Paljonko olisit valmis maksamaan Suomessa tehdystä, hyvinistuvasta kauluspaidasta tmv. toimistovaatteista?
Jäin näin vaatealan ihmisenä pohtimaan tuota toisen ketjun tunikakammoa ja kaipuuta hyville ja hyvännäköisille madeinfinland-vaatteille, joilla kehtaisi pyöriä muuallakin, kuin taidepajalla tai kuumeessa kotona.
Olisivatko AV:laiset valmiita oikeasti tukemaan kotimaista työtä, jos joku päättäisi pistää putiikin pystyyn?
Ajatukseni heräsi verkkokauppa-alustasta, jossa olisi myynnissä niin "valmiita kokoja" hyvin kaavotetuista vaatteista (pari erimallista mekkoa, EI TUNIKOITA, perusmallinen siisti kauluspaita, siistit housut sekä joku kiva pusero), kuin mahdollisuus tilata kotimaiselta, valikoidulta ompelijalta mittatilaustyönä. Värit monikäyttöisiä perusvärejä (vaikka 5-10 vaihtoehtoa riippuen vaatteesta) kuten kauluspaitoihin musta, valkoinen tai vaaleansininen, eikä mitään nallennaama-härdelliä tai purjo-kivi-lokki-abstraktikuosia.
Hinnat eivät tokikaan ole mitään henkkamaukka-tasoa, mutta sen varmasti kaikki maalaisjärjelläkin tajuavat. Olisiko tällaisella tilausta?
Kommentit (83)
Epäilen, että 200 euron kauluspaitoja 10 kpl hengariin roikkumaan ostavien määrä on perin pieni.
Toimistotyötä tekevistäkin suuri osa pakertaa n. 2500€ bruttokuukausipalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Boreal teki ainakin ennen vapaa-ajan vaatteita, minulla on yli 10-vuotiaita kauluspaitoja ja villapaitoja, vielä siistejä ja hyväkuntoisia. Hinnat oli aika kovia, mutta kun otetaan käyttöikä huomioon tulivat silti halvemmaksi kuin halpatuontivaatteet jotka eivät kestä kuin pari pesuväliä.
Entinen Valtion Pukutehdas.
Yksityistettiin => Boreal, sittemmin pillit pussiin?
Vierailija kirjoitti:
Aika kilpailtu markkina ainakin paidat. 30€ saa jo mittojen mukaan hyvän paidan esim. Tyrwhitt tms. nettikaupasta.
Olet tämän suhteen täysin oikeassa. Aikanaanhan Tyrwhitt on varmasti ollut Jermyn Streetin muiden samankaltaisten pukimoiden ohella edelläkävijöitä tässä bisneksessä. Avopuolisoni pitää Tyrwhittin tuotteista niiden valinnanvaran vuoksi, ja molemmat käytämme myös T.M. Lewinin kauluspaitoja (aikalailla samaa kastia Tyrwhittin kanssa). Ehkä tämäkin oli osasyy ajatukseeni siitä, että miksei Suomessa osattaisi tehdä vastaavaa. Hinta toki on eri, sillä työ täällä tai edes Briteissä (Tyrwhitt ja Lewinhän teetättävät paitansa yhtälailla halpatyömaissa) ei ole halpaa, eikä tämän vuoksi paidankaan loppuhinta tule olemaan näiden tasoa. Muuten ovat kyllä hyviä paitoja hintaisikseen.
Tämä päässäni pohtima markkina olisi siis suunnattu heille, jotka ovat valmiita maksamaan tuotteesta enemmän, kun se on tehty Suomessa hyvistä kankaista.
AP
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boreal teki ainakin ennen vapaa-ajan vaatteita, minulla on yli 10-vuotiaita kauluspaitoja ja villapaitoja, vielä siistejä ja hyväkuntoisia. Hinnat oli aika kovia, mutta kun otetaan käyttöikä huomioon tulivat silti halvemmaksi kuin halpatuontivaatteet jotka eivät kestä kuin pari pesuväliä.
Entinen Valtion Pukutehdas.
Yksityistettiin => Boreal, sittemmin pillit pussiin?
Boreus oli siis tuo brandi, tässä tarina:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Valtion_Pukutehdas
Kankaan pitäisi olla sitten sellainen, että se ei näy läpi. Tuskastuttaa etsiä kauluspaitaa tai mitä tahansa muuta paitaa, kun pitää aina ostaa se toinen paita sinne alle.
Olen itse ompelija ja aina ihmetellyt niitä tähtitieteellisiä summia joita monet suomalaiset " ompelijat" haluavat töistään. Jos kauluspaidan kaavaus, leikkaus ja ompelu (plus silitykset) ottaa ammattilaiselta monta tuntia niin ammattitaito ei ole hallussa. Hyvälaatuisia kankaita saa edullisesti kun näkee vaivaa.
Mä en laske työtunteja vaan sen mukaan mikä on projekti. Kankaat, tarvikkeet ja projekti.
Muistan kun kouluaikaan jotkut sanoivat että sisustustyynyjen teko on vaativaa ja aikaavievää kun täytyy ommella vetoketju! No on se vaativaa jos ei osaa. Ompelujälki on usein myös aika surkeaa suoraansanottuna. Suoran sauman ja päättelyn teko tuntuu olevan todella vaikea juttu monelle " ammattiompelijalle".
50, jos on oikeasti laadukas ja kestävä. Olen opiskelija. Jos ansaitsisin 3000 vuodessa, niin ehkä maksaisinkin sen 100 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain 80 ja 100 euron välillä. Olen päätynyt myyjäksi retkeilyvarusteliikkeeseen ja olen hoksannut että siinä missä 5 euron halpakauppa-t-paidan puuvilla "revähtää" ja menee kieroon, kalliimman paidan pitkäkuituinen puuvilla ja laadunvalvonta tekevät niistä oikeasti ihan mielettömästi kestävämpiä.
Käytkö tarkastamassa myymisiä vaatteita aika-ajoin, vai mistä tiedät miten ne ovat kestäneet käyttöä?
Meillä on ollut noita laatukamppeita ihan työpaitoina, ja siinä on huomannut että ne kestävät aivan eri tavalla kuin itse Tokmannilta (joo, myönnän) ostetut halpikset tai edes vähän kalliimmat. Työpaitaa tulee pestyä usein ja kun niiden kanssa kannetaan pahvilaatikoita jne. niin kulutus on jossain määrin kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ompelija ja aina ihmetellyt niitä tähtitieteellisiä summia joita monet suomalaiset " ompelijat" haluavat töistään. Jos kauluspaidan kaavaus, leikkaus ja ompelu (plus silitykset) ottaa ammattilaiselta monta tuntia niin ammattitaito ei ole hallussa. Hyvälaatuisia kankaita saa edullisesti kun näkee vaivaa.
Mä en laske työtunteja vaan sen mukaan mikä on projekti. Kankaat, tarvikkeet ja projekti.
Muistan kun kouluaikaan jotkut sanoivat että sisustustyynyjen teko on vaativaa ja aikaavievää kun täytyy ommella vetoketju! No on se vaativaa jos ei osaa. Ompelujälki on usein myös aika surkeaa suoraansanottuna. Suoran sauman ja päättelyn teko tuntuu olevan todella vaikea juttu monelle " ammattiompelijalle".
Hmm. Jos haluat haastetta, suosittelen ottamaan yhteyttä suomalaiseen brändiin, Sastaan. Heitä kiinnostaa takuuvarmasti suomalainen ompelija joka pystyy vastaamaan esim. Baltian maiden ompelimojen hintatasoon. Heille olisi tosi kova juttu jos voisivat sanoa että edes tietyt mallit on ommeltu Suomessa.
Olen valmis maksamaan todella paljon hyvin istuvista vaatteista. Toimin työssä, jossa pitää olla paljon esillä ja ihmisten edessä. Lisäksi olen vähän ylipainoinen, en lihava, mutta todellakin sellainen tietyistä paikoista ns. pyöreä,
Olen joskus teettänyt vaatteita itselleni ompelijalla, yleensä tulos oli todella hyvä, silla paljon riippuu ompelijankin ammattiataidosta; valita oikea malli tietylle vartalotyyppi.
Tottahan ompeliljalta tilaustyönä valmistetut vaatteet ovat kalliita, mutta ymmärrän sen hyvin, hän on ammattilainen, tekee mittaukset, haastattalee asiakkaan ja joko piirtää kaavat tai muuntelee valmiita kaavoja. On totisesti palkkansa ansainnut.
Nyt asumme ja työskentelemme pienemmällä paikkakunnalla, ja ostan kaikki vaatteni ja niitäkin vaatteita seudun ompelija "muokkailee" silloin tällöin; kiristää ja laajentaa, lyhentää hihoja ja lahkeita ja muokkaa kauluksia.
Miehille se on helppoa, pari pukua, paitaa ja solmiota vaihtelemalla riittää kolmekin vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain 80 ja 100 euron välillä. Olen päätynyt myyjäksi retkeilyvarusteliikkeeseen ja olen hoksannut että siinä missä 5 euron halpakauppa-t-paidan puuvilla "revähtää" ja menee kieroon, kalliimman paidan pitkäkuituinen puuvilla ja laadunvalvonta tekevät niistä oikeasti ihan mielettömästi kestävämpiä.
Käytkö tarkastamassa myymisiä vaatteita aika-ajoin, vai mistä tiedät miten ne ovat kestäneet käyttöä?
Lisäyksenä edelliseen vastaukseeni: olen myös ostanut n. 9-vuotisen urani aikana noita laatukamppeita ja ovat tehneet vaikutuksen ihan arkikäytössä.
Kaipuu vaatteisiin, ei vaatteille.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko kauluspaidan teko mittojen mukaan vie työtunteja?
10€/h bruttoa pidetään yleisesti ns. paskaduuniansion rajana.
Eli paidan valmistusaika x ompelijan tuntiansio + eläkekulut + materiaalit + alv = paidan hinta.
Kotiompelimosta kun ei juoksevia kuluja paljon ole. Eri asia, jos ollaan vuokratiloissa, puhumattakaan palkatuista työntekijöistä
Mun ompelija myös värjää tarvittaessa kankaat niin että saan aina mulle sopivan mieluisan värin vaatteeseen.
Musta, valkoinen ja luonnonvalkoinen on yleensä tarjolla olevat värit valmistuotannossa. Sen lisäksi voi olla vaaleanharmaa, tummanharmaa, beige ja tummansininen. Ja sitten ne ällöttävät imelät, keinotekoiset vaaleansinisen ja vaaleanpunaisen sävyt. Niistäkin olisi kauniita sävyjä olemassa, mutta esim. Hilfigerin naisten paidoissa ja neuleissa on tyypillisesti juuri tuo teennäinen karamellivärisävy.
Kattokaa se tpaita dokumentti YLE areenasta niin tiedätte miksi Suomalainen työ on kallista!!
Kyllä maksaisin mielelläni yli sata euroa. Onnea matkaan, jos päätät perustaa yrityksen! Lupaudun alustavasti asiakkaaksesi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tällä mielikuvitusyritykselläkin voisi vielä joskus olla käyttöä osaaville ompelijoille! Laadunvalvontahan varmasti hankaloituisi sitä mukaa, kun ompelijoiden ja ompelimoiden määrä lisääntyisi. Hyvän tekijäporukan löytäminen on varmasti haasteellista, jos tätä lähtisi tosissaan viemään eteenpäin. Toinen haastava tekijä olisi todennäköisesti laadukkaiden ja kestävien kankaiden ja muiden materiaalien yhyttäminen.
AP
En käyttäisi kauluspaitaa naisena mistään hinnasta, mutta jonkun muunlainen mekko kuin ne sikahintaiset Nanson ja Marimekon yöpaidat ovat tervetulleita. Tykkään pukeutua naisellisesti. Haluaisin tukea suomalaista, mutta pääsääntöisesti nämä "design"-koltut ovat kamalan näköisiä eivätkä istu kellekään.
N42
Marimekkoa tai Nansoa ei valmisteta Suomessa!
Viimeksi ostamani kauluspaita maksoi 179 euroa. Ei kyllä ole Suomessa valmistettu, mutta tulee toimimaan jakkupuvun alla seuraavat 5-10 vuotta.