Mistä suomalaisten halveksinta naisellista koreutta kohtaan johtuu?
Hoikkuutta kauhistellaan, tuputetaan kolmen tunnin välein syömistä, pidetään näyttäviä asusteita mauttomina ja halvan näköisinä, ajatellaan ettei aikuinen nainen saisi pukeutua trendikkäästi jne.
Ei muka olla pinnallisia ja ulkonäkökeskeisiä, mutta sitten se halveksinta ja happamasti puhuminen hoikista ja näyttävistä naisista on niin voimakasta, ettei se ole mitään muuta kuin täyttä pinnallisuutta.
Mutta mistä tämä johtuu? Miksi Suomessa on niin halveksittavaa olla jotain muuta kuin käytännöllinen ja vaatimattoman näköinen Uhana-Marimekko-nainen tai Janni Hussi-tyyppinen sporttinen naapurintyttö?
Tyttömäisyys on ok, mutta naisellisuus ei.
Miksi?
Ja mistä johtuu, että etenkin keski-ikäisten naisten näyttävyyttä pidetään jotenkin naurettavana ja pitäisi jo tajuta ”ikääntyä arvokkaasti” eli muuttua näkymättömäksi.
Miksi Suomessa on ”arvokasta” olla näkymätön? Sairas juttu.
(Huom: tietenkään kaikki eivät näin ajattele, mutta kyllä tämä on nähdäkseni kulttuurillemme ominainen piirre)
Kommentit (485)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa yleensä suositaan käytännönläheisimpää pukeutumista ihan jo sääolojen takia. Ei täällä ole joka vuodenaikaan ihan yhtä helppo sipsutella koroissa ja minihameessa kuin vaikka jossain Ranskassa.
Ei se käytännöllisyys sulje pois naisellisuutta ja kauniita vaatteita. Naisellinen pukeutuminen ei tarkoita pelkästään minihameita ja korkokenkiä.
Ihan kiinnostuksen vuoksi: Miten pukeutuisit naisellisesti* Loskakeliin ja räntäsateeseen? Työmatka kävellen 2 km.
*naisellisuutta ei pitäisi lokeroida
Ei vaikeaa! Sateenvarjo, villakangastakki tai vyöllä kurottava polvipituinen takki jotain säänkestävämpää kangasta, sievä pipo tai baskerimallinen hattu, kaunis kaulaliina, nahkahanskat, hame ja sukkahousut, polviin asti nahkasaappaat joissa matala kävelykorko. Töihin päästyäsi vaihdat sisäkenkiin esim avokkaat joissa enemmän korkoa, kampaat hiukset ja korjaat puuterin ja huulipunan.
Et sinä sentään naparetkelle tai myrskypurjehdukselle ole menossa.
Miksi laittaisin villakangastakin, joka kastuu? Miksi laittaisin vyön takkiin kun en sitä tarvitse? Mikä erottaa sievän pipon vähemmän sievästä piposta? Lämmittääkö sievä pipo enemmän? Mitä tekisin kauniilla kaulaliinalla jos se ei lämmitä? Kun kiedon sen takin alle pois tieltä lepattamasta niin kukaan ei näe onko se kaunis vai ruma. Entä jos kaulaliina on minun mielestä kaunis ja sinun mielestä ruma? Miksi naisellisuus olisi yhtä kuin kauneus? Kauneus ei ole objekstiivista. Nahkahanskat kastuvat.. Mitä ihmettä???? Miksi palelluttaisin itseni sukkahousuissa räntäsateessa nollakelillä? Miksi haluat minun sairastuvan? Nahkakengätkin kastuvat ja kuolen keuhkokuumeeseen. Miksi myrkyttäisin itseni puuterilla ja huulipunalla? Miksi haluaisin särkevät jalat koroissa ja vaivasenluut? Voisitko edes hieman ajatella ensin?
Ihmisillä on selvästi aika erilaiset käsitykset naisellisesta pukeutumisesta ja "laittautumisesta". Mulle naisellisuus tarkoittaa kauniita vaatteita, mekkoja, puseroita, hameita, takkeja. Kauniita kenkiä ja laukkuja. (Ei tarvi olla mitään hienoa merkkiä tai kallista, mutta laadukasta.) Mulla esim. naisellinen asu olisi pitkähihainen, polvipituinen mekko, joka korostaa vyötäröä, mutta ei ole paljasteleva, sukkahousut sään mukaan (talvella paksummat, kesällä paljaat sääret), nätit nahkakengät (matalapohjaiset, että mukavat), nahkainen käsilaukku, laitetut hiukset (kiharat tai joku kampaus), hillitty kaunis meikki. Tähän ei kuulu mitään lisäkkeitä, tai paljastelua. Jollekin muulle ilmeisesti naisellinen pukeutuminen vaatii, että on vähintään tekokynnet, minihame ja korkokengät. Itse en käytä mitään noista paitsi korkokenkiä joskus harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa yleensä suositaan käytännönläheisimpää pukeutumista ihan jo sääolojen takia. Ei täällä ole joka vuodenaikaan ihan yhtä helppo sipsutella koroissa ja minihameessa kuin vaikka jossain Ranskassa.
Ei se käytännöllisyys sulje pois naisellisuutta ja kauniita vaatteita. Naisellinen pukeutuminen ei tarkoita pelkästään minihameita ja korkokenkiä.
Ihan kiinnostuksen vuoksi: Miten pukeutuisit naisellisesti* Loskakeliin ja räntäsateeseen? Työmatka kävellen 2 km.
Ei vaikeaa! Sateenvarjo, villakangastakki tai vyöllä kurottava polvipituinen takki jotain säänkestävämpää kangasta, sievä pipo tai baskerimallinen hattu, kaunis kaulaliina, nahkahanskat, hame ja sukkahousut, polviin asti nahkasaappaat joissa matala kävelykorko. Töihin päästyäsi vaihdat sisäkenkiin esim avokkaat joissa enemmän korkoa, kampaat hiukset ja korjaat puuterin ja huulipunan.
Oletko tullut koskaan ajatelleeksi, että määrittelet "naiseuden" ostetuilla tuotteilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitte astua sisään minkä tahansa yliopiston ovesta missä päin tahansa maailmaa ja aika harva nainen on siellä tälläytynyt. Taustalla siis voi olla, että a) ei ole kiinnostunut muodista tai ei ehdi laittautumaan (toisaalta silloin ei hauku muita naisiakaan) b) on kateellinen ja on epävarma omasta ulkonäöstään.
Kateus kumpuaa biologiasta. Naiset raivostuvat jos oma mies vilkuilee muita naisia ja valitettavasti laitettu nainen kerää katseita ja kaunis nainen saa ison osan miehistä ihan sekaisin. Eli kilpailu uroksista. Kauneutta halutaan myös vähätellä niin, että "ei se olisi minkään näköinen ilman meikkiä". Tällä nainen osoittaa miehelle, että olen parempi kuin tuo toinen, valitse minut. Tällaisia asioita siellä haukkumisen taustalla on.
En ole immuuni itsekään sille kateudelle, mikä herää jos näen itseäni kauniimpia naisia (päivittäin), mutta tiedostan mistä tunne kumpuaa ja osaan suhtautua siihen ja aktiivisesti haluan olla siksi kaikille ystävällinen ja reilu. En usko, että muiden naisten arvostelu tai haukkuminen lisäisi omaa onnellisuuttani.Lisäkommenttina vielä, että on helppoa olla reilu ja kiva muille, koska minulla on mies, joka suhtautuu arvostavasti, ei avoimesti flirttaile muille, ei koskaan puhu muista naisista tai kehu muiden ulkonäköä ja osoittaa monipuolisesti, että olen hänen silmissään seksikäs ja viehättävä.
Viestisi ei ole ollenkaan kiva tai reilu. Sinulla on suppea ja yksioikoinen näkemys kateudesta, joka määrittää mielipiteesi. Sellainen ei ole kivaa eikä reilua.
Ok, kiitos mielipiteestäsi. Mikä on mielestäsi syy muiden naisten haukkumisen takana jos ei kateus ja huono itsetunto? Kuulen ihan mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tullut koskaan ajatelleeksi, että määrittelet "naiseuden" ostetuilla tuotteilla?
Öö, yleensä ihmiset pukeutuu ostetuilla tuotteilla? Voit kyllä ommellakin monet noista jos olet kädentaitoinen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on selvästi aika erilaiset käsitykset naisellisesta pukeutumisesta ja "laittautumisesta". Mulle naisellisuus tarkoittaa kauniita vaatteita, mekkoja, puseroita, hameita, takkeja. Kauniita kenkiä ja laukkuja. (Ei tarvi olla mitään hienoa merkkiä tai kallista, mutta laadukasta.) Mulla esim. naisellinen asu olisi pitkähihainen, polvipituinen mekko, joka korostaa vyötäröä, mutta ei ole paljasteleva, sukkahousut sään mukaan (talvella paksummat, kesällä paljaat sääret), nätit nahkakengät (matalapohjaiset, että mukavat), nahkainen käsilaukku, laitetut hiukset (kiharat tai joku kampaus), hillitty kaunis meikki. Tähän ei kuulu mitään lisäkkeitä, tai paljastelua. Jollekin muulle ilmeisesti naisellinen pukeutuminen vaatii, että on vähintään tekokynnet, minihame ja korkokengät. Itse en käytä mitään noista paitsi korkokenkiä joskus harvoin.
Minulle naisellisuus tarkoittaa sitä, että olet nainen tyylistäsi riippumatta. Nainen ITSE on naisellinen, ei ostetut pakkelit naamassa, ei korut, ei vaatteet, ei korot. NAINEN itse on naisellinen. Voit olla erilailla naisellinen kuin joku toinen nainen, mutta olet nainen = olet naisellinen ja muut vet äkööt kät een.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi laittaisin villakangastakin, joka kastuu? Miksi laittaisin vyön takkiin kun en sitä tarvitse? Mikä erottaa sievän pipon vähemmän sievästä piposta? Lämmittääkö sievä pipo enemmän? Mitä tekisin kauniilla kaulaliinalla jos se ei lämmitä? Kun kiedon sen takin alle pois tieltä lepattamasta niin kukaan ei näe onko se kaunis vai ruma. Entä jos kaulaliina on minun mielestä kaunis ja sinun mielestä ruma? Miksi naisellisuus olisi yhtä kuin kauneus? Kauneus ei ole objekstiivista. Nahkahanskat kastuvat.. Mitä ihmettä???? Miksi palelluttaisin itseni sukkahousuissa räntäsateessa nollakelillä? Miksi haluat minun sairastuvan? Nahkakengätkin kastuvat ja kuolen keuhkokuumeeseen. Miksi myrkyttäisin itseni puuterilla ja huulipunalla? Miksi haluaisin särkevät jalat koroissa ja vaivasenluut? Voisitko edes hieman ajatella ensin?
Tää oli hyvä! 😄 Sinun kannattanee tosin pysyä kotona...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisilloä on selvästi aika erilaiset käsitykset naisellisesta pukeutumisesta ja "laittautumisesta". Mulle naisellisuus tarkoittaa kauniita vaatteita, mekkoja, puseroita, hameita, takkeja. Kauniita kenkiä ja laukkuja. (Ei tarvi olla mitään hienoa merkkiä tai kallista, mutta laadukasta.) Mulla esim. naisellinen asu olisi pitkähihainen, polvipituinen mekko, joka korostaa vyötäröä, mutta ei ole paljasteleva, sukkahousut sään mukaan (talvella paksummat, kesällä paljaat sääret), nätit nahkakengät (matalapohjaiset, että mukavat), nahkainen käsilaukku, laitetut hiukset (kiharat tai joku kampaus), hillitty kaunis meikki. Tähän ei kuulu mitään lisäkkeitä, tai paljastelua. Jollekin muulle ilmeisesti naisellinen pukeutuminen vaatii, että on vähintään tekokynnet, minihame ja korkokengät. Itse en käytä mitään noista paitsi korkokenkiä joskus harvoin.
Minulle naisellisuus tarkoittaa sitä, että olet nainen tyylistäsi riippumatta. Nainen ITSE on naisellinen, ei ostetut pakkelit naamassa, ei korut, ei vaatteet, ei korot. NAINEN itse on naisellinen. Voit olla erilailla naisellinen kuin joku toinen nainen, mutta olet nainen = olet naisellinen ja muut vet äkööt kät een.
Naiseus ja naisellinen pukeutuminen ei ole mitään synonyymejä. Ei kaikki naiset ole naisellisia pukeutujia. Monet ei edes ole kiinnostuneita ulkonäöstään tai haluavat tuoda maskuliinisen puolensa esille pukeutumisellaan ja ovat silti naisia.
Minun mielestäni suomalaiset eivät mitenkään erityisesti ole naisellisuutta tai naisellisten juttujen käyttämistä vastaan. Suomalaiset naiset käyvät kampaajalla, kosmetologilla ja vaateostoksilla ihan siinä missä ulkomaalaiset naisetkin.
Ihmisillä on kuitenkin usein erilainen maku riippuen siitä mistä päin maailmaa tullaan. Sisustusmakukin on täällä pohjoisessa usein paljon pelkistetympi kuin etelämmässä, joten eipä ihme, jos vaatemakukin on erilainen.
Itse olen tyytyväinen siitä, että meillä ei harrasteta mitään megatälläytymistä. On kuitenkin kauniimpaa, kun naisilla ei ole hirveää pakkelikerrosta kasvoillaan, eivätkä naisten hiukset ole aina karvalleen ojennuksessa. Olisi kauheaa elää maassa, jossa naiset näyttäisivät siltä kuin näissä realityohjelmissa, missä on milloin minkäkin paikan "täydellisiä naisia".
Kun katson esim. omaa tytärtäni, hän on oikein nätti vetäessään kesämekon päälleen ja antaessaan pitkien hiustensa olla vapaana ilman sen kummempaa laittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme saaneet äänioikeuden v. 1906 ja osaamme käyttää sitä. Olemme koulussa ja opinnoissamme parempia kuin pojat/miehet. Voimme opiskella tohtoriksi ja tehdä kansainvälistä uraa. Emme pukeudu kynnysmatoiksi.
Tässä näkyy juuri se omituinen vastakkainasettelu-asenne. Ikään kuin et voisi samanaikaisesti olla kouluttautunut ja ulkonäöltäsi upea. Suomalaisten mentaliteetissä nämä kaksi asiaa kumoavat toisensa.
Kynnysmatoksi pukeutuminen tuo muuten mieleen enemmänkin Marimekon littanat tunikat. Ettei vaan vartalon muotoja pääsisi näkymään.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina vain vertaillaan ääripäitä, olet joko harmaa muumi tai halpa polyesteri-kynsienpidennyshempukka?
Olin naistenpäivän tienoilla eräässä bisnestilaisuudessa, jossa todellakin kävi selväksi, että naisellinen pukeutuminen ja äly eivät sulje toisiaan pois, ja että naiset pukeutuvat erityisesti toisiaan varten! Hyväkuntoiset tyylikkäät hiukset, hillityt meikit ja hoidetut kädet ja kynnet, upeat mekot ja jakkupuvut, huikeat kalliit korkkarit, timanttisormukset, laatukäsilaukut joiden merkkiä harva tunnistaa. Näillä kaikenikäiset naiset hillitysti viestivät toisilleen vallasta ja asemasta. Eikä kukaan vetoa tekosyihin, aikapulaan, säähän ym, eikä ajattele, että naisellinen pukeutuminen jotenkin estäisi sen, että nainen otettaisiin vakavasti.
Ja mitkähän hutsugeimit nämä oli?
Ovatko pörssiyhtiöiden johtajat ja asianajajat ym siis mielestäsi hutsuja 😀
Tähän sopii luetella nimeltä nämä kyseiset naispuoliset pörssiyhtiöiden johtajat ja asianajajat niin arvioidaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä mielestäni ihania tyylejä, jotka Suomessa saisivat aikaan joko naurua tai kyräileviä katseita:
https://www.instagram.com/p/B-6sd7JB0Ce/?igshid=1det2xk3humpp
https://www.instagram.com/p/B-URTxNBoOr/?igshid=hixj4eefv035
https://www.instagram.com/p/B8vefPwBbiZ/?igshid=hv6l36irydmd
No en nyt tiedä. Noi isot hihathan ovat nyt tulleet uudestaan muotiin eli niihin ainakin törmäsi katukuvassa jo viime kesänä. Ja varsinkin tuo alimmainen asu crop-top & midihame on aika yleinen yhdistelmä. Vähän samanlainen kuin crop-top ja culottehousut -yhdistelmä. Mutta nuo sun linkkaamat kuvat ovat tyylillisesti (varsinkin kaksi ensimmäistä) hyvin romanttisia. Pohjoismaalaiset tekisivät noista siis vähän yksinkertaisempia ja selkeämpiä versioita.
Sinänsähän nuo culottes-pökät on ihan naurettavan näköiset kenellä tahansa ja croptopeista tulee mieleen ettei kangas riittänyt täyspitkään paitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan suomalainen ja rakastan naisellista koreilua, ihan sama mitä muut miettivät. Ikävä kyllä tässä maassa ei myydä ultranaisellisia hörsellysvaatteita, pitsiä, reikäommelta, yksityiskohtia, liehukkeita, nauhoja paljetteja, nappeja, röyhelöitä, liehuvia helmoja. Ei, kaikki on ankaran yksinkertaista ja selkeää. Koreilu on yllättävän vaikeaa, jotain sattumalöytöjä tekee joskus, yleensä ei, koska niiden metsästely on vaan liian hankalaa.
Pari vuotta sitten kävimme Roomassa. Siellä näimme runsaasti naisellisia hameita, mekkoja ja jakkupukuja. Mies tykkäsi kun sääret vilahtelivat ja kysyi miksi meillä ei myydä tällaisia vaatteita?
Kun ei nimenomaan halua vilautella niitä sääriänsä perv oille, miksi sitä on NIIN vaikeaa tajuta?
Kamalaa jos joku näkee SÄÄRET.
Mies joka oli tänään ilkosen alastomana rannalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, yleensä ihmiset pukeutuu ostetuilla tuotteilla? Voit kyllä ommellakin monet noista jos olet kädentaitoinen.
Entä jos nyt ajattelisit hieman laajemmin mitä "ostetuilla" tuotteilla tässä tarkoitetaan?
"Poskipunan historia ulottuu aina muinaiseen Egyptiin saakka, jossa poskipunaa käyttivät naisten lisäksi myös miehet ja lapset."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/meikin-yllattava-historia-poskipuna…
"Peruukkien käytöllä on pitkä perinne: englantilaiset tuomarit ja asianajajat ovat pukeutuneet niihin 1700-luvulta lähtien."
https://www.kaleva.fi/uutiset/ulkomaat/tuomareiden-peruukit-uhkaavat-ja…
1600-luvulta 1800-luvun alkuun Euroopassa suosittu pään koristus- ja suojausturhake, jolla peitettiin omat hiukset tai salattiin niiden puute. Aluksi käytössä vain aateliston miehillä
http://www.shsverkko.com/index.php?title=Peruukki
Meikin ajatellaan olevan naisten juttu, mutta historia on täynnä esimerkkejä miehistä, jotka käyttivät (ja halusivat käyttää) meikkiä. Aleksanteri Suuri ja Ranskan kuningas Ludvig XIII kohensivat ulkonäköään päivittäin silloisten kauneusihanteiden mukaan.
https://www.kicks.fi/inspiraatio/miehet/trendspotting-miesten-meikkaami…
En anna sinulle nyt valmista ajatusmallia vaan toivon, että pohdit kaupasta ostetun "naisellisuuden" merkitystä suhteessa historiaan.
Olen katsellut monta capsule wardrobe videota YouTubesta, koska olen ajatellut karsia vaatteitani.
Näissä videoissa on säännönmukaisesti tosi vaatimattoman näköisiä vaatteita. Värit beige, valkoinen, farkku ja harmaa. Vähän mustaa seassa. Jokainen näistä videoista toitottaa, että on aivan välttämätöntä jokaisella olla bleiseri, trenssi ja valkoinen kauluspaita. Plus kaksi t-paitaa, musta ja valkoinen.
Aika pliisuja asukokonaisuuksia tuolla saa. Käytännöllistä ja vaatimatonta. Minimalismia kuulemma.
Ja näitä täsmälleen toistensa kaltaisia videoita ovat tehneet naiset ympäri maailman.
Itse käytän lähes aina mekkoa/hametta. Jalassa naiselliset kauniit kengät, meikkaan, laitan hiukseni ja on koruja. Ostan yleensä vaatteeni muualta kuin Suomesta. Työni ei vaadi laittautumista millään tavalla.
Mutta tykkään pukeutua niin kuin pukeudun ja parhaaksi näen. Olen saanut mulkoilua työkavereiltani, suoraa arvostelua "täytyykö aina pukeutua niin kuin menisi juhliin?"
"etkö tosiaan aamulla muuta tekemistä keksi kuin meikkaamisen?"
Myös tuttavat ovat ottaneet oikeudekseen haukkua mut ihan suoraan pystyyn ja että mun pitäis kuulemma aikuistua ja lopettaa ulkonäöllä koreillu. Samassa ihailtiin erästä perhetuttuja joka ei ikinä meikkaa ja on aina" käytännöllisissä" vaatteissa ja multa kysyttiin" miksi en voi olla kuin tuo "Satu"? Siitä vaan tukka ponnarille ja menoksi! Ihanan luonnollinen nii hihi hi"... OK?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli hyvä! 😄 Sinun kannattanee tosin pysyä kotona...
Hyvin argumentoitu tosiaan, mutta on jopa Suomessakin välillä parempia säitä 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan suomalainen ja rakastan naisellista koreilua, ihan sama mitä muut miettivät. Ikävä kyllä tässä maassa ei myydä ultranaisellisia hörsellysvaatteita, pitsiä, reikäommelta, yksityiskohtia, liehukkeita, nauhoja paljetteja, nappeja, röyhelöitä, liehuvia helmoja. Ei, kaikki on ankaran yksinkertaista ja selkeää. Koreilu on yllättävän vaikeaa, jotain sattumalöytöjä tekee joskus, yleensä ei, koska niiden metsästely on vaan liian hankalaa.
Pari vuotta sitten kävimme Roomassa. Siellä näimme runsaasti naisellisia hameita, mekkoja ja jakkupukuja. Mies tykkäsi kun sääret vilahtelivat ja kysyi miksi meillä ei myydä tällaisia vaatteita?
Kun ei nimenomaan halua vilautella niitä sääriänsä perv oille, miksi sitä on NIIN vaikeaa tajuta?
Kamalaa jos joku näkee SÄÄRET.
Mies joka oli tänään ilkosen alastomana rannalla.
Huh, huh, onneksi en ollut samalla rannalla. Onhan se ongelma jos ei halua jotain näyttää, eikö totta ja jokaisella meillä on oikeus valita. Tosin nakurantailijat voivat valita vain nakurannalla tai omalla rannalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän lähes aina mekkoa/hametta. Jalassa naiselliset kauniit kengät, meikkaan, laitan hiukseni ja on koruja. Ostan yleensä vaatteeni muualta kuin Suomesta. Työni ei vaadi laittautumista millään tavalla.
Mutta tykkään pukeutua niin kuin pukeudun ja parhaaksi näen. Olen saanut mulkoilua työkavereiltani, suoraa arvostelua "täytyykö aina pukeutua niin kuin menisi juhliin?"
"etkö tosiaan aamulla muuta tekemistä keksi kuin meikkaamisen?"
Myös tuttavat ovat ottaneet oikeudekseen haukkua mut ihan suoraan pystyyn ja että mun pitäis kuulemma aikuistua ja lopettaa ulkonäöllä koreillu. Samassa ihailtiin erästä perhetuttuja joka ei ikinä meikkaa ja on aina" käytännöllisissä" vaatteissa ja multa kysyttiin" miksi en voi olla kuin tuo "Satu"? Siitä vaan tukka ponnarille ja menoksi! Ihanan luonnollinen nii hihi hi"... OK?
Kannattaisiko kenties hankkia toisenlaisia tuttavia? Tuo ei ole normaalia.
No en nyt tiedä. Noi isot hihathan ovat nyt tulleet uudestaan muotiin eli niihin ainakin törmäsi katukuvassa jo viime kesänä. Ja varsinkin tuo alimmainen asu crop-top & midihame on aika yleinen yhdistelmä. Vähän samanlainen kuin crop-top ja culottehousut -yhdistelmä. Mutta nuo sun linkkaamat kuvat ovat tyylillisesti (varsinkin kaksi ensimmäistä) hyvin romanttisia. Pohjoismaalaiset tekisivät noista siis vähän yksinkertaisempia ja selkeämpiä versioita.