Nyt niitä kangasmaskeja ei suositellakkaan
On tää hauskaa. Juuri kun yritykset innolla alkoi niitä tekemään. Ja Finlaysonin oikein julkisti hienot mallistonsa eri kuosein.
THL ilmoittaa ettei niitä suositella ja ovat jopa vaarallisia.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
THL ja STM eivät voi ikinä suositella minkäänlaisten maskien käyttöä, koska
1. Ne ottivat joku viikko sitten kannan, ettei niitä saa käyttää. Oikea viranomainen ei peru ikinä päätöstään. Sellainen osoittaa heikkoutta.
2. Ne vitkuttelivat ostoasiassa eikä Suomi päässyt maskien yhteishankintaan muiden EU-maiden kanssa. Omat ostot ovat menneet ihan persiilleen tähän asti. Maskeja ei vaan ole riittävästi.
3. Suojaavia FFP2 ja FFP3-tason maskeja ei riitä edes terveydenhuollon ammattilaisille, kotihoitoon, vanhustenhoitoon jne. Kuinka niitä voisi suositella tavalliselle pulliaiselle, kun niitä ei ole eikä tule?
Itse ostin kuukausi sitten Puuilosta muutaman nipun maskeja. Vanhastaan minulla oli muutama, koska hion silloin tällöin maaleja, joissa täytyy olla suu/nenäsuojain.
Yllätys, yllätys, ne ovat näitä ammattitason FFP2-suodattimia. Suodattavat myös aerosoleja. Nyt en heitä niitä roskiin käytön jälkeen vaan desifioin saunan uunin päällä 80-90 asteen lämpötilassa ja otan käyttöön taas viikon päästä. Pöpöt ovat varmasti poissa silloin. Kuumuus tappaa pöpöt ja kuivassahan ne kuolevat muutamassa päivässä.
Eli minulla riittää terveydenhuollon ammattitason maskeja ainakin vuodeksi.
Käytän niin kuin leikkausalissakin tehdään eikä kukaan voi estää. Tai kuka tietää, jos THL vaatii niiden käyttämisestä sakot.
Samoin käytän kaupassa kertakäyttökäsineitä, joita ostin 100 kpl. Nehän voi pestä ja kuivattaa viikon ennen uutta käyttöä.
Tuolla sun toiminnallasi ei ole sitten mitään tekemistä leikkaussalien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kangasmaskin ideahan on suojata sun kanssa asioivia, ei sinua. Sairaalassa lääkärit ja hoitajat käyttävät maskeja sinun, ei omaksi suojakseen. Jos SINULLA on koronatartunta, sinun kuuluu käyttää maskia. Jos näin ei ole, maski on yhtä tyhjän kanssa.
Jos henkilöllä on koronatartunta hän toivottavasti ei ole liikkeellä suojalla eikä ilman!
Näin. Siinä mielessä "act like you've got it" on huono neuvo. Jos oikeasti jokainen ihminen toimisi kuin olisi jo koronapotilas eli eristäytyisi 100%, yhteiskunta ei toimisi. Jonkun on pakko aina joskus olla poissa kotoakin, jotta saadaan ruokaa ja muita palveluja. Mutta mitä koronapotilas tekisi, jos jonkun äärimmäisen pakottavan syyn takia kuitenkin pitäisi kotoa poistua? Sitähän tässä ehkä haetaan kuitenkin, mutta viesti on väärä jos tulee se mielikuva, että tunnettu koronan levittäjä voi jonkinlaisten suojaimien kanssa liikkua ihmisten ilmoilla.
Itse ymmärrän sekä asiantuntijoiden maskinkäyttösuosituksen että toisten asiantuntijoiden huomattavan skeptisyyden. Iso osa maskiporukasta tekee kardinaalivirheitä hygienian kanssa. Ei, sitä ei pidä laittaa välillä kaulalle, eikä kosketella käytön aikana. Sitä ei ulkopuolinen voi tietää, miten pesu ja uudelleenkäyttö toimivat ihmisten kodeissa, mutta luultavasti siinäkin on ongelmia. (ECDC:n ohje muuten hyväksyy 60 asteen pesun, mutta mitään hyllyssä kuivattamalla puhdistamisia ei suosittele mikään taho.) Jos kyseessä on itse tehty maski, joka voi olla mitä tahansa materiaalia ja minkä tahansa mallinen, niin siinä kyllä koskettelu varmasti lisääntyy, koska epämääräiset huiviviritelmät eivät kerta kaikkiaan pysy paikallaan niin hyvin, että koskettelua olisi mahdollista välttää. Näiden takia ymmärrän, että mitään yleistä suositusta ei voi antaa, ja diy-maskien laaja käyttö asiaan perehtymättömillä voisi tosiaan aiheuttaa runsaasti haittoja. Sen sijaan jos tuote on turvallista materiaalia ja malliltaan toimiva ja käyttäjä valveutunut ja käyttöohjeita noudattava yksilö, niin olen aika varma että hyöty on haittaa suurempi. Tähän joukkoon liityn itsekin heti kun käyttämäni verkkokauppa saa tilaukseni toimitettua - eipähän ainakaan tarvitse ottaa omalletunnolleen sitä, että on tartuttanut ties kuinka monia, kun työn takia kuitenkin joudun julkisilla kulkemaan.
Eristäytyminen on eri asia kun karanteeni. Ja NHS:n suosittelee, ei määrää ainakaan vielä, ketään jäämään niihin kumpaankaan.
Mutta järkevä ihminen ymmärtää kyllä, että on tarkoitus herättää ihmiset huomaamaan, että he ovat mahdolisia taudin kantajia jo ennen kun tauti antaa mitään merkkejä.
Siksi on järkevää toimia kuin vapaaehtoisessa karanteenissa. Eli kotona voi tehdä työtä ja olla normaalisti, mutta vähentää lähikontaktit muihin minimiin ja silloin kun on pakko olla toisten kanssa läheisesti tekemisissä huomioi turvavälin sekä käyttää maskia mikäli sellainen on saatavilla.
Ne jotka eivät voi tehdä etätöitä menevät töihin ja sillä hyvä, noudattavat ohjeita kontaktien rajoittamisesta mahdollisuuksien rajoissa ja ne joiden työhön lähikontaktit kuuluvat käyttävät työnantajan antamia suojaimia.
Siitä tässä tuossa on kyse eikä mistään muusta. Yhteiskunnan pyörät pyörivät kyllä, hieman hitaammin kuin normaalissa olosuhteissa, mutta pyörivät kuitenkin. Aivan kuten olemme nähneet 5vk ajan nyt, ruokaa on kaupoissa, bensaa saa mittarilta ja vain harvoista tavaroista joita ihmiset erehtyivät hamstraamaan on vielä hieman puutetta kaupoissa.
Liike- ja harrastustoiminat joita ei voida tehdä lähikontaktitta on kielletty, mutta se on tämän ruljanssin hinta jotta hoitokapasiteetti riittäisi ja selvittäisiin siihen asti, että vaikeimpia taudin muotoja voidaan hoitaa henkiä menettämättä muutenkin kuin vain oireenmukaisilla toimilla tai rokote saadaan aikaiseksi. Siihen asti tätä kestää, ei tätä kukaan halua jatkaa pidempään kun on pakko.
Ja se on selvää, että aina näitä rysähdyksiä seuraa kova kasvu eri osa-alueilla bisneksessä ja uusia mahdollisuuksia syntyy tilalle mitä aiemmin ei ollut. Sen sijaan, että murehtii maahan kaatunutta maitoa kannattaa nyt suunnata katse jo tulevaan ja miettiä aikaa tämän vaiheen jälkeen. Jos keksii hyvän bisneksen niin nyt kiireesti liiketoimintasuunnitelmaa sorvaamaan, miettimään kumpanuuksia ja mahdollisia rahoituskuvioita.
Kyllä tämä tästä selviää. Maailma on tietysti hieman eri asemassa tämän jälkeen, mutta yritteliäälle tilaisuuksia on yllin kyllin tämän jälkeen se on aivan varmaa. Kasvu ei tietysi ole joka paikassa samanlaista eikä jokaisella osa-alueella, mutta kyse onkin siitä että löytää niitä missä kasvun mahdollisuuksia on olemassa eikä jää voivottelemaan menneitä.
Vierailija kirjoitti:
Toiset suosittelee, toiset ei.
Minä kyllä uskon, että kauppareissun ajan on parempi olla edes joku suoja kuin olla ilman. Siitä on ihan selviä todisteita.
Kyllä se jotain suojaa. Mä en enää kuuntele THL:n tai STM:n virallisia suosituksia, teen niin kuin maalaisjärki sanoo, ja katson mitä ulkomailla tehdään, esim. Saksassa maski pakollinen julkisilla paikoilla. Olisi hyvä, että nämä tahot keskittäisivät energiansa siihen, että neuvoisivat maskien teko- ja pesuohjeet, mutta kun eivät sitä tee, niin täytyy jotenkin itse järkeillä. Olen siirtynyt uutisiakin kuuntelemaan maikkarille, kun en jaksa enää kuunnella sitä ylen propagandaa, mitä meille on syötetty kolme kuukautta. Tuodaan juurikin ne väärät ihmiset sinne studioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se kangasmaski voi suojata pahimmilta roiskeilta mutta ei se kovin tehokas muuten ole.
Ja se tosiaan kostuu nopeasti eikä ole sitten enää hygieeninen.
Eikä sitä saisi käpälöidäkään.Itse tykkäisin heittää käytetyn maskin roskiin.
En millään tahtoisi kotona alkaa säilyttää likastuneita maskeja. Eihän sellaista yhtä nyt yksinään viitsi 90 asteessa pestä .... enkä tiedä viitsisinkö sitten enää käyttää uudelleen pesun jälkeen ... tulikohan varmasti puhtaaksi.Keittäähän sen voi kanssa.
Miksi kaikki miettii vain lämpötiloja, kun saippua on tuohon tautiin tehokas? Saippuapesu ja kuivaus toimii, pesukoneessa toki, kun saa valittua korkea lämpötila tietysti kaveriksi niin muutkin häviää.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu! Täällä Saksassa on suositus käyttää maskeja, jopa niitä kangasmaskeja. Joissakin osavaltioissa se on jopa pakollista.
Suomen THL tietää parhaiten. Meillä on maailman paras koulutus, nääs.
Jos haluat pitää itsesi ja lähimmäisesi turvassa, kannattaa käyttää maskia yleisillä paikoilla. Jos haluat olla mukana koekaniina ja kokeilla mitä tauti sillä kertaa aiheuttaa, niin sitten ei tarvitse maskeja mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Kangasmaski ei ole kovin tehokas koska se imee kosteutta. Pitäisi olla muusta materiaalista tehty.
Se juurikin on tehokas imiessään kosteutta, se kosteus sisältää tartunnastaan tietämättömän ihmisen uloshengityksen mukana lähteneet viirukset. Ilman kangasmaskia uloshengityksen vesihöyry leijuu viiruksineen ympäriinsä ja päätyy tietysti jonkun onnettoman hengitysteihin aiheuttaen jälleen uuden tartunnan.
Suomen viranomaiset ja hallitus eivät suosittele maskeja, koska mahdollisimman moni ihminen on tarkoitus tartuttaa laumasuojan luomisen varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kangasmaskin ideahan on suojata sun kanssa asioivia, ei sinua. Sairaalassa lääkärit ja hoitajat käyttävät maskeja sinun, ei omaksi suojakseen. Jos SINULLA on koronatartunta, sinun kuuluu käyttää maskia. Jos näin ei ole, maski on yhtä tyhjän kanssa.
Jos henkilöllä on koronatartunta hän toivottavasti ei ole liikkeellä suojalla eikä ilman!
Suuri osa tartunnoista on täysin oireettomia. Et voi tietää, oletko saanut tartunnan ja nyt levität sitä - tietämättäsi.
Vierailija kirjoitti:
Havaintoja tosielämästä: Tällä viikolla olen nähnyt useita kasvonsa kaulahuivilla suojanneita naisia ja jonkun miehenkin. Osalla vain suun edessä, osalla myös nenän peittona.
Yhteistä näille kaikille: Kädet koko ajan kohenteli huivia, osa piti huivia paikallaan kädellään. Osa veti huivin välillä kaulalle ja nosti kohta takaisin suun eteen. Ja siinä toki niillä samoilla käsillä työnnettiin ostoskärriä ja hypisteltiin kaupan tuotteita.
Itku veinaa välillä päästä.
Olen myös miettinyt tarjolla olevia käsidesejä. Päivän aikana pumppuun koskee kymmenet ihmiset. Yhdenkään en ole vielä nähnyt ottavan käsidesiä niin paljon kuin suositukset ovat. Pieni liraus, hierotaan kämmeniä vastakkain kaksi kertaa ja menoksi. Tämäkö riittää?!?
Olen nähnyt usean ihmisen aivastelevan nenäliinaan, jonka jälkeen se mytty tungetaan taskuun ja niillä samoilla roiskeita saaneilla käsillä jatketaan ostoksia. Yskiminen tapahtuu edelleen perinteisesti nyrkkiin tai ihan vain vähän päätä kääntäen ilmaan.
Ja edelleenkin ihmiset nuolee sormiaan! Käsittämätöntä!
Joo ei, jokainen aivastus ja yskäisy ei tarkoita koronaa, tai edes muita viruksia, moni kärsii siite- ja katupölystä, mutta MITEN ei vieläkään nämä asiat ole ihmisillä hallussa?!? Perusjuttuja, joita opetettiin pienille päiväkodissa jo ennen koronaa, niin sitten tuollaiset ihan tavalliset siistin ja fiksun näköiset aikuiset eivät näitä osaa!
Mä laitoin eilen kangasmaskin tilaukseen, koska huivi ei pysy kasvoilla. Kehotan muita tekemään saman! Musta on outoa että viranomaiset väittävät että jopa FFP3:set ei muka suojaisi ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Me tilattiin koko perheelle maskit tuolta: https://holvi.com/shop/suojelutarvike/
Sieltä saa 10% alennuksen koodilla SUOJELU10
Tilasin myös tuolta. Tilaus lähti samana päivänä postiin ja ihan ok maskeilta vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu! Täällä Saksassa on suositus käyttää maskeja, jopa niitä kangasmaskeja. Joissakin osavaltioissa se on jopa pakollista.
Täällä Tsekissä on jo melkein kuukauden ollut maskipakko. 400e sakkoa voi rapsahtaa jos poistuu kotoa ilman sitä. Nimenomaan itsetehtyjä kangasmaskeja käyttävät kaikki, tapaukset vähenevät koko ajan ja tartuttavuusluku on jo alle 1.0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kangasmaski ei ole kovin tehokas koska se imee kosteutta. Pitäisi olla muusta materiaalista tehty.
Se juurikin on tehokas imiessään kosteutta, se kosteus sisältää tartunnastaan tietämättömän ihmisen uloshengityksen mukana lähteneet viirukset. Ilman kangasmaskia uloshengityksen vesihöyry leijuu viiruksineen ympäriinsä ja päätyy tietysti jonkun onnettoman hengitysteihin aiheuttaen jälleen uuden tartunnan.
Suomen viranomaiset ja hallitus eivät suosittele maskeja, koska mahdollisimman moni ihminen on tarkoitus tartuttaa laumasuojan luomisen varjolla.
Mutta kun kangas kastuu, niin sen läpi voi itse imeä helpommin koronaviruksia ja muita pöpöjä. Muita suojellessaan kannattaa huolehtia siitä, ettei samalla lisää omaa sairastumisriskiään. Joten maski pitää vaihtaa jos se kastuu. Ja jos se kastuu niin nopeasti, että ei ole käytännössä mahdollista vaihtaa niin usein, niin silloin sellainen maski on varsin huono ja on luultavasti parempi olla ilman. Mulla on maskisatsi tilauksessa tällä hetkellä ja kun saapuvat, niin ennen tositoimia pitää kotona testailla, kuinka kauan maski pysyy käytössä kuivana.
https://www.tv7.fi/vod/player/73980/
kyllä on tieteellistä tutkimusta maskin tarpeellisuudesta asiantuntijoilla.