USA:ssa asuneet! Mitä siellä syödään arkiruokana perheissä?
Kun täällä on makaronilaatikko, jauhelihakastike, kalakeitto, nakkisoppa, niin mitä vastaavia siellä tehdään kotona?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu perheestä. Itse syön aika usein papukastiketta ja makaronia koska tykkään niistä ja minulla on niihin varaa. Yhdysvaltain puolen isovanhemmilla oli aina tarjolla omenapiirakkaa.
Tuntuu kummalta heidän papujen syöntinsä, tylsää purtavaa. Suomessa niitä ei kovin pajon syödä ja itse en todellakaan pidä niistä.
Luulin että se papujen syönti on suurinpiirtein siltä ajalta, mille länkkärifilmit ajoittuu
Pavut taitaa juontaa juurensa historiasta, sillä britit syövät niitä myös. Brittien siirtokunnan tavat elää vieläkin.
Ja meksikolaiset syö papuja toki myös.
Eiköhän se papujen syönti johdu siitä, että tuolla nyt ne kasvaa hyvin. Samalla lailla eri puolilla maailmaa syödään juuri siellä kasvavia tuotteita: suomalaisille perinteiset juurekset ovat tuttua sapuskaa, kun taas toisaalla ruuan perustana voi olla esimerkiksi keittobanaani, tai maissi, tai ne pavut. Pavut ovat halpoja, niistä on helppo tehdä maukasta ja täyttävää ruokaa ja ne säilyvät hyvin (purkeissa ja kuivattuina).
Tosin sitä vihreiden papujen syöntiä grilliruokien yhteydessä en oikein käsitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen keittiö on grillimakkaraa kesällä ja nakkikeittoa talvella. Ei kiitos!
😂
Mä vedän rajan yhteen grillimakkaraan kesässä, nakkikeitosta en muista koska olisin syönyt.Sama. Ei syödä jauhelihakastiketta (siis sitä ruskeassa kastikkeessa, spagetti bolognese muodossa ainoastaan), ei makaronilaatikkoa eikä montaa muutakaan suomalaista arkiruokaa koska ne ovat kerta kaikkiaan niin tylsiä.
Tottakai mikä tahansa ruoka on tylsää. 1. Jos sitä syö jatkuvasti. 2. On joutunut syömään huonosti valmistettuna laitosruokaa. 3. Ei osaa muunnella esim makaronilaatikkoa. 4. On surkea kokki. 5. Käyttää huonoja raaka-aineita.
En osaa nähdä suomalaista ruokaa tylsänä. Nyt esim meillä syödään paljon uunijuureksia, porkkanaa, palsternakkaa, punajuuria, selleriä, perunaa, ovat nyt parhaimmillaan tuoreita, eivätkä edes kalliita, lisänä kermaviili-, jogurttikastike ja liha, kala tai muu prot sisältävä esim viimeksi näitä uusia falleroita, suomalainenkin ruoka muuttuu.
Hyvin tehty ruskeakastike on hyvää, pari viikkoa sitten tein pitkään haudutettun lihakastikkeen ja sain kyllä ruokailijoita kiitosta.
USAn erikoisuus on maissi. Sen viljelyä on tuettu valtion toimesta niin paljon että tuotanto on valtavaa. Niinpä sitä tungetaan ihan kaikkeen. Ei toki suoraan maissina vaan siitä jalostetaan kaikkea jopa teolliseen tuotantoon. Siis tavaroiden, ei ruokien.
Vaikea löytää einestä mihin ei olisi jollain konstilla ympätty maissia.
YouTube videoita niiden talon sammutuksesta ei kestä katsella kyllä. Ne ei yhtä autoa pysty siirtään pois palon tieltä lopulta se palaa . Autotallin ovea ne ei saa auki . Siihen kävisi trukki. Eikä tunnin moottori sahaus. Naapurit ei ymmärrä kastella talonsa seinää ei kattoa ne vaan odottaa että muut tekee. 🤭🤭🤭🤭
Poroja siellä on kai kauriit ja peurat . Puhvelin maitoa on mozarellassa. Jos totta puhutaan meillä on pahvin makuisia kanan rinta leikkeitä ja koipia rehulla kasvatettua . Toivotaan ettei samaa rehua kuin hullun lehmän rehut. Amerikassa kasvaa hyviä maapähkinöitä ja hunajaa. Jätti isoja uuniperunoita kaipaa oli missä tahansa. Kertokaa turisteille että meillä on joutsen kansallislintu ja rauhoitettu . Myös riikinkukko ja sorsa voisi rauhoittaa muuten rosvot vie. Ainakin jotkut söi siellä krokotiilin lihaa spagetissa.
Sitä mitä lähellä olevien ravintoloiden ruokalistalta kulloinkin löytyy...
Amerikassa syödään erittäin harvoin mitään kotiruokaa. Ellei mennä ravintolaan, niin tilataan kotiin grillistä , pikaruokalasta.
Eihän amerikkaiset tiedä yhtään mitään kotiruuasta ❗ Harva osaa vettä keittää.
Vierailija kirjoitti:
Sitä mitä lähellä olevien ravintoloiden ruokalistalta kulloinkin löytyy...
Amerikassa syödään erittäin harvoin mitään kotiruokaa. Ellei mennä ravintolaan, niin tilataan kotiin grillistä , pikaruokalasta.
Eihän amerikkaiset tiedä yhtään mitään kotiruuasta ❗ Harva osaa vettä keittää.
Kuinka kauan olet Amerikassa vieraillut? Suomalaisethan tarvitsevat erillisen vedenkeittimen kun ei taida hellalla onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vaihto-oppilaana. Maksamakkarakeitto oli yllättävän yleinen arkiruoka. En olisi ennakkoon kuvitellut sitä siellä tapaavani. Hampurilaisia toki syötiin paljon. Pizzaa myös ja erilaisia makaronivirityksiä. Kun haluttiin parempaa, grillattiin isoja naudanlihapihvejä.
Miten ne tekivät sen maksamakkarakeiton ?
Minun piti oikein guuglettaa tata "yleista" ruokaa. Selvisi etta se on saksalainen soppa.
http://www.mybestgermanrecipes.com/german-liver-dumpling-soup/
t. usalainen
On noita reseptejä saksalaisillakin sivustoilla, mutta löytyy täältä Vauva av:stakin ihan tavallisen suomalaisen maksamakkarakeiton resepti.
Maksamakkarakeitto:
1. Kiehauta 2,5 dl täysmaitoa.
2. Lisää joukkoon muutamia purjosipuliviipaleita, 1/2 dl pakasteherneitä ja kourallinen cashew-pähkinöitä.
3. Kiehauta ja lisää 20-30 grammaa voita tai margariinia.
4. Viipaloi joukkoon 150 grammaa maksamakkaraa.
5. Kiehauta ja mausta ruohosipulilla, mintulla, meiramilla, juustokuminalla ja muskottipähkinällä. Lisää suolaa maun mukaan.
6. Kiehauta ja anna maun tasaantua 15-20 min.
Kuinka monelle tama 2.5 dl:n keitto riittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vuoden asuin amerikkalaisessa perheessä ja siellä syötiin vain noutoruokaa. Hampurilaisia ja pitsaa lähinnä.
Olin myös yhden kesän amerikkalaisessa perheessä (Florida 1989). Perheen äiti oli kotiäiti, mutta kertaakaan ei laittanut itse ruokaa. Pikaruokaa haettiin koko ajan ja illalla mentiin ravintolaan syömään, kun perheen isä tuli töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vaihto-oppilaana. Maksamakkarakeitto oli yllättävän yleinen arkiruoka. En olisi ennakkoon kuvitellut sitä siellä tapaavani. Hampurilaisia toki syötiin paljon. Pizzaa myös ja erilaisia makaronivirityksiä. Kun haluttiin parempaa, grillattiin isoja naudanlihapihvejä.
Miten ne tekivät sen maksamakkarakeiton ?
Minun piti oikein guuglettaa tata "yleista" ruokaa. Selvisi etta se on saksalainen soppa.
http://www.mybestgermanrecipes.com/german-liver-dumpling-soup/
t. usalainen
On noita reseptejä saksalaisillakin sivustoilla, mutta löytyy täältä Vauva av:stakin ihan tavallisen suomalaisen maksamakkarakeiton resepti.
Maksamakkarakeitto:
1. Kiehauta 2,5 dl täysmaitoa.
2. Lisää joukkoon muutamia purjosipuliviipaleita, 1/2 dl pakasteherneitä ja kourallinen cashew-pähkinöitä.
3. Kiehauta ja lisää 20-30 grammaa voita tai margariinia.
4. Viipaloi joukkoon 150 grammaa maksamakkaraa.
5. Kiehauta ja mausta ruohosipulilla, mintulla, meiramilla, juustokuminalla ja muskottipähkinällä. Lisää suolaa maun mukaan.
6. Kiehauta ja anna maun tasaantua 15-20 min.Kuinka monelle tama 2.5 dl:n keitto riittaa?
Tähän osaa vastatavain reseptin lähettäjä. Voisi kuitenkin kuvitella, että siinä on yhden hengen annos.
Ravintoloissa syöminen on halvempaa kuin Suomessa, riipuen tietty ravintolasta. Pikaruokalat ovat superhalpoja. En silti yleistäisi, että useimmat syövät koko ajan ulkona. Kaikki paikalliset ystäväni kyllä tekevät enimmäkseen kotiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu perheestä. Itse syön aika usein papukastiketta ja makaronia koska tykkään niistä ja minulla on niihin varaa. Yhdysvaltain puolen isovanhemmilla oli aina tarjolla omenapiirakkaa.
Tuntuu kummalta heidän papujen syöntinsä, tylsää purtavaa. Suomessa niitä ei kovin pajon syödä ja itse en todellakaan pidä niistä.
Luulin että se papujen syönti on suurinpiirtein siltä ajalta, mille länkkärifilmit ajoittuu
Pavut taitaa juontaa juurensa historiasta, sillä britit syövät niitä myös. Brittien siirtokunnan tavat elää vieläkin.
Eiköhän se papujen syönti johdu siitä, että tuolla nyt ne kasvaa hyvin. Samalla lailla eri puolilla maailmaa syödään juuri siellä kasvavia tuotteita: suomalaisille perinteiset juurekset ovat tuttua sapuskaa, kun taas toisaalla ruuan perustana voi olla esimerkiksi keittobanaani, tai maissi, tai ne pavut. Pavut ovat halpoja, niistä on helppo tehdä maukasta ja täyttävää ruokaa ja ne säilyvät hyvin (purkeissa ja kuivattuina).
Tosin sitä vihreiden papujen syöntiä grilliruokien yhteydessä en oikein käsitä...
Green beans - paras vihannes mita tiedan.
Kun asuimme jenkeissä miehen työn takia niin ainakin näitä:
- perunalastuja
- hampurilaisia
- corndogeja
- haettiin KFC:sta isoja kanaämpäreitä
- kuorrutettuja donitseja:
- kokista meni pari gallonaa päivässä
Viisihenkinen perhe
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli usein sunnuntaisin mureketta, roast beefiä, perunamuusia, maissia jne. Arkipäivinä corn dogeja, macaroni&cheeseä tai kerrosleipiä, missä sipsejäkin sisällä. Usein paikallisissa hampurilaisravintoloissa oli tarjouksessa tiettynä päivinä esim. 10 hampurilaista könttähintaan. Haettiin niitä, sellainen lautaselle ja sipsejä kylkeen.
Perheessä 30+ vanhemmat, äiti kotona 5-vuotiaan kanssa. Minä koulussa ja isä töissä.
Taisitte olla suomalainen perhe Amerikassa. Ei mitaan tekemista amerikkalaisten ruokailutapojen kanssa.
No jos olisit asunut itse amerikoissa niin tietaisit etta tuo on aika normisettia. Samanlaista ruokaa olen nahnyt monessa perheessa taalla. Varsinkin roast beef ja maissi eri tavalla valmistettuna on suosittuja. Sunnuntaipaivallinen on iso juttu monessa perheessa ja laitetaan tavallista parempaa ruokaa, usein on muitakin perheenjasenia kylailemassa ja syomassa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin papuja, maissia ja perunamuussia tuntuu olevan joka aterialla.
Tunnet siis kaikki amerikkalaiset?
Kysymys on yhtä tyhmä kuin mitä syödään?
Mieti vähän kuinka monta väestökultuuria jenkeissä on
Mached poetotoes, chilli, hambugers, grillid beef, chambalaja, turkey and other stuf that finlands no knowing
Vierailija kirjoitti:
Mached poetotoes, chilli, hambugers, grillid beef, chambalaja, turkey and other stuf that finlands no knowing
Palstalla pitaisi olla punakyna nappi mita painaa. :D
Amerikassa kaikki ruoka on täyttä paskaa.
Kalatacot oli ainoita joita voisi tarjota eurooppalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa kaikki ruoka on täyttä paskaa.
Kalatacot oli ainoita joita voisi tarjota eurooppalaisille.
USAhan on oikea ruokakulttuurien luvattu maa.
Onko Suomessa montakin Michelin-tahtiravintolaa? USAssa on.