HS: Korona saattoi alkaa levitä ihmisten keskuudessa jo viime vuoden syyskuun ja joulukuun välisenä aikana.
Suomessakin on siis aivan hyvin voinut olla taudin kantajia jo joulu-/tammikuussa
Kommentit (173)
Saattoi, ehkä, voi, mahdollisesti, jos sanat hallitsevat korona uutisia.
Mä arvasin tämän. Sairastin nimittäin tammikuussa oudon flunssan. Köhin ja köhin, äänikin meni välillä ja kurkku oli ihan kuin hiekkapaperilla hiottais ja rakennusvillalla kutiteltais, kipu tuntui rintaan asti. Mutta ei tullut lainkaan tavanomaista nuhaa ja räkää. Päätä särki omituisesti kaksi kuukautta putkeen.
Myös vuosien 2002-03 SARS-virus oli lähtöisin Guangdongista.
Vierailija kirjoitti:
Mä arvasin tämän. Sairastin nimittäin tammikuussa oudon flunssan. Köhin ja köhin, äänikin meni välillä ja kurkku oli ihan kuin hiekkapaperilla hiottais ja rakennusvillalla kutiteltais, kipu tuntui rintaan asti. Mutta ei tullut lainkaan tavanomaista nuhaa ja räkää. Päätä särki omituisesti kaksi kuukautta putkeen.
Sama.
Sittenhän se kertoo, että mitään laumaimmuniteettia ei ole tulossa.
Mahdollistahan tuo on.
Tuossakin tapauksessa Kiinan olisi pitänyt pyrkiä estämään sen leviäminen eteenpäin.
Mutta vasta tämän vuoden puolella sekin alkoi suhtautua koronaan vakavammin.
Sairastin viime jouluna joko influennsan tai koronan.
Kiina saa haistaa pitkän vi.... ja pas....... . Pimittivät tätä saatanallista tautia syyskuusta alkaen.
Loogista.
Vasta-ainetesti olisi nyt kiinnostava.
Vierailija kirjoitti:
Kiina saa haistaa pitkän vi.... ja pas....... . Pimittivät tätä saatanallista tautia syyskuusta alkaen.[/quote
Täysin totta. Ihan turhaan vi.... alapeukutat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama.
Loppuvuodesta ja vuodenvaihteessa oli liikkeellä hirveää yskää aiheuttava pöpö. Yskin marraskuun lopusta loppiaiseen. Välissä oli 1 tai 2 viikon terve jakso. En usko, että oli korona, mutta vitumainen tauti oli.
Mulla oli myös viime syyskuussa tavallisesta poikkeava flunssa, joka aiheutti vain vähän nuhaa, mutta korvensi keuhkoja poikkeuksellisen pahasti. Jopa mies oli yöllä huolissaan, kun hengitin vinkuen ja hän ei hullestu kovin herkästi. Tämä tapaus todella Jäi mieleen, koska yleensä flunssassa niistän nenäni verille ja tuhlaan usemmankin rullan paperia, mutta tuo kerta oli poikkeus.
Italiassa levisi siis tuo viruksen C-tyyppi eli pisimmälle muuntunut, tappavin?
Mun tyttärellä oli kanssa kova kurkkukipu, kuumetta ja päänsärkyä. Tämä oli joulukuussa. Oli koululla "päässyt" ohjaamaan kiinalaisten opiskelijoiden ryhmää viikon ajan. Nyt herää kysymys siitä, oliko kuitenkin koronaa... Silloin ei sitä vielä edes epäilty. Mutta kovin kipeä oli. Etenkin kurkku ja keuhkot ja hengittäminen sattui.
USAssa on LAn lahella on tehty vasta-aine tutkimusta ihan satunnaisista ihmisista ja sen perusteella ovat sita mielta etta tauti oli taalla jo syksylla ja laajalle levittaytynyt.
Itse olin vuodenvaihteen Kaliforniassa ja kaksi viikkoa paluun jalkeen sairastuin ihan kummallisesti. Oli yskaa, vasymysta ja ripulia ja kavin kuvauttamassa keuhkot, ei mitaan epanormaalia mutta sain laaketta nebulaattorilla ja se auttoi + viiden paivan steroidikurssi. Meni viikkoja ennenkuin jaksoin mitaan tehda. Olen melko varma etta oli Corona.
Helmikuun alussa olin sairaana ja lämmön lisäksi tauti tuntui olevan keuhkoissa. Ihmeekseni minulle ei tullut yskää, vaikka tauti selkeästi painottui keuhkoihin. Joku omituisuus ja se meni kolmessa päivässä ohi.
Minä ja tyttäreni olimme tammikuussa viikon kuumeessa oksentelua, ripuli, todella kova päänsärky, ja hyvin voimaton olo. Kurkkukipua ja yskää, joka kesti noin kolme viikkoa. Yskä tuntui nousevan keuhkoista asti ja tuli kellertäviä ysköksiä aamuisin.
Päänsäeyn kanssa oli myös silmäsärkyä, että oli pakko pitää silmiä kiinni. Aivan kauhea olo, en ole ennen ollut niin voimaton ja sairas.
linkki
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006479530.html