Mistä suomalaisten halveksinta naisellista koreutta kohtaan johtuu?
Hoikkuutta kauhistellaan, tuputetaan kolmen tunnin välein syömistä, pidetään näyttäviä asusteita mauttomina ja halvan näköisinä, ajatellaan ettei aikuinen nainen saisi pukeutua trendikkäästi jne.
Ei muka olla pinnallisia ja ulkonäkökeskeisiä, mutta sitten se halveksinta ja happamasti puhuminen hoikista ja näyttävistä naisista on niin voimakasta, ettei se ole mitään muuta kuin täyttä pinnallisuutta.
Mutta mistä tämä johtuu? Miksi Suomessa on niin halveksittavaa olla jotain muuta kuin käytännöllinen ja vaatimattoman näköinen Uhana-Marimekko-nainen tai Janni Hussi-tyyppinen sporttinen naapurintyttö?
Tyttömäisyys on ok, mutta naisellisuus ei.
Miksi?
Ja mistä johtuu, että etenkin keski-ikäisten naisten näyttävyyttä pidetään jotenkin naurettavana ja pitäisi jo tajuta ”ikääntyä arvokkaasti” eli muuttua näkymättömäksi.
Miksi Suomessa on ”arvokasta” olla näkymätön? Sairas juttu.
(Huom: tietenkään kaikki eivät näin ajattele, mutta kyllä tämä on nähdäkseni kulttuurillemme ominainen piirre)
Kommentit (485)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä miehenä arvostan naisessa itsestään huolehtivaa ja huoliteltua eleganssia. Tarkoitan tällä huolenpidolla, sitä että ensiksi huolehditaan henkisestä ja fyysisestä (ryhti, energisyys, läsnäole, aura yms.) hyvinvoinnista. Toki sen jälkeen tulee muoti, emmehän kulje alastomina, ulkonäöstä huolehtinen (meikkaus yms.) jne. Ihailen naisia, jotka näyttävät tyylikkäiltä lähes minkälaisissa vaatteissa tahansa, koska siellä pinnan alla, jota en oikein tunnista, he osaavat valita värit, kuosit leikkaukset jne. tavalla, joka sopii heille. Uskon, että on naisia, jotka pystyvät leikkaamaan vaikka mustaan jätesäkkiin tyylikkään,ei-paljastavan dekolteen ja kietaisevat vain jonkin vyön uumalleen ja voila, magic happens.
0/5 et mene miehestä :p
Miksei mene? Kyllä minulle tulee tasaisin väliajoin tuntemattomat miehet kehumaan tyyliäni ja on esim. kehuttu kadulla hamettani kauniiksi ja elegantiksi - nimenomaan noilla sanoilla.
Kehuja oli noin kaksvitonen heteron oloinen mies."energisyys, läsnäole, aura" syynä. Kuten sinunkin esimerkissäsi, kyllä he pinnallisen huomaavat, mutta eivät energiaa tai auraa.
Et sitten vissiin ikinä ole liikkunut henkisessä miesseurassa :D
Mistä niitä löytyy? Joogassakaan ei ole yhtään miestä.
En minä osaa sanoa, kun omassa elinpiirissäni energioista ja auroista puhuminen on ihan tavallista myös miehille. Eli löytyy sieltä täältä missä on vähänkään muuta kuin pelkkää öyhötystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä miehenä arvostan naisessa itsestään huolehtivaa ja huoliteltua eleganssia. Tarkoitan tällä huolenpidolla, sitä että ensiksi huolehditaan henkisestä ja fyysisestä (ryhti, energisyys, läsnäole, aura yms.) hyvinvoinnista. Toki sen jälkeen tulee muoti, emmehän kulje alastomina, ulkonäöstä huolehtinen (meikkaus yms.) jne. Ihailen naisia, jotka näyttävät tyylikkäiltä lähes minkälaisissa vaatteissa tahansa, koska siellä pinnan alla, jota en oikein tunnista, he osaavat valita värit, kuosit leikkaukset jne. tavalla, joka sopii heille. Uskon, että on naisia, jotka pystyvät leikkaamaan vaikka mustaan jätesäkkiin tyylikkään,ei-paljastavan dekolteen ja kietaisevat vain jonkin vyön uumalleen ja voila, magic happens.
0/5 et mene miehestä :p
Toistan vielä kerran, olen mies, heteroseksuaali ja arvostan naisia, jotka osaavat pukeutua. Tiedän, YES, suurin osa kuuluisista muotisuunnittelijoista on homoseksuaaleja (Armani, Cardin, Lagerfeld, jne.), mutta on myös naisia, joilla on tämä taito tehdä pukeutumisesta luovaa, uutta ja ennennäkemätöntä ja koska olen vain mies, he voivat tarjota samalla minullekin silmänruokaa. En itse suunnittele työksei vaatteita, enkä uskoakseni haluaisi edes tehdä sellaista. Muista että, aina muoti ja pukeutuminen on vain pintaa,joka voi olla tyylikästä ja silti siellä vaatteiden sisällä on ihminen, sen takia henkisyys, ryhti, energia on tärkeää. Uskon, että se tyylikäs pukeutuminen tuo vain sen sisäisen puolen esiin vahvemmin, toisaalta ihmisen henkisyys kyllä tulee ilmi vaatteittakin, jossain vaiheesssa.
Perinteisestä nöyrän ihmisluonnon kunnioituksesta.
Naisellinen nainen koetaan uhkana, siksi.
Koreasti pukeutuvan naisen vihaa minen jotuu siitä, että sellainen on leimattu suomessa mor aalittomaksi. Ja mor aalittomuus oikeuttaa aina vihaa miseen. Suomessa on myös mor aalitonta miellyttää miehiä, pitää seisoa yhteisessä rintamassa naisena miehiä vastaan. Mitään ei saa koskaan tehdä miehen mieliksi. Ja laittautuminen on tietenkin miehiä varten, vaikka nainen kuinka val ehtelisi laittautuvansa ihan vaan itsensä vuoksi. Miehetkin hämmentyvät nähdessään se ksikkään naisen. Jos se on oma tytär, se yritetään laittaa haukkumalla kuosiin, ettei se tuota häpeää perheelle. Jos se on vieras nainen, arvellaan että sen täytyy olla hu ora, joten sitä voi kohdella kuin hu oraa.
Täällä elinolosuhteet ovat olleet kovat, ei ole ollut tilaa vapaamatkustajille. Suomessa naiset ovat aina tehneet työtä, jopa aateliset, ja olleet tuotteliaita yhteiskunnan jäseniä. Meillä ei ole perinnettä elitistiseen prinsessäkeikistelyyn, jossa nainen on vain koriste, ja se on hyvä.
Susanna Koski on hyvä esimerkki arvokkaasta ja tyylikkäästä ikääntymisestä.
Susanna Koski on 35-vuotias. En pidä häntä ikääntyneenä.
Ap:n kuvailemaa ongelmaan en ole törmännyt. Pikemminkn siihen, että esim. meikaamattomia naisia lyödään kuin vierasta sikaa. Meikkaamattomuus kun tuntuu olevan monelle se, että kuljetaan rähmät silmillä ja tukka rasvaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme saaneet äänioikeuden v. 1906 ja osaamme käyttää sitä. Olemme koulussa ja opinnoissamme parempia kuin pojat/miehet. Voimme opiskella tohtoriksi ja tehdä kansainvälistä uraa. Emme pukeudu kynnysmatoiksi.
Olette "parempia" kun teiltä puuttu oma luova ajattelu. Pänttäätte orjallisesti kapitalistista aivopesua päähänne, joka tekee teistä pikkuriikkisen osasen kapitalismin koneistoon. Ai niin ne kirjat on muuten laadittu miesten toimesta myös. Mut pidä toi ja "menesty huipulla". ;) Määh! Määh! Määh!
Sinun pahoinvointisi palstalla pahenee vuosi vuodelta. :((((
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoisemmissa yhteiskunnissa sukupuolet alkavat muistuttaa toisiaan. Jos kaipaat takaisin viidakkoon, muuta sinne.
Tämä ei pidä paikkaansa. On hyvin tiedossa esim. se, että Pohjoismaissa sukupuolten erot ammatinvalinnassa korostuvat eniten, kun esteet valinnoille on poistettu kokonaan.
Mitä tulee naiselliseen koreuteen, sitä harrastetaan Suomessakin todella paljon ja ihan kaikkien hyväksymänä. Itse en tätä ymmärrä. Jos haluan näyttää sirkuspelleltä, haen töihin sirkukseen.
Suomalaisten käytännöllisyyden korostaminen näkyy kaikessa, myös esim. taloissa (enemmistö rumia, etenkin kerrostalot). Kaiken pitää olla niin arkista ja toimivaa. Kaikki ylimääräinen on turhaa, se pitää karsia. Suomalaisten pitäisi oppia leikillisyyttä. Hauskaa voi olla muulloinkin kuin humalassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan suomalainen ja rakastan naisellista koreilua, ihan sama mitä muut miettivät. Ikävä kyllä tässä maassa ei myydä ultranaisellisia hörsellysvaatteita, pitsiä, reikäommelta, yksityiskohtia, liehukkeita, nauhoja paljetteja, nappeja, röyhelöitä, liehuvia helmoja. Ei, kaikki on ankaran yksinkertaista ja selkeää. Koreilu on yllättävän vaikeaa, jotain sattumalöytöjä tekee joskus, yleensä ei, koska niiden metsästely on vaan liian hankalaa.
Pari vuotta sitten kävimme Roomassa. Siellä näimme runsaasti naisellisia hameita, mekkoja ja jakkupukuja. Mies tykkäsi kun sääret vilahtelivat ja kysyi miksi meillä ei myydä tällaisia vaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan suomalainen ja rakastan naisellista koreilua, ihan sama mitä muut miettivät. Ikävä kyllä tässä maassa ei myydä ultranaisellisia hörsellysvaatteita, pitsiä, reikäommelta, yksityiskohtia, liehukkeita, nauhoja paljetteja, nappeja, röyhelöitä, liehuvia helmoja. Ei, kaikki on ankaran yksinkertaista ja selkeää. Koreilu on yllättävän vaikeaa, jotain sattumalöytöjä tekee joskus, yleensä ei, koska niiden metsästely on vaan liian hankalaa.
Pari vuotta sitten kävimme Roomassa. Siellä näimme runsaasti naisellisia hameita, mekkoja ja jakkupukuja. Mies tykkäsi kun sääret vilahtelivat ja kysyi miksi meillä ei myydä tällaisia vaatteita?
Sitähän voit ÄO 100:llasi miettiä. Suuri osa tämän palstan keskustelusta on tasoa poimitaan jokin yksittäinen seikka eikä mietitä sitä kokonaisuudessa. Mietitkö yhtään, mikä historia on Suomella ja Italialla, mitä eroa niillä on? Vaihtaisitko Italian yhteiskunnalliset rakenteet tänne tuosta vain? Ai et? No miksi et?
Klik klik klik minua ärsyttää enkä jaksa oikeasti opiskella maailmaa joten klik klik klik. Hävetkää laiskurit.
No johtuisikohan ihan vaan meidän kulttuurisista juurista? Ei tarvitse mennä kauskaan ajassa taakse päin, kun lähes kaikki elivät maalla, saivat elantonsa maasta, metsistä ja järvistä. Elämä oli kovaa, niukkaa ja raskasta.
Vertaa tätä sitten Keski- ja Etelä-Euroopan hoveihin, seurapiiri- ja kulttuurielämään.
Se "rumat ne vaatteilla koreilee" ja "vaatimattomuus kaunistaa" -asenneilmapiiri siirtyy helposti sukupolvelta toiselle.
Vihamielinen kateus naisten kesken?
varmaan sekin on jotain pimeyttä, hyvä olisi olla mukana jotain kättä pidempää laukussa jos ne käyvät vaikka käsiksi verbaalisen uhkailun ja mahtailun lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roomassa on tarpeeksi lämmintä hameen käyttöön noin 350 päivää vuodessa. Suomessa on tarpeeksi lämmintä häneen käyttöön maksimissaan noin 20-40 päivää vuodessa. Keksitkö itse, miksi hameet ovat Roomassa yleisempi vaate kuin suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roomassa on tarpeeksi lämmintä hameen käyttöön noin 350 päivää vuodessa. Suomessa on tarpeeksi lämmintä häneen käyttöön maksimissaan noin 20-40 päivää vuodessa. Keksitkö itse, miksi hameet ovat Roomassa yleisempi vaate kuin suomessa?
Mä kuljen kyllä sujuvasti ympäri vuoden hameissa. Talvihameet ovat villakangasta, maksimittaa, ja alle voi pukea mitä vaan. Neulehameitakin löytyy. Päälle pitkä takki, ei ole kylmä. Housut on jalassa lähinnä ja vaelluksella (vaellushame on syntisen ruma). Ikävä kyllä mä en ole saanut käsityön lahjaa, joten olisi mukava löytää omantyylisiä vaatteita helpommalla. Kuten toisessa ketjussa valittelin, romanttinen boho ja folk olisivat oma juttu. Toivotonta. - Se alkuperäinen koreilija
Vierailija kirjoitti:
Suomessa puhutaan sisäisestä kauneudesta niin paljon, että ulkoinen kauneus koetaan lopulta turhuudeksi, melkein rikolliseksi huijaukseksi.
En ole tutustunut kovinkaan moneen sisäisesti kauniiseen suomalaiseen elämäni aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän itse hameita ympäri vuoden, enkä omista yksiäkään housuja.
Nykyään on niin lämpöisiä villalegginsejä, että hameita voi helposti käyttää ympäri vuoden, etenkin pitkän villakangastakin kanssa.
Itse en kuitenkaan ole mikään tyylikäs jakkupukumissi, vaan pukeudun goottityylisesti ja naisellisiin vaatteisiin. Tiedostan kyllä saavani ns. pahaa silmää aina silloin tällöin, mut en välitä, koska olen löytänyt oman tyylini ja sitä kautta myös oman itseni. =)
Ei taida onnistua ihan vain yksipuolisella päätöksellä nykyaikana. Kannattaa myös tutkiskella sinun päänsisäistä maailmaa mistä olet saanut tuollaisen kuvitelman "silmille hyppimisestä" ja siitä, että olisit siinä suhteessa jotenkin ylempi ja tuomitseva osapuoli siitä mikä on silmille hyppimistä.