Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko olisit valmis maksamaan Suomessa tehdystä, hyvinistuvasta kauluspaidasta tmv. toimistovaatteista?

Vierailija
15.04.2020 |

Jäin näin vaatealan ihmisenä pohtimaan tuota toisen ketjun tunikakammoa ja kaipuuta hyville ja hyvännäköisille madeinfinland-vaatteille, joilla kehtaisi pyöriä muuallakin, kuin taidepajalla tai kuumeessa kotona.
Olisivatko AV:laiset valmiita oikeasti tukemaan kotimaista työtä, jos joku päättäisi pistää putiikin pystyyn?

Ajatukseni heräsi verkkokauppa-alustasta, jossa olisi myynnissä niin "valmiita kokoja" hyvin kaavotetuista vaatteista (pari erimallista mekkoa, EI TUNIKOITA, perusmallinen siisti kauluspaita, siistit housut sekä joku kiva pusero), kuin mahdollisuus tilata kotimaiselta, valikoidulta ompelijalta mittatilaustyönä. Värit monikäyttöisiä perusvärejä (vaikka 5-10 vaihtoehtoa riippuen vaatteesta) kuten kauluspaitoihin musta, valkoinen tai vaaleansininen, eikä mitään nallennaama-härdelliä tai purjo-kivi-lokki-abstraktikuosia.

Hinnat eivät tokikaan ole mitään henkkamaukka-tasoa, mutta sen varmasti kaikki maalaisjärjelläkin tajuavat. Olisiko tällaisella tilausta?

Paljonko olisit valmis maksamaan Suomessa tehdystä, hyvinistuvasta kauluspaidasta tmv. toimistovaatteista?

Vaihtoehdot

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan oo varaa maksaa siitä missä maassa se paita on tehty. Työnantajalta tulee työvaatteet ja niillä mennään

Vierailija
22/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rilsiä ja Andiataa ei tehdä Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksoin maaliskuussa 60 euroa.

Kangas oli oma.

En ymmärrä näitä välittäjiä, ettei muka löydy muuta kuin tunikoita.

Minä ostan kotimaisia Rils'n ja Andiatan vaatteita. On housupukuja, bleisereitä, mekkoja ym, T-paitoja, vöitä, laukkuja ym

Paitsi kun noi ei ole mitään kotimaisia. Kannattaa ottaa vähän asioista selvää.

Vierailija
24/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrainpukimolta tilaan nyt kaikki muodollisemmat vaatteeni. Mittojen mukaan tehdään, istuvuus loistava, vaikka ruoto on skolioosin takia väärä ja hartiat leveät. Kauluspaidat on n. 150 euroa kappaleelta.

Jos vastaava tehtäisi Suomessa, käsityönä ompelijan toimesta mittojen mukaan ja kankaissa olisi yhtä paljon valinnanvaraa niin voisin hyvin venyä 200-250 euroon per paita. Niissä hinnoissa liikkuu esim. USA:ssa vaatturin tekemät kauluspaidat hyvistä kankaista.

Ohjeen mukaan kun pesee ja silittää niin nuo kestää hyvin. Minulla on kymmenen paitaa kierrossa eli samaa paitaa en käytä välttämättä edes kahta kertaa yhdellä viikolla, ellen näe tarvetta vaihtaa päivän aikana paitaa (jos vaikka kainalot liiaksi hikoaa).

Kannustan aina kotimaista laatutyötä ja ammattiosaamista. Olen Paljakalle menossa kengätkin tilaamaan, kun korona hellittää. Soisin näkevän enemmänkin käsityöläisammattien uutta renessanssia Suomessa.

M31

Vierailija
25/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksoin maaliskuussa 60 euroa.

Kangas oli oma.

En ymmärrä näitä välittäjiä, ettei muka löydy muuta kuin tunikoita.

Minä ostan kotimaisia Rils'n ja Andiatan vaatteita. On housupukuja, bleisereitä, mekkoja ym, T-paitoja, vöitä, laukkuja ym

Oletko noiden firmojen maksettu mainostaja? Siinä toisessakin ketjussa näitä ehdotettiin monta kertaa, mutta ne eivät ole suomalaisia! Valehtelu ei ole hyvää mainosta!

Vierailija
26/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se tuote on oikeasti laadukas ja kestävä (siis laadullisesti semmoinen vaate, joita mummoni kaapissa roikkuu vieläkin, vaikka hän on ollut jo kuolleenakin kauemmin kuin keskiverto-kiinarätin elinkaari, eikä hän ostanut niitä vanhalla iällä), niin kyllä se satanen saa ylittyä. On minulla muitakin yli satasen vaatteita, ja kaikilta odotan pitkää käyttöikää.

Oleellista vaatetta valitessa on kuitenkin myös se, että voin irvistämättä pukea sen päälleni, eli sen satasen vaatteen on oikeasti oltava kapselipuvustooni sopiva. Tyylikäs, ajaton, mutta kuitenkin nykyaikainen.

Kiitos hyvästä vastauksesta! Juuri tällaiseen ajattomaan ja helposti yhdisteltävissä olevaan mallistoon tähtäisinkin. 😊

Ja heille, jotka eivät kertomansa mukaan tee toimistotöitä tai muuten joudu "edustuspukeutumaan" päivittäin, voisi olla tarjolla jotain rennompia perusvaatteita, kuten t-paitoja. Lähtökohtaisesti kuitenkin ajattelin tuota toista ketjua luettuani, että kysyntää löytyisi hyvinistuville ja siisteille työvaatteille, kun puhe oli, että tyypilliset suomalaisvalmisteiset vaatteet ovat "mymmelimekkoja" ja "riemunkirjavia tantta-tunikoita". Kiitos siis muillekin vastanneille ja perusvaatteiden puolestapuhujille palautteesta. 😊

AP

Vierailija
27/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin maksaa yli 100 euroa, mutta tällöin tuotteen pitäisi olla laadukas. Vastaukseni voi toki muuttua, jos nyt koronan takia menee työt alta. Miesvaltaisella alalla toimistotöissä haluaisin näyttää fiksulta, nyt suomalaiset vaihtoehdot ovat Marimekon riemunkirjavat laatikkopaidat tai näyttäminen tarhantädiltä. Tämän takia ostan ainakin toistaiseksi ulkomaista.

Oli paita laadukas tai ei, ei ne tiheää konepesua kestä.

Vierailija
28/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin maksaa yli 100 euroa, mutta tällöin tuotteen pitäisi olla laadukas. Vastaukseni voi toki muuttua, jos nyt koronan takia menee työt alta. Miesvaltaisella alalla toimistotöissä haluaisin näyttää fiksulta, nyt suomalaiset vaihtoehdot ovat Marimekon riemunkirjavat laatikkopaidat tai näyttäminen tarhantädiltä. Tämän takia ostan ainakin toistaiseksi ulkomaista.

Mulla on vuosia vanhoja vaatteita, mekkoja ja paitoja, joita on pesty kymmeniä kertoja ja osaa vielä kuivauksen kanssa - ja jotka on ihan uuden veroisia. Eli kyllä kestää, jos on hyvää laatua.

Vierailija
29/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa hyvästä kankaasta tehdyn ja oikein ommellun paidan kestämään vaikka kymmenen vuotta, kun hoitaa oikein. Taitaa suomalaiset muutenkin pestä vaatteita liian tiuhaan, itse ainakin selviän muutamankin käyttäkerran tuulettamalla oaidan välissä. Jos joku näkyvä tahra tulee niin voi pestä.

Vierailija
30/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vuosia vanhoja vaatteita, mekkoja ja paitoja, joita on pesty kymmeniä kertoja ja osaa vielä kuivauksen kanssa - ja jotka on ihan uuden veroisia. Eli kyllä kestää, jos on hyvää laatua.

Kestävät täsmälleen yhtä kauan kuin keskihintaiset "vähemmän laadukkaat" paidat.

Vierailija
31/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kestävät täsmälleen yhtä kauan kuin keskihintaiset "vähemmän laadukkaat" paidat.

En puhunut mitään hinnasta. Itseasiassa yksi 15v vanha hupparini on HM:n alesta aikoinaan ostettu. LAATU tarkoittaa myos kestävyyttä, joten on hassua väittää että vähemmän laadukas kestää yhtä hyvin... ei se silloin ole vähemmän laadukas.

Vierailija
32/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 eurolla saa jo hyvän kauluspaidan.

Thaimaassa saa millasen vaan paidan 50 eurolla teettettynä.

Vierailija
33/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain 80 ja 100 euron välillä. Olen päätynyt myyjäksi retkeilyvarusteliikkeeseen ja olen hoksannut että siinä missä 5 euron halpakauppa-t-paidan puuvilla "revähtää" ja menee kieroon, kalliimman paidan pitkäkuituinen puuvilla ja laadunvalvonta tekevät niistä oikeasti ihan mielettömästi kestävämpiä.

Vierailija
34/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin vastata että olen valmis maksamaan, mutta en pysty. En oikeasti ole valmis maksamaan samanlaatuisesta vaatteesta monikertaista hintaa pelkästään sillä perusteella että se on tehty Suomessa.

Toki jos olisi esimerkiksi verkkokauppa, jonka ohjeilla mitattuna saisin itselleni sopivan vaatteen, niin kyllähän se olisi aika houkutteleva ajatus, mutta onko hinta sellainen että siihen on varaa?

Vierailija
35/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herrainpukimolta tilaan nyt kaikki muodollisemmat vaatteeni. Mittojen mukaan tehdään, istuvuus loistava, vaikka ruoto on skolioosin takia väärä ja hartiat leveät. Kauluspaidat on n. 150 euroa kappaleelta.

Jos vastaava tehtäisi Suomessa, käsityönä ompelijan toimesta mittojen mukaan ja kankaissa olisi yhtä paljon valinnanvaraa niin voisin hyvin venyä 200-250 euroon per paita. Niissä hinnoissa liikkuu esim. USA:ssa vaatturin tekemät kauluspaidat hyvistä kankaista.

Ohjeen mukaan kun pesee ja silittää niin nuo kestää hyvin. Minulla on kymmenen paitaa kierrossa eli samaa paitaa en käytä välttämättä edes kahta kertaa yhdellä viikolla, ellen näe tarvetta vaihtaa päivän aikana paitaa (jos vaikka kainalot liiaksi hikoaa).

Kannustan aina kotimaista laatutyötä ja ammattiosaamista. Olen Paljakalle menossa kengätkin tilaamaan, kun korona hellittää. Soisin näkevän enemmänkin käsityöläisammattien uutta renessanssia Suomessa.

M31

Kiitos myös miesnäkökulmasta M31! Ajatukseni mukaan tässä kuvitteelisessa verkkokaupassa olisi myynnissä siis myös valmiita kokoja, ja mittatilaustyöstä pitäisi luonnollisesti maksaa ekstraa. Ja miksei siellä voisi olla myynnissä miestenmallistoa jonkun kauluspaidan, siistien housujen ja rennompien paitojen muodossa jossain silmänmyötäisissä väreissä, joota olisi helppo yhdistellä. Suurempi kysyntä laskisi myös tuotteiden hintaa. Tällä hetkellä ei miehillekään taida olla paljoa kotimaisia vaatteita tarjolla. Ainakin joskus ennenaikaan sellaiset valmistajat kuin Jousipaita tekivät miestenpaitoja sataprosenttisesti kotimaassa ja myös mittatilaukset valmistettiin Suomessa, mutta se on mennyttä...

Ehkä tämä poikkeustila tosiaan ajaisi ihmiset miettimään myös kulutuskäyttäytymistä ja nostaisi kotimaisen työn arvostusta.

AP

Vierailija
36/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain 80 ja 100 euron välillä. Olen päätynyt myyjäksi retkeilyvarusteliikkeeseen ja olen hoksannut että siinä missä 5 euron halpakauppa-t-paidan puuvilla "revähtää" ja menee kieroon, kalliimman paidan pitkäkuituinen puuvilla ja laadunvalvonta tekevät niistä oikeasti ihan mielettömästi kestävämpiä.

Käytkö tarkastamassa myymisiä vaatteita aika-ajoin, vai mistä tiedät miten ne ovat kestäneet käyttöä?

Vierailija
37/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kilpailtu markkina ainakin paidat. 30€ saa jo mittojen mukaan hyvän paidan esim. Tyrwhitt tms. nettikaupasta.

Vierailija
38/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunut mitään hinnasta. Itseasiassa yksi 15v vanha hupparini on HM:n alesta aikoinaan ostettu. LAATU tarkoittaa myos kestävyyttä, joten on hassua väittää että vähemmän laadukas kestää yhtä hyvin... ei se silloin ole vähemmän laadukas.

Laatu tarkoittaa paljon muutakin kuin kestävyyttä. Laadukas on oikeastaan vain myynninedistämissana, johon ostaja saa liittää arvostamansa mielikuvat.

Vierailija
39/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku alan ihminen kertoa, miksi suomalaisissa mekoissa tai hameissa (esim. Nanso, Marimekko, IvanaHelsinki) ei lisää vuorta niihin? Inhoittaa käyttää alushameita niiden alla. Jopa parinkympin H&M hameessa on vuori.

Vierailija
40/83 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin aion ostaa tämän koronafiaskon takia vähemmän, mutta laadukkaampaa ja kalliimpaa. Ja mielellään Suomessa tehtyä. Kakkosvaihtona Suomessa suunniteltu ja EU:ssa valmistettu. Kiinariepuja ei vaatekaappiini tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan