Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko olisit valmis maksamaan Suomessa tehdystä, hyvinistuvasta kauluspaidasta tmv. toimistovaatteista?

Vierailija
15.04.2020 |

Jäin näin vaatealan ihmisenä pohtimaan tuota toisen ketjun tunikakammoa ja kaipuuta hyville ja hyvännäköisille madeinfinland-vaatteille, joilla kehtaisi pyöriä muuallakin, kuin taidepajalla tai kuumeessa kotona.
Olisivatko AV:laiset valmiita oikeasti tukemaan kotimaista työtä, jos joku päättäisi pistää putiikin pystyyn?

Ajatukseni heräsi verkkokauppa-alustasta, jossa olisi myynnissä niin "valmiita kokoja" hyvin kaavotetuista vaatteista (pari erimallista mekkoa, EI TUNIKOITA, perusmallinen siisti kauluspaita, siistit housut sekä joku kiva pusero), kuin mahdollisuus tilata kotimaiselta, valikoidulta ompelijalta mittatilaustyönä. Värit monikäyttöisiä perusvärejä (vaikka 5-10 vaihtoehtoa riippuen vaatteesta) kuten kauluspaitoihin musta, valkoinen tai vaaleansininen, eikä mitään nallennaama-härdelliä tai purjo-kivi-lokki-abstraktikuosia.

Hinnat eivät tokikaan ole mitään henkkamaukka-tasoa, mutta sen varmasti kaikki maalaisjärjelläkin tajuavat. Olisiko tällaisella tilausta?

Paljonko olisit valmis maksamaan Suomessa tehdystä, hyvinistuvasta kauluspaidasta tmv. toimistovaatteista?

Vaihtoehdot

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko meinasit sitten pyytää kauluspaidastasi?

Vierailija
62/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä päässäni pohtima markkina olisi siis suunnattu heille, jotka ovat valmiita maksamaan tuotteesta enemmän, kun se on tehty Suomessa hyvistä kankaista.

AP

Suomessa tehtyjä kankaita ei kuitenkaan taida löytyä? Muistaisin kuulleeni joskus vuosia siteen että suomessa ele pitkään aikaan enää ollut teollisen mittakaavan kankaan valmistusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuote olisi tosiaan eettisesti hyvin tehty, kestävä ja laadukas alusta loppuun, olisin kyllä valmis maksamaan jopa kolme tai neljä kertaa sen mitä nyt maksan, kunhan se näkyisi myös vaatteen käyttöiässä. Millaisia materiaaleja ajattelit mahdollisesti käyttäväsi ja mistä ne hankkisit?

Vierailija
64/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostaisin Suomessa valmistettuja pellavapaitoja työtakin alle jos sellaisia vain löytyisi. Ihan perus t-paita malli käy lyhyellä tai puolikkaalla hihalla. Koska olen tällainen suomalainen persjalkainen, paidalla pitää olla mittaa, en halua napapaitaa.

Muutamat Lee Cooperin farkut ehdin ostaa kun niitä vielä valmistettiin Suomessa. Ovat edelleen käytössä mutta aika risat alkaa olemaan

Vierailija
65/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaan silti sieltä marketin tasarahatangosta hintaan 5,- tai 10,- Nämä lukijat ovat suuriosa työpajalla tai pienten lasten äitejä, joiden päivärahat ei vaan riitä 100,- kauluspaitaan.

Vierailija
66/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin valmis maksamaan, mutten kauluspaidasta tai mekosta. Bisnespukeutumisen vaatteita kyllä löytyy.

Itse kaipaan tanttaikäiselle rock-henkistä asiallista, laadukasta toimisto- ja festarikelpoista vaatetta. Siis joku pieni juju siihen vaatteeseen.

Perusneuleita alkaa jo löytyäkin, jopa kotimaisena.

Vierailija
67/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 €.

Heheh. :/ Verottaja vie alv:ia jo tuosta summasta 24%. Eipä jäisi paljoa yrittäjälle, kun hän maksaisi verot vielä tuosta. Sekä maksaisi myös kankaat, tekopalkkion tekijälle, verkkokaupan maksut, YEL-maksut yms...

(sivukommentointi)

Vierailija
68/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esim. hihojen, helman ja lahkeiden pituuden saisi valita ennen tilausta, niin aika paljon. Tai jos esim. kauluspaidassa olisi vaihtoehto isommillekin rinnoille.

Jos vaatteen joutuu joka tapauksessa käyttämään ompelijalla korjailtavana, niin siitä tulee kuitenkin useampi kymppi lisähintaa - mielellään maksaisin sen suoraan tekijälle, jos kerralla saisi sopivaa.

Vierailija
69/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50, jos on oikeasti laadukas ja kestävä. Olen opiskelija. Jos ansaitsisin 3000 vuodessa, niin ehkä maksaisinkin sen 100 e.

Montako nollaa unohtui vuosiansiosta? 30 tonnin bruttotuloilla ei vielä satkun paitoja ostella.

Vierailija
70/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauluspaidoille vähemmän tarvetta, mutta hupparin voisin ostaa. T-paitoja jo saakin:

https://www.nousut.fi/

Vielä kun visuaalisesti olisivat fiksumpia.  

Vierailija
71/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos esim. hihojen, helman ja lahkeiden pituuden saisi valita ennen tilausta, niin aika paljon. Tai jos esim. kauluspaidassa olisi vaihtoehto isommillekin rinnoille.

Jos vaatteen joutuu joka tapauksessa käyttämään ompelijalla korjailtavana, niin siitä tulee kuitenkin useampi kymppi lisähintaa - mielellään maksaisin sen suoraan tekijälle, jos kerralla saisi sopivaa.

Tämäkin on hyvä ajatus (aikaisemmin ketjussa mainittu Charles Tyrwhitt tekee samaa miestenpaitojen suhteen), ja sen toteuttamista pitäisi harkita. ☝️

Olisiko siitä haittaa, että toimitusajat olisivat pidemmät kuin Zalando-kastin kaupoilla, joilla lähes kaikki tuotteet löytyvät valmiina varastosta? Pitääkö saada kaikki heti nyt, vai malttaisitko odottaa tilaamaasi tuotetta puolestatoista viikosta kahteen, jonka paidan tai muun tuotteen valmistus ja postitus todennäköisesti veisi?

Vierailija
72/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen viesti siis terveisin AP. 😄

Vierailija
73/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi yli satasta paidasta. Talvitakistani maksoin 109 euroa alennuksessa ja se oli ihan riittävästi.

Vierailija
74/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kauluspaidan ostan nini parin kympin kauluspaitoja saa aivan kelvollisina. En näe mitään syytä hifistellä sellaisen kanssa.

Vierailija
75/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä tarkoitetaan sillä ”made in Finlandilla”. Nykyäänhän tähän riittää että vaate on ommeltu kasaan täällä, vaikka kaikki vaiheet materiaalin valmistuksesta eri käsittelyihin olisi tehty ulkomailla ties millä hikipajalla, eikä mikään laki velvoita yritystä ilmoittamaan koko tuotantoketjua. Näin pikamuodin aikana Suomen, kuten monen muunkin vastaavan maan vaateteollisuus on tietysti ajettu alas ja siirretty muualle. On siis melko mahdottomuus edes valmistaa alusta loppuun Suomessa tehtyjä vaatteita. Puuvillakaan ei täällä kasva. Hamppu kasvaisi, mutta ei ole koneistoa tai osaamista sen käsittelyyn. Jne.

Minulle vaatteen kotimaisuudella ei ole niin suurta merkitystä kuin sillä että se on mahdollisimman ekologisesti ja ylipäätään eettisesti valmistettu. (ihmisoikeuksia, kuin myös eläinten oikeuksia kunnioittaen) Olen hyvin tarkka laadusta, että vaate säilyy käyttökelpoisena mahdollisimman pitkään kunhan huollan sitä oikein. Suosin puhtaita luonnonkuituja, paitsi jos tekokuitu ja sekoite palvelee jotain tiettyä tarkoitusta. Sitten tietysti se että vaate sopii klassiseen käytännölliseen tyyliini. Ja lopuksi se ettei vaate ole järjettömän hintainen. Minulla ei ole tarvetta hirveään vaatevarastoon, joten olen valmis maksamaan niistä muutamasta hyvästä vähän enemmän. Jos nämä kriteerit täyttyy, niin olen valmis maksamaan esim. paidasta 70-120€, housuista 150€, mekosta 150-200€ jne. Nämä hintaesimerkit ovat siis omasta vaatekaapista. Mutta eipä ole kotimaista. Suurinosa jossain muussa Euroopan maassa valmistettu. Yksi suomalainen design mekko on, kierrätysmateriaalista, mutta ei kovin laadukas kangas verrattuna muihin.

Vierailija
76/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kattokaa se tpaita dokumentti YLE areenasta niin tiedätte miksi Suomalainen työ on kallista!!

Onko tämä se dokumentti, jossa ne omituiset nuoret lennätetään Aasiaan toteamaan tuotanto-olosuhteet ja osallistumaan niihin?

Sitä ei pystynyt katsomaan, sillä näiden nuorten ulosanti, sekä sanasto että puhetapa, on niin heikko.

Vierailija
77/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin maksaa hyvästä ajattomasta ja istuvasta housupuvusta vaikkapa 400 euroa. Kauluspaitoja ts. paitapuseroita en käytä, mutta neuleesta voin maksaa 150 euroa. Tosin teen niitä itse. Hyvästä trikoopaidasta max 60 euroa ja suomalaisesta T-paidasta olen 30 euroa maksanut, niitä ei vaan nykyään enää saa. Vielä 15 vuotta sitten sai.

Suomessa kun saisi puuvillan kasvamaan, olisi mahtavaa, tai jonkun muun vastaavan materiaalin.

Vierailija
78/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 €.

Heheh. :/ Verottaja vie alv:ia jo tuosta summasta 24%. Eipä jäisi paljoa yrittäjälle, kun hän maksaisi verot vielä tuosta. Sekä maksaisi myös kankaat, tekopalkkion tekijälle, verkkokaupan maksut, YEL-maksut yms...

(sivukommentointi)

No ei vie tuosta summasta kuin 19,35 %.

AV-mamma loistaa taas laskutaidollaan.

Vierailija
79/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Epäilen, että 200 euron kauluspaitoja 10 kpl hengariin roikkumaan ostavien määrä on perin pieni.

Toimistotyötä tekevistäkin suuri osa pakertaa n. 2500€ bruttokuukausipalkalla.

Miksi niitä pitäisi olla 10 kpl? Onko tässä joku juttu, että joka päivä pitää olla eri vaatteet?

Vierailija
80/83 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän joka päivä eri vaatteita, mutten koskaan kauluspaitoja. Käytän mekkoja ja jakkuja sekä villatakkeja. Olen valmis maksamaan mekosta 70 - 150 euroa. 150 euron mekon haluan ehdottomasti sovittaa. Vaikka kuinka vaate olisi mittatilaustyö, voi olla ettei se kuitenkaan ole mieluinen malli.

Haluan vaatteisiin väriä. Käytän mustaa, mutta mueluusti aina värikästäkin, punaista, turkoosia, oranssia, vaaleansinistä. En koskaan harmaata, ruskeaa tai beigeä. Valkoistakin todella harvoin. Ja kaikista mieluiten yksivärisiä vaatteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan