Onko totta ettei uusimaalaisilla edes oikeastaan ole maakuntaidentiteettiä?
Nyt kun ollut tietynlaista uusmaalaisvastaisuutta muualla maassa niin etenkin Helsingissä ja muuallakin Uudenmaan maakunnassa on kuulemma ollut hämmennystä kun eivät he edes koe olevansa identiteetiltään "uusimaalaisia".
Muualla maassa taas "savolaisuus", "pohjalaisuus", "kainuulaisuus" tms. määrittää jopa enemmän kuin vaikkapa asuinkunta.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
On sellainen identiteetti varmaan monilla, jotka ovat syntyneet Uusimaassa, mutta hyvin suuri osa asukkaista on muuttanut Uusimaaseen muualta, ja heillä ei tietenkään ole yleensä Uusimaalaista identiteettiä.
Tuskin, koska Uusimaa ei näy eikä tunnu täällä mitenkään ihmisten elämässä. Uskon omien lasteni mieltävän itsenä ensisijaisesti espoolaisiksi, sitten suomalaisiksi ja ehkä sitten eurooppalaisiksi. Uudellemaalle mahtuu laajoja alueita ja lukuisia kaupunkeja., Mikä näitä yhdistää?
Olen parikymmentä vuotta sitten (silloin 30-kymppisenä) muuttanut Oulusta Helsinkiin
Ensisijaisesti tunnen itseni Helsinkiläiseksi. Sitten Pohjois-Pohjanmaalaiseksi. Oululaiseksi tai Uusmaalaiseksi en itseäni enää koe.
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on olut tähän asti, mutta Uudenmaan sulku varmaan loi yhteenkuuluvuudentunnetta monelle ensimmäistä kertaa. Varsinkin kun siihen yhdistyi se, että joutui maakuntien vihan kohteeksi, niin tämä korona taisi jopa muurata uusmaalaisen identiteetin peruskiven.
Mulle ainakin kävi näin. Aiemmin ei ollut väliä, missäpäin Suomea ostamani liha, viljat, marjat, juurekset jne oli tuotettu. Riitti, että oli kotimaista. Nyt olen jo selvitellyt Uudellamaalla olevia maatiloja ja mistä voin hankkia niillä tuotettuja elintarvikkeita. Uusmaalaisen tuotannon tukemisesta tulikin yllättäen tärkeämpää kuin kotimaisen tuotannon tukemisesta. Lähiruokaan siirtyminen sinänsä ei ole yhtään pöllömpi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maakuntien uusjako oli tyhmä asia. Vanha läänit ovat paljon paremmat ja ihmiset samaistuvat yhä niihin eikä mihinkään keinotekoisiin maakuntiin.
Läänithän oli juurikin keinotekoisia, maakuntajako on paljon vanhempi. Tosin en tiedä poikkeaako jotkut maakunnat selkeästi niistä vanhoista. Omani, Varsinais-Suomi, ainakin noudattaa pitkälti ikivanhaa alue/heimojakoa.
Ehkä hän ajatteli sitä aiempaa läänimallia. Tämä nykyinen, jolla Suomi on jaettu viiteen (?) suureen aluekokonaisuuteen, on todellakin teennäinen. Aiempi läänimalli noudatteli pitkälti vanhoja maakuntarajoja.
En tunne tuota suuraluejakoa, onko voimassakaan enää? Tarkoitan maakuntajakoa, jossa on nykyisin oma maakuntahallintonsakin.
Nämä:Uusimaa
Varsinais-Suomi
Satakunta
Häme
Pirkanmaa
Päijät-Häme
Kymenlaakso
Etelä-Karjala
Etelä-Savo
Pohjois-Savo
Pohjois-Karjala
Keski-Suomi
Etelä-Pohjanmaa
Pohjanmaa
Keski-Pohjanmaa
Pohjois-Pohjanmaa
Kainuu
Lappi
Ahvenanmaa
Tarkoitan tätä viimeisintä läänimallia:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_l%C3%A4%C3%A4nit#/media/Tiedosto:P…
En tiedä, onko tuo läänijako enää voimassa, niitä korvaavat kai nykyisin aluehallintovirastot:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aluehallintovirasto#/media/Tiedosto:Alueh…
Ylipäänsä on siis Etelä-Suomi, Länsi-Suomi, Itä-Suomi, Pohjois-Suomi ja Lappi tai jotain sinnepäin. Minusta se on tosi teennäinen jako. Mutta nykyisinhän yritetään tosiaan taas nostaa näitä maakuntia hallinnolliseksi elimeksi aluehallintovirastojen oheen. Taitaa olla monta päällekkäistä ylipalkattua virkamiestä siinäkin.
Minä olen uusimaalainen ja ylpeä siitä. Olen syntynyt Uudellamaalla ja asunut täällä koko ikäni :) Sama koskee äitiäni, mutta isä on kotoisin Etelä-Pohjanmaalta.
N23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on olut tähän asti, mutta Uudenmaan sulku varmaan loi yhteenkuuluvuudentunnetta monelle ensimmäistä kertaa. Varsinkin kun siihen yhdistyi se, että joutui maakuntien vihan kohteeksi, niin tämä korona taisi jopa muurata uusmaalaisen identiteetin peruskiven.
Mulle ainakin kävi näin. Aiemmin ei ollut väliä, missäpäin Suomea ostamani liha, viljat, marjat, juurekset jne oli tuotettu. Riitti, että oli kotimaista. Nyt olen jo selvitellyt Uudellamaalla olevia maatiloja ja mistä voin hankkia niillä tuotettuja elintarvikkeita. Uusmaalaisen tuotannon tukemisesta tulikin yllättäen tärkeämpää kuin kotimaisen tuotannon tukemisesta. Lähiruokaan siirtyminen sinänsä ei ole yhtään pöllömpi juttu.
Täällä vähän samaa, enää ei tulisi mieleenkään mennä Ahvenanmaalle tai Turkuun kesällä, kun rahansa voi viedä uusimaalaisiin kaupunkeihin kuten Hankoon ja Inkooseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 3. polven stadilainen ja kyllä meillä ainakin on voimakas maakuntaidentiteetti.
Kun on ponnistanut köyhästä Kallion duunariperheestä maailmalle sydän on siellä edelleenkin vaikka koti onkin 28 min päässä Kampista
Mutta onko se juuri maakuntaidentiteetti? Samaistut myös mäntsäläläisiin ja hankolaisiin? Vai ennemmin helsinkiläisidentiteetti?
En ole tuo jolle vastasit, mutta todellakin samaistun hankolaisiin ja mäntsäläläisiin. He jäivät sulun aikana samalle puolelle rajaa kuin minäkin.
N23 (Vantaalta)
Näin helsinkiläinen oma henkilökohtainen fiilis on ei. Ei missään nimessä. Eri asia varmaan, jos olisin jostain Hyvinkäältä tms. Oma elämäni pyörii pk-seudulla. Ei ole ajokorttia tai autoa, eli en helposti pitkin Uuttamaata kierrä vaikka.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
En pitkään aikaan edes tiennyt, että joku miettii maakuntarajoja, mutta sitten törmäsin halveksuvaan puheeseen "maakunnista". "Maakunnista" puhuu aina Helsingissä tai sillä suunnalla asuva, joka ei miellä Uusimaata maakunnaksi.
Juuri näin. Tätä "Uudenmaan syrjintää" edeltää vuosikymmeniä jatkunut halveksuva puhe juuri näistä "maakunnista".
Vielä hauskempaa on puhe "provinsseista". Helsinkiläiset, nuo meidän omat roomalaisemme, viisaat mutta kopeat savokarjalaisen diasporan kaupunkilaiset! :D
Meillä mummi ja ukki ovat Karjalasta lähteneitä, joten vanhimmat lapset ovat muualla syntyneitä, nuorimmat Helsingissä. He identifioituivat voimakkaasti karjalaisiksi, varmaan suurelta osin Karjalan menetyksen trauman takia. Kaikki lapsensa taas ovat voimakkaasti helsinkiläisiä identiteetiltään, eivät siis esim. uusmaalaisia. Tämä varmaan selittyy silläkin että heillä ei ollut sitä vanhempien kotiseutua jossa käydä ja siksi Helsinki tuntuu sitäkin tärkeämmältä.
Olen syntyperäinen helsinkiläinen ja identifoidun tasan helsinkiläiseksi.
Ehkä kerran olen käynyt jossain Riihimäellä (ei jatkoon), Hangossa tai vaikka Sipoossa en ikinä. Ei ole mitään syytä vierailla vaikka Hyvinkäällä tai Nurmijärvellä 😂
Lohjalla tuli kävästyä, mutta en edes tiedä onko se Uusimaalla. Onko Porvoo Uudellamaalla? Siellä olen käynyt. 🙈
Enemmän tulee Turun seudulla ja vaikka Tampereella käytyä.
Olen alkuperäinen uusmaalainen, jo monen sukupolven ajan (siis harvinaisuus). Tietysti olen identiteetiltäni myös uusmaalainen, en oikeastaan voi olla muutakaan. Stadilainen en kyllä ole, eikä minusta tule.
Vierailija kirjoitti:
En pitkään aikaan edes tiennyt, että joku miettii maakuntarajoja, mutta sitten törmäsin halveksuvaan puheeseen "maakunnista". "Maakunnista" puhuu aina Helsingissä tai sillä suunnalla asuva, joka ei miellä Uusimaata maakunnaksi.
Juuri näin. Tätä "Uudenmaan syrjintää" edeltää vuosikymmeniä jatkunut halveksuva puhe juuri näistä "maakunnista".
Paitsi suurin osa Uudestamaasta lasketaan maakuntiin. Eihän nyt pääkapunkiseutulainen tai varsinkaan helsinkiläinen koe yhteyttä johonkin uusmaalaiseen?
Olen syntynyt Salossa mutta asunut lapsuuteni ja nuoruuteni Espoossa. Opiskeluajan asuin Helsingissä ja sitten muutin helsinkiläisen mieheni kanssa Tuusulaan. Olen ollut tuusulalainen 15 vuotta mutta oma kotikaupunkini on Espoo. koen olevani sieltä kotoisin. Minulla on siis espoolainen identiteetti ja pieni pintasipaisu tuusulalaisuutta. Varsinais-suomalaiset juuret tietysti omaan mutta en ole missään nimessä salolainen. Omat lapseni ovat tuusulalaisia, syntyperäisiä. Ei uusmaalaisia.
Omat serkkuni asuvat Porissa ja minusta he mieltävät itsensä porilaisiksi, ei varsinas-suomalaisiksi. Mutta tästä en ole varma, emme ole enää niin paljon tekemisissä kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi suurin osa Uudestamaasta lasketaan maakuntiin. Eihän nyt pääkapunkiseutulainen tai varsinkaan helsinkiläinen koe yhteyttä johonkin uusmaalaiseen?
Niin, onhan iso osa Uuttamaa tosiaan melko maaseutumaista. Luultavasti mäntsäläläisen on helpompi samaistua orimattilalaisen kuin helsinkiläisen kanssa, jos identiteetistä puhutaan. Toki hieman keinotekoisiahan nämä rajalinjat usein ovat, maakuntarajatkin...
Minun identiteettini on ennen kaikkea Helsingissä kun olen täällä syntynyt ja elänyt. Isovanhemmat ovat sitten muualta. En kuitenkaan koe olevani heidän kotipaikkaansa identifioitunut. Uudellamaalla on monenlaista sakkia kuten Hgissä. Tunnen kyllä useitakin joiden sukujuuret ulottuvat monen sukupolven takaa joko Helsinkiin tai Uudellemaalle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on espoolainen identiteetti. En osaa ajatella itseäni niin laajaan skaalaan kuin uusimaalaisuus. Siinähän menis sitten esim. vantaalaisten ja keravalaisten kanssa samaan nippuun. Huih.
On Espoolaiset parempia kuin Vantaalaiset. Kauniaislaiset on taas parasta a-luokkaa. Helsinkiläisethän jää mediaanitulossa tämän mitalikolmikon ulkopuolelle pks kaupungeista.
Uusimaahan jakaantuu ekaks jo itään ja länteen. Sen lisäksi on vielä pääkaupunkiseutu ja ruotsinkielinen Uusimaa. Ja asukkaat ovat ympäri Suomea ja oikeastaan ympäri maailmaa. Mä oon ns. "metsä" länsi-uusmaalainen. Helsinkiin on matkaa jotain 50 kilsaa eikä mulla ole sinne oikeastaan mitään asiaa. Viimeisen vuoden aikana oon käynyt vissiin viis kertaa. Silti Uudenmaan ulkopuolella meidät kaikki nipeutetaan Helsinkiläisiksi. Ihan sama jos kaikki Varsinais-Suomalaiset olis Turkulaisia. P.S. Uusmaa Suomen kruunussa on helmi kirkkahin
Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakuntalaulu on Kymmenen virran maa. Harvemmin tuota tosiaan kuulee.