Onko tuo eräänlaista simputtamista, että lehdistötilaisuudessa vaaditaan vastaus ruotsiksi vaikka jopa ruotsinkielinen toimittaja esittää kysymyksen suomeksi?
Kommentit (27)
Ruotsalaisen imperialismin jälkihehkua. Alkaisi hissukseen olla aika luopua.
Miksi Marinilta ei koskaan vaadita vastausta ruotsiksi? Olen kuullut huhua, ettei osaisi kieltä, mutta onhan ministerin PAKKO osata.
Eihän sitä vaadittu, vaan kysyjä pyysi vastauksen "ruotsiksi, jos sopii". Näytti sopineen vastaajalle.
se on tarkoitettu suomenruotsalaisille, jotka ei jostain syystä osaa suomea.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Marinilta ei koskaan vaadita vastausta ruotsiksi? Olen kuullut huhua, ettei osaisi kieltä, mutta onhan ministerin PAKKO osata.
Onko todella PAKKO osata? Tästä on ollut miehen kanssa keskustelua, mutta ei löydetty tietoa, että se olisi mitenkään pakollista.
Oikea kaksikielisyys on sitä, että voit halutessasi kysyä ruotsiksi ja sinulle voidaan halutessasi vastata suomeksi tai voit halutessasi kysyä suomeksi ja sinulle voidaan halutessasi vastata ruotsiksi.
Kaksikielisyys ei ole sitä, että pakotetaan puhumaan toista kieltä, vaan että tullaan toimeen molemmilla kielillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko todella PAKKO osata? Tästä on ollut miehen kanssa keskustelua, mutta ei löydetty tietoa, että se olisi mitenkään pakollista.
Ei ole pakko osata. Marin ei osaa, Katainen ei osannut, Vanhanen ei osannut, Sipilä ei osannut.
Suomen kaksikielisyys on iso vitsi, kun koululaiset pakotetaan opiskelemaan pakkoruotsia, mutta samaan aikaan edes pääministerit eivät puhu ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Oikea kaksikielisyys on sitä, että voit halutessasi kysyä ruotsiksi ja sinulle voidaan halutessasi vastata suomeksi tai voit halutessasi kysyä suomeksi ja sinulle voidaan halutessasi vastata ruotsiksi.
Kaksikielisyys ei ole sitä, että pakotetaan puhumaan toista kieltä, vaan että tullaan toimeen molemmilla kielillä.
Tämän kaltaiseen kaksikielisyyteen Suomessa ei ole edellytyksiä kuin muutamassa paikassa. Esim. Vaasassa tuo voisi toimia, mutta ei Helsingissä, jossa ruotsinkielisiä on vain muutama prosentti asukkaista.
Koska mikään kriisi ei ole niin pyhä, etteikö se olisi sopiva paikka tuputtaa RKP:n propagandaa "elävästä kaksikielisyydestä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko osata. Marin ei osaa, Katainen ei osannut, Vanhanen ei osannut, Sipilä ei osannut.
Suomen kaksikielisyys on iso vitsi, kun koululaiset pakotetaan opiskelemaan pakkoruotsia, mutta samaan aikaan edes pääministerit eivät puhu ruotsia.
Itsekään ministerinä en haluaisi joutua vastaamaan vieraalla kielellä asiaan, jonka sanasto minulla ei olisi hallussa. Väärin ymmärryksen riski olisi sen verran suuri. Vähän väärällä sanavalinnalla voi päätyä sanomaan jotain ihan päinvastaista kuin mitä oli tarkoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipilä ja Vanhanen edes yrittivät puhua. Marin ei ole sanonut vielä sanaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen muinoin ja luultavasti edelleen maisterin tutkinnon suorittaminen edellytti tiettyjä kieliopintoja mukaan lukien virkamiesruotsin suorittamisen. Monissa valtion ja kunnan viroissa voidaan edellyttää ylempää korkeakoulututkintoa ja siihen sisältyvää kielitutkintoa. Ministerin ei tarvitse olla maisteri tai tohtori, mutta onhan siitä etua viran hoitamisessa että käynyt kouluja.
Nykyministereistä opetus- ja oikeusministerit puhuvat ainakin erittäin sujuvaa ruotsia, koska se sattuu olemaan heidän äidinkielensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipilä ja Vanhanen edes yrittivät puhua. Marin ei ole sanonut vielä sanaakaan.
Kun on oikeasti tärkeää asiaa, silloin ei ruveta nuolemaan RKP:läisten peppua sönkkäämällä paperista pakkoruotsia.
Kaikkien muidenkin maiden päämiehet puhuvat omaa kieltään ja tulkki tulkkaa tarvittaessa muille kielille. Miksei tämä käytäntö sopisi myös Suomeen?
Luulen, että suomenruotsalaiset ovat itsekin tyytyväisempiä, kun saavat hyvän käännöksen, eikä jotain peruskoulutason pakkoruotsia öö öö öö öö...
Kuitenkin nyt on sellaista asiaa, josta halutaan tietää tarkasti, mistä on kyse.
Pääministeriksi pääsee lyhyen matikan kutosella ja ilman ruotsin taitoa.
t. jykä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen muinoin ja luultavasti edelleen maisterin tutkinnon suorittaminen edellytti tiettyjä kieliopintoja mukaan lukien virkamiesruotsin suorittamisen. Monissa valtion ja kunnan viroissa voidaan edellyttää ylempää korkeakoulututkintoa ja siihen sisältyvää kielitutkintoa. Ministerin ei tarvitse olla maisteri tai tohtori, mutta onhan siitä etua viran hoitamisessa että käynyt kouluja.
Nykyministereistä opetus- ja oikeusministerit puhuvat ainakin erittäin sujuvaa ruotsia, koska se sattuu olemaan heidän äidinkielensä.
Niin. on erinomaisen harmillista kun ajattelee miten paljon käytetään ja on käyetty jo vuosikymmeniä rahaa ja aloudellsia panostuksia ruotsinkielen opetukseen ja että ylläpitämiseen. Se on Suomessa ainoa kaikilla koulu ja opiskeluasteilla pakollinen ja siten ohittamaton oppiaine. Mutta tulos on, että sen osaaminen on oppiaineista yksi heikoimmista. - Ja opiskeltavien, ns. pakollisten e, opeussuunnitelmiin kuuluvien kielten joukosta luultavasti heikoin.
Pieni porukka Suomessa pitää huolta, että vielä yli 200-vuotta Ruotsin vallan loppumisen jälkeen, voi suomalaisia päivittäin höyläillä kuivalla kakkoseen herrakansan takia.
Ap luopuu kavereineen oikeuksistaan siksi että netissä on jotain hörhöjä kovaäänisesti vaatimassa niin.
On. Kyllä se on juuri sitä.