Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukotoukan salattu suru, kun lapset eivät millään innostu lukemisesta

Vierailija
14.04.2020 |

Olen joka joulu ostanut molemmille jonkun kirjan ja omasta hyllystäni löytyy esim Pottereita joita saisi lukea. Mutta kun ei. Tubettajat ja Minecraftit kiinnostaa enemmän, kirjastostakin lainaavat leffoja eivätkä kirjoja.

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkäsukupolvi. Et sinäkään olisi lapsena lukenut jos olisi ollut mukavampia  vaihtoehtoja.

Vierailija
2/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykkäsukupolvi. Et sinäkään olisi lapsena lukenut jos olisi ollut mukavampia  vaihtoehtoja.

Oli niitä vaihtoehtoja vaikka kännyköitä ei ollutkaan. Kun olin lapsi ja teini-ikäinen, kukaan saman ikäinen ei lukenut koskaan mitään. Olin ainut. Kenenkään kanssa ei voinut puhua kirjoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo suru mitenkään salattu ole, kun noin paljon tyrkytät. Ei kannata pakottaa muita harrastamaan samoja asioita kuin itse harrastaa. Muistan itse miten tympeää se painostus oli.

Vierailija
4/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat luetaan paljon ja mies vielä paljon enemmän kuin minä. Lapsilla oli kirja-vaihe tuossa 10-13 -vuotiaana, mutta eivät ole innostuneet erikoisemmin. Kuopus saattaa lukea jonkun kirjan jos käsiinsä saa, mutta kumpikaan ei viitsi käydä kirjastossa. Sarjakuvia lukevat kyllä.

Vierailija
5/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo suru mitenkään salattu ole, kun noin paljon tyrkytät. Ei kannata pakottaa muita harrastamaan samoja asioita kuin itse harrastaa. Muistan itse miten tympeää se painostus oli.

Onko se painostusta jos ostan  kirjoja  lahjaksi? En nyt sentään jahtaa Harry Potterin kanssa hullunkiilto silmissä pitkin taloa, että lukekaa per""le!

A.p

Vierailija
6/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi useinhan noin käy, että vanhemmat tykkäävät jostain kovasti ja surevat kun jälkipolvella ei ole yhtä kovaa innostusta. Ymmärrän kyllä tämän nimenomaisen surunaiheen, lukeminen on minullekin todella tärkeää.

Vierailija
7/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi, eikö sulle oo vielä kerrottu (useampaan otteeseen, opettavaisin äänenpainoin) etttä ”Esimerkin voima on tärkeää. Lapset lukevat paljon niissä kodeissa, joissa vanhemmatkin lukevat. Lapsille lukeminen auttaa kaikkein eniten”.

Näin mulle kerrottiin lukihäiriöisen lapsen kirjailijaäitinä.

Vierailija
8/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin on paljon hauskempaakin ajankulua. Itsekin luin nuorempana paljonkin kirjallisuutta. Nykyisin vaan ei kiinnosta. Lähinnä asiatekstejä luen.

Vierailija
9/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu. Olen aina ollut lukutoukka ja harrastan kirjoittamista, olen opiskellut alaa jne. Luin lapsilleni aivan valtavasti, kun he olivat pieniä ja ei, en pakottanut kuuntelemaan, he todella nauttivat siitä :) Kuopus on jonkin Harry Potterin lukenut, esikoinen ei ole kuin jotain tietokirjoja vilkaissut. Ei vaan kiinnosta. Esikoisella on Aspergerin syndrooma, mikä saattaa vaikuttaa siihen, ettei mielikuvitusmaailma tarkoita hänelle mitään. Kummankin kielelliset taidot ovat kuitenkin hyvät, minkä luulen osaksi johtuvan siitä, että luin heille pienenä niin paljon. Eli eipä kai se hukkaan mennyt kuitenkaan. Sivumennen sanoen olen vähän kyllästynyt siihen "natsismiin", että kaikkien on pakko harrastaa lukemista tai muuten syrjäytyy automaattisesti - ei se selvästi ihan niinkään mene. Eiväthän kaikki lukeneet silloinkaan, kun itse olin lapsi.

Vierailija
10/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voivoi, eikö sulle oo vielä kerrottu (useampaan otteeseen, opettavaisin äänenpainoin) etttä ”Esimerkin voima on tärkeää. Lapset lukevat paljon niissä kodeissa, joissa vanhemmatkin lukevat. Lapsille lukeminen auttaa kaikkein eniten”.

Näin mulle kerrottiin lukihäiriöisen lapsen kirjailijaäitinä.

Just näin. Sitten syyllistetään päälle, ettei lapsille ole luettu pienenä. Itse paahdoin johonkn kymmenvuotiaiksi asti lukea iltasadun esim. LtRin, Odysseian, Potterit sun . muut ääneen. Pahuksen mukulat hyvä kun pari kouluun pakollista kirjaa lukevat vuodessa.

Vierailija
11/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meinasin ehdottaa pottereita :D eikö Viisikot tai Neiti Etsivät kiinnosta? Ite oon vielä 29-vuotiaana välillä lukenut niitä iltasatuna. TSH taitaa olla liian vaikealukuista ellei oikeasti innosta.

Vierailija
12/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se painostusta jos ostan  kirjoja  lahjaksi? En nyt sentään jahtaa Harry Potterin kanssa hullunkiilto silmissä pitkin taloa, että lukekaa per""le!

A.p

Ei kirjaa anneta koristeeksi vaan antaja olettaa, että se myös luetaan.

Eikö itseäsi tympisi, jos joku antaisi sitkeästi joka vuosi saman lahjan jota et käytä? No ei tietenkään, eihän sellainen ketään ole ikinä ärsyttänyt!

Vierailija
13/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut vanhemmat haluavat tyrkyttää omia harrastuksiaan lapsille? Erityisesti lukuharrastus tuntuu olevan sellainen, jota tyrkytetään pakolla. Jos vanhempi haluaa seurustella muiden samasta harrastuksesta kiinnostuneiden kanssa, niin eikö sitä seuraa löydy toisista aikuisista? Vai onko taustalla sellainen käsitys, että lukeminen on jotenkin parempi harrastus kuin vaikkapa ne elokuvat ja pelit?

Vierailija
14/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi useinhan noin käy, että vanhemmat tykkäävät jostain kovasti ja surevat kun jälkipolvella ei ole yhtä kovaa innostusta. Ymmärrän kyllä tämän nimenomaisen surunaiheen, lukeminen on minullekin todella tärkeää.

Minä taas en ymmärrä vaikka lukeminen on minullekin todella tärkeää.

Vierailija
15/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne tubettajatkin kirjoita kirjoja?

Vierailija
16/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän äiti oli tosi murheellinen kun minä enkä siskoni kumpikaan ei innostuttu hänen toiveharrastuksistaan. Ei kelvannut kansantanssi eikä viulunsoitto, muuta kuin äitin mieliksi pari kertaa. 

Edelleen pidän ihan hölmönä että edes yritti raahata meitä sinne.

Vierailija
17/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kuulla omilta vanhemmiltani naputusta siitä, kun en lukenut. Siihen aikaan ei vielä ollut olemassa äänikirjoja, joihin myöhemmin hurahdin täysin. Koulussakin opin paremmin kuuntelemalla opettajaa. 

Vierailija
18/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukuinto voi löytyä myös myöhemmin. Näin kävi itselleni. Esiteininä ja teininä kirjat ei kiinnostaneet tippaakaan, mutta 20-vuotiaasta eteenpäin löysin kirjat uudelleen ja nyt 30-vuotiaana olen yhtä intohimoinen lukutoukka kuin äitini. Muistan kyllä, miten häntä stressasi, kun en välitä kirjoista. Varmaan kapinoin senkin vuoksi vastaan :D

Vierailija
19/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillani on kaksi vuotta ikäeroa. Nuorempi on lukutoukka, lukee jatkuvasti. Vanhempi ei lue oikeastaan yhtään mitään.

Arvatkaa vaan, kummalla tämä korona-aika on helpompaa.

Vierailija
20/116 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän äiti oli tosi murheellinen kun minä enkä siskoni kumpikaan ei innostuttu hänen toiveharrastuksistaan. Ei kelvannut kansantanssi eikä viulunsoitto, muuta kuin äitin mieliksi pari kertaa. 

Edelleen pidän ihan hölmönä että edes yritti raahata meitä sinne.

Hauska. Kansantanssi ja viulunsoitto, voi tsiisus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan