Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mun mahaa turvottaa?

Vierailija
14.04.2020 |

Omasta mielestäni syön terveellisesti ja liikun päivittäin, mutta maha turpoaa kuin rantapallo. Painan 45-46 kg ja minulla paistaa kylkiluut läpi, mutta maha turpoaa palloksi. Minulla on vuorotellen ripulia ja ummetusta. Joskus maha on kipeä ja välillä närästää. Olen laihtunut 7-8 kg syksystä.

Kävelen joka päivä 5-10 km ja pyöräilen työmatkat. Teen fyysisesti raskasta työtä.

Mielestäni syön terveellisesti. Syön paljon marjoja ja kasviksia. Syön luomua ja välttelen lisäaineita. Olen aika pieniruokainen. Jaksan esim. vain yhden perunan. Syön päivässä 1-2 palaa leipää. En syö mitään sokeroituja jogurtteja yms.

Olen yrittänyt kokeilla maidon tai viljojen vähentämistä ja korvata esim. riisin lämpimillä kasviksilla, mutta mahani turpoaa ihan samalla tavalla. Tuntuu, ettei mikään auta.

Mistä te olette saaneet apua mahavaivoihin?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla joku yllättävä ruoka-aine, joka aiheuttaa. Tai jos ruokavalio on vasta hiljattain muuttunut terveelliseksi, vatsalla kestää aikaa tottua.

Vierailija
2/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla e-pillerit aiheuttivat kamalan turvotuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti mitä käytät joka päivä ja lähde kokeilemaan niillä. Kahvi on mulla sellainen mikä aiheuttaa erilaisia vatsa-oireita. 

Vierailija
4/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään ehkäisyä käytössä ja ruokavalioni on ollut tällainen aina.

Sellaisen huomasin, että omena turvottaa entisestään, joten olen lopettanut omenan syömisen. Tämä on tällaista salapoliisin työtä.

Vierailija
5/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia menee 3-6 dl päivässä, joten sitä voisi kyllä kokeilla vähentää.

Vierailija
6/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on aliravitsemus. Vrt afrikkalaiset lapset.

Vierailija
7/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vähän kuitua ja IBS.

Vierailija
8/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi saatanassa välttelet leipää, joka on erinomainen kuidun ja hitaiden hiilarien lähde?

Eipä ihme jos on suoli tohjona.

Vierailija
9/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut sama ongelma vuosikaudet. Nyt olin kuukauden hedelmäpaastolla (elävä ruoka) ja turvotus lähti muutamassa päivässä. Kokeile muutama päivä, niin näet. Sitten jos pömppä lähtee, niin lisää yksi ruoka kerrallaan niin näet. Itse meinaan nyt vältellä ainakin maitotuotteita ja viljoja. Uskoisin, että niistä jompi kumpi on syyllinen, mutta en viitsi nyt edes kokeilla, koska opin jo olemaan ilman.

Vierailija
10/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis tahattomasti laihtunut vai tietoisesti laihduttanut? Kuinka pitkä olet?

Kasviksetkin voivat lisätä turvotusta, erityisesti palkokasvikset. Ja tosiaan se kahvi.

Liikut paljon, joten viljatuotteitaki kannattaa käyttää. Kaura on usein hyvin siedetty.

Kuinka kauan tätä turvotusta on ollut?

Kuinka söit ennen kuin se alkoi?

Jos et tarkoituksella laihduta eikä oireet häviä niin lääkäri on ainoa oikea osoite. Siellä selviää jos on ns. ärtyvä suoli tai sitten jotakin muuta.

Vierailija
11/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttele leipää varsinaisesti. Syön leipää aamulla ja illalla tai ruoan kanssa. Jodkus enemmänkin kuin 2 palaa. Nykyään saa lukea monesti juttuja, että leipä turvottaa, joten olen kokeillut vähentää.

Yritän lukea paastostakin. Mukavaa kuulla, että siitä voisi saada apua.

Vierailija
12/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa selkeästi ärtyvältä suolelta.

Vierailija
13/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyskutoset

Vierailija
14/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alien

Vierailija
15/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihtunut tahattomasti, mutta laittanut sen stressin piikkiin. Olen 163 cm. Mahaani on turvottanut ym. todella pitkään, mutta välillä on ollut parempia aikoja. Olen syönyt tällä tavalla niin pitkään kuin muistan.

Vierailija
16/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkä olet? Kiinnitin huomiota siihen, että jätät aloituksessa mainitsematta pituutesi, joka painoosi liitettynä on hyvin oleellinen tieto. Miksi näin? Oletko 150 cm vai 170 cm, vaikuttaa aika ratkaisevasti neuvoihin.

Vierailija
17/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituus unohtui näköjään laittaa, mutta olen siis 163 cm.

Vierailija
18/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kuten aikaisemmin joku jo sanoi, niin lapsi sitä vatsaasi turvottaa. Ei ehkä kuutoset, mutta kuitenkin. 

Vierailija
19/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, stressikin voi toki laihduttaa sekä turvottaa.

Painosi on kuitenkin pudonnut prosentuaalisesti paljon, joten olipa syy nyt mikä hyvänsä niin lääkäriin menoa suosittelisin.

Vierailija
20/35 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieru vatsassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän