Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä kun rikkaat hakevat ruokakasseja?

Vierailija
18.04.2020 |

Tiedän että yksi varsin rikas perhe hakee koulun ruokakasseja itselleen. Eli kyseessä rehtori ja jokin päällikkö tason perhe. Tuntuu näin vähävaraisesta aika epäreilulta, mitä olette?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tyytyväinen, että ilmainen kouluruoka on niin tärkeä monelle. Lapset syövät myös koulussa, olivat rikkaita tai ei. Mutta ruokakasseissa ei nyt toteudu se lämmin ruoka.

Nyt on keittäjiä lomautettu ja he eivät pysty valmistamaan lämmintä ruokaa.

Kyllä täällä keittiö valmistaa valmiiksi pakatut ruoka-annokset ja lisäksi mukana on leipä, maito ja hedelmä.

Vierailija
42/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisikö niitä enemmän köyhille jos varakkaat ei niitä hakisi?

Oppilasta varten jaetaan tietty määrä ruokaa, aivan sama onko köyhä vai rikas. Mihin loput menevät, jos niitä jää. Käytäntö vaihtelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki raha menee liian ison asuntolainen lyhennyksiin.

Vierailija
44/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai haetaan. Ja olemme ihan hyvätuloisia, eikä korona ole ainakaan toistaiseksi mitenkään vaikuttanut tulopuoleen. Siis jos puhutaan siis kouluruuasta. Sehän on lakisääteinen oikeus ja ruokaa menee tuhottomasti tällä hetkellä muutenkin. Tietääkseni saamme kylmäpakatut ateriat ja kätevää, kun voi lämmitellä niitä vaihtelun vuoksi lapsille. Jos lapset ei tykkää, niin eiköhän me miehen kanssa ne syödä.

Vierailija
45/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvassa on ne rikkaat jotka viitsivät jonottaa tuntikausia muutaman kympin ruokakassin vuoksi. Minussa nämä herättävät lähinnä sääliä ja myötähäpeää jos itselleen niitä ovat hakemassa. Sen ymmärrän jos ovat jonossa hakeakaseen ruokaa niille jotka eivät voi itse jonottaa.

Puhutkohan sä nyt jostain leipäjonosta tms.?

Eihän noita kouluruokakasseja mitenkään jonoteta. Haetaan lapsen nimellä koulusta, menee ehkä minuutti.

Kyseessä siis maksuttoman kouluruokailun korvaava paketti, eri kunnissa erilainen tai joissain kunnissa ei mitään. Meillä esim. ei mitään varsinaista ruokaa saa, leipää, margarinia, juustoa, ketsuppia, kananmunia ja muutama hedelmä oli pari viikkoa sitten jaetussa kassissa eikä uutta ole kai hetkeen tulossa. En ilmoittautunut, enkä hakenut. Seuraavan kassin voisin ehkä hakeakin, jos sellainen tulee.

Vierailija
46/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele rikas?

Vierailija
47/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta voisivat jättää menemättä ja antaa oikeasti apua tarvitsevien hakea ruokaa!!

Mutta niin perus rikkaat MINÄ MINÄ MINÄ

Mutta kun ne oikeasti apua tarvitsevat lapsiperheet saa sen saman ruuan! Ei tässä ole kyse siitä, ettei köyhille annettaisi kouluruokaa, vaan siitä että joitakin harmittaa kun sitä annetaan muillekin.

Vierailija
48/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrittele rikas?

Perheen nettotulot yli 4000€

Vierailija
49/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvassa on ne rikkaat jotka viitsivät jonottaa tuntikausia muutaman kympin ruokakassin vuoksi. Minussa nämä herättävät lähinnä sääliä ja myötähäpeää jos itselleen niitä ovat hakemassa. Sen ymmärrän jos ovat jonossa hakeakaseen ruokaa niille jotka eivät voi itse jonottaa.

Hain juuri 400 eurolla mersun perän täyteen ruokaa viikonlopun mökkireissua varten. Tuskin siellä ilmaiskassissa on argentiinalaista pihvilihaa grillattavaksi. Taitaa olla makaroonia ja tonnikalaa. Ei siellä kerjuujonossa ole kuin alle 100 000 tienaavia.

Vierailija
50/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei saa ruokakasseja, ainoastaan 2e päivässä ruokarahaa. Onneksi meillä on vain 1 koululainen, toisilla lapsia 6-15.

Vierailija
51/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Meillä sekä mies että itse ollaan kotona etätöissä. Kolme koululaista on kotona etäopiskelemassa. Ensimmäisinä viikkoina meni työaikaa siihen ruuan valmistamiseen ja ruokailuun. Nyt saadaan jokaiselle lapselle valmiina kahden päivän ruoka-annokset kerrallaan. Helpottaa kovasti arkea.

Vierailija
52/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, rehtori ja päällikkö =/= rikas, ellei ole sattuneet perimään rahaa tai voittamaan lotossa. Korkeintaan ovat keskituloisia, tai hieman paremmin pärjääviä. Ja katsos, jos on "suuri" palkka, niin verotkin ovat sen mukaiset. Toisekseen tasa-arvo (ruoat on tarkoitettu lapsille, ei vanhemmille) ja tosiaankin ne verot. Ei voi ajatella, että "rikkaat" tai pärjäävä luokka ovat aina vain antavassa asemassa.

Eli mielestäni tämä rikaskin perhe voi hakea ihan hyvällä omallatunnolla ruokakassinsa. Ja mistäpä sitä muuten tietää, mikä perheen taloudellinen tilanne oikeasti on. Minullakin on on hyvät tulot, sijoituksia, kallis asunto jne ja silti ollut joskus tyyliin 10 € tilillä, koska olen juuri maksanut 25 000 € laskun. 

Vierailija
53/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on kyse KOULURUOASTA! Kuka nyt taas on sotkenut asiat keskenään. Meillä on molemmat vanhemmat töissä, joten ysiluokkalainen hakee mopolla itse lounaansa koulusta ja syö sen päivällä kotona. Hän voisi myös syödä edellisen päivän illallisen tähteet lounaaksi ja usein niin tekeekin, mutta kyllä minusta on kiva, että hän astuu ulkoilmaan edes hetkeksi. Loppupäivä meneekin sitten taas omassa huoneessa kuulokkeet päässä.

Kouluruoka-annos jaetaan meidän koulussa niille, jotka ovat sen etukäteen tilanneet. Ei jää hukkaan ja jokainen "köyhäkin" saa ilmoittaa, kuin monta lasta heillä ko. koulussa on ja kuinka moni heistä haluaa tulla hakemaan lounaansa. 

Vierailija
54/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrittele rikas?

Perheen nettotulot yli 4000€

Eiiih. Siis per naama vai yhteensä? Minun ja mieheni tulot ylittävät reippaasti tuon, eikä kyllä olla rikkaita :D

Okei no minä olen perintöjen ansiosta "ikäistä keskimääräsitä varakkaampi", mutta rikkaita tässä ei olla.

Vierailija
55/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on kummallista, että kahden keskituloisen ihmisen talous kaatuu siihen, että lapset syövät kotona yhden aterian lisää.

Silloin menoja on kyllä liikaa. Eli salikortin poislaitto, suoratoistopalvelujen keskeyttäminen yms muut turhat kulut pois.

Jos ei ole varaa ruokaan, niin lapsille ei tarvita älypuhelimia, ei uusia läppäreitä, ei droneja, ei osteta pyöriä uusina, jne.

Kai nämä on niitä perheitä, jotka on korviaan myöten veloissa, kun pitää olla uusi auto, sisustus ja matkustaa monta kertaa vuodessa. Luottokortit tapissa jatkuvasti.

Olen eri kuin se jonka kommenttiin todennäköisesti viittasit, mutta opettele lukemaan ennen kuin nälvit muita. Kukaan ei ole puhunut henkilökohtaisen talouden kaatumisesta, vaan siitä, että ruokakulujen lisääntyminen tuntuu budjetissa. Se on eri asia. Useimmat työssäkäyvät ihmiset elävät tilanteessa, jossa raha ei ole niin paljon ettei kuluja tarvitsisi ajatella muttei myöskään niin vähän että ruoka konkreettisesti loppuisi lautaselta. Vähän suhteellisuudentajua.

Vierailija
56/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi epäreilu tämä systeemi. Meillä saa hakea ruoat klo 10 kaksi kertaa viikossa. No, olen töissä tuona aikana. Lapset ei saa ruokaa hakea tartuntavaaran takia. Jää siis hakematta meiltä. Olen pienituloinen yksinhuoltaja.

Vierailija
57/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallahan ei ole lain mukaan velvollisuutta antaa yhtään mitään ruokaa etäkoululaisille, eikä kaikki kunnat annakaan. Niissä muissa kunnissa kriteerit vaihtelevat. Omassa kunnassani ruokakassi jaetaan sosiaalihuollon kautta ja on tarkoitettu niille joilla on taloudellisia tai muita ongelmia. Osa hyvätuloisista kyllä hakee ihan vain siitä syystä että "olen veroja maksanut" tai "en jaksa miettiä mitä ruokaa ostaisi".

Vierailija
58/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain juuri 400 eurolla mersun perän täyteen ruokaa viikonlopun mökkireissua varten. Tuskin siellä ilmaiskassissa on argentiinalaista pihvilihaa grillattavaksi. Taitaa olla makaroonia ja tonnikalaa. Ei siellä kerjuujonossa ole kuin alle 100 000 tienaavia.

Tervetuloa jokainen 100 000 tienaava ruokajonoon jonottamaan. Olette senverran maksaneet veroja että voitte noutaa sen kympin kassin jo jalat ja naama kestää jonottamista.

Vierailija
59/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurtsilainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkaat? Kuinkakohan moni lapsiperhe on oikeasti rikas?

Vai rinnastetaanko taas vaihteeksi perheet, joissa on kaksi keskituloista vanhempaa rikkaisiin?

Tämä.

Kyllä se keskituloisessa perheessä budjetissa tuntuu, kun kolme lasta pitää ruokkia kaksi kertaa päivässä yhden sijaan. Etenkin kun toinen vanhempi on lomautettuna.

Ei toki taloutta kaada, mutta ihan tarpeeseen menee ruokakassi.

Miten te pärjäätte kesälomalla, kun ei ole kouluruokaa, eikä ilmaisia ruokakasseja?

Laittavat leireille ja isovanhemmille syömään. Meillä asuivat isovanhemmat naapurissa ja piti käydä siellä syömässä ja kaikki viikonloput yökylässä kun vanhemmat juhlivat. 

Vierailija
60/66 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on kouluruuasta. Kai pakkaat lapsille koulupäivänäkin sitä pihvilihaa evääksi, jos he kerran ovat liian hienostelijoita syömään makaronia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi