Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotukijärjestelmän kritiikkiä

Vierailija
17.04.2020 |

Oikeus toimeentulotukeen ei perustu yksilön omien tulojen pienuuteen tai yksilön pakollisiksi tai kohtuullisiksi katsottujen menojen suuruuteen, vaan kotitalouden kaikkien jäsenten yhteenlaskettujen tulojen ja menojen tarkasteluun. Tämän käytännön taustalla vallitsee olettamus siitä, että kotitalouden jäsenillä olisi kaikilla samat oikeudet käyttää kotitalouden jäsenten tulojen ja varallisuuden summaa. Todellisuudessa näin ei ole, vaan saman kotitalouden jäsenten välillä saattaa vallita suuria tulo- ja hyvinvointieroja.[61] Vain puolet suomalaisista pariskunnista ilmoittaa elävänsä sellaisessa yhteistaloudessa, joka kattaa myös henkilökohtaiset menot. Kuitenkin vain reilulla neljänneksellä tällaisista pariskunnista on yhteinen palkkatili.[62]

Toimeentulotukea on kritisoitu myös siitä, että edes perintö ei nosta toimeentulotuen varassa elävän pitkäaikaistyöttömän tai työkyvyttömän henkilön elintasoa toimeentulonormin yli: sosiaalitoimi jakaa perintösumman tyypillisesti toimeentulotuen kokoisiin laskennallisiin kuukausiosiin, ja perinnön saajalle myönnetään toimeentulotukea vasta, kun nämä laskennalliset kuukaudet ovat kuluneet umpeen.

Mikäli toimeentulotukea saava henkilö joutuu rikoksen tai tapaturman uhriksi, menettää hän korvauksensa. Jos pesukone rikkoontuu ja vakuutusyhtiö korvaa, lasketaan korvaukset tuloksi eli tukea lasketaan saman verran. Myös vaikkapa pahoinpitely- tai raiskauskorvaus voidaan lukea varallisuudeksi ja vähentää toimeentulotuesta. Sosiaalitoimistolla on asiassa harkintavaltaa, mikä tarkoittaa, että samassa tilanteessa eri puolilla Suomea oleva voi joutua kahden erilaisen päätöksen uhriksi.[63]

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Toimeentulotuki

Mitä mieltä?

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki ja opintolaina on mielenkiintoinen yhdistelmä.

Se on perustoimeentulotuessa kyllä tulo muttei meno. Minulle ei ole sinänsä mikään ongelma maksaa opintolainani takaisin mutta esimerkiksi oma pankkini ei ole suostunut pienempään erään tai pitempään laina-aikaan, joten maksan perusosastani joka kuukausi yli 150 euroa opintolainan lyhennyksiä. En sano, että opintolainaa pitäisi hyväksyä menoksi, mutta en ole ihan varma, onko järkevää, että opintolainan lyhennys vie yli 20 % perusosasta. Tai pitäisikö toimeentulotukea saavan lyhentää opintolainaansa ylipäätään.

Lähtökohtaisesti toimeentulotuki on viimesijainen tulo, jolla on tarkoitus estää nälkäkuolemat. Sitä en kerta kaikkiaan ymmärrä, että jotkut makselevat tällä rahalla lainoja. Jos ollaan niin heikoilla, että nälkäkuolemalta pitää pelastaa yhteiskunnan tuella, niin eikö ne luottotiedot ole menneet jo joka suuntaan joka tapauksessa.

Kiitos vain, mutta luottotietoni ovat toistaiseksi kunnossa ja aion hoitaa asiani niin, että ovat jatkossakin.

Luitko mitä lainaa siitä perusosasta lyhennän? Opintolainaa, jonka avulla on estetty nälkäkuolema ja kadulle joutuminen opiskeluaikana. Vai olisiko ollut parempi jättää opiskelematta ja jäädä ilman minkäänlaista ammattia?

Olen pahoillani, että en työttömyyden aikana pysty elättämään itseäni työttömyystuella ja asumistuella vaan tarvitsen vielä lisäksi toimeentulotukea, että jäisi edes sen perusosan verran rahaa kuukaudessa.

Vierailija
62/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kaikki tiedä, että ttt on viimesijainen tuki, mutta voi silti miettiä noita ttt:n ongelmakohtia.

Tukien varassa eläjän on vaikea nousta, jos ei nouse tarpeeksi kerrallaan. Jos ei halua kuluttaa voimavarojaan turhaan, on joko onnistuttava kerrallaan isosti tai jäätävä suosiolla tukien varaan. Mitään kannustinta ei ole, jos yrittäessään parantaa tilannettaan kykyjensä mukaan ei saa kuin vitutuksen. Vai niinkö sen kuuluu mennäkin?

Ensin pitää nousta pinnalle, eli elättää itsensä. Suomeksi ansaitset sen toimeentulotuen verran ihan itse. Jokainen euro mikä vähentää saamaasi toimeentulotukea ON sinä nousua.

Et osaa astua sellaisen saappaisiin, jolle on epävarmaa, onko epätoivoisista nousuyrityksistä ikinä hyötyä. Kun et sinä sieltä köyhyyden sumusta voi tietää, saatko parempaa elämää vai et.

Sanotaan, että myyt tavaraa. Normaalisti saat rahat itsellesi, ekstraksi kaiken hyvinvointisi päälle. Toimeentulotuella eläessä saat siitä tavarasta luopumisen jälkeen saman verran rahaa kuin muutenkin (tai ehkä jonkun pikkusumman itsellesi) ja lisäksi olet menettänyt ne tavarat. Eli ei tuossa ollut nousua, vaan laskua - verrattuna siihen turvallisempaan tilaan, jossa et tee mitään vaan passivoidut. Köyhällä ei ole varaa ottaa riskejä. Köyhä tarttuu tiukemmin siihen mitä on. Ne jotka ottavat liikaa riskejä, ajautuvat helposti vielä huonompaan jamaan. Riskinottajarikastujat ovat harvinaisuus ja siksi uutisen ja ihmettelyn aihe, ei mikään hyvä esimerkki kaikkien seurattavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miljoonan perineelle tietysti pitää veronmaksajien maksettava tukea mitään kyselemättä, eikös juu?

En tiedä millaisia perintöjä te rikkaat saatte, mutta itse sain 300 euroa, josta tuli vain häslinkiä, koska perinnön saamisessa kesti pitempään kuin luulin, ja loppujen lopuksi käteen jäi vähemmän kuin ilman perintöä. Lisäksi maksoin perinnöllä silmälasit, joihin olisin normaalisti saanut tukea.

Jos olisin miljonääri, enhän mä silloin tarvitsisi mitään toimeentulotukea. Haloo.

Tässähän se teidän virheellinen ajattelu on kiteytettynä. Newsflash me normi-ihmiset maksetaan omista rahoista ne kaikki mihin te "normaalisti saatte tukea".

Niin, ja teillä on siihen varaa. Newsflash: kaikilla ei ole.

Vierailija
64/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ttt vääristää niin ihmisten ajatusmaailmaa. Eli itse ansaittu raha ei nyt olekaan mikään itseisarvo, kun samalla muiden maksama ilmainen raha jää saamatta?? Ihan vaan tiedoksi, että me työssäkäyvät ei saada euroakaan sitä ilmaista rahaa, vaan päinvastoin maksetaan joka kuukausi julmeton määrä veroja kaikkien näiden etujen takia. Olen niin vakuuttunut siitä, että suuri osa tukilaisista on ainoastaan asennevammaisia, ei heillä ole mitään todellista syytä olla työttömiä. Mutta kun tottuu siihen sohvalla makaamiseen ja ilmaiseen rahaan, niin miksi ihmeessä viitsisi herätä aamuisin töihin ja hankki elantoaan itse? Joutuisi maksamaan vielä ne silmälasitkin ihan itse.

Pitäisi laittaa jokaiselle syntymästään asti joku henkilökohtainen katto sille, miten paljon eläessään voi etuuksia saada. Ja sen jälkeen hana vaan yksinkertaisesti menee kiinni. Ehkä sitten motivaatio siihen itse hankittuun rahaan vähän kasvaisi... 

Vierailija
65/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miljoonan perineelle tietysti pitää veronmaksajien maksettava tukea mitään kyselemättä, eikös juu?

En tiedä millaisia perintöjä te rikkaat saatte, mutta itse sain 300 euroa, josta tuli vain häslinkiä, koska perinnön saamisessa kesti pitempään kuin luulin, ja loppujen lopuksi käteen jäi vähemmän kuin ilman perintöä. Lisäksi maksoin perinnöllä silmälasit, joihin olisin normaalisti saanut tukea.

Jos olisin miljonääri, enhän mä silloin tarvitsisi mitään toimeentulotukea. Haloo.

Tässähän se teidän virheellinen ajattelu on kiteytettynä. Newsflash me normi-ihmiset maksetaan omista rahoista ne kaikki mihin te "normaalisti saatte tukea".

Mene töihin, kuten me muut.

Vierailija
66/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan jo etukäteen päätetty, millaisia kaikki toimeentulotuella eläjät ovat, joten kaikki tulkitaan sitä kautta. Sanot mitä tahansa, niin rivien välistä sinut tulkitaan huonoksi ihmiseksi.

Hyvin on uponnut propaganda, ja hyödylliset idiootit levittävät sitä lisää.

Vierailija
67/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki ja opintolaina on mielenkiintoinen yhdistelmä.

Se on perustoimeentulotuessa kyllä tulo muttei meno. Minulle ei ole sinänsä mikään ongelma maksaa opintolainani takaisin mutta esimerkiksi oma pankkini ei ole suostunut pienempään erään tai pitempään laina-aikaan, joten maksan perusosastani joka kuukausi yli 150 euroa opintolainan lyhennyksiä. En sano, että opintolainaa pitäisi hyväksyä menoksi, mutta en ole ihan varma, onko järkevää, että opintolainan lyhennys vie yli 20 % perusosasta. Tai pitäisikö toimeentulotukea saavan lyhentää opintolainaansa ylipäätään.

Lähtökohtaisesti toimeentulotuki on viimesijainen tulo, jolla on tarkoitus estää nälkäkuolemat. Sitä en kerta kaikkiaan ymmärrä, että jotkut makselevat tällä rahalla lainoja. Jos ollaan niin heikoilla, että nälkäkuolemalta pitää pelastaa yhteiskunnan tuella, niin eikö ne luottotiedot ole menneet jo joka suuntaan joka tapauksessa.

Kiitos vain, mutta luottotietoni ovat toistaiseksi kunnossa ja aion hoitaa asiani niin, että ovat jatkossakin.

Luitko mitä lainaa siitä perusosasta lyhennän? Opintolainaa, jonka avulla on estetty nälkäkuolema ja kadulle joutuminen opiskeluaikana. Vai olisiko ollut parempi jättää opiskelematta ja jäädä ilman minkäänlaista ammattia?

Olen pahoillani, että en työttömyyden aikana pysty elättämään itseäni työttömyystuella ja asumistuella vaan tarvitsen vielä lisäksi toimeentulotukea, että jäisi edes sen perusosan verran rahaa kuukaudessa.

Valintakysymyksiä. Itse olen elänyt työttömyystuella ja asumistuella. En hakenut ttt, koska on mielestäni todella pohjalle vajoamista ja omanarvontuntoa syövää. Opiskelin samalla itselleni uuden ammatin, jossa hyvä työllisyystilanne. Ja menin töihin. Hyvin yksinkertaista.

Vierailija
68/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin, kuten me muut.

On loukkaavaa, että ajattelet että töihin tuosta vain mennään. Yleensä ihmisillä on erilaisia ongelmia, jotka estävät sen. Mutta tuollaiset kommentoijat vaikuttavat ihmisiltä, jotka eivät niitä ongelmia ymmärrä.

Vierailija
69/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä varaa on, koska tehdään vähintään 40 tuntia viikossa töitä. Ja niitä töitä on, koska on tehty töitä koulunkäynnin ja opiskelun eteen. Ei se työnteko aina ole maittanut, monesti tehnyt mieluummin mieli jäädä aamulla lämpimään petiin kellimään, mutta pakko on lähteä, jotta saa ihan itse ne silmälasit ja opintolainat maksettua ja samalla maksettua teidän elämisenne.

Vierailija
70/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi olisi varakas maa ilman sosiaalisaastaa.

Älä muuta sano! Ja uutta avosylin vastaan rajojen takaa, huh. ei voi ymmärtää.

Vierailija
71/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no sitten koitetaan hankkia niitä tuloja, vaikka ne leikkaavatkin tukia.

Vierailija
72/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin tilanteessa jossa pystyin nostamaan tt-tukea, jätin sitä useampana kuukautena nostamatta vaikka olisin ollut oikeutettu, koska pärjäsin kumminkin jotenkin. Nuo kuukaudet siis hajallaan toisistaan.

Joku psyykkinen esto oli. Tyhmäähän se kaiketi on. Mutta en tiettävästi ole ainoa, olen lukenut että on jopa yleisempää jättää tuet hakematta joihin olisi oikeutettu, kuin väärinkäyttää niitä.

Nyt jo onneksi ok-palkkaisissa töissä, vihasin suunnattomasti sekä tt-tuki että työttömyyskorvausaikaa... se alennuksen tunne oli käsittämätön. Nöyryyttävä, etenkin aktiivimalli. Olin oikeasti masennuksissa arvottomuudentunteen takia silloin. Ehkä just siks tuntui etten "saa" hakea tukea jos en oikeasti ole kuolemassa tyyliin...

Vierailija
73/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ollaan jo etukäteen päätetty, millaisia kaikki toimeentulotuella eläjät ovat, joten kaikki tulkitaan sitä kautta. Sanot mitä tahansa, niin rivien välistä sinut tulkitaan huonoksi ihmiseksi.

Nimenomaan, me kaikki veronmaksajat ollaan hyödyllisiä idiootteja, jotka suostuu edelleen joka aamu heräämään töihin, maksamaan joka kuukausi hirmuisesti veroja, jotta sinunlaisesi hyödyttömät idiootit voivat nostella ilmaisia tukia vuosikausia. Mutta älä huoli, tämä hyödyllinen idiootti aikoo äänestää tästä eteenpäin puolueita, jotka ovat tämä tukijärjestelmän poistamisen kannalla. Katsotaan sitten kumpi meistä on se idiootimpi.

Vierailija
74/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta unohtuu tuurin vaikutus matkasta. Toisilla menee paskemmin kuin toisilla, vaikka olisi tehnyt vähintään yhtä hyviä ratkaisuja. Kaikki ei ole itsestä kiinni.

Vierailija
75/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ttt vääristää niin ihmisten ajatusmaailmaa. Eli itse ansaittu raha ei nyt olekaan mikään itseisarvo, kun samalla muiden maksama ilmainen raha jää saamatta?? Ihan vaan tiedoksi, että me työssäkäyvät ei saada euroakaan sitä ilmaista rahaa, vaan päinvastoin maksetaan joka kuukausi julmeton määrä veroja kaikkien näiden etujen takia. Olen niin vakuuttunut siitä, että suuri osa tukilaisista on ainoastaan asennevammaisia, ei heillä ole mitään todellista syytä olla työttömiä. Mutta kun tottuu siihen sohvalla makaamiseen ja ilmaiseen rahaan, niin miksi ihmeessä viitsisi herätä aamuisin töihin ja hankki elantoaan itse? Joutuisi maksamaan vielä ne silmälasitkin ihan itse.

Pitäisi laittaa jokaiselle syntymästään asti joku henkilökohtainen katto sille, miten paljon eläessään voi etuuksia saada. Ja sen jälkeen hana vaan yksinkertaisesti menee kiinni. Ehkä sitten motivaatio siihen itse hankittuun rahaan vähän kasvaisi... 

Tuo vaan johtaisi rikollisuuden kasvuun.

Entä miten sairailla? eli jos jatkat sairastamista, niin rahahanat kiinni ja jäät johonkin sillan alle?

Vierailija
76/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan, me kaikki veronmaksajat ollaan hyödyllisiä idiootteja, jotka suostuu edelleen joka aamu heräämään töihin, maksamaan joka kuukausi hirmuisesti veroja, jotta sinunlaisesi hyödyttömät idiootit voivat nostella ilmaisia tukia vuosikausia. Mutta älä huoli, tämä hyödyllinen idiootti aikoo äänestää tästä eteenpäin puolueita, jotka ovat tämä tukijärjestelmän poistamisen kannalla. Katsotaan sitten kumpi meistä on se idiootimpi.

Ihan uskomatonta miten onnekas työssäkäyvä kehtaa toivoa minulle LISÄÄ pahaa. Olen TYRMISTYNYT.

Vierailija
77/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä tullut perustulon ehdottajalta speksejä....

Vierailija
78/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelta unohtuu tuurin vaikutus matkasta. Toisilla menee paskemmin kuin toisilla, vaikka olisi tehnyt vähintään yhtä hyviä ratkaisuja. Kaikki ei ole itsestä kiinni.

Mutta jostain syystä se onni sattuu useammin kohdalle silloin, kun tekee töitä ;).

Vierailija
79/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsopa sinä idiootiksihaukkuja niitä yhteiskuntia, joissa ei ole sosiaaliturvaa, ja vertaa niihin joissa on. Ja mieti uudestaan kummassa haluat elää.

En ole se jolle kommentoit vihamielisesti tuon, vaan olen se tt-tuen hakemista hävennyt nykyään työssäkäyvä. Jos olisin itse siinä tilanteessa joutunut ersettä myymään koska mitään tukea ei olisi tullut, veikkaan etten tänä päivänä olisi veronmaksaja kuten nyt olen!

Vierailija
80/113 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä puolueita tarkoitat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme