Mihin ammattiin sopii ujo ja outo/kummallinen ihminen?
Tuli potkut, joten mietin nyt uutta alaa. Olen todella ujo ja outo, mutta pärjään ja viihdynkin ihmisten kanssa. Etsimäni työ voisi olla itsenäistä, mutta kuitenkin työkavereita voi olla.
Olin siivoojana ja keittiöapulaisena, mutta sain palautetta, että olen liian ujo, mutta teen kuitenkin työni kuulemma tunnollisesti ja vastuullisesti ja olen joustava, tarkka ja osaava. En sopinut kai luonteeltani siihen työhön eli joku muu olisi hakusessa näillä ominaisuuksilla.
Minua kiinnostaa historia ja maantiede, mutta ei ole rohkeutta korkeakouluopintoihin, koska lukiosta on 15 vuotta. Muita erityisiä kiinnostuksen kohteita ei ole.
Kommentit (136)
Tarjoilija/hovimestari - ei kuitenkaan mikään viinuri/baarimikko.
En usko pääseväni ujoudesta koskaan. Se on vain pahentunut iän myötä.
Itse olen samanlainen ja olen opettaja.
Vaativan alan asiantuntija,tai sitten vaativan erikoisalan asiantuntija.
Nii tai erityisasiantuntija.
https://asiointi.mol.fi/avo/responsive/front-page.xhtml
Oletko kokeillut tehdä noita ammatinvalinta -testejä netistä. Voisit saada sieltä ideoita kiinnostavista ammateista.
Vierailija kirjoitti:
Varastomieheksi. Sellaisessa varastossa jossa ei ole mitään ja jossa ei käydä koskaan.
On sitten pikkasen harvassa tämmöiset paikat. Varastolla kyllä väkeä piisaa ja yleensä porukka on erittäin värikästä, vaikea ujon päästä porukkaan mukaan.
Terveisin varastomies
En oikein välitä esiintymisestä. En tykkää olla huomion keskipisteenä. Pidän lapsista enkä ole ujo lasten seurassa, mutta minusta ei varmaan olisi töihin ainakaan päiväkotiin.
Käyn tekemässä tuon testin myöhemmin. Olen tehnyt työkkärin sivujen testin joskus todella kauan sitten ja silloin tuli vastaukseksi arkeologi ja geologi. Kumpikin kiinnostaa.
Lähden käymään iltakävelyllä nyt ja tulen tekemään testin sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
En oikein välitä esiintymisestä. En tykkää olla huomion keskipisteenä. Pidän lapsista enkä ole ujo lasten seurassa, mutta minusta ei varmaan olisi töihin ainakaan päiväkotiin.
Olen ujo ja monenkin mielestä omituinen tai erikoinen (en itseni mielestä). Olen ollut viimeiset 20 vuotta perhepäivähoitaja. Tykkään työstä todella paljon. Koulutusta mulla olisi paljon vaativampiin hommiin, mutta en viihtynyt niissä yhtään.
Mulle muuten oli tuossa testissä kolme ensimmäistä ammattia meteorologi, arkeologi ja fysiologi. - 33
Myös ammatinvalintapsykologille voi mennä pohtimaan noita asioita.
Kirjastoala, esim. Oppisopimuksella kirjastovirkailijaksi tai ammattikorkeakoulun kautta kirjastonhoitajaksi yleiseen kirjastoon. Tarvitaan järjestelmällisyyttä,monipuolista kiinnostusta eri aiheita kohtaan. Kirjaston asiakkaat helpompia, sinne ei tulla kiukuttelemaan. Kirjastoalalla on monenlaista vipeltäjää, erikoisuus on mieluumminkin plussaa. Jos pärjäät autojen kanssa, aja kuorma-auto/linja-autokortti niin melko varmasti saisit töitä kirjastoautonkuljettajana.
Tuo outoutesi taitaa ennemminkin olla sitä, että olet alisuoriutuja, älyllisemmässä työyhteisössä kukaan ei pitäisi sinua outona.
Voin hyvin kuvitella, että jossain varastoalalla ylisosiaalinen paskanjauhaja, joita esim. näkee noissa b - luokan tositv - ohjelmissa, on hyvin suosittu ihmistyyppi työhönotossa, sellaista ihmistä on paljon helpompi lähestyä.
rohkeasti yliopistoon vaan :) tsemppiä
Komppaan kirjanpitäjä, jos kerta tykkäät pikkutarkkuudesta ja luetteloista. Ei tarvitse olla erityisen hyvä matikassa, normi yhteen vähennys kertolaskut riittää. Opinnoiksi käy tradenomi. Siitä voi sitten jatkaa jos intoa riittää ja haluaa edetä vaikka esimieheksi. Ujous ei ole este, herkkyys sen sijaan voi hankaloittaa jos ei kestä kritiikkiä. Tosin niitä hankalia asiakkaita lienee lähinnä tilitoimistoissa. Kirjanpitäjiä on myös isoissa yrityksissä, jolloin työ on leppoisampaa ja vähemmän sosiaalisia taitoja vaativaa.
Nykyaikana joku somevaikuttaja, bloggari tai vloggaaja esimerkiksi. Outous on vain plussaa siinä hommassa. Toinen olisi iltapäivälehden toimittaja, joka tekee juttuja vauva-palstan keskusteluista ja muusta sometulvasta.
Ihan mikä ammatti vaan. Kaikki ovat jollain tavalla outoja. Omasta mielestäni ammattilaisjääkiekkoilijat ovat todella outoja.
Kyllä sä voit opiskella. Opiskelee muutkin. Avoin yliopisto alkuun, niin saat juonesta kiinni. Sulle voisi sopia joku maanmittarin ammatti, jossa tehdään töitä työkavereiden kanssa, mutta ei asiakkaita. En vaan tiedä mikä alan työllisyys on. Kartanpiirtäjiä ei taideta enää tarvita, kuinka on? Meteorologi? Mua harmittaa ihan hitosti, ettei nuorena tullut mieleenkään meteorologin ammatti, mutta se se just olisi ollut mun juttu. Ei asiakaspalvelua kovin kummoisesti, tutkimista ja tekemistä luonnon kanssa. Nyt olen jo sen verran iäkäs, että korkeakouluopinnot veisivät liikaa aikaa ja kun nykyinen työ on ok, tyydyn siihen. Opiskelen kyllä avoimessa joitakin kursseja ihan pitääkseni itseni virkeänä.
Kiitos kaikista ehdotuksista.
Olen tarkka ja jollain tavalla hyvä numeroissa, mutta en mitenkään matemaattisesti lahjakas kuitenkaan. Minua kiehtoo pikkutarkat jutut ja luettelot.
On mukavaa lukea, että ujona ja outonakin pärjää. Minulla on kuitenkin ongelmana järjettömän huono itsetunto.