistä tai ahdistuksesta, vaan jos niitä on kokeiltu niin ovat olleet bilehuumeita.

Älkää siis enää pyöritelkö masennus ja ahdistus ja traumateorioita. Ap

Vierailija
24/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huumeet voivat sotkea aivojen välittäjäaineiden toimintaa. Kannabisuskovaisilta unohtuu se, että thc on rasvaliukoinen aine ja aivot ovat suurimmaksi osaksi rasvaa. On olemassa ihan dg kannabispsykoosi.

Vierailija
25/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii ja sit ihmisil on erilaisii tapoi käsitellä surua, kokemuksia..

Osa ihmisistä esim alkoholisoituu noiden asioiden vuoks , ne turruttaa tunteet niin. Jos ne ei tekis sitä, ne analysois paljon ja sitä kautta vois tulla "mielen sairauksia.".

kukaan meistä ei ole 100 % terve.

Vierailija
26/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe herättää ihmisissä tunteita selvästi, mutta kovin vähän vastauksia itse kysymykseen. Joku sanoi että luultavasti puhkesi huumeista ja joku sanoi että ihan luonnollista puhjeta noin vaan. Ap

Vierailija
27/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin että edes joku nyt lukisi tämän viestin: veljelläni ei satavarmasti ollut traumoja ja häntä ei koskaan kiusattu. Ja todella pyydän että ette kyseenalaistaisi tätä.

Huumekokeilut eivät ole johtuneet stressistä tai ahdistuksesta, vaan jos niitä on kokeiltu niin ovat olleet bilehuumeita.

Anteeksi mutta sinähän se tässä haluat pyöritellä teorioita.

Mielisairaudet ovat kuten kaikki muutkin sairaudet. Joku saa reuman tai syövän, toinen skitsofrenian. Semmoista se on. Tutkijat toki pyrkivät selvittämään altistavia geenejä ja muita tekijöitä. Sairaalle ja hänen omaisilleen tällainen pohdiskelu tuskin mitään lohtua tai selvyyttä tuottaa.

Nykyään kukaan asiantuntija ei ajattele, että skitsofrenia tai kaksisuuntainen mielialahäiriö johtuisivat traumoista tai kasvatuksesta, vaikka keittiöpsykologit niin mielellään usein näkevätkin.

Kuten tuolla joku sanoikin, joskus ne huumeet voivat olla yritys itselääkintään ennen sairauden varsinaista puhkeamista. Samoin mainittu herkkyys voi olla jo ensimmäisiä oireita.

Vierailija
28/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vakavan psyykkisen sairauden puhkeamiselle yleensä löydy yksittäistä syytä. Sairaudet kuten skitsofrenia ja kaksisuuntainen mielialahäiriö ovat sen luonteisia, että ne usein puhkeavat nuoruuden lopussa tai aikuisuuden kynnyksellä. Päihdekäyttö voi altistaa sairauden puhkeamiselle tai varhaista sitä. Kaikki sairastuvat eivät kuitenkaan käytä päihteitä. Nykyään ajatellaan, että sairauden puhkeamiseen vaikuttavat monet asiat: perinnölliset tekijät, sikiöaikaiset seikat (esim jotkin infektiot äidillä raskausaikana voivat lisätä lapsen sairastumisen riskiä myöhemmin), aivojen hienoiset rakenteelliset seikat, elämäntapahtumat (esim. traumakokemukset) ja nuo päihteet. Usein sairauden puhkeamista edeltää jokin stressitekijä, mikä voi olla varsin tavallinen, esim. itsenäistyminen.

Kuka tahansa voi sairastua, sillä psyykkiset sairaudet ovat luonteeltaan monitekijäisiä ja kaikilla voi tietämättään olla esimerkiksi geneettistä alttiutta.

T. Lääkäri

Vierailija
29/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväisin on mielitautia liikkeellä.

Vierailija
30/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihe herättää ihmisissä tunteita selvästi, mutta kovin vähän vastauksia itse kysymykseen. Joku sanoi että luultavasti puhkesi huumeista ja joku sanoi että ihan luonnollista puhjeta noin vaan. Ap

Kukaan ei pysty sanomaan juuri sinun veljesi kohdalla miksi hän sairastui, jos sitä toivot. Voidaan pohtia yleisellä tasolla asioita, jotka saattavat altistaa sairaudelle näihin toki kuuluvat myös nämä päihteet.

Vierailija
31/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin niin kova trauma, ettei ihmisen mieli kestä sitä. Laukaisee helposti kaksisuuntaisen tai skitsofrenian.

Psykoosin kyllä, sitä sanotaan ptsd: ksi.

Ei nuo mainitsemasi laukea ellei ole alttius.

Sen sijaan tietyt lääkkeet ja huumausaineet voi laukasta, tosin häilyvää on pitääkö olla alttius ja vaikka olisi alttius laukaiseeko nekään välttämättä.

Juominenkin voi laukaista psykoosin, kuten liika stressikin tai raskaus, masennuksesta puhumattakaan tai unettomuudesta.

Vierailija
32/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta sinähän se tässä haluat pyöritellä teorioita.

Mielisairaudet ovat kuten kaikki muutkin sairaudet. Joku saa reuman tai syövän, toinen skitsofrenian. Semmoista se on. Tutkijat toki pyrkivät selvittämään altistavia geenejä ja muita tekijöitä. Sairaalle ja hänen omaisilleen tällainen pohdiskelu tuskin mitään lohtua tai selvyyttä tuottaa.

Nykyään kukaan asiantuntija ei ajattele, että skitsofrenia tai kaksisuuntainen mielialahäiriö johtuisivat traumoista tai kasvatuksesta, vaikka keittiöpsykologit niin mielellään usein näkevätkin.

Kuten tuolla joku sanoikin, joskus ne huumeet voivat olla yritys itselääkintään ennen sairauden varsinaista puhkeamista. Samoin mainittu herkkyys voi olla jo ensimmäisiä oireita.

Perustin tämän keskustelun siksi että haluaisin tietää onko tämä voinut johtua huumeista. Asia vaivaa minua ja on minun asiani vaivaako se minua vai ei. Valitettavasti kaikki keskustelijat eivät edes ymmärrä kuinka loukkaavaa on pohtia, kyseenalaistaa tms minun henkilökohtaisia tuntemuksia itse aihetta kohtaan. Minä en ainakaan kehtaisi trollata kenenkään henk koht tragediaa käsittelevää ketjua. Ap

Vierailija
33/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi puhjeta, voi olla että ei, voi olla alttius jos puhkeaa, voi olla että ei.

Mielen sairaus, mieli sairastaa, voihan syöpäkin tulla liiasta säteilystä toisinaan voi puhjeta geeniperimän takia.

Mitä sinua hyödyttää tieto?

Vierailija
34/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herranen aika. Huume se on bilehuumekin. Jos niitä on käyttänyt niin tietysti ne voi olla syy taudin puhkeamiselle. Ei huumeiden käyttäminen mitään ahdistusta tarvitse vaan holtittoman ja välinpitämättömän luonteen. Jos siellä on geneettinen valmius sairastua niin riskit on kohonneet. Miessukupuoli ja nuori ikä on myös aina riskiä suurentavat tekijät. Bilehuumeet. Luuletko että esim. ekstaasi on jotenkin vähemmän huume kuin heroiini? Ei Herranen aika.

Vierailija
35/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenian kohdalla on mielestäni joskus epäilty jopa toksoplasmoosia, ja pakko-oireisen häiriönkin kohdalla jotain infektiota. Mielenkiintoista näinä aikoina.

Vierailija
36/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haluaa kuulla ettei håntä uhkaa tai lapsiaan, jollei huumeita käytä.

Vierailija
37/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti netissä löytyy diagnooseihin yleiset aiheuttajat ja muuta tietoa? Muistan lukeneeni jostain, että huumeet voi kerrasta aiheuttaa mielenterveysongelmia, jos on geneettinen alttius. Siksi en itse lähtisi kokeilemaan.

Vierailija
38/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on riittävästi ilkeilyä, kiusaamista ja sadismia ympäristössä, niin kyllä se kenen tahansa mielenterveys siitä saadaan järkkymään. Ihan normisettiä Suomessa.

Vierailija
39/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ikinä edes kokeillut huumeita ja sairastuin 4-kymppisenä.

Melko myöhään, todennäköisyys mielisairauden puhkeamiseen vähenee iän myötä, ja keski-iän ylittäneillä on sitten jo poikkeuksellista, poislukien tietenkin vanhuudenhöperyys jonkin aivorappauman aiheuttamana. 

No olen varmaan se poikkeus, joka vahvistaa säännön.

Vierailija
40/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihteet eivät ole ainoa laukaisija. Minulla masennusdiagnoosi muuttui kaksisuuntaiseksi teininä ensimmäisen Ssri-lääkityksen myötä. Suvussa ei ole muita "hulluja".