11kk päiväuniongelma
unikoulua ja miten olette tehneet? Olen jo yrittänyt odotella ainakin 10minsaa jos poika nukahtaisi uudelleen, mutta ei ole auttanut. Päiväunet nukutaan sisällä. Ei ole mahdollisuutta nukuttaa enää parvekkeella. Poika 11kk herää siis helposti päiväunilta ns kesken kaiken eli unisyklin 45 minuutin jälkeen. Maksimissaan voi nukkua 1,5h. Hän on väsynyt kun pääsee nukkumaan k.11.00 ja sitä ennen on syöty lounasta. Päivämme alkaa noin k.7.30 ja käymme myös ainakin puolituntia ulkoilemassa ennen lounasta. Toiset unet poika nukkuu k.15.30 max 45 minuuttia. Tämä siksi ettei jaksa muuten iltaa. Toivoisin eniten että poika pidentäisi ensimmäisiä päiväuniaan ainakin 2,5 tuntiin ettei tarvitsisi toisia unia nukkua. Hän on todella kiukkuinen toisien päiväunien jälkeen, koska joudumme hänet herättämään. Silloin kyllä uni maistuisi.
Kerrottakoon vielä että hän on koko elämänsä nukkunut pätkäunia, joskus vahingossa mennyt parvekkeella useita tunteja kun oli muutaman kuukauden ikäinen. Kesän jälkeen tein työtä että hän oppi nukkumaan 2 x 1,5h, mutta toisia päikkäreitä oli pakko lyhentää, jotta nukkuisi yönsä paremmin. Pidimme myös unikoulua, jotta oppi nukahtamaan itse kun oli mennyt sängyssä seisoskelun takia siihen että tassuttelimme uneen. Nyt yöunet siis menevät hyvin ilman heräilyjä. Päikkäreiden aikana ei voi mennä häntä tassuttelemaan ja laittamaan makuuasentoon, koska suuttuu vain. No tosin suuttuhan hän unikoulussakin kun ei käyty hänen luonaan. Pelottaa kyllä siirtyä yksiin päikkäreihin, koska tiedän ettei hän nuku kuitenkaan pidempään. Heräsi tällä viikkolla yksi päivä k.6.00 ja päikkäreille mentiin k.11.00, niin taisi unet olla vaan 45 minsaa :(
Moi! Kuulostaa hyvin pitkälti samalta mitä meillä oli reilut puoli vuotta sitten. Tosin meidän tyttö on ollut pienenä hyvä nukkuja päivisin, mutta jostain syystä lähempänä vuoden ikää rupesi heräilemään juuri sen unisyklin mukaisesti 45 min-tunnin päästä päikkäreiltä. Nukkui kahdet päiväunet reilun vuoden ikäiseksi, olisikohan ollut 1v 1kk kun rupesi pärjäämään yksillä unilla. Voin lohduttaa, että niin kuin monessa muussakin asiassa, myös näissä unijutuissa rupeaa kuviot selkiytymään kun ensimmäinen vuosi tulee täyteen.
Tuo unimäärä mitä poikasi nukkuu on kuitenkin tosi hyvä eikä aikaakaan kun huomaat, että hän nukkuu yhdet pidemmät unet päivässä. (Meillä tyttö nyt 1,5 v ja nukkuu yhdet unet, joskus tunnin, toisinaan kaksi, ja on ihan pirteä ja jaksaa hyvin iltaan).
Monet toitottivat mulle, että anna lapsen päättää siitä rytmistä ja siitä milloin väsyttää ja milloin ei. Nyt olen jälkikäteen huomannut, että niin kyllä kannattaa tehdä, väkisin yrittämällä ei saa mitään aikaiseksi. Tässä suhteessa olen kanssasi eri linjoilla, koska emme ole pitäneet unikoulua ja vieläkin nukutan tytön iltaunillekin niin, että tassuttelen/silittelen selästä/pidän kädestä siinä vieressä. Mutta niin monta on tapaa kuin on lasta ja vanhempaa. :)
Uskon, että aika pian poikasi alkaa pärjäämään yksillä unilla. Voit pikku hiljaa myöhäistää sitä lounasta ja katsoa kuinka pitkälle hän jaksaa, yhtäkkiä huomaat, että on puolilta päivin vielä hereillä. Tsemppiä! :)