Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Työttömyysturvan hankala hakuprosessi turhauttaa yrittäjiä: "TE-toimiston lomake sisältää epäoleellisia kysymyksiä" Nyt sitten huomataan, ettei se tukien hakeminen olekaan niin herkkua, tästä on yritetty sanoa vuosia

Vierailija
17.04.2020 |

Tästä työttömät ovat toitottaneet jo vuosia, mutta saaneet vaan naureskelua ja "mene töihin" -huutelua.

https://www.yrittajat.fi/uutiset/624982-tyottomyysturvan-hankala-hakupr…

Kommentit (304)

Vierailija
121/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIkä siinä ilmoittautumisessa on vaikeaa? Ilmoittauduin itse viime maanantaina eikä siellä mitään outoa kyselty eikä tarvinnut kertaakaan miettiä, että mitä tämä tarkoittaa. Työsuhteet 2 vuoden ajalta piti osata laittaa ja piti muistaa, missä on opiskellut, mutta ei se mikään byrokratian kauhukuva ollut. Ohjeita riitti, niistä oli apua, jo viitsi lukea.

Vierailija
122/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan vähän sekaisin, mutta musta tämä yrittäjien ahdinko tuntuu niiiiiin hyvältä :) Mua ei edes haittaa massakonkurssit, koska karma. 

Mä olen urallani kohdannut niin monta yrittäjää ja voin sanoa, että 90% heistä on kylmäsydämisiä veronkiertäjiä. Ainoat joista ei ole pahaa sanottavaa ovat freelancerit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos vuosiin ei ole mennyt töihin, niin onhan siinä jotain vikaa. Jos vuosia saa samaa huutelua.

Proving the point right !

Zinc

Vierailija
124/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne ihan hirveät on ja niissä suunnilleen kysytään lempiväriä ja kissan kummin kaiman horoskooppia. Sitten vielä jos ilmoittautuja on nuori, ensi kertaa työmarkkinoille tuleva ja koulunsa jostain syystä keskeyttänyt, niin sehän on loputon suo täytettäväksi. Jopa minä joka rakastan kaavakkeita ja byrokratiaa´olin valmis vastaamaan 2 tunnin jälkeen kaikkeen haista v_ittu vain päästäkseni ohjelman kanssa eteenpäin. Keskenhän sen täyttäminen lopulta jäikin.

Vierailija
125/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan vähän sekaisin, mutta musta tämä yrittäjien ahdinko tuntuu niiiiiin hyvältä :) Mua ei edes haittaa massakonkurssit, koska karma. 

Mä olen urallani kohdannut niin monta yrittäjää ja voin sanoa, että 90% heistä on kylmäsydämisiä veronkiertäjiä. Ainoat joista ei ole pahaa sanottavaa ovat freelancerit. 

Sama. Mun miehen ystävä oli ennen koronaa menestyvä autokauppias. Mieheni on ollut jo 5 vuotta työttömänä ja tämä "ystävä" vittuili kerran hänelle siitä, kun tämä kertoi ettei uskalla ottaa yrittäjän riskiä eikä hänellä ole edes mitään osaamista mitä myydä (varastotyöntekijä). "Niin, eihän laiskoista arkajaloista ole yrittäjiksi. Ja onhan työttömyyskorvaus todella passivoiva". Samalla vielä aukoi minulle päätään, koska olen kevytyrittäjä. Mä itse en halua omaa virallista firmaa, koska mun liiketoiminta on niin pientä ja kirjanpidon voin hoidatuttaa edullisella provikalla. Mua alkoi kiehuttaan niin että teki mieli lyödä sitä ananastukkaista autokauppiasta pataan. 

Nyt kyseinen firma on konkurssin partaalla ja kaikki työntekijät on joko lomautettu tai irtisanottu. Vasta ostettu puolen miljoonan euron okt on myytävänä. 

Vierailija
126/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä yrittäjät eivät ole säästäneet pahan päivän varalle, ollaanko sitä eletty kuin viimeistä päivää vai eikö ole varaa edes säästää? Voi että sentään, jättää vähän väliin niitä ulkomaanmatkoja ja poimii mustikoita pakastimeen, niin jo tulee säästöjä.

Niinpä ja mitä niillä lemmikkieläimillä työtön/lomautettu tekee, pois vaan, jos valittaa rahanpuutetta, niin ei ole varaa tuollaiseen.

Vierailija
127/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa olla aidosti heikkolahjainen jos sossun lappujen täyttämisestä saa itselleen jonkun ongelman. Sori vaan, tosi haastavaa touhua

Oletko nähnyt esimerkiksi sen lomakkeen, jolla yhtäkkiä ja odottamatta täysin työtä vaille jäänyt yhden auton kuljetusyrittäjä hakee tätä uutta tukea ensimmäistä kertaa? Se eroaa aika tavalla perustoimeentulon ja työmarkkinatuen hakulomakkeista.

Minä autoin yrittäjäanoppiani tekemään tuon hakemuksen. On jopa helpompi kuin tavallisen työttömän työnhakijan hakemus sekä Kelan hakemukset ja selkeät ohjeet kuvineen. 

Vierailija
128/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopas on yrittäjävihaa täällä. Auttelin äskettäin erästä yksinyrittäjätuttavaa täyttämään TE-toimiston lomakkeita. Koronavirus lopetti hänen työnsä täysin ja äkillisesti. Hän ei ole aiemmin täytellyt mitään TE-toimiston tai Kelan hakemuksia, joten koko urakka oli hänelle aivan uusi.

Minä olen ollut sekä yrittäjä (ammatinharjoittaja) että työtön, joten olen saanut jonkin verran harjaannusta lomakkeiden täyttämisessä. Olen kirjoittamisen ja samalla tekstin ymmärtämisen akateemisesti kouluttautunut ammattilainen, mutta TE-toimiston hakukaavakkeiden täyttäminen vaati minultakin ankaraa aivotyötä. Aikaa kului valtavasti siihen, että täytimme lomakkeen ongelmasivuja eri tavoilla kerta toisensa jälkeen saadaksemme selvää siitä, mitä hämärät väittämät sisälsivät.

Ymmärrän kyllä, että tavallisen palkansaajapulliaisen on vaikea tajuta yrittäjyyden eri muotoja. Yrittäkää kuitenkin olla yleistämättä jonkun hesburgerpomon röyhkeyden pohjalta ja tajutkaa, että hyvin suuri osa yrittäjistä puurtaa yksinään, eikä riistä koko uransa aikana ketään. Suuri osa ei saa koskaan starttirahaa, apurahoja, tukia tai mitään muutakaan apua toimintansa pyörittämiseen. Itsensä työllään elättänyt ja elantonsa pieninä palasina maailmalta kerännyt ammatinharjoittaja on asiakkaidensa kadottua samassa tilanteessa kuin yhtäkkiä irtisanottu tavallinen palkansaaja: säästöt loppuvat jossain vaiheessa, ja jollei uutta työtä löydy, pohja putoaa koko elämältä. Ilkkukaa siis säästeliäästi ja vain sen ansaitsevia, olkaa hyvä.

Työttömiäkin on monenlaisia, ollut ennen koronaakin. Ilkkukaa siis säästeliäästi ja vain sen ansaitsevia, olkaa hyvä.

Mitä sinä tarkoitat? Oletko jostain asiasta eri mieltä? Vai samaa?

Tarkoitin ihan noin kuin kirjoitin. 

129/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näille vaan voisi antaa sitä asumistukea väliaikaisesti?

Vierailija
130/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna moni yrittäjä ampuu ahdingossaan itsensä, ja sun mielestä se tuntuu niiiiiiin hyvältä. Hakeudu oikeasti hoitoon.

Vierailija
131/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä tajunnut miksi juuri yrittäjät ovat kovia vinkumaan? Ei siis kaikki mutta iso osa. Luulisi että ihmisillä jotka ovat jo tottuneet jäykkään kekkoslovakialaiseen byrokratiaan, ei olisi mitään hankaluuksia noidenkaan lomakkeiden kanssa. Miksi yrittäjät ovat niin kiittämättömiä että kun tämä kaivattu uudistus saatiin, niin se ei kelpaakaan?

Vierailija
132/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna moni yrittäjä ampuu ahdingossaan itsensä, ja sun mielestä se tuntuu niiiiiiin hyvältä. Hakeudu oikeasti hoitoon.

Mä en tunne empatiaa sellaisia yrittäjiä kohtaan, jotka pilkkaavat työttömiä, riistävät työntekijöitä, johtavat pelolla, pyörittävät ilmaisia harjoittelijoita ja kiertävät veroja. Jokainen työnantajani yhtä lukuunottamatta ovat olleet tuollaisia.  

Vierailija
133/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko yrittäjät todellakin niin heikkoja, että heti haetaan köydenpätkää, kun elämä vähän koettelee. Ryhdistäytykää nyt yrittäjät, lomautetut, työttömät eikö teillä ole mitään turvaverkkoa? Sellainen olisi pitänyt hankkia jo aikoja sitten.

Vierailija
134/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko yrittäjät todellakin niin heikkoja, että heti haetaan köydenpätkää, kun elämä vähän koettelee. Ryhdistäytykää nyt yrittäjät, lomautetut, työttömät eikö teillä ole mitään turvaverkkoa? Sellainen olisi pitänyt hankkia jo aikoja sitten.

Niin tai joku yrittelijä yritelmillään alkaa virittelemään turvaverkkobisnestä, helppoa kuin heinänteko.

Vierailija
135/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai oot oikein urallasi kohdannut niin monta yrittäjää jotka kiertää veroja:))))))) vai niin ja milläs alalla näitä veronkiertäjiä sitten oikein on?

Suoraan sanottuna on järjenköyhyyttä tuntea hyvää oloa toisten konkurssista. Voi se sinunkin leipäsi kaventua melko paljon!

Vierailija
136/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ikinä tajunnut miksi juuri yrittäjät ovat kovia vinkumaan? Ei siis kaikki mutta iso osa. Luulisi että ihmisillä jotka ovat jo tottuneet jäykkään kekkoslovakialaiseen byrokratiaan, ei olisi mitään hankaluuksia noidenkaan lomakkeiden kanssa. Miksi yrittäjät ovat niin kiittämättömiä että kun tämä kaivattu uudistus saatiin, niin se ei kelpaakaan?

Ihan jokaisella alalla vingutaan epäkohdista jos et ole sattunut huomaamaan. Kyse ei suinkaan ole siitä että uudistus ei kelpaisi.

Vierailija
137/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sieällä avoimia työpaikkoaja vielä kuten kokki, kampaaja ja tarjoilija joidenka puutiikit ovat kiinni. 

Normaalistikkin on työpaikkoja avoinna joihinka ei siis haluta ketään vaan nämä ovat feikkejä sen takia että työttömiä saataisiin ruoskata. 

Nyt se huomaa nämä feikki työ paikat. 

Vierailija
138/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Hallitukselta tulossa ”aktiivimalli 2” – Laiminlyönti johtaisi jopa 60 päivän karenssiin.”

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/il-hallitukselta-tulossa-aktiivimalli-…

”Iltalehden mukaan työttömälle laadittaisiin henkilökohtainen työllistymissuunnitelma ja työttömällä olisi velvoite hakea tiettyä määrää avoimia työpaikkoja sekä paikallisen TE-toimiston osoittamia avoimia työpaikkoja. Velvoitteiden laiminlyönti johtaisi 30 tai 60 päivän karenssiin, jonka pituus riippuisi rikkeen vakavuudesta.”

Ihanaa.

Työttömän vakava rike voi olla vaikka sellainen, että rattijuoppo ajaa hänen päälleen, ja sairaalassaoloaikana ei pysty reagoimaan te-toimiston lähettämään kehitykseen hakea työpaikkaa x viisi tuntia ennen hakuajan päättymistä.

Unissasi joo. Jos on sairauslomalla ei tarvitse hakea yhtäkään työpaikkaa, mutta toki tämä skenaario saa valtavasti yläpeukkua.

Vierailija
139/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko kun se Hesburgerin paskamaha vaati tukia pois yhteiskunnan vähäosaisilta? Nyt sitten sama miljonääri itkee lehdissä kuinka nyt on PAKKO saada (vastikkeetonta!) rahaa valtiolta selvitäkseen.

Eikä edes oo.

K*settaja on aina k*settaja.

Vierailija
140/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne ihan hirveät on ja niissä suunnilleen kysytään lempiväriä ja kissan kummin kaiman horoskooppia. Sitten vielä jos ilmoittautuja on nuori, ensi kertaa työmarkkinoille tuleva ja koulunsa jostain syystä keskeyttänyt, niin sehän on loputon suo täytettäväksi. Jopa minä joka rakastan kaavakkeita ja byrokratiaa´olin valmis vastaamaan 2 tunnin jälkeen kaikkeen haista v_ittu vain päästäkseni ohjelman kanssa eteenpäin. Keskenhän sen täyttäminen lopulta jäikin.

Ei siellä kysellä lempiväriä eikä pituutta tai painoa. Siellä kysytään ilmoittautumisen syy (työtön/lomautettu), tiedot koulutuksesta ja työsuhteista, kielitaito, ajokortti sekä se, millaista työtä etsii. Jos ei halua antaa tietoja, ei saa työttömyysetuutta. Ei työkkäri niitä tarvitse, mutta maksaja tarvitsee. Työkkärille riittäisi tieto osaamisesta ja siitä, millaista työtä hakee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi