Ulkonäköni estää työuralla etenemisen?
Olen ponnistellut työelämässä ahkerasti. Opiskelujen jälkeen olen kouluttautunut lisää työn ohessa reippaassa tahdissa ja hankkinut sellaista ammatillista osaamista, jota monilla alallani ei vielä ole. Olen kartuttanut osaamista myös vapaa-ajalla ja sen vuoksi luopunut monista harrastuksista ja sosiaalista elämää en ehdi viettää niin paljon kuin haluaisin. Pärjään työssäni hyvin, esimiehet ja asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä ja ikäisekseni olen edennyt hyvin alani töissä. Työni on noteerattu työyhteisöni ulkopuolella ja annan asiantuntijahaastatteluita alallani. Tämä tuntuu ärsyttävän kollegoita samassa työyhteisössä, mutta esimiehet ovat tyytyväisiä.
Haluaisin edetä työurallani pidemmälle ja tarvitsisin siihen kollegoiden tukea. Tämä on osoittautunut haastavaksi, sillä minun on vaikea saada samassa työyhteisössä olevien kollegoiden tukea. Esimiehet ja asiakkaat ovat tyytyväisiä, mutta samassa työpaikassa olevat kollegat suhtautuvat nihkeästi. En ymmärrä negatiivista suhtautumista, sillä teen työni hyvin.
Pohdin tätä ongelmaa erään työkaverini kanssa ja hän totesi, että ongelma on ulkonäössäni. Olen kuulemma työkavereistani "ärsyttävän kaunis ja nuori". Kuulemma ongelmaa ei olisi, jos en erottuisi massasta. Alallamme on totuttu siihen, ettei ulkonäköön ja pukeutumiseen juuri panosteta. Koen olevani ihan tavallisen nuoren naisen näköinen, meikkaan kevyesti, pukeudun siististi eikä tyylini ole mitenkään räikeä, vaan naapurintyttömäinen. Erotun normaalipainoisena työporukasta ja pidän kehostani huolta liikkumalla. Turhauttaa, kun ammatillinen eteneminen on haastavaa ulkonäöstäni johtuen. Iälleni en voi mitään ja ikää tulee jokaiselle samaan tahtiin. Voiko ulkonäkö todella olla este uralla etenemiselle? Miksi työelämässä ei voisi olla osaava ammattilainen ja samalla huolehtia ulkonäöstään? Onko muilla kokemusta tällaisesta?
Ap
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä käytännössä tarvitset työkavereiden tukea uralla etenemiseen?
Alallamme on vaikea edetä kovin korkealle, jos kollegat eivät suosittele sinua ja asetu taaksesi. Piirit ovat pienet ja työt menevät usein suositusten perusteella.
Ap
Esimiehesi on ollut tyytyväinen. Pyydä häneltä suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et luule, että se on rumalle naiselle jotenkin helpompaa.
Vaihda ympäristöä. Siis firmaa.
jep onpa ap:lla ongelma. Itse olen sivusta seurannut miten harmaahiirulaistuttava saa paskaa niskaan muilta naisiltamiehet kohtelee paskasti ja oma mies flirttaa näille kauniimmille ja oikeastaan jopa fiksummille. Kauniiden kanssasisarien kaveruudesta kilpaillaan jne Itse olen sitä mieltä että tyylitaju korreloi älykkyyden kanssa. Itse on vaikea pitää harmaavarpusta jotenkin fiksuna. Älykkyyteen vaikuttaa myös käytöstavat ja se miten puhuu muille. Näiltä varpusilta monesti se puuttuu kun kiehuvat kateudesta.
Luulen että toi tyhmyys liitetään enemmän semmoiseen tuksu laittautumiseen kaikki varmaan tietää mitä tarkoitan...:D
Taidat olla naisvaltaisella alalla, Ap? Älä odota toisten tukevan sinua, se ei ole osa suomalaista työkulttuuria. Jenkeissä saatetaan kehua ja hehkuttaa, mutta ei täällä.
Tee siis työsi hyvin, vaihda välillä firmaa ja etene sitä kautta ylöspäin. Jos olet hyvä työssäsi, esimiehet ja asiakkaat tietävät tämän, niin pääset kyllä ennemmin tai myöhemmin etenemään. Vaihda kuitenkin työpaikkaa, nykyisessä paikassasi et tule etenemään toivomallasi tavalla.
No ei pidä paikkaansa. Kyllä kauniit ja hoikat ihmiset menestyy aina. Vaikka ei olisi edes pätevä.
Näytitpä miltä tahansa niin suurinta osaa työkavereista ärsyttää ihminen joka suoriutuu töistä heitä paremmin/saa enemmän kehuja. Ehkä työkaverisi joutuvat kuuntelemaan asiakkaiden tai esimiesten hehkutusta sinusta ja se ärsyttää?
Vauvapalstalta saat kasan alapeukkuja jo siitä, että erehdyt kirjoittamaan olevasi jonkun mielestä hyvännäköinen. Kukaan ei koskaan ole täällä kaunis, vaan kauneus on aina kuviteltua tai nöyräkehumista.
Päinvastoin se on niin että vain kauniit menestyvät. Ja pääsevät urallaan ylös.
Todennäköistä, että työkavereita kalvaa tietty kateus sinua kohtaan, mutta tuntuu kummalliselta että se olisi ainoa syy siihen, että etenemistahtisi on jähmeää. Voiko jokainen kollega muka olla niin kateellinen, että estää toisen etenemisen vain siksi? Kuulostaa todella itsekeskeiseltä.
Mulle tuli postauksesi perusteella sellainen kuva susta, että olet prefektionisti, tosi positiivinen ja motivoitunut ihminen. Kaikki nuo ominaisuudet ovat hyviä... tiettyyn rajaan asti. Tiedätkö sen tunteen kun joku tuntuu vähän liian siloitetulta? On myös se sanonta: "moni kakku päältä kaunis." On omalla tavallaan luotaantyöntävää, jos kaikki on aina kuten elokuvissa ja Kodin Kuvalehden kannessa. Se ei ole "normaalia." Normaaliin elämään kuuluu virheet ja puutteet, huonot ja kurjat ajat.
Jos olet töissä jatkuvasti positiivinen ja motivoitunut, siitä huokuu ennen pitkää väkisin tietynlainen teennäisyys, esittämisen tuntu. Susta tulee heti paljon enemmän "ihminen," lähestyttävämpi ja samaistuttavampi kun näytät muille, etenkin kollegoille, että "tänään mulla on vähän p*ska päivä." Välillä on ihan OK valittaa turhistakin asioista, koska ei se töihin lähteminen aina herkkua ole. Siinä tuntee työyhteisössä tiettyä yhteenkuuluvuuden tunnetta, kun yhdessä jaetaan samanlaiset turhautumisen ja onnistumisen tunteet. Ihaninta on, kun joskus joku itseä vanhempi ja kokeneempi kollega tulee taukohuoneeseen ja alkaa purkautua todella raastaneesta asiakkaasta. Siinä uskaltaa itsekin todeta: "Oikeasti? Mulla oli joskus ihan samanlainen!" Ja näitä tilanteita saa sitten yhdessä purkaa ja päivitellä, nauraakin niille yhdessä.
Sulla on hyvin hallussa jo kaikki se, mitä esimiehet ja asiakkaat sulta odottaa. Nyt sun täytyy enää uskaltaa olla ihminen kaikkine puutteinesi ja ongelminesi myös kollegoille, koska epätäydellisiä ihmisiä hekin ovat.
Vierailija kirjoitti:
No ei pidä paikkaansa. Kyllä kauniit ja hoikat ihmiset menestyy aina. Vaikka ei olisi edes pätevä.
Näin helppoa se on naisille. Laihduttaa muutaman kilon ja vain taivas on rajana. Eikun.
Ihan mielenkiinnosta, millä alalla olet, jos ulkonäköön ei panosteta. Et ainakaan juristi tai sisustusarkkitehti.
Työyhteisön ilmapiirissa voi olla vikaa ja siihen auttaa työpaikan vaihto. Mutta jos joka työpaikassasi työkaverit ovat olleet nihkeitä sinua kohtaan niin oletko miettinyt miten itse käyttäydyt muita kohtaan?
Oletko itse sellainen työkaveri millainen haluaisit että sinulle oltaisiin?
Koetko työkaverit ainoastaan astinlaudaksi kohti ylennyksiä etkä katso tarvitsevasi heitä muuhun?
Pidätkö itseäsi parempana kuin he ja ajattelet ansaitsevasi etenemistä enemmän kuin he?
Eiköhän kollegat pidä vaan huolta omasta urastaan. En ymmärrä miksi heidän pitäisi tukea sinun uraasi?
Eli työpaikkasi ihmiset ovat ylipainoisia, eivät huolehdi itsestään ja kuitenkin sinä annat asiantuntijahaastatteluja medioille vai? Norttikö olet?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et luule, että se on rumalle naiselle jotenkin helpompaa.
Vaihda ympäristöä. Siis firmaa.
Jep. Kaunis nainen on harvoin köyhä, olipa työ- tai koulutustilanne mikä tahansa, koska kauniit naiset kiinnostavat varakkaita miehiä. Sanoisin myös, että ulkoisesti vähemmän viehättävällä naisella on haastavampaa, myös työelämässä, harvoin noin päin kuin avaajan kommentissa.
Olen hoitoalalla, joka on siis naisvaltainen. Kerran hain töitä paikasta, jossa oli mies esimiehenä, ja vaikka olin pätevin hakija, tuli kesäsijaisuuksiin valituksi minua kokemattomampia, mutta nuorempia, kauniimpia ja hoikempia tyttöjä.
Mä tiedän vaikka millä mitalla (ihan kansaisvälisisestikin) menestyneitä ja todella kauniita naisia. Jos jossain firmassa asiat on noin, niin ei kyllä taida olla sellainen firma, jossa kannattaa olla töissä...
Ulkonäkö ei estä työuralla menestymistä, jollet ole sellaissessa ammatissa, kuten mannekiini, malli, markkinointi-ihminen, suuren teollisuuslaitoksen myyjät tai joku muu vastaava.
Asiantuntija-ammateissa kukaan ei koskaan milloinkaan katso ihmisen ulkonäköä, vaan osaamista ja asiantuntijuuden korkeaa tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, millä alalla olet, jos ulkonäköön ei panosteta. Et ainakaan juristi tai sisustusarkkitehti.
Niin kyllä suurin osa aloista vaatii siistin ja huolitellun ulkonäön, etenkin jos asiakkaiden kanssa ollaan tekemissä (enkä siis tarkoita, että mallilta tulisi näyttää).
Älä nyt pidä jännityksessä vaan kerro millä alalla olet.
Kateudesta on monesti kyse, vaikkei sitä kukaan ääneen myönnä. Tottakai ottaa päähän, kun töihin tulee joku nuori, hehkeä ja joka vielä sattuu olemaan hyvä työssään. Ei tämä nyt lohduta, mutta jospa tilanne muuttuisi kun sinulle tulee enemmän ikää. Muista, että hankittu osaaminen ei häviä mihinkään.