Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronaeristys - Onko ihmiset todella näin lyhytjänteisiä?

Vierailija
14.04.2020 |

Reilu kuukausi sitten kaikki ulvoivat, että pitää laittaa eristyksiä ja sulkea kouluja, jne. Nyt kaikki tuntuvat haluavan jo purkaa kaikki rajoitukset ja selkeästi mediassakin rakennetaan asenneilmastoa siihen suuntaan.

Hyvä esimerkki on tämä THLn äkkinäinen takinkääntö maskien, jopa itse tehtyjen, suhteen. Ja uutisointi muiden maiden rajoitusten purusta.

Silti epidemiahuippuakaan ei ole Suomessa vielä saavutettu.

En ymmärrä. Mielestäni rajoituksista tulisi pitää kiinni, kunnes tartuntavaara on sellainen kuin se oli helmikuun lopussa. Eli selkeästi pienempi kuin nyt.

Eikö teitä pelota, että saatte koronan? Kun viruksesta ei kuitenkaan paljoa vielä tiedetä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kuukauden verran odoteltu mitä tässä tapahtuu vai tapahtuuko mitään. No eipä näytä paljon tapahtuvan, joten ei tässä ikuisuuksia jaksa odotella.

Virus ei tule häviämään millään eristyksillä eikä se ole tarkoituskaan. Vaan pidentää viruksen kestoa niin, ettei kuormita terveydenhultoa. Jos meinaatte eristyksissä odotella viruksen häviämistä, niin onnea vain.

Joku maalaisjärki tähänkin touhuun: ei mitään isoja kokoontumisia, mutta aivan hyvin voi ei-riskiryhmäläisiä kavereita nähdä.

Niin. Ei tapahdu, kun ihmiset ovat eristyksissä. Alat nähdä niitä kavereitasi, voi pian virus olla teillä kaikilla. Ja teidän perheillänne. Ja lastesi kavereiden perheillä, jne.

Sitten ne hoitopaikat eivät äkkiä riitäkään ja ollaan Ruotsin tiellä.

Vierailija
22/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ettekö pelkää että saatte koronan?"

No en. Tarkoitushan edelleen on, että sen saa ennemmin tai myöhemmin enemmistö suomalaisista. Mitään rajoitustoimia ei ole ainakaan julkisesti perusteltu niin, että tavoitteena olisi sairastuneiden lopullisen määrän vähentäminen, vaan pelkästään tartuntojen hidastaminen terveydenhuollon kapasiteetin säästämiseksi. Itse henkilökohtaisesti mieluummin sairastaisin aikaisemmin kuin myöhemmin, niin voisi sitten sen jälkeen elää vähän vapaammin.

Olen koko ajan ollut sitä mieltä, että rajoituksia olisi pitänyt alunperinkin ottaa käyttöön maltillisemmin, koska niitä ei voida jatkaa vuosikausia. Vuosia kuitenkin menee, ennen kuin tilanne on mitenkään olennaisesti muuttunut niin, että rajoitusten purkaminen olisi perusteltua. Nyt näyttäisi käyvän niin, että rajoitettiin tarpeettomasti perusoikeuksia ja ajettiin moni pienyritys konkurssiin ilman, että saavutettiin mitään todellista hyötyä, kun rajoitukset otettiin käyttöön liian voimakkaina ja puretaan liian aikaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko järkeä tehdä mitään maskeja tai muuta toimia,

jos Sanna Marin kuitenkin lähettää uusimaalaiset levittämään Koronaa sisämaahan 19.4 alkaen?

Vierailija
24/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sa*tana yhteiskunta auki nyt heti!!

Heikot tippukoot, mitä Vit*n järkeä on alas taloutta muutaman jo puolikuolleen käävän takia?

Vierailija
25/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en. Tarkoitushan edelleen on, että sen saa ennemmin tai myöhemmin enemmistö suomalaisista. Mitään rajoitustoimia ei ole ainakaan julkisesti perusteltu niin, että tavoitteena olisi sairastuneiden lopullisen määrän vähentäminen, vaan pelkästään tartuntojen hidastaminen terveydenhuollon kapasiteetin säästämiseksi. Itse henkilökohtaisesti mieluummin sairastaisin aikaisemmin kuin myöhemmin, niin voisi sitten sen jälkeen elää vähän vapaammin.

Olen koko ajan ollut sitä mieltä, että rajoituksia olisi pitänyt alunperinkin ottaa käyttöön maltillisemmin, koska niitä ei voida jatkaa vuosikausia. Vuosia kuitenkin menee, ennen kuin tilanne on mitenkään olennaisesti muuttunut niin, että rajoitusten purkaminen olisi perusteltua. Nyt näyttäisi käyvän niin, että rajoitettiin tarpeettomasti perusoikeuksia ja ajettiin moni pienyritys konkurssiin ilman, että saavutettiin mitään todellista hyötyä, kun rajoitukset otettiin käyttöön liian voimakkaina ja puretaan liian aikaisin.

Emme tiedä, tuleeko viruksen sairastuneelle immuniteettia. Emme tiedä, jääkö virus elimistöön kuten herpesvirus aktivoituakseen uudelleen myöhemmin.

Minä en ainakaan halua ehdoin tahdoin tuohon virukseen sairastua jonkun ravintolaillallisen tai kansantalouden vuoksi.

Vierailija
26/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä viikko sitten ihmiset jakoi somessa kuvia, että tämä virus voitetaan pysymällä kotisohvalla.

Nyt jaetaan kuvia jostain säälittävistä kangasmaskeista, että tämän voimin palataan normaaliin.

Minne unohtui se, että virus voitetaan sosiaalisella erityisellä?

THL oli oikeassa siinä, että joku kangasmaski ei koronaa vastaan auta. FFP3-tason maski auttaa johonkin pisteeseen. Älkää lähtekö julkisille paikoille niiden kangasnaamarien kanssa!

Ei vaan kiitos mielellään nimenomaan lähtekää niiden kanssa ennemmin kuin ilman!

Siis silloin kun on pakko mennä sinne kauppaan. Muuten toki ollaan edelleen kotona missä ollaan parhaassa turvassa.

Vierailija
27/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni rajoituksista tulisi pitää kiinni, kunnes tartuntavaara on sellainen kuin se oli helmikuun lopussa.

Helmikuun loppun tilanteeseen ei taida olla enää paluuta.

Vierailija
28/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme tiedä, tuleeko viruksen sairastuneelle immuniteettia. Emme tiedä, jääkö virus elimistöön kuten herpesvirus aktivoituakseen uudelleen myöhemmin.

Minä en ainakaan halua ehdoin tahdoin tuohon virukseen sairastua jonkun ravintolaillallisen tai kansantalouden vuoksi.

Sinulla on toki vapaus noudattaa sellaista varovaisuutta kuin katsot tarpeelliseksi. Mutta ei voida pitää perusoikeuksia rajoittavaa tilaa voimassa vuosikausia jonkun epävarman kauhuskenaarion takia.

Vierailija
29/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kuukauden verran odoteltu mitä tässä tapahtuu vai tapahtuuko mitään. No eipä näytä paljon tapahtuvan, joten ei tässä ikuisuuksia jaksa odotella.

Virus ei tule häviämään millään eristyksillä eikä se ole tarkoituskaan. Vaan pidentää viruksen kestoa niin, ettei kuormita terveydenhultoa. Jos meinaatte eristyksissä odotella viruksen häviämistä, niin onnea vain.

Joku maalaisjärki tähänkin touhuun: ei mitään isoja kokoontumisia, mutta aivan hyvin voi ei-riskiryhmäläisiä kavereita nähdä.

Niin. Ei tapahdu, kun ihmiset ovat eristyksissä. Alat nähdä niitä kavereitasi, voi pian virus olla teillä kaikilla. Ja teidän perheillänne. Ja lastesi kavereiden perheillä, jne.

Sitten ne hoitopaikat eivät äkkiä riitäkään ja ollaan Ruotsin tiellä.

No mistähän nyt yhtäkkiä se virus saataisiin? Meidän kaupungissa tartuntoja on 11, varmistettuja tapauksia tulee harvakseltaan silloin tällöin, nekin koronaan sairastuneen lähipiireissä. Jos yksikään kavereista ei ole koronaan sairastuneen kanssa läheisissä tekemisissä, niin mistä se oikeasti saataisiin? Jostain kaupasta sen saaminen on lähestulkoon mahdotonta, jos et satu jäämään juttelemaan sellaisen kanssa, joka virusta kantaa. Ne oireelliset taas ovat kotona. Virus ei selvästikään leviä niin herkästi kuin on varoiteltu, joten jos ei ole virusta sairastavan kanssa pitkäaikaisessa kontaktissa, niin sen tarttuminen on aika pieni riski.

Vierailija
30/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko huomanneet, että ihmiset ovat olleet entistä enemmän isoilla porukoilla liikenteessä? Kauppoihin oikein roudataan koko 8-henkinen perhe isovanhempia myöten mukaan ja hyllyjen väleissä on aina porinaporukoita.  Samaten tuntuu, että ihmiset köhivät entistä enemmän ja kovempaa? Varsinkin tuolla ulkona useampi vastaantulija saattaa yskiä kohdalla. 

Ihmiset on aivan sekaisin. 

En ole huomannut. Missä kaupungissa sinä tuota näet?

Vierailija
31/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pääsisikin eristykseen, mutta ei, kun pitää joka arkiaamu herätä viideltä työpäivään. Minun työ ei ole kriittistä ja ihan hyvin voisi lafkan laittaa kiinni. Porukkaa kulkee työpaikallani vaikka kuinka paljon ja vähän väliä tulee uusia extroja "auttamaan". Ihme on, jos kukaan ei tule koronaan sairastumaan. Onhan meitä siellä päivittäin vaihtelevasti n. 80-100 henkilöä. Toistaiseksi ei ole tullut tietoa, että joku olisi koronaan sairastunut, tosin eipä ketään ole testattu, vaikka monilla on ollut rajujakin kuumetauteja viime kuukausina.

Vierailija
32/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko järkeä tehdä mitään maskeja tai muuta toimia,

jos Sanna Marin kuitenkin lähettää uusimaalaiset levittämään Koronaa sisämaahan 19.4 alkaen?

"Sanna Marin lähettää" - just joo!

Tämä ei riipu hänestä.

Olen kyllä itsekin sitä mieltä ettei eristystä pitäisi purkaa, mutta minkäs teet? Korona leviää kuulemma Suomessa liian hitaasti. No kohta leviää tehokkaasti...

Vierailija
33/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olen ainakin totaalisen kyllästynyt tähän poikkeustilaan. Mun elämä kun ei muuttunut sinänsä miksikään; edelleen täytyy painaa kolmivuoroa kuten ennenkin. Vapaa-ajalla en sen sijaan saa tehdä muuta kuin ulkoilla ja käydä ruokakaupassa, kummatkaan eivät ole mieliharrastuksiani.

Marssin ravintolaan, leffaan ja baariin sillä sekunnilla kun ne taas aukeavat.

Kyllä on heikosti asiat jos et keksi muuta tekemistä.

Oma elämäni ei muuttunut koronan myötä mitenkään. Edelleen oleskelen kaikki päivät yksin kotona, luen, katson leffoja dokkareita ja sarjoja, pelaan, soitan, kirjoitan, ajattelen. Nyt olen saanut monia nauruja näistä ihmisten ruikutuksista, kiitos niistä ja koittakaa nyt prkele skarpata vähän sekä ottaa itteänne niskasta kiinni kuten mulle masentuneelle aina hoilaatte.

Vierailija
34/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, vaikka rajoitukset kestäisivät vuoden loppuun. Tekemistä on kotona yllin kyllin etätöiden ohella. Piirrän, maalaan, luen, katson leffoja, skypetän, leivon, laitan ruoka, joogailen, opettelen tekemään käsitöitä, suunnittelen miten pihaa laittaisi jne.

Olen viettänyt pitkiä aikoja sairaana ja toipilaana. Kai se vaikuttaa. Tyytyväinen olen kun ei ole kipuja eikä fyysisiä rajoitteita. Mies hoitaa kaupassakäynnit. Itse lenkkeilen.

Vierailija
35/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa, vaikka rajoitukset kestäisivät vuoden loppuun. Tekemistä on kotona yllin kyllin etätöiden ohella. Piirrän, maalaan, luen, katson leffoja, skypetän, leivon, laitan ruoka, joogailen, opettelen tekemään käsitöitä, suunnittelen miten pihaa laittaisi jne.

Olen viettänyt pitkiä aikoja sairaana ja toipilaana. Kai se vaikuttaa. Tyytyväinen olen kun ei ole kipuja eikä fyysisiä rajoitteita. Mies hoitaa kaupassakäynnit. Itse lenkkeilen.

Sama täällä. On mukavaa olla kotona ja tehdä kaikkea, mitä ei normaaliarjessa tunnu ehtivän.

Jännä, kun ihmiset tavallisesti ääneen huokailevat ja toivovat poispääsyä oravanpyörästä, jotta olisi aikaa viettää aikaa rakkaimpiensa kanssa kotona. Nyt kun näin on, ei se olekaan hyvä vaan pää vaikuttaa monilla leviävän muutamassa viikossa.

Vierailija
36/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olen ainakin totaalisen kyllästynyt tähän poikkeustilaan. Mun elämä kun ei muuttunut sinänsä miksikään; edelleen täytyy painaa kolmivuoroa kuten ennenkin. Vapaa-ajalla en sen sijaan saa tehdä muuta kuin ulkoilla ja käydä ruokakaupassa, kummatkaan eivät ole mieliharrastuksiani.

Marssin ravintolaan, leffaan ja baariin sillä sekunnilla kun ne taas aukeavat.

Kyllä on heikosti asiat jos et keksi muuta tekemistä.

Oma elämäni ei muuttunut koronan myötä mitenkään. Edelleen oleskelen kaikki päivät yksin kotona, luen, katson leffoja dokkareita ja sarjoja, pelaan, soitan, kirjoitan, ajattelen. Nyt olen saanut monia nauruja näistä ihmisten ruikutuksista, kiitos niistä ja koittakaa nyt prkele skarpata vähän sekä ottaa itteänne niskasta kiinni kuten mulle masentuneelle aina hoilaatte.

Enpä ole taas aikoihin idioottimaisempaa kommenttia lukenut. Minä keksin vaikka mitä tekemistä aina leipomisesta ristipistotöiden kautta Netflixiin, lukemiseen ja kiperkeikkojen tekemiseen. Pointti oli se, etten halua tehdä sellaisia asioita, en nauti vapaa-ajastani kotona homehtumalla kuten sinä.

Suomeksi sanottuna vi.tuttaa olla työvoimana valtion lafkassa jossa meidät altistetaan koronalle päivittäin onnettomalla palkalla, ja vapaa-ajalla pitää sitten hampaat irvessä opetella nauttimaan niistä asioista, joista erakkoluonteiset introvertit nauttivat. Mitä sinä sanoisit, jos minä rajoitusten loputtua kehottaisin sinua liikkumaan ihmisten seurassa päivittäin, käymään ravintoloissa, shoppailemassa, elokuvissa ja tapahtumissa? Ai ettet halua? En minäkään halua samoja asioita kuin sinä, tiesitkös.

Huh, en tiedä miksi edes vastasin.

8

Vierailija
37/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. On mukavaa olla kotona ja tehdä kaikkea, mitä ei normaaliarjessa tunnu ehtivän.

Jännä, kun ihmiset tavallisesti ääneen huokailevat ja toivovat poispääsyä oravanpyörästä, jotta olisi aikaa viettää aikaa rakkaimpiensa kanssa kotona. Nyt kun näin on, ei se olekaan hyvä vaan pää vaikuttaa monilla leviävän muutamassa viikossa.

Ei tämä minuunkaan henkilökohtaisesti juuri vaikuta, koska olen opiskelija ja viihdyn kotona. Moniin muihin ihmisiin rajoitukset sen sijaan vaikuttavat. Mielestäni on ihan selvää, että ei voida estää satoja tuhansia suomalaisia harjoittamasta elinkeinoaan esim. ravintola- ja matkailualalla ties kuinka pitkäksi ajaksi, tai rajoittaa suomalaisten liikkumista kotimaassaan, ihan vain sen takia että "ei koske mua". Pahimpia kärsijöitä ovat kuitenkin eri tavoilla syrjäytyneet sekä esimerkiksi mielenterveyspotilaat, jotka eivät poikkeusolojen takia saa tarvitsemaansa tukea. Myös ongelmaperheiden lapset ovat todella pulassa, kun pääsevät kotioloja pakoon kouluun vasta syksyllä jos silloinkaan.

Vierailija
38/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse haluan normaaliin elämään mahdollisimman pian. Olen yrittänyt elää normaalisti, mutta ihan en pysty

Kukapa ei haluaisi. Mutta ei normaalielämään voida palata ennen kuin virus on lyöty.

Luulen, että hallituksen tavoite on tuudittaa kansa siihen, että THLn suosituksen mukaan nyt itse tehty puuvillamaski muka suojelee virukselta. Ja sitten sen maskin kanssa pitää palata töihin, että saadaan verorahoja ja vältytään työttömyyskorvauksien maksulta.

Mutta se kangasmaski on kuin erään tietyn uskonlahkon jakama muoviavain, joka muka takaa pääsyn paratiisiin. Toimimaton taikakalu.

Kuinka kauan ihmiset pystyy jatkamaan normaalielämää, jos työkavereita kastuu ympäriltä koronaan?

Kerrotko lisää tästä muoviavaimesta ja uskonlahkosta ja siitä miten se liittyy hallituksen linjauksiin. Mielellään linkit lähteisiin. Kiitos.

Se oli vertauskuva. Minusta itsestäni tuntuu, että tavallinen kansa halutaan nyt altistaa tartunnalle, koska virus ei merkinnytkään niin räjähdysmäisesti, kuin odotettiin. Ja jotta saataisiin ihmiset kiltisti takaisin töihin, niin "suojaksi" tarjotaan kangasmaskeja, kun kunnon hengityssuoja ei ole antaa.

Se kangasmaski on kuin tuo muoviavain. Ihmiset tuudittautuu siihen, että se muka suojaa, kun joku ylempi taho niin sanoo. Vaikka oikeasti sen suoja on vertauskuvallisesti kuin tuon muoviavaimen.

Joopa joo. Ja miten tätä salaliittoa palvelee se, että THL edelleen korostaa, että kangassuojain ei suojele käyttäjää vaan muita ja että se ei korvaa eristäytymistä?

""Tämä ei yhtään vapauta siitä, etteikö edelleenkin pitäisi pitää etäisyyksiä, pestä käsiä ja pysyä pois ihmisten ilmoilta mahdollisimman paljon”, Tervahauta sanoo."

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006474077.html

Toki (toiminnallisesti) lukutaidottomat eivät tajua. Ja joo, jotkut hörhöt nyt netissä messuavat, että kangasmaski suojelee ja miksi vasta nyt "myönnetään" tämä vaikka minä tiesin jo tammikuussa 2002, koska sairastin koronan jo ennen kuin siitä tuli juttu ja aasialaisetkin käyttävät niitä kangasmaskeja (ja hienosti toimii, kuten huomaamme, siellä ei koskaan mitkään taudit lähde leviämään...) ja blaa blaa.

Mutta nämä ihmiset eivät ole hallitus tai viranomaiset. Onneksi.

Vierailija
39/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä muuta voi odottaa kun Sanna Marin alkaa puhua ettei Uudenmaan eristystä tulla jatkamaan vaan raja avataan 19.4 eikä sen sijaan puhunut siitä, että tauti leviää nyt niin vauhdilla ympäri Suomea ettei yhden alueen eristäminen ole enää laillista/järkevää/perusteltua. Nyt porukka kuvittelee, että koko korona on jo menneen talven lumia ja hoitui parissa viikossa eli enää ei tarvitse välittää vttujakaan mistään.

Lisäksi seniori-ikäisistä osa on ymmärtänyt tämän +70-vuotiaiden kotikaranteenin jotenkin oudosti niin, että kaikki on ok ja turvallista nyt kun he ovat tehneet oman osansa eli olleet kotona jo reilun kaksi viikkoa.. Kuvittelevat siis että heidänkin piti "lusia" vain kaksi viikkoa kotona ja nyt kun se on tehty niin enää ei voi tartuntaa tulla.

Vierailija
40/50 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä minuunkaan henkilökohtaisesti juuri vaikuta, koska olen opiskelija ja viihdyn kotona. Moniin muihin ihmisiin rajoitukset sen sijaan vaikuttavat. Mielestäni on ihan selvää, että ei voida estää satoja tuhansia suomalaisia harjoittamasta elinkeinoaan esim. ravintola- ja matkailualalla ties kuinka pitkäksi ajaksi, tai rajoittaa suomalaisten liikkumista kotimaassaan, ihan vain sen takia että "ei koske mua". Pahimpia kärsijöitä ovat kuitenkin eri tavoilla syrjäytyneet sekä esimerkiksi mielenterveyspotilaat, jotka eivät poikkeusolojen takia saa tarvitsemaansa tukea. Myös ongelmaperheiden lapset ovat todella pulassa, kun pääsevät kotioloja pakoon kouluun vasta syksyllä jos silloinkaan.

Toki, mutta ihan eniten ääntä pitävät tavalliset perheenäidit ja -isät, jotka luotsaavat #kotikoulua (jossa siis jo termikin on täysin väärä) ja ovat niin uupuneita niin uupuneita.

Kyllä tämä minunkin elämääni on paljon vaikuttanut mutta ei se auttaisi tai muuttaisi asiaa mitenkään, vaikka kuinka paljon valittaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi