Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ulostaminen synnytyksen aikana

02.07.2006 |

Tuossa aikaisemmin " kammokätilö" -jutussa kirjoittaja kertoi siitä että ulosti synnytyksen aikana ja kätilö ei korjattun tuotoksia pois. Itselläni jäi ekassa synnytykessä sellainen olo että paino peräsuolessa oli niin kova että kakkahan sieltä väkisinkin tulee. Kuitenkaan en tietoisesti missään vaiheessa ulostanut enkä huomannut itse ulostetta ja vähän epäselväksi jäi että tuliko sitä vai oliko se vain paineen tunne. Epiduraali varmaankin haittasi tuntemuksia hieman. Kukaan ei kuitenkaan maininnut minulle mitään että olsiin ulostanut enkä huomannut kenenkään erityisesti kakkaa siivoilevan joten kysyisin nyt kokeneemmilta että voiko olla että ulostin vaikken sitä itse huomannutkaan? Ja miten yleistä tämä on, siis se että synnytyksen aikana tahattomasti ulostaa? Kannattasiko ottaa peräruisle ennen tositoimia?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosteet pois peräruiskeella ennen synnytystä, nopeuttaa synnytystä , tekee synnytyksen miellyttävämmäksi kaikille osapuolille ja erityisesti synnytyksen jälkeen epparin kanssa ei tarvitse äheltää useampaan päivään. Hyvä asia kaikin puolin.

Vierailija
22/34 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä sieltä silti tuli ulostettakin kun ponnistin 1h10min. Hyvä on, että otin sen ruiskeen, muuten oltaisiin kylvetty kakassa. Ei siinä ponnistusvaiheessa pahemmin tullut koko asiaa edes ajateltua, kun oli täysi työ saada pikku mies maailmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ainakaan minä tai mieheni (uskon että mies olisi kyllä huomannut, sen verran tarkkaan katseli=) huomattu että mitään olid tullut. (kyllä kysyin siltä jälkeenpäin) Henk. koht. ajatus peräruiskeesta ei innostanut yhtään ja kun vatsa toimii normaalistikin hyvin (kerran-pari päivässä) niin en edes kovin pitkään harkinnut. Eikä synnytyksen jälkeen kakkiminen niin hirveetä ollut, ei nyt ihan parasta ajanvietettä, mutta ei niin kamalaa kuin olin odottanut.

Tipy

Vierailija
24/34 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen kanssa tosiaan kakka tuli ennen vauvaa ja kätilö hienotunteisesti siisti paikat ja sanoi, että on tosi yleistä. Toisen lapsen kanssa ei tainnut tulla, vaikka samalta tuntui. Ponnistamisen tarve on tosi samanlainen kun kakkaamisessa, mutta synnytyksessä tuntui, että sitä ponnistamis suuntaa pystyi hieman kontrolloimaan - eli minne suuntaan ponnistaa.

Mielestäni siinä ketarat levällään on ihan sama mitä sieltä tulee-

Vierailija
25/34 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ite asiassa ees tiiä, minkälaisesta ruiskeesta oli kyse, mutta se laitettiin suoleen ollessani makuuasennossa käyrien ottamisen jälkeen ja sanottiin, että annat hetken vaikuttaa ja sitte menet pöntölle. Enkä kyllä pystyny kovinkaan kauaa siinä olemaan. TAYS oli sairaala, tietäiskö joku muu paremmin? Taian kyllä selvittää tämän asian ennen seuraavaa kertaa.

Vierailija
26/34 |
05.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevensin pari viikkoa ennen laskettua aikaa ruokavaliota (ei kokolihaa yms huonosti sulavaa) ja halusin ehdottomasti peräruiskeen. Tutultani kuulin, että häneltä oli tullut kakkaa ponnistaessa ja minusta se kuullosti nololta. No sain vesiperäruiskeen, itse hoidin tyhjennyksen salin vessassa. ponnistin puolitoistatuntia(!) eikä kakkaa (eikä melkein vauvaakaan) tullut. Pissat minulta kyllä pääsi sängylle, sille en voinut mitään, kun oli epiduraali. Kätilö siivosi asiallisesti eikä se edes nolota. Itsasiassa synnytys on niin " jännä" kokemus, siinä kaikkoaa kaikki nolous ja häveliäisyys. Millään muulla ei ole väliä, kunhan vaan saa lapsen synnytettyä maailmaan terveenä. Synnytykseni oli rankaa ja jos seuraavaa vielä tulee, niin jännitän jotain ihan muuta kuin että tuleeko minusta ulostetta vai ei...

Vierailija
27/34 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se taitaa niin olla että yleisesti se on se vesiperäruiske.

Vierailija
28/34 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tajunnut pyytää ja ekassa synnytyksessä kakkaa tulikin ponnistaessa, ei kyllä siinä vaiheessa nolottanut yhtään. Kätilö sen siivosi samantien pois, en ehtinyt haistaakaan eikä mies ollut tajunnut koko asiaa.

Toisessa synnytyksessä ravasin tiheästi vessassa jo kotona (oisko ollut 5-6 kertaa parin tunnin aikana) ja vatsa oli ihan sekaisin ts luulen kaiken mahdollisen tulleen ulos. En pyytänyt tälläkään kertaa peräruisketta enkä myöskään ulostanut enää ponnistuksen aikana.

Nyt kolmannella kerralla aion pyytää peräruiskeen, jos vatsa ei toimi ennen synnärille lähtöä samaan tapaan kuin viime kerralla. Ihan vain omaa oloa helpottakseni ja jos synnytyskin sujuisi sitten rivakammin, eikä se kakkaaminen synnytyspöydälle ole kauhean mukavaa muutenkaan vaikkei sitä nolostelikaan.

Vierailija
29/34 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin peräruiskeen ottanu, jos sitä ois tarjottu. Ei se tullu sillon mieleen, ku alettiin käynniteleen. Mies kertoi, että kyllä sitä tuli...

Vierailija
30/34 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä aloin itse jossain vaiheessa miettimään tota asiaa. mitä jos tulee ja nolottaa jo valmiiksi! luin lehdestä jotain synnytystarinaa jossa sanottiin että kyseinen synnyttäjä oli kotoaan lähtiessä käynyt ulostamassa joten suolihuuhtelua ei tarvittu. onko se suolihuuhtelu sama asia kun peräruiske? ite suunnittelin että juon muutaman kupin kahvia ennen sairaalaan lähtöä niin ei tarvita tollasia. kuulostaa ihnottavalta. tosin en halu tehdä tarpeitani samaan aikaan ku työnnän lasta ulos. oon miettinyt tota asiaa itsekseni mutten oo ottanut puheeksi. vastaajista päätellen erittäin luonnollinen asia, mutta miksi se sitten samalla nolottaa? onko se niin että jos käy kotoa lähtiessä tai sairaalassa kakkimassa niin ei tarvita ruiskeita/huuhteluja?

Vierailija
31/34 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnärin ruiske on tosiaan vesiperäruiske, koska se auttaa tyhjäämään suolen. Toiset vaan pehmentää ja liukastaa ulostetta, eivätkä ulotu suoleen pitkälle. Itsekin jännitin ruiskeen ottoa, mutta ei se ollutkaan paha ja vaikutus on hetkelliseen vesiripuliin verrattavissa :) . Auttoi kyllä oloa ja synnytyksen pitkittyessä olisi ulosteen määräkin ponnistaessa ollut huomattavasti runsaampi :)

Vierailija
32/34 |
02.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henk.koht. sain peräruiskeen, jonka otin " mielelläni" kun ei edellispäivänä ollut kakki-tarpeita ollut. Eli suosittelen, kai se on hyvä että sieltä vauvan reitiltä on kaikki ylimääräinen poissa helpottamassa hommaa..

tästä ruiskeesta (+sen hyvästä tuloksesta..) huolimatta synnytyksen aikana kakkia ähellyksessä tuli. Asiallisesi kätilö sen siivosi pois ja vaihto mulle puhtaat sukat, kun siinä ponnistellessa tilsasin sukkani siihen " itseensä" .

Kätilöni suhtautui hommaan hyvin asiallisesti, enkä itsekkään sitä " ehtinyt" siinä miettiä sen kummemmin. Mieskään ei säikähtänyt asiaa, että sen puoleenkaan ei tarvii stressiä kakkahommasta repiä. Sieltä viereisestä luukustahan on tulossa varin ihana PÖKÄLE!!!

tsemppiä ponnistuksiin

alisa 18+2 ja tyty 5/04

Vierailija
33/34 |
02.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sen ekassa synnytyksessä, ja haluan ehdottomasti myös seuraavassa. Jotenkin vaan nolottaa, jos ponnistaessa tulisi muutakin kun vauva.

Peräruiske oli mielestäni hyvä siitäkin syystä, että se vauhditti supistuksia, eikä sitten synnytyksen jälkeen ollut ihan heti tarvetta isommalle hädälle...silloin nimittäin ei olisi ollut kovin mukavaa ponnistella.

Vierailija
34/34 |
02.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakkakin tulee, puhumattakaan muista eritteistä. Voihan se tuntua kurjalle ja hävettääkin, mutta pääasiahan on, että vauva saadaan maailmaan. Itse en havainnut kakan tuloa, mutta mies valisti, että kyllä tuli. Olin niin keskittynyt ponnistamiseen, että kakka oli ihan sivuseikka. Kyllä mulle se peräruiske kelpaa (esikoista synnyttäessä en saanut), jos tarjoavat. Kätilöt eivät kakkaa säikähdä.

Minni