Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylilääkäri Asko Järvinen sanoo että koulujen sulkemisesta ei ole ollut paljon hyötyä

Vierailija
18.04.2020 |

Koulujen sulkeminen on ollut ehkä vähiten tehokas keino koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi sanoi HUS:n infektiosairauksien ylilääkäri Asko Järvinen tänään Ylen Ykkösaamussa.

Eli lapset on laitettu kärsimään yksinäisyyttä ja kaipaamaan kavereitaan koteihin ihan turhaan.

Puhumattakaan niistä lapsista, joiden kotona on päihde- ja/tai mielenterveysongelmia.

Kommentit (396)

Vierailija
361/396 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronalinkoja ovat olleet etenkin aikuisten illanvietot joissa kännissä sössötetään juttua toisen naamassa kiinni ja varmaan suoraankin vaihdetaan ruumiinnesteitä.

Koululaisilla oli tartuntoja Suomessakin jo epidemian alussa esim. Helsingissä ja Kangasalla, eikö niistä seurannut laajempia tartuntaketjuja.

Vierailija
362/396 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeakouluissa opetetaan kriittistä ajattelua ja onneksi meissä ”mammoissa” on paljon korkeakoulutettuja. Me ymmärrämme, että Järvinenkin on vain ihminen ja asiantuntijakin voi erehtyä. Sehän on jo tässä koronakriisissä nähty jo monta kertaa, että asiantuntija on erehtynyt.

Olisi huolestuttavaa, jos jokainen uskoisi heti kaiken mitä jossain lööpissä kirjoitetaan. Kokemus on osoittanut, että sanoa voi vaikka mitä, mutta teot kertoo totuuden. Laitan siis lapseni kouluun siinä vaiheessa kun Marin ja Niinistö laittavat lapsensa päiväkotiin. Sitten se on turvallista.

Luuletko sinä, että Niinistön lapsi laitettaisiin päiväkotiin, vaikka koko koronaa ei olisi olemassa?

Muista turvallisuussyistä ei laiteta. Ja ehkäpä Haukio ei sitä edes haluaisi.

Vanhemmilla on katsos oikeus päättää tästä asiasta, kaikilla ei ole taloudellista pakkoa mennä töihin ja viedä lapsi hoitoon.

Niinistön lapsi on perhepäivähoidossa. Molemmat vanhemmat käy töissä vaikka siihen ei taloudellista pakkoa olekaan. Nyt varmaan tietenkään ei ole hoidossa.

Eikä taatusti ole mikään kunnallinen perhepäivähoitaja.

Mitä merkitystä sillä on? Hoitopaikka on hoitopaikka, pois kotoa vieraiden ihmisten, bakteerien ja virusten keskellä.

Sitä, että kyse on turvallisuudesta.

Miten yksityinen pph turvallisempi kuin kunnallinen pph? Jos tarkoitit, että on turvallisempaa olla kotona, niin totta. Siksi seuraankin milloin silmäätekevien lapset palaavat hoitoon ja kouluun.

He palaavat sitten kun siihen annetaan lupa ja koulut aukeavat. Ei silmäätekevät ole mikään poikkeus. Kouluun ei voi palata ennen kuin koulut avataan.

Silmäätekevillä on enemmän sisäpiiritietoa kuin taviksilla, joten seuraan edelleen milloin heidän lapset palaavat arkeen. Eivät palaa toukokuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/396 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusteena oli se etteivät lapset sairasta taudin vakavaa muotoa.

Mutta eivätkö he toimisi silti viruksen kantajina perheenjäsenilleen ja nämä edelleen omille sidosryhmilleen?

Asko Järvinen ei tainnut kuitenkaan ehdottaa riskiryhmien altistumista koronalle. Terveet lapset eivät ole riskiryhmä, eikä ole suurin osa heidän vanhemmistaankaan. Isovanhemmat sitten pitäisi pitää eristyksissä edelleen.

Olen itse riskiryhmään kuuluva vanhempi eikä kovin hyvältä tunnu lähettää lasta kouluun tai hoitoon tässä tilanteessa, että tuo itse vähäoireisena taudin kotiin, josta itse saatan päätyö teholle.

Vierailija
364/396 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin, mitä sanoi Ruotsista. Kovin nopeaan totesi, että loppupeleissä tilanne voi olla jopa huonompi Suomessa.

On se mahdollista, ja ihan yhtä mahdollista on, että Ruotsille käy huonommin. Se on puhdasta spekulointia. On vain niin, että etukäteen ei pysty ennustamaan.

Tämä virus on uusi eikä sitä vielä tunneta. Nythän tietoa karttuu joka päivä, eikä jälkiviisaudessa ole mitään järkeä. Kronologia kulkee vain yhteen suuntaan. Me eletään isoa ihmiskoetta läpi.

Henkistä kanttia kysytään ja kykyä sietää epävarmuutta. On jo nähty, ketkä eivät kestä 😂

Vierailija
365/396 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suojautumisesta on hyötyä.

Vierailija
366/396 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asko Järvinen oli kartalle heti epidemian alusta. Muistaakseni noin Suomen 5-6 tapauksen jälkeen hän sanoi tv:ssä "Näitä voi tulla muutama lisää".

Vierailija
367/396 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulujen sulkeminen oli virhe. Jos olisimme antaneet sairauden levitä, olisi tämä parin viikon päästä ohi.

Vierailija
368/396 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"koulujen sulkeminen oli virhe. Jos olisimme antaneet sairauden levitä, olisi tämä parin viikon päästä ohi."

<--- niin ja samalla tehohoito ja sairaalapaikat eivät olisi riittäneet kaikille sitä tarvitseville ja haluaville. Ja samalla hoitajat ja lääkärit pakotettaisiin ylitöihin kun terveydenhoitojärjestelmä ylikuormittuu

Vierailija
369/396 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronalinkoja ovat olleet etenkin aikuisten illanvietot joissa kännissä sössötetään juttua toisen naamassa kiinni ja varmaan suoraankin vaihdetaan ruumiinnesteitä.

Koululaisilla oli tartuntoja Suomessakin jo epidemian alussa esim. Helsingissä ja Kangasalla, eikö niistä seurannut laajempia tartuntaketjuja.

Oli tapauksia, kuten Forssan tapaus, missä opettaja oli matkaillu ulkomailla ja sitten aikaansaanut tartuntaketjun. Samanlainen tapaus Oulussa, näitä itävallan matkailijoita. Suomessa ei ollut kotoperäistä epidemiaa.

Vierailija
370/396 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AINUT JÄRKEVÄ ON LASSE LEHTONEN. Tietysti ei voida tietää kaikkea mutta tämän hetkisen tiedon valossa ainoa järkevä tapa käyttäytyä on tämän hetkisen tiedon mukaan jota Lasse Lehtonen käyttää.

Tää Asko Järvinen vetää vaan hatusta

Ja samoin on se Aki Linden(?) sekä pari muutakin lääkäriä HUSin alueelta joilla on järki päässä. Lisäksi pidän erityisesti Kainuun soten ylilääkäri Koukkarin suht suorapuheisesta tyylistä kertoa asiat kuten ne on ilman turhaa ymmärrystä, hymistelyä ja päänsilittelyä. Jotenkin virkistävää luettavaa.

Vierailija
371/396 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä helvetistä hän sen tietää, millainen tilanne olisi nyt ilman rajoituksia ja koulujen sulkemista?

Missä vaihtoehtotodellisuudessa minä nykyään elän? Ovatko ihmiset idiootteja vai olenko minä tietämättäni se idiootti enkä vain tajua sitä? Miksi kaikki on niin järjenvastaista nyt tällä hetkellä?

Olen, tiedätkö, ihmetellyt ihan samaa. Joka ikinen päivä tulee sellaista farssia joka tuutista! 

Toisaalta en ihmettele, ettei koulujen sulkemisella ole ollut toivottua vaikutusta - kun katsoo sitä määrää jengiä, mikä tuolla ulkona porukalla riekkuu! On pallopeliä, juoksujoukkuetta, naapuruston perheitä yhteisulkoilulla puistossa... Päiväkodin pihalla ulkoilutetaan koiralaumaa porukalla. 

Vierailija
372/396 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu on kaikkein pahin paikka virusten leviämisen kannalta. Ei mene syksyisin kuin viikko koulujen alettua, kun ensimmäiset opiskelijat ja opettajat aloittavat sairastelukierteen. Olen ollut opettajana vuodesta 1990, joten empiiristä kokemusta riittää.

Vierailija
373/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin, mitä sanoi Ruotsista. Kovin nopeaan totesi, että loppupeleissä tilanne voi olla jopa huonompi Suomessa.

On se mahdollista, ja ihan yhtä mahdollista on, että Ruotsille käy huonommin. Se on puhdasta spekulointia. On vain niin, että etukäteen ei pysty ennustamaan.

Tämä virus on uusi eikä sitä vielä tunneta. Nythän tietoa karttuu joka päivä, eikä jälkiviisaudessa ole mitään järkeä. Kronologia kulkee vain yhteen suuntaan. Me eletään isoa ihmiskoetta läpi.

Henkistä kanttia kysytään ja kykyä sietää epävarmuutta. On jo nähty, ketkä eivät kestä 😂

Spekuloinnista on tullut uusi muotityö. Jos tietää olevansa heikkohermoinen, niin ei kannata lukea koronauutisia lainkaan.

Vierailija
374/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eivätkö he toimisi silti viruksen kantajina perheenjäsenilleen ja nämä edelleen omille sidosryhmilleen?

Asko Järvinen ei tainnut kuitenkaan ehdottaa riskiryhmien altistumista koronalle. Terveet lapset eivät ole riskiryhmä, eikä ole suurin osa heidän vanhemmistaankaan. Isovanhemmat sitten pitäisi pitää eristyksissä edelleen.

Olen itse riskiryhmään kuuluva vanhempi eikä kovin hyvältä tunnu lähettää lasta kouluun tai hoitoon tässä tilanteessa, että tuo itse vähäoireisena taudin kotiin, josta itse saatan päätyö teholle.

Se että on riskiryhmää ei kerro mitään taudin voimakkuudesta. Myös riskiryhmäläinen voi sairastaa sen oireettomana tai vähäoireisena. Tämä on ollut tiedossa alusta asti. Joten riksiryhmäläiset voi lopettaa tilanteensa suurentelun. Riskiryhmään kuuluminen ei millään tavalla korreloi taudin vakavuuden kanssa. Ainoa millä nykyisten tutkimusten valossa on merkitystä, on ylipaino. Riskit kasvaa kun on painoindeksi on yli 30. Se on taas asia mitä olisi kannattanut miettiä silloin kun kehopositiivisuus tuli muodiksi, että todellakin, lihavuus on paitsi epäesteettistä, niin myös todella vaarallista.

Vierailija
375/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että on riskiryhmää ei kerro mitään taudin voimakkuudesta. Myös riskiryhmäläinen voi sairastaa sen oireettomana tai vähäoireisena. Tämä on ollut tiedossa alusta asti. Joten riksiryhmäläiset voi lopettaa tilanteensa suurentelun. Riskiryhmään kuuluminen ei millään tavalla korreloi taudin vakavuuden kanssa. Ainoa millä nykyisten tutkimusten valossa on merkitystä, on ylipaino. Riskit kasvaa kun on painoindeksi on yli 30. Se on taas asia mitä olisi kannattanut miettiä silloin kun kehopositiivisuus tuli muodiksi, että todellakin, lihavuus on paitsi epäesteettistä, niin myös todella vaarallista.

Kuule, minä kuulun riskiryhmään keuhkojeni takia ja en ota pienintäkään riskiä päätyä teholle naurettavan koulupelleilyn takia. Tee sinä mitä haluat.

Vierailija
376/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi äijä on alusta asti ollut ihan puupää.

En käsitä miten korkeakoulun käynyt voi olla noin urpo. Heittelee olettamuksiaan kuin kaljaveikko Esson baarissa.

Liekö edes oikea lääkäri...

Vierailija
377/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli vain hallituksen koe. Oikeastaan sillä ei olisi perusteita jatkaa sitä yhtään enempää. (Vaikka ei mua haittaa, ellei lapsia.)

Vierailija
378/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä haluaa eristää lapsensa, tekee sen - kaikilta ei voida kuitenkaan sitä vaatia.

Vierailija
379/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun miettii, miten tehokkaasti kaikki muut virustaudit, kuten influenssa, leviävät koulujen kautta, niin vähän kyllä ihmettelen, miksi korona olisi erilainen. 

Järvinen perusteli asiaa YLE:n haastattelussa, että mahdollisesti, siis ei varmasti kun ei ole näyttöä vielä, lasten sairastamana tauti on niin lievä, että he eivät ilmeisesti eritä virusta niin paljoaa että he eivät siksi levitä kovinkaan tehokkaasti tautia eteenpäin.

SARS-CoV-2 virus tarttuu vasta mikäli altistus on riittävän suurta ja virusta joutuu ihmisen elimistön hengitystiehyihin riittävästi. Siksi tartunta näyttää tähän astisten tietojen mukaan syntyvän vasta hyvin aivan lyhyttä pidemmästä kontaktista ja läheisyydestä sairastuneeseen eikä muutamasta viruksesta sisään hengitettynä jonka kenties hengittää sisäänsä sattumalta.

Ensin se tarttuu pinnoilta 9 päivää. Sit tarttuu lenkkipolulla ja nyt ei sitten tartu millään????

Liika tieto lisää tuskaa. Kyseessä ole milloinkaan ollut muusta kuin teoreettisesta mallinnuksesta. Jollain tapaa riittävän määrän viruksia täytyy joutua nieluusi ennen kuin ne voivat tartuttaa sinut. Se, mikä tiedetään  takuuvarmasti, on, että myös kontaktiaika vaikuttaa. Ohimenevä muutaman sekunnin kohtaaminen kaupassa ei ole lähellekään yhtä tartuntavaarallinen kuin istuminen vieressä 45 minuutin oppitunnin ajan. Tai parin tunnin konsertin. :)

Vierailija
380/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Spekuloinnista on tullut uusi muotityö. Jos tietää olevansa heikkohermoinen, niin ei kannata lukea koronauutisia lainkaan.

Sanopa tuo niille heikkohermoisimmille, jotka hitaasti tavaavat uutisista asioita, jotka menevät yli hilseen ja äänestävät ps.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme