Päivittäiset soitot tuntemattomista numeroista
Isovanhemmilleni on verkkopankin takia hankittu 2 älypuhelinta jotka eivät ole muuten käytössä, koska he ovat jo sen verran iäkkäitä eivätkä ole opetellut niitä käyttämään ja käyttävät soittamiseen omia näppäinpuhelimiaan. Heidän laskujen maksajana toimii heidän lapsensa ja lapsenlapsensa, kuten esim. minä. Näihin puhelimiin on sen takia hankittu erilliset netti/puhelinliittymät.
Huomasin jossain vaiheessa, että puhelimiin on tullut valtava määrä epämääräisistä numeroista tulleita puheluja joita tulee päivittäin. Yhden kerran kerkesin vastaamaan yhteen numeroon, josta kuitenkaan kukaan ei vastannut yhtään mitään kun huhuilin että kukas siellä nyt on. Lopetin sitten puhelun kun sieltä mitään ei kuulunut.
Näitä puheluita tulee siis joka ikinen päivä vähintään 2 kertaa. Lokitiedoissa on satoja numeroita, jotka ovat kaikki eri numeroista. Yritin eilen soittaa varmaan 10 numeroon takaisin eikä mikään niistä ole enää käytössä. Yritin äsken myös soittaa numeroon, josta oltiin soitettu 4 minuuttia sitten, mutta koko numero ei muka enää ole edes käytössä. Lokitiedoissa näkyy puhelujen sijaintina Helsinki ja numerot ovat suomalaisia, mutta joihinkin numeroihin soittaessa sieltä kuuluu englanniksi ettei numero ole käytössä.
Nämä soittajathan ovat varmasti jotain puhelinmyyjiä, mutta olisi kuitenkin ihan mukavaa ettei ne soittelisi jatkuvasti. Olen yrittänyt saada soittajia kiinni sen takia että olisin voinut pyytää heidän poistavan isovanhempieni puhelinnumerot heidän soittamislistaltaan. Kukaan ei kuitenkaan ole vastannut, joten olisi kiva saada joku telemarkkinointikielto kyseisiin numeroihin.
Onko kellään samanlaista kokemusta tai tietoa miten nämä saisi lopettamaan soittelun? :D
Kommentit (27)
Noihin ei sais soittaa takas, koska lasku voi olla Iso. Huijarit soittaa just nopeasti, ettet ehdi vastata, jotta soittaisit takaisin. Numeron voi naamioida suomalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö nyt taas. Tänään on näjöjään joku puhelinmyyntiä vihaava aktivoitunut :D
Puhelimyyjäkin tuli keskusteluun.
Takaisinsoitto tuollaisiin numeroihin on järjettömän typerää, koska juuri sitä ne yrittävätkin. Sinä soitat takaisin numeroihin, jotka ovat maksullisia. Pidä hauskaa puhelinlaskuja maksaessa.
Ellei tämä TAAS ollut provo.
Minulla on tullut viime aikoina paljon soittoja tuntemattomista numeroista. Nyt on tullut myös haamupuheluita joissa kukaan ei vastaa. Nille jotka ovat vastanneet olen kertonut etten halua ja ole kiinnostunut. Olen estänyt kaikki numerot, suurinosa taitaa tulla 050 alkusesta numerosta. Olen osallistunut netissä joihinkin kyselyihin ja arvontoihin. Nyt olen kumminkin lopettanut kaikki tilaukseni sillä häiriöpuheluita tulee päivittäin. Minulla ei ole vielä omaa puhelinliittymää. Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Uskon joutuneeni huijauksen kohteeksi, kerran joku mies soitti ja kertoi että olen voittanut ruotsin risteilyn. Käytiin tiedot yhdessä läpi ja lupasi laittaa sähköpostin jota ei koskaan tullut. En siis kustanna itse vielä mitään kuluja vaan vanhempani maksavat.
Lisäksi puhelinnumeron päällä lukee mahdollisesti petos tai häiriköintipuhelu, olen estänyt kaikki numerot.
Minulle ei tule koskaan soittoja puhelinmyyjiltä, ja syy siihen on se, ettei numeroani näy missään numeropalvelussa.
Nyt on selvästi soittajat aktivoituneet koronan aikaan. Yhteenkään en ole vastannut. Enkä vastaa!