Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä suomalaisten halveksinta naisellista koreutta kohtaan johtuu?

Vierailija
17.04.2020 |

Hoikkuutta kauhistellaan, tuputetaan kolmen tunnin välein syömistä, pidetään näyttäviä asusteita mauttomina ja halvan näköisinä, ajatellaan ettei aikuinen nainen saisi pukeutua trendikkäästi jne.

Ei muka olla pinnallisia ja ulkonäkökeskeisiä, mutta sitten se halveksinta ja happamasti puhuminen hoikista ja näyttävistä naisista on niin voimakasta, ettei se ole mitään muuta kuin täyttä pinnallisuutta.

Mutta mistä tämä johtuu? Miksi Suomessa on niin halveksittavaa olla jotain muuta kuin käytännöllinen ja vaatimattoman näköinen Uhana-Marimekko-nainen tai Janni Hussi-tyyppinen sporttinen naapurintyttö?
Tyttömäisyys on ok, mutta naisellisuus ei.
Miksi?
Ja mistä johtuu, että etenkin keski-ikäisten naisten näyttävyyttä pidetään jotenkin naurettavana ja pitäisi jo tajuta ”ikääntyä arvokkaasti” eli muuttua näkymättömäksi.
Miksi Suomessa on ”arvokasta” olla näkymätön? Sairas juttu.

(Huom: tietenkään kaikki eivät näin ajattele, mutta kyllä tämä on nähdäkseni kulttuurillemme ominainen piirre)

Kommentit (485)

Vierailija
21/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kolmessa tunnissa saa vaikka variksenpelättimestä näyttävän. Kukaan suomalainen ei tuollaiseen ryhdy, koska tuo on naurettavaa ja bimbomaista. Eikä yritysmaailmassa työskentelevällä ole tuollaiseen aikaa, ellei ole ison yrityksen tmj, joka voi ulkoistaa työnsä muille. 

Vierailija
22/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi me myös suostutaan tekemään tasa-arvon verukkeella paljon enemmän kuin ulkomaalaiset kanssasisaremme? Tarkoitan lähinnä sitä, että käydään töissä ja hoidetaan koti itse. Lapset raahataan aamuvarhaisella päiväkotiin ja haetaan illan hämärryttyä pois.

Muissa maissa naiset tekevät osa-aikaista työtä, jos ovat töissä lainkaan... Hoitavat itseään ja kuntoaan sekä näyttävät kauniilta ja hoidetuilta. Meistä suurin osa on kuin metsästä reväistyjä loppuun uupuneita, mutta niin ylpeitä siitä, että olemme tasa-arvoisia miesten kanssa. Välillä aina tulee sellainen olo, että meitä on kusetettu 6-0 eikä edes tajuta sitä...

Haluaisin kysyä, miksi tuo lainaamani kommentti poistettiin ketjusta? Oliko liian totuudenmukainen? "Ei savua ilman tulta..."

Niin meitä onkin kusetettu. Fiksuimmat tajuaa ja hankkii itselleen parempaa. Herätkää. Se ei ole mitään tasa-arvoa jos nainen joutuu tekemään kaikki. Naisille on tällä mallilla kasattu lisää velvollisuuksia ja miehiltä niitä on vähennetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan suomalainen ja rakastan naisellista koreilua, ihan sama mitä muut miettivät. Ikävä kyllä tässä maassa ei myydä ultranaisellisia hörsellysvaatteita, pitsiä, reikäommelta, yksityiskohtia, liehukkeita, nauhoja paljetteja, nappeja, röyhelöitä, liehuvia helmoja. Ei, kaikki on ankaran yksinkertaista ja selkeää. Koreilu on yllättävän vaikeaa, jotain sattumalöytöjä tekee joskus, yleensä ei, koska niiden metsästely on vaan liian hankalaa.

No niinpä. Sitten jos tilaat ulkomailta maksat niistä lisäveroja. Vtuttaa kun omassa maassa ei ole kunnon tarjontaa mistään niin maksat sitten tuplasti että saat haluamasi.

Vierailija
24/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiittäkää tasa-arvoa ja feminismiä, jotka on yhteiskunnassamme hyvin menestyneitä ja onnistuneet häivyttämään miesten ja naisten välisiä eroja. Naiset haluaa olla ennemmin samanlaisia pultsareita kuin miehetkin ja naisellisen naisen näkeminen kirpaisee, kun se muistuttaa omasta mukavuudenhalusta.

Ei kirpaise. Olen naisellinen, mutta seison omilla jaloillani. Miehet saa olla miehekkäitä tai naisellisia mun puolesta. Valitsin mieheni älykkyyden mukaan. Älykkyys on viehättävää.

Kylmyys ja älykkys ei ainakaan yhdistelmänä viehätä, jos valita täytyy - sydämellisyys ja rakastava luonne peittoaa tuon 100/0.

Onneksi kuitenkin on olemassa ehkä jossain myös älykkään sydämellisiä ihmisiä, mutta ne ovat aika harvinaisia kultakimpaleita.

Vierailija
25/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma teoriani on se, että se suominaisen stereotyyppinen vaatimaton asu lyhyine hiuksineen, ylipainoineen, crockseineen, tunikoineen ja caprihousuineen on suominaisen "burkha". Naisellinen nainen lähettäisi liian seksuaalisia signaaleja, joten sellainen "vaiennetaan" toisten naisten taholta ja miehet hullaantuvat sellaisista monesti todella naiivilla tavalla. Se on vertaiskontrollia ja vaivihkaista alistamista. Kukaan ei oikein uskalla olla avoimen naisellinen ainakaan yli 45-vuotiaiden ikäpolvessa. Nuoremmilla on hieman vapaampaa.

Jos tämä nyt joku suomijuttu yhtään on, niin juontaa juurensa luultavasti tarpeesta olla aina vaatimaton. Itseään ei saa tuoda mitenkään liikaa esille ja sitä rataa. En kyllä sanoisi, että tuollainen arvostelu pätisi enää nykypäivään, eikös ulkonäköpaineet ole vaan kasvaneet tasaisesti koko ajan?

Vierailija
26/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli suomalaisten naisten mielestä toinen nainen on BIMBO, kun on siisti, kaunis ja laitettu. Hielle haisevat ja rasvahiuksiset siideri valaat ovat sitten niitä kunnioitettavia älykköjä, niinkö?

Tässä ketjussa on taas ne kaikki suomalaisen naisen kateuskliseet kauniimpaa naista kohtaan. Tällaista kauniisiin naisiin kohdistuvaa vihaa muiden naisten toimesta en ole kokenut kuin Suomessa, en yhdessäkään muussa maassa!

Esimerkki justiinsa sitten sellaisesta muita naisia halventavasta kommentoinnista, jotka eivät erityisemmin laittaudu. He ovat heti sitten "hieltä haisevia siideri valaita". Minusta laittautumisessa ei ole mitään vikaa, mutta painostus suuntaan tai toiseen on todella ikävää. Ihmisillä on ihan tarpeeksi paineita ilman tällaistakin vatvomista.

Vierailija
27/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä miehenä arvostan naisessa itsestään huolehtivaa ja huoliteltua eleganssia. Tarkoitan tällä huolenpidolla, sitä että ensiksi huolehditaan henkisestä ja fyysisestä (ryhti, energisyys, läsnäole, aura yms.) hyvinvoinnista. Toki sen jälkeen tulee muoti, emmehän kulje alastomina, ulkonäöstä huolehtinen (meikkaus yms.) jne. Ihailen naisia, jotka näyttävät tyylikkäiltä lähes minkälaisissa vaatteissa tahansa, koska siellä pinnan alla, jota en oikein tunnista, he osaavat valita värit, kuosit leikkaukset jne. tavalla, joka sopii heille. Uskon, että on naisia, jotka pystyvät leikkaamaan vaikka mustaan jätesäkkiin tyylikkään,ei-paljastavan dekolteen ja kietaisevat vain jonkin vyön uumalleen ja voila, magic happens.

Vierailija
28/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh... Saatan pitää töissä jotain "siistimpää" vaatetta ja jotain pieniä koruja kun olen asiakkaiden kanssa tekemisissä, mutta en siltikään meikkaa. Sellaista hienostuneempaa arkipukeutumista. Olen aika persoonallinen ja yritän hieman suitsia sitä työssä. Vaatteeni voisivat viedä huomion pois asialta.

Noin muuten ryntäilen luonnossa, koiran kanssa, pyllistelen puutarhassa ja kuljen pyörällä, joten minulla ei ole tarvetta ylimääräisille koristuksille. Töissäkään en käytä esim. huiveja vaikka niitä kasapäin löytyy, koska ne ovat epäkäytännöllisiä.

Johtopäätöksenä se epäkäytännöllisyys varmaan. Ei ole oikein hetkiä, jolloin tulisi hameen tai mekon tarvetta ja niitäkin löytyy kaksi laatikollista kumpiakin ja vielä pukupussissa roikkuvat päälle. Ne vaan jäävät tarpeettomina sinne pukupusseihinsa kun ei niitä lenkillä, salilla tai puutarhassa tarvitse enkä koe niitä sopiviksi töihinkään. En ole koriste vaan liikkuva ihminen :D

Vierailija
29/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä miehenä arvostan naisessa itsestään huolehtivaa ja huoliteltua eleganssia. Tarkoitan tällä huolenpidolla, sitä että ensiksi huolehditaan henkisestä ja fyysisestä (ryhti, energisyys, läsnäole, aura yms.) hyvinvoinnista. Toki sen jälkeen tulee muoti, emmehän kulje alastomina, ulkonäöstä huolehtinen (meikkaus yms.) jne. Ihailen naisia, jotka näyttävät tyylikkäiltä lähes minkälaisissa vaatteissa tahansa, koska siellä pinnan alla, jota en oikein tunnista, he osaavat valita värit, kuosit leikkaukset jne. tavalla, joka sopii heille. Uskon, että on naisia, jotka pystyvät leikkaamaan vaikka mustaan jätesäkkiin tyylikkään,ei-paljastavan dekolteen ja kietaisevat vain jonkin vyön uumalleen ja voila, magic happens.

0/5 et mene miehestä :p

Vierailija
30/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin, olen vain mies.

Vierailija
31/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomella ei ollut omaa ylimistöä. Ne oli tuontitavaraa Ruotsista ja Venäjältä pitkän aikaa. Ja ylimistöhän sen sanelee, miten muoti menee ja sieltä sitten tippuu rahvaan joukkoon. Mutta jos joku muu kuin "oma"  ohjaa, niin eipä heitä varmaan paljoa yritetä edes matkia. Suomalainen väestö itse taas on ollut tyypillisesti köyhää talonpoikais- ja työläiskansaa. Joten meidän kulttuuriin on kehittynyt käytännöllisyyden ja yksinkertisuuden arvostaminen. Ei sitä työtä tehdessä paljon ehtinyt koreilla. Kulttuuri on vaan muotoutunut eri tavalla. 

Vierailija
32/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei mene? Kyllä minulle tulee tasaisin väliajoin tuntemattomat miehet kehumaan tyyliäni ja on esim. kehuttu kadulla hamettani kauniiksi ja elegantiksi - nimenomaan noilla sanoilla.

Kehuja oli noin kaksvitonen heteron oloinen mies.

Vierailija
33/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Nainen joka tietää tyylinsä, on näyttävä, koetaan uhkaksi. En voi tätä käsittää, olen matkustanut elämässäni paljon työssä ja vapaalla. Aina kun siirryn Suomen rajojen ulkopuolelle tunnen että voin hengittää ja olla sellainen kuin haluan ilman omituisia katseita. Tällä hetkellä muutto ulkomaille ei mahdollista, mutta kun lapseni tulee täysi-ikäiseksi ja alkaa asua omillaan. Muutan täältä pois ja alan nauttia elämästä ja naisellisuudesta. Suomi on takapajula, eikä muuksi muutu.

Vierailija
34/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei mene? Kyllä minulle tulee tasaisin väliajoin tuntemattomat miehet kehumaan tyyliäni ja on esim. kehuttu kadulla hamettani kauniiksi ja elegantiksi - nimenomaan noilla sanoilla.

"energisyys, läsnäole, aura" syynä. Kuten sinunkin esimerkissäsi, kyllä he pinnallisen huomaavat, mutta eivät energiaa tai auraa.

Vierailija
35/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Nainen joka tietää tyylinsä, on näyttävä, koetaan uhkaksi. En voi tätä käsittää, olen matkustanut elämässäni paljon työssä ja vapaalla. Aina kun siirryn Suomen rajojen ulkopuolelle tunnen että voin hengittää ja olla sellainen kuin haluan ilman omituisia katseita. Tällä hetkellä muutto ulkomaille ei mahdollista, mutta kun lapseni tulee täysi-ikäiseksi ja alkaa asua omillaan. Muutan täältä pois ja alan nauttia elämästä ja naisellisuudesta. Suomi on takapajula, eikä muuksi muutu.

Voi rakas ihminen ja sanon tämän kaikella rakkaudella: Pidä päälläsi mitä haluat, ei sen vuoksi tarvitse toiseen maahan muuttaa <3

T. Ei kiinnosta mitä muilla on päällä

(tietysti jos olet se palstailija joka elää vain muilta saamilla kohteliaisuuksilla niin suosittelen muuttoa)

Vierailija
36/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"energisyys, läsnäole, aura" syynä. Kuten sinunkin esimerkissäsi, kyllä he pinnallisen huomaavat, mutta eivät energiaa tai auraa.

Et sitten vissiin ikinä ole liikkunut henkisessä miesseurassa :D

Vierailija
37/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset miehet eivät arvosta sitä, tai no jos arvostavat niin muissa kuin suomalaisissa. Jo lapsesta asti seksistisesti kiusataan tyttöjä, jotka laittautuvat. Sukulaisukotkin heittävät rasvaisia kommentteja pikkutytöille, täällä oli tästä ihan keskustelukin. Onko ihme, että tietynlainen naisellisuus on häpeä, kun on jo herkässä iässä sen vuoksi kiusoiteltu ja seksualisoitu? Minua hävetti aikuisikään asti käyttää HAMETTA perheeni nähden, kun aina tuli jotain kommenttia hienostelusta ja miesten iskemisestä. Enimmäkseen juuri miehiltä, joita ilmeisesti sitten kiihotti alaikäiset vai miten tuo oikein pitää tulkita, kun tuollaista sontaa suolletaan pikkutytölle? :(

Vierailija
38/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme saaneet äänioikeuden v. 1906 ja osaamme käyttää sitä. Olemme koulussa ja opinnoissamme parempia kuin pojat/miehet. Voimme opiskella tohtoriksi ja tehdä kansainvälistä uraa. Emme pukeudu kynnysmatoiksi.  

Ja me voimme halutessamme ottaa teiltä nuo oikeudet pois jos alatte hyppiä silmille. Ja aloittajan kysymykseen, mikään ei ole nolompaa kuin keski-ikäinen kurttu, joka yrittää pukeutua"näyttävästi" Sen ikäisen naisen pitäisi ymmärtää ikääntyä arvokkaasti ja jättää seksikäältä näyttäminen parikymppisille naisille. Susanna Koski on hyvä esimerkki arvokkaasta ja tyylikkäästä ikääntymisestä. Vanhakin nainen voi olla tyylikäs, mutta"nuorekkaasti"pukeutuva on lähinnä nolo ja myötähäpeää herättävä.

Vierailija
39/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten vissiin ikinä ole liikkunut henkisessä miesseurassa :D

Mistä niitä löytyy? Joogassakaan ei ole yhtään miestä.

Vierailija
40/485 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä ap:n kanssa, mutta en välitä mitä muut ajattelevat. Pukeudun näyttävästi ja tiedän olevani hyvännäköinen. Ja olen myös hyvässä asemassa työelämässä.

N40+