Onko totta ettei uusimaalaisilla edes oikeastaan ole maakuntaidentiteettiä?
Nyt kun ollut tietynlaista uusmaalaisvastaisuutta muualla maassa niin etenkin Helsingissä ja muuallakin Uudenmaan maakunnassa on kuulemma ollut hämmennystä kun eivät he edes koe olevansa identiteetiltään "uusimaalaisia".
Muualla maassa taas "savolaisuus", "pohjalaisuus", "kainuulaisuus" tms. määrittää jopa enemmän kuin vaikkapa asuinkunta.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse Etelä-Pohjanmaalta ja pidän itseäni eteläpohjalaisena, mutta asun Varsinais-Suomessa, tarkemmin sanottuna Vakka-Suomen reunalla ja olen asunut kauan. En ole koskaan huomannut että täällä olisi liioin mitään maakuntaidentiteettiä, identiteetti on paikkakuntaidentiteetti. Turkulaiset on nimenomaan Turkulaisia eikä lounais-suomalaisia tai varsinais-suomalaisia. Salolaiset on salolaisia. Raumalaiset on raumalaisia jne.
Kun törmään täällä toiseen pohjanmaalaiseen, niin vaikka kotipaikkakuntien välillä on 300 km matkaa olemme silti molemmat että aikun kiva tavata toinen eteläpohjanmaalainen, mehän ollaan melkein sukua toisillemme!
Haha, mun suvun viimenen eteläpohjalainen oli kolme sukupolvea sitten, silti vielä kun tapaa jonkun eteläpohjanmaalta tulee lämmin ja pörröinen olo, aivan kuin tapaisi palan kotia.
En oikeen ymmärrä koko juttua, ne eteläpohjalaiset joita olen täällä helsingissä nähnyt on sanonu, että jotenkin vaikutinkin erilaiselta heti alkuun kuin mitä olivat perus stadilaisesta ajatellu. Kai se pohjalainen veri vielä vähän suonissa kaikuu 😄
T. Paljasjalkanen
Muiden käsitys stadilaisesta on tosi kapea. Yllättyvät, kun ollaankin tavallisia ihmisiä iloinemme ja suruinemme.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää kuulla, että moni kokee olevansa identiteetiltään vantaalainen tai espoolainen. Olen itse kotoisin Vantaalta ja koen jonkinlaista kotiseuturakkautta sitä lapsuuteni kaupunginosaa kohtaan, mutta ei vantaalaisuus itsessään merkitse minulle oikein mitään. Eikä merkitse myöskään Uusimaa.
Mä elin lapsuuteni Helsingissä Munkkivuoressa. Kun menin oppikouluun, muutettiin Myyrmäkeen Helsingin maalaiskuntaan, josta myöhemmin tuli ensin Vantaan kauppala ja sitten Vantaan kaupunki. Siellä asuin täysi-ikäiseksi asti ja muutin Vantaalla Martinlaaksoon. Martsarissa asuin 10 vuotta ja sen jälkeen olen asunut lähes 30 vuotta Pähkinärinteessä niinikään Vantaalla. Mulla ei ole sen paremmin munkkivuorelaista, myyrmäkeläistä, martinlaaksolaista kuin pähkinärinteeläistäkään identiteettiä vaan vantaalainen identiteetti. Ja nyt sitten tämän koronan ja maakunnan vajaan kolmen viikon sulkemisen myötä tullut aika vahvastikin uusmaalainen identiteetti.
Njaah, minulla on kyllä melko vahva länsiuusimaalainen identiteetti. Kolme isovanhemmistani oli syntyperäisiä uusmaalaisia, joilla satojen vuosien ajan juuria täällä. (Se neljäs isovanhempi oli Karjalan evakkoja.) Nämä kolme uusmaalaista isovanhempaani puhuivat hyvin leveää paikallista murretta, melko kouluttamatonta pienviljelijätaustaista väkeä kun olivat. Minäkin puhun (länsi)uusmaalaista murretta, mutta paljon neutraalimpaa kuin he aikoinaan. Ihmiset vaan tuppaavat unohtamaan, että suuri osa Uudestamaasta on ollut ruotsinkielistä aluetta, ja siksi paikalliset murteet ovat ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusimaahan jakaantuu ekaks jo itään ja länteen. Sen lisäksi on vielä pääkaupunkiseutu ja ruotsinkielinen Uusimaa. Ja asukkaat ovat ympäri Suomea ja oikeastaan ympäri maailmaa. Mä oon ns. "metsä" länsi-uusmaalainen. Helsinkiin on matkaa jotain 50 kilsaa eikä mulla ole sinne oikeastaan mitään asiaa. Viimeisen vuoden aikana oon käynyt vissiin viis kertaa. Silti Uudenmaan ulkopuolella meidät kaikki nipeutetaan Helsinkiläisiksi. Ihan sama jos kaikki Varsinais-Suomalaiset olis Turkulaisia. P.S. Uusmaa Suomen kruunussa on helmi kirkkahin
Ruotsinkielinen Uusimaa? Uudellamaalla ruotsia puhutaan hyvin monella paikkakunnalla, aika laaja alue.
No ainakin niillä on oma viiri. Mun mielestä ruotsinkielinen Uusimaa on esim. Siuntio, pohja, Tammisaari, Karjaa ym. aluetta. Voi olla että oon väärässä.
Yllättävää kuulla, että moni kokee olevansa identiteetiltään vantaalainen tai espoolainen. Olen itse kotoisin Vantaalta ja koen jonkinlaista kotiseuturakkautta sitä lapsuuteni kaupunginosaa kohtaan, mutta ei vantaalaisuus itsessään merkitse minulle oikein mitään. Eikä merkitse myöskään Uusimaa.