Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1970-luvun Suomessa ihmiset voivat henkisesti paremmin

Vierailija
13.04.2020 |

Tosin rahasta oli puutetta, mutta elämän arvot olivat kohdallaan.

Väitän, että henkinen köyhyys näivettää nykyisin enemmän kuin se, että meillä
maaseudun "palkheila" oli ainoastaan käpylehmät, varvut, risut jne. leikkikaluina, mutta
mielikuvitus loi pohjaa tulevaisuutteen.

Nyt kun kaikkea on liikaa pääkin sekoaa, ja joutuu laittamaan piuhat korviin

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisolle oli ihan tavanomaista viikonlopunviettoa hakata naapurikyläläisiä tai toisen kaupunginosan porukkaa.

80- luvulla sairaanhoitaja Timo Nuutinen kiersi kouluissa näyttämässä kuvia siitä, mitä nyrkinisku kasvoihin voi aiheuttaa.

Vierailija
22/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukkoihin farkkuihin pukeutunut tyttö sai syyttää raiskauksesta itseään, kun pukeutumisellaan yllytti tekoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvun lapsi sai piiskaa jos sanoi aikuiselle vastaan tai hyikäili ruokaa pöydässä. Aikuiset eivät leikkineet lasten kanssa. Mistään vaikeista asioista ei perheissä puhuttu.

Kyllä moni asia on omilla lapsillani nyt paremmin vaikka vähän kurittomia äitiinsä verrattuina ovatkin.

No ei todellakaan saanut. Ehkä joissain perheissä mutta ei todellakaan ollut yleistä.

Vierailija
24/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Tiukkoihin farkkuihin pukeutunut tyttö sai syyttää raiskauksesta itseään, kun pukeutumisellaan yllytti tekoon.

Parempi olla syyttämättä ketään. Hys hys, ja unohdetaan koko juttu.

Vierailija
25/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia sai lyödä ja vaimon ottaa väkisin.

Ihanaa aikaa.

Minä olen syntynyt -74, eikä minua koskaan lyöty tai piiskattu vanhempien toimesta, toki joskus uhkailtiin. 80-luvulta muistan yhden luokkatoverin, jota piiskattiin kotona, mutta hän olikin erityisen kuriton tapaus. Mutta yleisesti ottaen lasten kurittaminen kuului mielestäni aiemmille vuosikymmenille, 70-luvulla oli jo vapaampaa.

Vierailija
26/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulta muistan sen, että ihan normi tehdastyöläisperheilläkin oli kivat omakokitalot pihoineen, joissa kavereiden kanssa leikittiin. Aika huolettoman oloista aikaa. Ei ollut rahaa yllin kyllin, mutta oikeastaan kaikki tarpeellinen. Ja joskus käytiin ihan lomalla Espanjassa! :O

Vierailija
27/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa aikaa.

Minä olen syntynyt -74, eikä minua koskaan lyöty tai piiskattu vanhempien toimesta, toki joskus uhkailtiin. 80-luvulta muistan yhden luokkatoverin, jota piiskattiin kotona, mutta hän olikin erityisen kuriton tapaus. Mutta yleisesti ottaen lasten kurittaminen kuului mielestäni aiemmille vuosikymmenille, 70-luvulla oli jo vapaampaa.

Oli yleisempää kuin nykyään ja täysin sallittua. Se, että sinua ei lyöty, ei tarkoita mitään. Näistähän kun ei muutenkaan puhuttu.

Vierailija
28/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulta muistan sen, että ihan normi tehdastyöläisperheilläkin oli kivat omakokitalot pihoineen, joissa kavereiden kanssa leikittiin. Aika huolettoman oloista aikaa. Ei ollut rahaa yllin kyllin, mutta oikeastaan kaikki tarpeellinen. Ja joskus käytiin ihan lomalla Espanjassa! :O

Ja se kiva sitten kostautui 90-luvun alussa.

Vierailija
29/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa aikaa.

Jees ja eroon piti olla syy ja todisteet/todistaja että ne syyt pitää paikkansa. Lapsia kuoli tapaturmaisesti monin kertainen määrä. Liikenteessä kuoli satoja ihmisiä vuodessa. Avoliittoa paheksuttiin. Homous oli rikos.

Vierailija
30/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli ankeaa aikaa yhtenäiskulttuureineen, huvikieltoineen ja surkeine viihdetarjontoineen. Neuvostoliiton persettä nuoltiin, devalvaatioita piisasi, liikenneturvallisuus oli jotain kaameaa, palkan ostovoima oli huono jne.

Ei tule ikävä!

Mikä ihmeen "yhtenäiskulttuuri"? Esimerkiksi 70-luvun puolivälissä myydyimmät levyt olivat Hurriganesin Roadrunner ja Erkki Junkkarisen Ruusuja hopeamaljassa, paljon sen enempää tuskin voi populaarimusiikissa eroa olla.

Vierailija
31/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa aikaa.

Jees ja eroon piti olla syy ja todisteet/todistaja että ne syyt pitää paikkansa. Lapsia kuoli tapaturmaisesti monin kertainen määrä. Liikenteessä kuoli satoja ihmisiä vuodessa. Avoliittoa paheksuttiin. Homous oli rikos.

Homous laillistettiin 1971. Sen jälkeen se oli sairaus.

Vierailija
32/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astalosodat ja kivisodat naapurikylien tai naapurialueiden poikien kanssa. Ketjuja veitsiä.

Nyrkkitappeluita koulujen lähimetsiköissä. Ainaista hakatuksi tulemisen pelkoa.

Ritsat saattoivat aiheuttaa syviäkin vammoja vartaloon, jos ritsa oli viritetty ja kivi teroitettu. Saattoi olla ihan ampuma-aseen tehoinen tappoväline.

Ritsat olivat pelätyin ase ja kukaan ei tahtonut joutua tulitettavaksi kivillä.

todella väkivaltaista aikaa jos sattui menemään väärille asuinalueille. Vasemmistolaisilla oli omat alueet ja oikeistolaisilla omat.

Näistä alueista sodittiin verisesti ja toteutettiin isien kunniaa.

Isät itse lähinnä sanailivat ja laittoivat pojat tappelemaan.

Toisen kylän tytön hurmaaminen oli yksi suurin heimosodan aiheuttaja.

Vierailija
33/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttoöljy maksoi 17 penniä litra kyläkaupassa 60-luvun loppuvuosina.

Paljonko silloin oli tuntipalkka? 2,5 penniä??

Vierailija
34/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa aikaa.

Toimesta.. Mutta joo, tämä vahvisti asian, tiedän nyt, kuka olet. Olemme FB:ssa samassa ryhmässä ja viljelet sielläkin tätä toimesta-ilmaisua.

Vierailija
35/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa aikaa.

Oli yleisempää kuin nykyään ja täysin sallittua. Se, että sinua ei lyöty, ei tarkoita mitään. Näistähän kun ei muutenkaan puhuttu.

Se, ettei se ollut vielä laissa kiellettyä, ei tarkoita, että se olisi ollut yleisesti hyväksyttyä enää siinä vaiheessa. Asenteet muuttuvat pikkuhiljaa, ja esim. kasvatuksen ammattilaiset paheksuivat ruumiillista kuritusta ja tilalle esitettiin yhä enemmän muita vaihtoehtoja. Tosin kaikki perheethän eivät näistä piittaa, esiintyyhän lyömistä joissain perheissä vielä nykyäänkin.

Vierailija
36/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa aikaa.

Jos niistä ei puhuttu, niin miten voit tietää, että sitä tapahtui? En epäile, etteikö se olisi ollut silloin yleisempää kuin nykyään, mutta ei pidä antaa sellaista kuvaa, että se olisi ollut ihan tavallinen, arkipäiväinen asia siihenkään aikaan.

Vierailija
37/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa aikaa.

Se, ettei se ollut vielä laissa kiellettyä, ei tarkoita, että se olisi ollut yleisesti hyväksyttyä enää siinä vaiheessa. Asenteet muuttuvat pikkuhiljaa, ja esim. kasvatuksen ammattilaiset paheksuivat ruumiillista kuritusta ja tilalle esitettiin yhä enemmän muita vaihtoehtoja. Tosin kaikki perheethän eivät näistä piittaa, esiintyyhän lyömistä joissain perheissä vielä nykyäänkin.

Kyllä aika moni kasvatuksen ammattilainenkin käytti ruumiillista kuritusta 70-luvulla.

Vrt. tämä päivä jolloin moni päiväkoti vielä jäähyttää lapsia, vaikka tutkimuksissa jäähyttäminen on todettu haitalliseksi jo vuosia sitten.

Kasvatusalan kentän asenteet laahaavat aina jäljessä tutkijoita, ja vielä enemmän jäljessä laahaavat lasten vanhempien asenteet.

Vierailija
38/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa aikaa.

Varmasti yleisempää, mutta myöskin lapsista kasvoi terveempiä aikuisia. Ei tarvittu mielialalääkkeitä tai huumeita. katsokaa nykymaailmaa varsinkin te vanhemmat, jotka ovat nähneet jotain muutakin. Lapset voi paljon huonommin kuin ennen

mies52v

Vierailija
39/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla oli paremmat ihmiset ja rupusakki.

Rupusakilla oli vähemmän oikeuksia ja heidän kuului väistää parempia ihmisiä.

Parempien ihmisten lapset saivat tehdä koulussa mitä halusivat, opettaja ei huomannut. Nämä paremmat lapset saivat enemmän ohjausta taitoaineissa ja tietenkin he saivat myös paremmat todistukset.

Kaikenlainen pilkkaaminen oli salittua, sitä pidettiin huumorina. Jos joku loukkaantui ivatuksi joutumista niin hänelle naurettiin kahta kauheammin.

Naisia sai ahdistella ihan vapaasti ja raiskaaminen oli avioliitossa ihan ok. Tai ehkä vähän naisen syytä kun ei ymmärtänyt suosiolla antaa.

Työpaikat sai suhteilla ja oikeilla puoluekirjoilla.

Olihan se varmasti hyvää aikaa niille mieshenkilöille jotka kuuluivat parempiin ihmisiin.

Vierailija
40/86 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli ankeaa aikaa yhtenäiskulttuureineen, huvikieltoineen ja surkeine viihdetarjontoineen. Neuvostoliiton persettä nuoltiin, devalvaatioita piisasi, liikenneturvallisuus oli jotain kaameaa, palkan ostovoima oli huono jne.

Ei tule ikävä!

Mikä ihmeen "yhtenäiskulttuuri"? Esimerkiksi 70-luvun puolivälissä myydyimmät levyt olivat Hurriganesin Roadrunner ja Erkki Junkkarisen Ruusuja hopeamaljassa, paljon sen enempää tuskin voi populaarimusiikissa eroa olla.

Jos telkkarista tuli elokuva, kaikki näkivät sen saman, koska muita elokuvia ei tullut. Kaikki katsoivat samoja tv-sarjoja ja yksittäiset ohjelmat keräsivät suuremmat katsojaluvut kuin nykyään.

Musiikissa oli kai kiltit perinteisesti ajattelevat nuoret, jotka kävivät lavatansseissa, ja sitten kovikset, jotka kuunteli Hurriganesia. Paljon muita vaihtoehtoja ei ollut. Jos 70-luvulla kuuntelit Elvistä, sulle naurettiin. Nykyään teinit saattaa kuunnella mitä hyvänsä 70-luvulta tähän päivään ja se on sosiaalisesti ihan sallittua.

Jos et asunut maalla, siellä oli sukulaisia. Kaikki tiesi mistä maito tulee. Eli maatalousyhteiskunnassa oli yhä ne juuret.

Kaikki pukeutuivat suht samalla tavalla. Aikuisilla naisilla oli leningit. Jos nuori poikkesi massasta, sille taas naurettiin, aikuiset paheksuvat avoimesti ja nurkan takana tuli turpaan.