ulostaminen synnytyksen aikana
Tuossa aikaisemmin " kammokätilö" -jutussa kirjoittaja kertoi siitä että ulosti synnytyksen aikana ja kätilö ei korjattun tuotoksia pois. Itselläni jäi ekassa synnytykessä sellainen olo että paino peräsuolessa oli niin kova että kakkahan sieltä väkisinkin tulee. Kuitenkaan en tietoisesti missään vaiheessa ulostanut enkä huomannut itse ulostetta ja vähän epäselväksi jäi että tuliko sitä vai oliko se vain paineen tunne. Epiduraali varmaankin haittasi tuntemuksia hieman. Kukaan ei kuitenkaan maininnut minulle mitään että olsiin ulostanut enkä huomannut kenenkään erityisesti kakkaa siivoilevan joten kysyisin nyt kokeneemmilta että voiko olla että ulostin vaikken sitä itse huomannutkaan? Ja miten yleistä tämä on, siis se että synnytyksen aikana tahattomasti ulostaa? Kannattasiko ottaa peräruisle ennen tositoimia?
Kommentit (34)
tuli ulos väkisinkin. Eihän se mitenkään miellyttävää ollut. Kätilö siivosi tuotokseni pois ihan asiallisesti.
Itse olin vähän ensin vastaan, kun kätilö sanoi että laitetaan vesiperäruiske (jäi epämiellyttäviä tuntemuksia käynnistä virhekäynnistä viikkoa aikaisemmin, jolloin luulimme synnytyksen käynnistyneen ja suoli tyhjennetiin)...
Mutta annoin kuitenkin laittaa sen, Oys:ssa kai tapana laittaa synnyttäjille heti alkuun.. Mutta olin kuitenkin tyytyväinen että se laitettiin, synnytys oli siltä osin siistimpää, kun ulostetta ei tullut..
eikä minulle koskaan ole tarjottu peräruisketta. Ei sillä, suoli on toiminut avautumisvaiheessa itsestäänkin todella tehokkaasti, joten sille ei ole ollut mitään tarvetta. Mulla ei ole mitään tietoa, onko kakkaa tullut ponnistusvaiheessa, ainakaan minä tai mieheni ei ole sitä huomannut. Olen ponnistanut jakkaralla, joten kaikki alapääeritteet ovat valuneet alla olevaan astiaan.
Minulle tarjottiin 1. synnytyksessä peräruisketta, toisella kerralla pyysin itse ja nyt 3.synnytyksessä aion myös pyytää sitä. Jos jostakin syystä ei ehditä yms. niin eihön se nyt synnytystä pilaa, mutta itse haluan valmistautua synnytykseen näin. Miellyttävämpää mielestäni kaikille ;)
Ennen synnytystä annettava peräruiske on ihan kraanavettä (annetaan tyhjentyä peräsuoleen n. 1litra) ja se tyhjentää tehokkaasti suolen pitemmältäkin matkalta. Pelkkä Microlax tms. pieni peräruiske ei tehoa samalla tavalla, vaan tyhjentää vaan lyhyeltä matkalta.
Kukaan ei pysty ponnistaessaan säätelemään sitä, että ponnistaako ulostetta vai lasta, joten jos ei ole saanut peräruisketta, niin takuulla ponnistaessa suolikin tyhjenee. Varsinkin kun raskaana ollessa suolen toiminta yleensä hidastuu ja suolessa on aina ulostetta. Tuskin kukaan haluaa, että vauva haukkaa kakkaa ensimmäisenä suupalanaan...
Asiansa osaava kätilö ei kuitenkaan hätkähdä siitä ulosteen tulosta, vaan pyyhkii sen sitä mukaa pois, joten siksi kaikki eivät tiedä kakanneensa synnytyksen aikana. Toinen hyvä puoli peräruiskeella on se, että se edistää yleensä tehokkaasti synnytyksen etenemistä!
olen naita ihan samoja asioita miettinyt juuri viime aikoina.
Olen ajatellut, etta nain varmaan tulee kaymaan mutta se suurin " huolen" aiheeni on se, etta minulla on hyvin usein aika loysa vatsa ja mitas sitten jos sita itseaan oikein purskahtaa ulos ponnistuksen aikana katilon paalle... ? Saakohan taalla Englannissa peraruiskeen?
Minulla synnytys käynnistyi kipakoilla suppareilla ja suoli tyhjeni ihan itsestään jo kotona - 3 kertaa taisin juosta vessaan, eli tehokasta meininkiä oli. Mitään ei sitten tullutkaan enää sen koommin, ei pitkässä ponnistusvaiheessakaan. Ei siis pidä paikkaansa, että jokainen synnyttäjä kakkaisi. Ei sillä, että lukisin kakkaamattomuutta elämäni suurimpiin ansioihin :D mutta ihan vaan jonkun edellisen kirjoittajan oikaisemiseksi.
Mulle annettiin kans peräruiske esikoista synnytettäessä 04/05, ja mulle se oli kyllä kaikkee muuta ku positiivinen kokemus! Se aiheutti mulle moneksi tunniksi kauheen ripulin ja oli aivan hirveetä lähteä salistaki vähän väliä vessaan kaiken kivunlievityksen ulottumattomiin ja yrittää vielä kökkiä istuvassa asennossa niitten supistusten kourissa. Mikähän siinä meni vikaan? Enkö antanu ruiskeen olla sisässä tarpeeks kauan sillon ku se laitettiin? Vai oiskohan mun maha menny sekasin ruiskeesta huolimatta? Mietin kyllä kahteen kertaan koko ruisketta ens kerralla.
pumppasivat vettä suoleen. Minusta oli hyvä, em. syistä.
Tietääkö kukaan saako tyhjennystä Tammisaaressa edes pyynnöstä? Ne suosivat luomua esitteen mukaan, muuten tuntuu kivalta paikalta, mutta haluisin tyhjennyksen...
olin synnyttämässä 10kk sitten,ja mielessäni kyllä ajattelin että olis kiva jonkin sortin tyhjennys tehdä.kätilö ei maininnut ruiskeesta,ja luulin että niistä on luovuttu,mutta peräruisketta pitää siis pyytää?
Muutaman tunnin päästä 2 viikkoa sitten pojan synnytyksessä..
Vedet meni yhdeltä yöllä, supparit alkoi säännöllisesti n. 1.30, maha meni täysin sekaisin puoli kolmen jälkeen jolloin se kyllä tyhjeni melkein täydellisesti (kävin vessassa ;), mutta silti vauvan pää painoi hiukan kakkaa tullessaan. Sille ei voinut yhtään mitään, sitä vain tuli :/ Sanoinkin kätilölle, että taitaa tulla vähän muutakin ja se tarkasti tilanteen, pyyhkäisi ylimääräiset pois ja käski ponnistaa vauvan maailmaan, kun pää näkyi jo ;) Poika " raivasi" tietään ulos..
Ei mulle Sjoella tarjottukaan peräruiskeita, mutta se maha kyllä meni muutenkin täysin sekaisin ja tyhjeni aikas hyvin itsekseenkin.
Ekan kohdalla en saanut, mutta samassa sairaalassa tuttavani sai vaikkei synnytysten väliä ollut kuin pari viikkoa ja hänellä nopeampi synnytys. Kyllähän se suoli ponnistaessa yleensä tyhjenee eikä äiti sitä itse välttämättä huomaa. Kätilölle se on arkipäivää (kuten hoitajille muutenkin " kakkajutut" ), joten hän osaa sen tulon ennakoida ja hoitaa sen vähin äänin pois.
Mukavallehan se kakan puskeminen kätilön käsiin ei tunnu (minusta ulostaminen jo muutenkin muualla kuin kotona on epämiellyttävää), joten kahdella jälkimmäisellä kerralla olen suosiolla peräruiskeen pyytänyt ja sen saanut. Samoin aion toimia myös seuraavalla kerralla.
Kretukka vko 38
kukaan ei ole ikinä kuitenkaan maininnut asiasta, tiedän vaan kun kätilöt pyyhkineet peräpään paperilla tms :)
kumma kyllä kun siinä tilantees ei edes haista mitään, eikä ukkokaan ole ikinä mitään sanonut.
minulle ei ole ikinä myöskään peräruisketta tarjottu/suositeltu...
joten se siitä sitten, siinäpähän ovat siivonneet sit jätöksiäni ;))))
mut en ole ikinä osannut hävetä tätä, kyllä ne näkee niin paljon kaikenlaista nämä kätilöt.
Millainen tyhjennys sinulle tehtiin? " Enkö antanu ruiskeen olla sisässä tarpeeks kauan sillon ku se laitettiin" kuulosti ihan oudolta.
Minä olen synnyttänyt kahdesti OYS:sissa, ja siellä taitaa olla yleinen tapa ruiskuttaa vettä suoli täyteen. Ei kaikista ihaninta, mutta siinä tulee kyllä kaikki sitten kerralla ulos, kun vain malttaa aikansa istua pöntöllä. Pikkuisen on tainnut tulla kuitenkin ponnistusvaiheessa, mutta se laarihan on siinä alla ja sieltä tulee kaikkea muutakin, joten ei sitä paljon huomaa.
Kerran kävin turhaan synnytyssalissa pakertamassa, ja silloinkin suoli ehdittiin tyhjentää, mutta samapa tuo. Viikko myöhemmin tosihommiin tullessa olikin niin kiire, ettei sellaisia ehtinyt tehdä.
Mä olen ja miettinyt tuota asiaa usein, siis ihan vaan sen takia että raskauden aikana täällä myös kyselin asiasta ja mulle vaan kerrottiin että ei sitä edes huomaa... hih no minä poikkseus tapaus (taas) kylläkin siinä ähellyksessä huomasin kuin kötilö hiljaa suurempaa meteliä nostamatta pyyhki vähän väliä tuotokset pois. Mutta siis joo, uskon myös sinulta tulleen siinä samassa mutta kötilösi on kuulunut tähän samaan kastiin joka oli myös minulla että ei siitä mitään meteliä nosta vaan hoitaa hommansa ja avustaa jälleen yhden pienen ihmeen maailmaan. Tästä myös jälkitarkastuksessa keskustelin neuvola tädin kanssa ja hän vaan totesi että ihmeiden tekijä sellainen on joka saa tuollaisessa toiminnassa pidettyä ulosteet sisällä=) siis....tulipa pitkä ja toivottavasti vastasin kysymykseesi ja toivottavasti siitä oli apua!!
H:gin Kättärillä kätilöopiskelija suoritti sen vesiperäruiskeen -ei tuntunut miltään ja otan ehdottomasti ensi kerrallakin. Ei hän mitään kysynyt, toi vaan ruiskeen ja sanoi, että nyt olis tää suolen tyhjennys. Kelpasi mulle.
Pariin päivään ei synnytyksen jälkeen kakkaa tullut -tuntui kyllä, että olis tarve, mutta epparihaava ei antanut yhtään pinnistellä. Sainkin sitten jotain vatsaa pehmentävää, joka auttoi asiassa. Sain sitä kotiinkin, mutta epparihaavan säryt olivat siinä vaiheessa jo sen verran helpottaneet, ettei sitä " ongelmaa" enää kotona ollut.
Minä olin vasta kakannut kun menin synnyttämään, mutta silti multa tuli kakkaa siinä ponnistaessa ja se oli tosi ärsyttävää, varsinkin kun se rupesi siinä sitten haisemaan. Minusta henkilökunta ei korjannut sitä tarpeeksi hyvin pois. Minulle on useasti sanottu että mun kohtu on poikkeuksellisen ' takana' , ehkä se johtui siitä...? Ota ihmeessä se peräruiske.
kun ponnistaa. En itse havainnut kyllä mitään, kätilöt siivosivat kai kaiken nopeasti pois. En osannut eritellä, mitä tulee ja mistä. Ja mahdotontahan siinä olisi jotakin pidätellä ;)
ekaa synnyttäessäni sen otin ja kun toista menen synnyttämään, toivon, että ehdin sen saada. Oli helpottavaa, kun ei tarvinnut pariin päivään synnytyksen jälkeen käydä " isolla asialla" ja minun kohdallani peräruiske jopa kiihdytti supistuksia.
tarkoittaako sairaalan peräruiske jotain lääkeruisketta (Microlax tms) vai sitä että suoli pumpataan täyteen vettä? Olen kuullut että joku oli " saanut" ennen synnytystä tuollaisen veteen perustuvan tyhjennyksen, mutta pieni lääkeperäruiske kuulostaisi kyllä paljon mukavammalta.
Jotkut ovat kai tuota Microlaxia käyttäneet jo itse kotona, sekin voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.