Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmalla ja lapsella yhteinen riippuvuus?

Vierailija
15.11.2022 |

Olen ihmetellyt vanhempia (tai nämä omat tuttuni ovat kaikki äiti-tytär-suhteessa), jotka jakavat yhteisen riippuvuuden (näissä tapauksissa lääkkeisiin, opiaatit, rauhoittavat tms.) Mitä liikkuu vanhemman päässä, jolla itsellään on päihdeongelma, ja joka tekee yhteistyötä yhtä riippuvaisen lapsensa kanssa saadakseen aina uusia reseptejä ja lääkkeitä?

Ensimmäisen kerran törmäsin kuvioon entisen kämppikseni kanssa. Hän ravasi harva se viikko toisella puolen Suomea äitinsä luona. Ihmettelin tiheitä visiittejä, koska suhde ei vaikuttanut muuten mitenkään läheiseltä. Jotenkin kävi ilmi, että hän kävi aina hakemassa äidiltään lääkkeitä ja välillä toisinpäin, eli vei äidilleen omalla reseptillä saatuja lääkkeitä. Nyt vastaavaa kuviota todistan mieheni siskon ja anoppini välillä, heillä tosin kaiken huipuksi eri asuinmaat. Viimeksi mieheni ja minun piti viedä äidilleen lääkkeitä siskonsa luota, ja kun ihmettelin niin kurkkasin pakettia ja jotain rauhoittavia lääkkeitä vissiin olivat, lääkeaineen nimellä googlasin ja Suomessa ei kai mielellään määrätä ainakaan pitkäaikaiseen käyttöön.

Olen sitä mieltä, että lääkeriippuvuudessa on varmaan usein kyseessä väärä tai riittämätön hoito johonkin ongelmaan, olipa fyysinen tai psyykkinen alunperin. Silti en voi käsittää, millainen vanhempi pelaa tämmöistä peliä lapsensa kanssa. Voin vielä ymmärtää, jos itse ei saa haettua oikeaa apua tai myöntämään ongelmiaan, mutta että sotkee lapsensakin (vaikka aikuinen jo olisikin) mukaan tuolla tavalla. Onkohan kyseessä yleinenkin juttu? Ja jos täällä sattuu olemaan vanhempia tai lapsia, joilla on tällainen järjestely, niin kiinnostaisi kuulla, oletteko koskaan avoimesti puhuneet kummankaan ongelmasta tai pohtineet pitäisikö sille ns. jotain tehdä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on mahdollista, ehkä jossakin Usassa? Kannassa seurataan kaikkea ja nykyään on tarkkaa kolmiolääkkeiden osalta.

Vierailija
2/18 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttuni toimii ystäviensä kanssa näin eli vaihtelevat lääkkeitä ja myös myyvät toisilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on mahdollista, ehkä jossakin Usassa? Kannassa seurataan kaikkea ja nykyään on tarkkaa kolmiolääkkeiden osalta.

Kyllä tuota kuule tapahtuu ihan Suomessakin. Nämä riippuvaiset tietää kyllä konstit joilla resepti taas irtoaa.

Vierailija
4/18 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuvuus on yhdenlainen sairaus ja noin toimivat on syvällä siinä. Kyllähän ihmiset juopotteleekin vanhempi ja lapsi yhdessä ja alkoholisoituu, saman ongelman eri ilmenemismuoto nuo lääkkeet. Tai usein toki se viinakin kuuluu kuvioon. Ihmisillä on tapana perustella itselleen nämä asiat parhain päin.

Vierailija
5/18 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin sitä luulisi, mutta ilmeisesti toi Apotti on niin sekava juuri näiden lääkemääryksien osalta, ettei välttämättä helpolla sieltä huomaa, etenkin jos on haettu reseptejä milloin julkiselta, milloin yksityiseltä puolelta. Vähän aikaa sitten oli Hesarissa just juttua siitä, sanottiin että juuri lääkelistojen seuraaminen on lääkäreille ja muille terveydenhuollon ammattilaisille ihan h*lvettiä kuulemma. -ap

Vierailija
6/18 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se riippuvuus on yhdenlainen sairaus ja noin toimivat on syvällä siinä. Kyllähän ihmiset juopotteleekin vanhempi ja lapsi yhdessä ja alkoholisoituu, saman ongelman eri ilmenemismuoto nuo lääkkeet. Tai usein toki se viinakin kuuluu kuvioon. Ihmisillä on tapana perustella itselleen nämä asiat parhain päin.

Toi viimeinen lause on kyllä niin totta. Itsekin olen alkoholistiäidin tytär, niin selitykset on kyllä tulleet elämän varrella tutuiksi. Onneksi itse olemme siskojeni kanssa ensimmäinen sukupolvi pitkässä ketjussa, joihin riippuvuuksien ketju näyttää katkenneen.

Vierailija
7/18 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen siis ap.

Vierailija
8/18 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sitä luulisi, mutta ilmeisesti toi Apotti on niin sekava juuri näiden lääkemääryksien osalta, ettei välttämättä helpolla sieltä huomaa, etenkin jos on haettu reseptejä milloin julkiselta, milloin yksityiseltä puolelta. Vähän aikaa sitten oli Hesarissa just juttua siitä, sanottiin että juuri lääkelistojen seuraaminen on lääkäreille ja muille terveydenhuollon ammattilaisille ihan h*lvettiä kuulemma. -ap

Ei se ole Apotin vika, tai ainakaan pelkästään. Ihan valtakunnallinen ongelma että e-reseptit on sekavia eikä niistä saa tolkkua mikä on käytössä, ja kun niitten näkyvyyden muille lääkäreille voi kieltääkin. Paperireseptien aikaan tämä oli toki vielä helpompaa, kun ei kukaan voinut tietää mitä joku toinen lääkäri on ihmiselle määrännyt.

Vierailija
9/18 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihderiippuvuudet periytyvät. Tai lähinnä siinä on toki se, että lapsi näkee päihteiden väärinkäyttöä ja oppii, että se on ok. Vaikka koulusta oppisi, että se on sairaus ja laitontakin, on se tuttua ja normaalia lapsille. Itsekin tiedän yhden ihan suomalaisen ihmisen, joka alkoi käyttämään huumeita 11-vuotiaana isänsä seurassa. Järkyttäväähän se on, mutta monissa perheissä sitä tapahtuu.

Vierailija
10/18 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

a

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuota kuule tapahtuu ihan Suomessakin. Nämä riippuvaiset tietää kyllä konstit joilla resepti taas irtoaa.

Ai? Olen sitten pumpulissa elänyt ja todella sinisilmäinen näköjään.

Vierailija
11/18 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kappale aika ohista, voi skipata. Toka aiheeseen.

Mun isäni on alkoholisti, käy kyllä töissä ja voi olla tarvittaessa selvänäkin jos on aivan pakko. Kun täytettiin veljen kanssa 18 ja alettiin käydä baareissa, suhtautui isä vähän turhankin positiivisesti juomiseen ja me juotiin yleensä pohjat siellä isän luona, missä asuttiin, ennen kavereiden kanssa baariin lähtöä. Joo, kyllähän siinä säästyi rahaa kun ei tarvinnut ostaa kaikkea sitä viinaa kapakasta, mutta toisaalta tuli prseiltyä paljon pahemmassa kännissä kuin jos olisi neuvottu vähän maltillisempaan juomiseen. Humalahakuisiahan me kaikki oltiin ja kännissä oli kivaa. Tuli prseiltyä veljen kanssa sellaista tahtia, että tuli äkkiä ähky ja molemmat lopetettiin juominen kyllä. Pari kertaa sen jälkeen olen vetänyt isäni seurassa kännit, mutta ei mitään tappeluita vaan sellaista humalaista, iloista illanviettoa. En edelleenkään osaa paheksua sitä jos siitä ei osalliset kärsi. Toki olen itsekin kärsinyt joskus alkoholismin takia, mutta siinä on pienoinen ero asiaan.

Mut tiedän pariskunnan, joka käy ahkerasti AA- ja NA-tapaamisissa. Ovat siis molemmat "raitistuneet" vuosikymmeniä sitten. Tää vaan, että nainen nark kaa edelleen mm. bentsoilla vedoten pitkäaikaissairauteensa. Kun lapsensa, kaverini, oli teini-ikäinen löytyi mammalta kaikki mömmöt univaikeuksista ahistukseen ja oli todella lääkemyönteinen. Sillä oli kaapit täynnä näitä ja kaveri silloin heti koukussa noihin rauhoittaviin, bentsoihin, mitä noita nyt on, kipu- ja kolmiolääkkeitä. Oli tietyt lempparit, mitä tykkäsi eniten käyttää ja muuten aivan sekakäyttöä viinan kanssa. Lääkkeillä se äiti tykkäsi päteä ja mikä oli mihinkin heikotukseen paras. Ilman lääkkeitä ei voinut elää, kärsimys on turhaa jne... Mut oli jännä kuinka oli niin aktiivinen just noissa NA-piireissä ja puhui aika ikävästi sellaisista, jotka repsahti tai jätti tapaamisiin tulematta. Samalla on itse ihan mömmöissä siellä ja alaikäisen lapsensakin pään sekoittanut niillä reseptilääkkeillä, mitä sai vapaasti napsia äidin lääkekaapista. Hän kun oli saanut ne johonkin valitukseensa niin tiesi mihin niitä sai määrätä ilmeisesti...

No mut se kaveri kyllä lopetti kaikki nuo lääkkeet ja alkoholin huomatessaan miten pskat olot niistä vieroitusoireista tuli ja kuinka ei ole ihan tervettä vetää lääkkeitä ilman oikeaa syytä.

Vierailija
12/18 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja äidillä on sama riippuvuus. Ajattelen että addikti on tietynlainen ihminen jolla on tietynlainen tyhjyys sisällään. Ajattelen että tämän addiktion vuoksi äiti ei oikein jaksanut keskittyä tai kyennyt keskittymään muihin ihmisiin, joten en saanut sitä mitä olisin äidiltä tarvinnut, ja minulle kehittyi addiktin hermosto. Addiktoiduin moniin asioihin jo nuorena. Nykyisin olemme tekemisissä kun meillä on jotain annettavaa toisillemme addiktion vuoksi, vähän samaan tapaan kuin aloituksessa, mutta eri aineet. 

Vierailija
13/18 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ja äidillä on sama riippuvuus. Ajattelen että addikti on tietynlainen ihminen jolla on tietynlainen tyhjyys sisällään. Ajattelen että tämän addiktion vuoksi äiti ei oikein jaksanut keskittyä tai kyennyt keskittymään muihin ihmisiin, joten en saanut sitä mitä olisin äidiltä tarvinnut, ja minulle kehittyi addiktin hermosto. Addiktoiduin moniin asioihin jo nuorena. Nykyisin olemme tekemisissä kun meillä on jotain annettavaa toisillemme addiktion vuoksi, vähän samaan tapaan kuin aloituksessa, mutta eri aineet. 

Voisiko teillä molemmilla olla ADHD/ADD? Olen sitä mieltä, että se on tämän hetken muotidiagnoosi eikä todellakaan päde kaikkiin epäilyihin. Mutta ADHD on aika voimakkaastikin periytyvä ja altistaa riippuvuuksille sekä päihteiden väärinkäytölle.

Vierailija
14/18 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsensa, kaverini, oli teini-ikäinen löytyi mammalta kaikki mömmöt univaikeuksista ahistukseen ja oli todella lääkemyönteinen. Sillä oli kaapit täynnä näitä ja kaveri silloin heti koukussa noihin rauhoittaviin, bentsoihin, mitä noita nyt on, kipu- ja kolmiolääkkeitä. Oli tietyt lempparit, mitä tykkäsi eniten käyttää ja muuten aivan sekakäyttöä viinan kanssa. Lääkkeillä se äiti tykkäsi päteä ja mikä oli mihinkin heikotukseen paras. Ilman lääkkeitä ei voinut elää, kärsimys on turhaa jne...

Kuulostaa ihan samalta kuin anoppini jutut ja kaikkeen vedetään kipulääkettä. Hän on käynyt myös läpi saman leikkauksen kuin oma äitini hiljattain ja pitkään luulin naiivisti, että kyseessä on todella vain pitkittynyt leikkauksen jälkeinen kipu ja komplikaatiot. Kun äitini leikattiin ja hän lopetti särkylääkkeet viikon-parin päästä leikkauksesta, tajusin vasta, että höpöpuhettahan ne kaikki kivut on. Tai ehkä on kipuja, mutta ennemminkin vieroitusoireen tyyppisiä.

Anoppi ja tyttärensä kans aina juttelevat kovinkin asiantuntevasti eri lääkkeistä. Itsellä nousee niskavillat pystyyn etenkin kun äiti neuvoo tytärtään, että hae nyt lääkäristä jotain lääkettä. Ikäänkuin kaikki elämän kipu, kärsimys, kurjuus ja silkka tylsyys tai epämukavuus olisivat jotain tiloja, jotka vain vaativat jonkin lääkkeen kadotakseen. Ja kummallakin jää samalla ne oikeat kivut ja kurjuudet hoitamatta ja samalla lääkkeiden myötä oikeat kauneudet ja kohokohdat kokematta yhtä lailla. Kaikki on vain lääkesumussa raahustamista. -ap

Vierailija
15/18 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pikkukaupungissa ja täällä tulee vastaan säännöllisesti ihan deekiksellä oleva nainen, jonka parikymppinen poika on deekiksellä kanssa. Samassa alkoholistiporukassa kulkevat. Mua säälittää se poika, elämä pilattu jo kohdussa ja käytännössä ei mitään mahdollisuuksia parempaan elämään ollut koskaan :(

Vierailija
16/18 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvin sanottu ja varmasti tässä on enemmän kuin vähän totuutta. Olen siis itse monisukupolvisen alkoholistiperheen lapsi, en itse ole alkoholista tai muustakaan riippuvainen, mutta tuon tyhjiön tunteen tunnistan. Sama on myös siskoillani, olemme kaikki vieläkin addiktion perinnön kanssa kipuilevia, kukin tavallamme (ahdistusta, masennusta, syömishäiriöitä, vaikeaa unettomuutta etc.) Uskon myös nykyisin, että oireemme liittyvät siihen, että suhde äitiin on ollut alkoholiriippuvuuden takia jotain vailla. Toivon paljon voimia sinulle! -ap

Vierailija
17/18 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nistit vertailee ja vaihtelee lääkkeitään, kerää nistin cv:tä tavallaan.

Vierailija
18/18 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätee myös pullavilla. Jos äiti puputtaa joka ilta itsensä ähkyksi tytär oppii saman mallin. Olen nähnyt ihan elävässä elämässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi