Ylilääkäri Asko Järvinen sanoo että koulujen sulkemisesta ei ole ollut paljon hyötyä
Koulujen sulkeminen on ollut ehkä vähiten tehokas keino koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi sanoi HUS:n infektiosairauksien ylilääkäri Asko Järvinen tänään Ylen Ykkösaamussa.
Eli lapset on laitettu kärsimään yksinäisyyttä ja kaipaamaan kavereitaan koteihin ihan turhaan.
Puhumattakaan niistä lapsista, joiden kotona on päihde- ja/tai mielenterveysongelmia.
Kommentit (396)
Vierailija kirjoitti:
Hei. Kukas aloittaisi Ei kouluun toukokuussa adressin. Tää ei hyödytä eikä auta mitään että me täällä vauvapalstalla manataan, että aikooko ne tosiaan avata koulut. Luulen että tosi moni vastustaisi koulujen avaamista adresseilla. En voi itse avata sitä kun koulu reksi ei hyvällä katsois. Olen siis opettaja. Kannattaisin kyllä hetiasressia ja jakaisin facessa.
Aina tää sama, joku muu saisi aloittaa adressin kun just minä en voi.
Minkälaisen adressin ajattelit avattavan? Tarkoitatko esimerkiksi kansalaisaloitetta, ja tiedätkö yhtään mitään lainsäädäntötyöstä? Siinä on kuule vuosi 2020 mennyt ennen kuin mitään kansalaisten adressia on ehditty käsitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluthan voi sitten avata heti Vapun jälkeen. Vappu peruttu kukas se sanoikaan oliko Krista.
Paljon mahdollista ja olisi varmaan hyväkin. Lapset ehtisi toukokuun palata arkeen. Tai sitten avataan 14.5. ja jatketaan koulua juhannukseen.
Vapaasti voi avata ja pitää, vaikka juhannukseen asti auki. Suurin osa jättää tulematta kuitenkin. Terveys on ihmisille tärkeä arvo.
Kuinkahan paljon suomalaisia lapsia on testattu tähän mennessä, veikkaan, että melko vähän. Kun koko väestötasolla testaaminen pitkään koskettanut vain terveydenhuollon ammattilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten tartuttavuus on ylilääkärin mukaan mielenkiintoinen kysymys.
"Todennäköisesti virusmäärät ovat pienempiä lapsilla", Järvinen sanoi. Siihen viittaa hänen mukaansa esimerkiksi Suomessa tapahtuneet koulualtistukset, joista ei juurikaan syntynyt jatkotartuntoja.
Järvisen mukaan koulujen sulkemisella ei siis välttämättä ole suurtakaan merkitystä epidemian leviämisen hidastamisessa.
"Itse uskon että se on ensimmäisiä keinoja, joita voisi höllentää."
hs.fi
(Lasten puolustusjärjestelmä on nopeampi ja ärhäkämpi siinä missä se vanhemmiten laiskistuu. Paukut on ikään kuin lopussa, luonto on näin tarkoittanut.)
En tiedä onko tuo vähän turhan yksinkertainen ajattelutapa. Toisaalta sitten taas on tauteja, joihin on kuollut erityisesti nuorempia ihmisiä, kuten espanjantauti aikanaan.
Ei se ole yksinkertainen ajattelutapa, vaan lääketieteellinen fakta. Löydät asiasta tutkimustietoa, jos haluat. Luonnossa tapahtuu sama kasveille ja eläimille. Iän myötä aineenvaihdunta hidastuu, solut eivät enää uusiudu entiseen tapaan. Puihin tulee pahkoja ja sienitauteja, ihmiselle ryppyjä, luomia, syyliä, kulumaa ja käpristymistä.
Espanjantaudin logiikka oli toinen. Tietysti maailmassa on myös tauteja, jotka tarttuvat helpommin niihin, joilla on vähemmän tautihistoriaa. Kaikki riippuu taudinaiheuttajan tavasta sairastuttaa.
Me puhutaan ehkä vähän eri asioista. Totta kai lapsilla ja nuorilla on vahvempi immuunipuolustus, joka heikkenee iän myötä. Sen ei pitäisi olla kenellekään epäselvää. Mutta koska on myös tartuntatauteja, jotka sairastuttavat ja jopa tappavat erityisesti lapsia ja nuoria, tuo vahvempi immuunipuolustus ei kerro yksinään ihan koko tarinaa.
Niin. Tämä korona nyt kuitenkin, joka on tämänkin ketjun aiheena viime kädessä, on kohtalokas vanhemmille ihmisille juuri siksi, että heidän immuunipuolustuksensa reagoi hitaammin ja laiskemmin, ja siksi virus pääsee heidän elimistössään monistumaan niin hyvin.
Vahat ihmiset kuolee lievempään infektioon kuin nuoret. Ja nimenomaan joillakin puolustusreaktion ylilyönti saa aikaan sen pahan muodon. Ei se taida olla ihan yksinkertaista.
Ei voi olla oikea opettaja. Ei ne ole noin ulapalla. Vai voiko olla luokanope?
Naurattaa tämä keskustelu tästä koulujen avaamisesta. Luuletteko ihan oikeasti, että vanhemmat lähettävät lapsensa kouluun tässä maailmantilanteessa? Meidän lapset menee kouluun vasta sitten, kun Marin uskaltaa lähettää oman tyttärensä päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon suomalaisia lapsia on testattu tähän mennessä, veikkaan, että melko vähän. Kun koko väestötasolla testaaminen pitkään koskettanut vain terveydenhuollon ammattilaisia.
Lapsia ei testata, ellei testi ole tarpeen heidän hoitonsa takia. Lapset on helppo pitää karanteenissa. Kyllä meillä testataan muitakin kuin hoitohenkilökuntaa. Omista tutuistani on testattu 5 ja kaikki negatiivisia, eikä kukaan hoitoalalla. Ja pitää muistaa, että Suomessa testeistä yli 90% on negatiivisia. Ja esim. Islannissa jossa on testattu laajasti suurin osa positiivissita tuloksista on löydetty karanteenissa olevilta. Eli juuri niiltä joita on epäilty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei. Kukas aloittaisi Ei kouluun toukokuussa adressin. Tää ei hyödytä eikä auta mitään että me täällä vauvapalstalla manataan, että aikooko ne tosiaan avata koulut. Luulen että tosi moni vastustaisi koulujen avaamista adresseilla. En voi itse avata sitä kun koulu reksi ei hyvällä katsois. Olen siis opettaja. Kannattaisin kyllä hetiasressia ja jakaisin facessa.
Aina tää sama, joku muu saisi aloittaa adressin kun just minä en voi.
Minkälaisen adressin ajattelit avattavan? Tarkoitatko esimerkiksi kansalaisaloitetta, ja tiedätkö yhtään mitään lainsäädäntötyöstä? Siinä on kuule vuosi 2020 mennyt ennen kuin mitään kansalaisten adressia on ehditty käsitellä.
Sähköpostia suoraan Li Anderssonille tässä vaiheessa. Jos saa paljon vastustavaa palautetta, voiko kokonaan sivuuttaa? On ainakin yritetty, ja jos palautetta tulee paljon, pitäisi ministerin kai reagoida siihen jotenkin. Siis vastuussa kansalaisille ilman adresseja. Nyt on poikkeukselliset ajat. Jos adressia ei ehdi saamaan.
Lapsen saa päästää ulos leikkimään. Tätä mieltä olen ollut koko ajan jos leikkii järkevästi. Eli ikää riittävästi eli plus 4v. ettei nuole toisen naamaa ja pitää hanskat kädessä. Sama tuttu kaveri tai kaksi koko ajan kenen perheen sairaustilanteen tuntee ja pysytään kotipihassa/lähimetsässä. Ei painia eikä halailua tai puhelimien näpelöintiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
27 vuotias siskon poika kuoli koronaan eilen. Siinä teille lievää sairautta. Oli terve ja ei käyttänyt ollenkaan mitään päihteitä.
Sai koronan todennäköisesti lapsensa kaverilta joka oli heillä kylässä. Lapsen vanhemmilla on korona mutta eivät kertoneet ja päästivät lapsen kylään koska ei tartuta.
Itsellä tunteena raivo, epätoivo ja kiukku. Ja itkettää.
Mikä sairaanhoitopiiri? Oliko tehohoidossa? Hengityskoneessa? Kuinka pitkä hoitojakso?
On totta. Hoitopiiriä en kerro vielä, on sen verran arka paikka nyt perheelle. Vaikka alkuviikosta sen voin kertoa. Ei ollut tehohoidossa kuin vuorokauden eikä onneksi joutunut hengitys koneeseen asti. Vointi romahti niin, että 1 päivä osastolla ja 1 teholla. Tavallaan hdlpotus, että lähtö oli nopea.
Tiedän Ranskasta perhetutun, jonka nuori kuoli koronaan ja oli pidempään sairaalassa. Oli todella raskasta myös läheisille.
Oletteko muuten huomanneet että Suomessa ei kaikkien menehtyneiden ikää ole saatavilla?
Ok, mutta kerro edes erva-alue eli erityisvastuualue: HYKS, OYS, TYKS, KYS vai TAYS.
Minun on vaikea edelleen uskoa tätä tarinaa, vaikka onhan tuo toki mahdollista. Parasta olisi, kun nuorempien perusterveiden omaiset tulisivat esiin julkisesti, toki sitten kun suru hieman hellittää.
HYKS. Kai olen shokissa vielä. Toisaalta tunnen vastuuksi valistaa ja kertoa tästä, kun eivät ihmiset ota tosissaan. Olen itsekin menettänyt lapsen vuosikymmen sitten, joten suhtaudun kai eri tavalla kuin luulisi. Kohta joku sanoo, ettei kenelläkään voi olla näin paljon pahaa. - mutta kyllä voi! Oma lapsi kuoli päihteisiin. Se oli rankempi, kun sitä lapsen kuolemaa odottj vuosia peläten.
Toivon terveyttä kaikille ja voimia tämän keskellä. Uskokaa, että voi olla vaarallista tämä korona
Teidän lastanne ei ole näkynyt koulussa, tein lastensuojeluilmoituksen. T. Opettaja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d2552f4-33fe-441b-a092-407deff809e3
Helsingin kouluille kriisiohje: Lastensuojeluilmoitus tehtävä, jos perheeseen ei saada yhteyttä
Tänään klo 11:02
Ohjeena on, että jos lapseen tai huoltajaan ei saada kolmeen päivään yhteyttä, on tehtävä lastensuojeluilmoitus.
Jaa. Meidän perheelle siitä on ollut se hyöty, että pitkään jatkunut sairastelukierre on saatu katkeamaan.
Eli vaikka siitä koulujen sulkemisesta ei juuri koronaviruksen leviämisen kannalta isommin hyötyä olisikaan, ainakin perus flunssat ja mahataudit leviävät vähemmän.
Missä on HUS:n diagnostiikkajohtaja ja terveysoikeuden professori Lasse Lehtonen kommentteineen? Kritisoi esim. Uudenmaan sulun avaamista ja sen lailla perustelua. Miksi suomalainen Reina-mallinnos viruksen käyttäytymisestä saa niin vähän mediahuomiota? Onko nyt joku rajoitusten purkuun valmistava kampanja käynnissä mediassa?
Niin siis Reina-mallinnos eli tämä:
Eristyshysteerikot alkavat olla selvästi pahempia kuin koronahysteerikot. Yrittävät tikusta vääntää mitä epätoivoisempia argumentteja estottoman julkihillumisen puolesta. Lapsellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asko ei välitä ihmishengistä. Laittanut elvytyskielto päätöksiä vastoin potilaan ja omaisten tahtoa suostumatta poistamaan. Olenkin tehnyt hänestä vuosia sitten Valviraan ja potilasasiamiehelle kantelun
Sen elvytyskieltopäätöksen tekee lääkäri, ei omaiset. Omaisia kuullaan, mutta lääkäri tekee päätöksen. Tietysti omaisille olisi asiallista kertoa miksi päätös on tehty, mutta omaiset tahtovat ajatella liikaa tunnepohjaisesti eivätkä hyväksy lääkärin päätöstä, joka kuitenkin perustuu lääketieteelliseen kokonaisarvioon.
Vaikka potilas olisi itse tehnyt elvytyskiellon ja kirjannut sen Kanta-palveluun, siinäkin tapauksessa se hoitava lääkäri tekee lopullisen päätöksen, jopa ihmisen oman tahdon vastaisesti.
Mihin sitten tarvitaan potilaan hoitotahto tai elvytyskielto, jos lääkäri sen joka tapauksessa päättää. Vähän ristiriitaista.
En ole uskonutkaa adressien ehtivän lainvoimaan, ei tietenkään, mutta iltalehdet usein nostaa lööppeihin kun adresseissa on paljon allekirjoituksia asian puolesta tai vastaan. Kun sinne adresseihin allekirjoittais tuhannet vanhemmat niin kuin uskon, on se noille päättäjille pelote, että ei äänestetä, jos avaavat koulut.
Ja ainakin huomaisivat kuin moni vanhempi ei aio lapsiaan kouluun päästää.
Mikähän voisi olla asia, josta Asko Järvisen mielestä olisi hyötyä? Ei vaikuta tyytyväiseltä mihinkään ratkaisuun.
Haastateltavista sellainen huomio, että kenen leipää syöt sen lauluja laulat.
Italialaiset taas omiin kokemuksiinsa perustuen väittävät, että virus leviää pahiten lasten keskuudessa, eivät osaa suojata itseään eivätkä osaa pitää turvaväliä. Ei tästä vielä tiedä, miten tämä toimii. Jotkut ovat jopa puhuneet, että kansallisuus jollain tasolla vaikuttaa, miten tarttuu, jos islantilaisten geeniperimä jotenkin suojaa heitä.